Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris bytte av bakbremser, har jeg en gammel dyr bil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BertNaked skrev (1 time siden):

Da ble bilen sendt inn av tidligere eier fordi bremsene lagde lyd. Dette resulterte i bytte av skiver og klosser.
Må bare anta at det er normal skikk at verkstedet går over kaliprene i samme slengen - for det er jo normalt ved slikt bytte, sant?

Man smører glidere, sjekker mansjetter og vurderer om stempler er ok.

Når bremsene lagde lyd er sannsynligvis klossene på stålet, ikke noe dramatikk det. 

snap drive har ikke noe ansvar for dette 2 år etter.

kåre b skrev (1 time siden):

Man smører glidere, sjekker mansjetter og vurderer om stempler er ok.

Når bremsene lagde lyd er sannsynligvis klossene på stålet, ikke noe dramatikk det. 

snap drive har ikke noe ansvar for dette 2 år etter.

Standard å bruke 9000,- på bremser i året?

Da er vi tilbake på sporet av tittelen til tråden.

Endret av BertNaked
kåre b skrev (5 timer siden):

At kaliptere blir trege og bremsene henger på er helt normalt at skjer på gamle biler. Ganske vanlig at det må byttes noen kaliptere fra ca 10 årsdagen og utover.. 

Spesielt om man ikke bytter bremsevæsken til faste intervaller, da den er hygroskopisk. Det er vel også vanlig praksis at man bare bytter det som er i beholderen, noe som ikke er ideelt.

Paxville skrev (14 timer siden):

Mye kan skje med kalipere på 2 år, så vil ikke si at Snap drive nødvendigvis har gjort noe galt her.

Når man skifter skiver og klosser så presser man stemplene tilbake, disse skal gå relativt lett tilbake, hvis ikke så bytter man de.

Snap drive har sikkert sitt på det tørre.

Dersom et verksted har som mål at de skal ha best mulig kundetilfredshet (beholde flest mulig kunder), så vil jeg tro det er lite optimalt at kunden opplever at bremsedelene de byttet 1-2 år tidligere som normalt har langt lengre levetid plutselig må byttes en gang til. "Sånn er det med gamle biler" er ikke nødvendigvis en forklaring som gjør kunden tilfreds. 

Generelt så er det vel sånn for de fleste biler at calipere har en omtrentlig levetid før de enten må byttes ut eller trenger en totaloverhaling. Jeg ville tenke at det kan være lurt med en rutine der verkstedet når de får inn en gammel bil med utslitte klosser/skiver som ellers er i god stand og fortsatt kan vare i mange år, presenterer kunden for muligheten for samtidig å bytte calipere og informere om risiko for begrenset levetid på delene dersom man ikke gjør det. Selv om caliperne der og da "passerer testen" med å presse stempelet tilbake lett. Hvis kunden da allikevel velger å fortsette med de gamle caliperne, og caliperne 1-2 år senere ikke lenger fungerer, så er kanskje tilliten til verkstedet fortsatt tilstede siden kunden er inneforstått med at dette var en risiko de selv valgte å ta den gangen etter samtale med verkstedet. 

For alt jeg vet så er det kanskje verksted som praktiserer dette idag, men fra ting som blir skrevet her og andres erfaringer så har jeg ikke inntrykk av at det er vanlig praksis.

Et eksempel på hvordan jeg ser for meg man kan legge det fram for ikke å skremme kunden over til en konkurrent:

Vi ser at bakbremsene dine er utslitt. Det som trengs pr nå for å få de ok igjen, er at vi skifter bremseskiver og klosser. Pristilbud på dette er xxxx kr. Samtidig vil vi gjerne gi deg et godt råd. Bilen din er x år gammel og har fortsatt originale bremsecalipere bak. Erfaringsmessig så har disse en begrenset levetid, så selv om de fungerer nå, så er det en risiko for at de om få år ikke lenger fungerer som de skal og må byttes. Og når de er utslitt, dersom man er uheldig og ikke oppdager det raskt, så kan det også hende at de utslitte caliperne skader bremseskivene og klossene så de må bytte en gang til. Så det er lurt at du av og til kjenner på felgene etter en kjøretur, og dersom en av de er varmere enn den andre, så kom tilbake til oss så skal vi se på det. Jo tidligere sånt oppdages jo større er sjansen for at vi kan gjenbruke delene du bytter nå ved et eventuelt skifte av bremsecalipere. Dersom du ønsker å skifte caliperne allerede nå, så du slipper å tenke mer på dette, så gjør vi gjerne det. Pristilbud på jobben da er xxxxx kr.

Endret av Hollabaloo

Blir jo bare en masse synsing når man ikke vet nøyaktig hvilken bil det er snakk om og heller ikke ser nøyaktig tilstanden på bremsene.

Forøvrig er vel Snapdrive den verkstedskjeden i Norge som har mest klager på seg ift kundemassen.

Jeg har hatt flere biler innom som kommer fra Snapdrive (i Bergen), de har aldri imponert meg for å si det slik. Oljefiltre som ikke er byttet etter oljebytte, bremsekalippere som henger på glidebolt 2 dager etter bytte av skiver og klosser, brukt billigdeler men fakturert for premium deler. Mye rart.

• Liker 1
12 hours ago, freedomseeker said:

Spesielt om man ikke bytter bremsevæsken til faste intervaller, da den er hygroskopisk. Det er vel også vanlig praksis at man bare bytter det som er i beholderen, noe som ikke er ideelt.

Alle kurante verksteder bytter alt. De har også egen maskin eller utstyr til det.

BertNaked skrev (16 timer siden):

Da er vi tilbake på sporet av tittelen til tråden.

Nei, da hadde jeg blitt grinete, bytte skiver og klosser er jo ikke lange jobben, sist jeg gjorde det tok det vel under 20 minutter på en side. Er du skikkelig nøye og fjerner rust og skitt veldig grundig og rensker gjenger o.l tar det jo litt lengre tid.

Kalipere lar seg overtale hvis man gjør det selv, delene koster ikke stort.

On 4/17/2025 at 11:11 PM, BertNaked said:

En bil som brukes feil, eller kanskje ikke brukes i hele tatt, kan få mye feil. Hvis vedlikeholdet består av å sende den på verksted hver EU kontroll og ta den 2 ganger i året i børstevask sier det seg litt selv. Vask og vedlikehold er viktig, spesielt vasking i hjulbuer og under bilen. Fluidfilm er lurt mot rust + sinkspray på utsatte steder. Ser mange som selger bil skryter av at den er så mye påkostet og i god stand.  Et eksempel

Bilen er nylig EU godkjent helt fram til 07.2026 ( på kostet ca 30.000 kr ) alle bremser foran + bak + ny Dynamo Abs lampe lyser ( sensor feil )
Se siste 4 bilder ( det er litt rust her og der ) 

Bil påkostet 30 tusen men ser fortsatt svært dårlig og rusten ut. Bytte av dynamo kostet 6 tusen for delen + 6 tusen for arbeidet. Her burde man valgt en rimeligere løsning for en slik bil som har "1 fot i graven" allerede. At en bil påstår å være "Påkostet" betyr ingen verdens ting, hvertfall ikke at den er i god stand. En vanlig bil skal ikke trenge påkostninger på 20-30 tusen ved hver EU kontroll, da er den enten helt utslitt eller neglisjert på vedlikehold.

Et annet eksempel, bil påkostet 50 tusen for et halvår siden, nå selges den for 7 tusen. Et ganske dårlig regnestykke. 

Subaru Forester 2.0D PREMIUM 

Totalpris 7 900 kr

Defekt motor. Det ble byttet turbo og partikkelfilter i desember 2024 på km 252620
Ble også byttet fjærer rundt om
bilen ble da påkostet va 50000,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...