Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris bytte av bakbremser, har jeg en gammel dyr bil?

Anbefalte innlegg

Fått pris på bytte av bremseskiver og klosser samt kalippre bakpå bilen. Begge pristilbudene er på rundt 13,000. Så får jeg høre fra andre jeg kjenner at de betaler for lignende arbeid på deres tyske og franske eldre biler rundt en 7000, men da for bytte av skiver og klosser på alle hjul, minus kalippre. Og kalippre er ikke så innforjævlig dyre.

Dette er en tidlig 2000-talls Auris. Er det noe ingeniørskap som skjer baki der at man skyter opp prisen 100%? 

Hjelp meg å forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en tilfeldig Auris (neppe riktig modell, dog), valgte alt av deler for bremsebytte bak, inklusive noe slanger og monteringssett, og havner på en betydelig hyggeligere sum. Men alt kommer an på modellen. 
I tillegg kommer arbeidet, som bør inkludere bytte av bremsevæske når man først holder på. Så la oss si 4 timer? Her lokalt koster 1 time på uavhengig verksted rundt 1.350,- merkeverksted minst det doble. På en 20 år gammel bil er det meningsløst å bruke merkeverksted med mindre det er noe veldig sært.
Så la oss si 6.000,- i arbeid og 2.200,- i deler. Alt etter modell. Så REGNR! 🙂

https://www.eurodel.no/sharecart?key=MTk4Nzg3MHwyLDE5NzczNTF8MSwxODA4NjQxfDEsMTkyMzA1MnwxLDE5NzgxNjF8MSw5MzM2MzV8MSwxMDg5MDQ5fDEsNDUzNDcyfDEs

Endret av Habla Møberg
Lenke til kommentar

Den handlekurven var mye kina-greier. Sikkert greit nok for en gammel banger, men ikke det man sammenligner med verkstedspris. Da får man nok kjente merkevarer.

Velg noe skikkelig (NK, Bosch, Brembo, etc) og gang prisen med 2,5, så er man på det man kan forvente fra Meca.

13000,- er omtrent på forventling for en sånn jobb. 1500,- i skiver, klosser og detaljer per hjul og en tusenlapp per stykk for kalipere, slanger og bremsevæske, så er man i 8000,- kun i deler og materiell.  3-4 arbeidstimer så er 13000,- brent av. Mye penger, men tviler på at du finner noe vesentlig billigere med mindre du finner et verksted som gjør jobben med medbrakte kina-deler.

Gammel bil er for folk som skrur litt selv.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Med en 20 år gammel bil kan det fort bli dyrt. Plutselig er caliper'n i filler, bremseslangen morken, bremserøret sitter fast og må byttes, bremseskjoldet og festeplate til handbrems rusta i filler, hele handbrekkmekanismen rusta i filler, glidebolter sitter fast m.m.

Lenke til kommentar
  MailMan13 skrev (På 15.4.2025 den 13.56):

Den handlekurven var mye kina-greier. Sikkert greit nok for en gammel banger, men ikke det man sammenligner med verkstedspris. Da får man nok kjente merkevarer.

Velg noe skikkelig (NK, Bosch, Brembo, etc) og gang prisen med 2,5, så er man på det man kan forvente fra Meca.

13000,- er omtrent på forventling for en sånn jobb. 1500,- i skiver, klosser og detaljer per hjul og en tusenlapp per stykk for kalipere, slanger og bremsevæske, så er man i 8000,- kun i deler og materiell.  3-4 arbeidstimer så er 13000,- brent av. Mye penger, men tviler på at du finner noe vesentlig billigere med mindre du finner et verksted som gjør jobben med medbrakte kina-deler.

Gammel bil er for folk som skrur litt selv.

Ekspander  

Om du ikke liker kinadeler så finn merkevare. Du havner LANGT under de 8K du snakker om. 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Habla Møberg skrev (På 15.4.2025 den 14.09):

Om du ikke liker kinadeler så finn merkevare. Du havner LANGT under de 8K du snakker om. 👍

Ekspander  

Ja, selvfølgelig. Hvis man, som jeg sier, finner et verksted som monterer medbrakte deler, eller skrur selv, så blir det billigere.

Kjøper man deler gjennom et verksted får man det ikke noe særlig billigere. Dette er omtrent normal, forventbar, pris på verksted for en sånn jobb.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bak: skive, klosser og kalipper. Sistnevnte tok kveld og tok skivene med seg. 

Prisene er fra Mekonomen 1, Mekonomen 2 og Toyota. Er tilnærmet likt tilbud.

Greit man kan gjøre ting selv, har skiftet skiver og klosser på eldre Corolla tidligere. Så trodde ikke at det skulle koste en halv månedslønn. 

glemte passordet på andre kontoen. 

Endret av Striga
Lenke til kommentar

13 tusen rep på en 20-25 år gammel bil er nok i overkant. Kjøp de billigste delene som ble linket til og gjør jobben selv. Du bør nok være litt forberedt på at bolter kan være rustet fast og kunne håndtere dette med varme, meisel etc. Bilen varer ikke evig uansett og det er ingen vits å kjøpe overprisede merker på dette, bilen er uansett ikke bedre enn det svakeste punktet. I verste fall dør den om 1 år og du kjører den på dynga med bremser verdt 10 tusen. 

Det er ofte mulig å spare seg selv 1000 til 2000 kroner timen på å gjøre mindre mekaniske reparasjoner. Det syns jeg er meget godt betalt. I tillegg kan det være morsomt men det spørs på interesse og erfaring. 

Lenke til kommentar

Et kjapt estimat med deler fra Textar/Bosch for en tilfeldig 1. gen Auris:

Bremseskiver: 2 x 700 =1 400

Bremseklosser: 600

Bremsecalipere: 2 x 2500 =5 000 

Div ting og tang: 1000

Sum deler: 8000 kr

Arbeid: 5000 kr

TOTAL 13000 kr

Det blir fort 13K ja med dagens timepriser på verksted og når det velges OEM og ikke billig kina-ræl (det kan man fint velge hvis man gjør jobben selv, men skjønner godt at verksted ønsker å gå for anerkjent kvalitet for å redusere risiko for garanti/reklamasjonsarbeid i etterkant). 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

bilia tar i hvertfall 3500kr stk pr caliper bak på min 07 volvo s60,på eurodel koster den ca 1200 mener jeg.

det er dyrt og bytte bremsedeler på merkeverksted.

jeg måtte bytte bremser for på den nå,på bilia så skulle de ha 7500kr for skiver og klosser foran,kjøpte delene på eurodel for 2200kr.måtte også bytte calipere,da de var ferdige,tørr ikke og tenke på hva bilia skulle hatt for dem,5-6k stk tenker jeg

Lenke til kommentar

Nå har jeg en bruktbil grunnet dagens økonomi er helt kjørt. Så en nyere bil med fabrikkgaranti er fortsatt et stykke unna. Bruktbilprisene steg jo noe voldsomt også.
Bilen har kjørt under 60 000 og er i en respektabel stand. Vil nok kunne få solgt den for en 50-60,000 med ny EU, så tar utgangspunkt i dette når jeg regner på hvor nye penger som skal brukes på den.
Bremser har også litt med sikkerhet å gjøre, så hadde holdt meg unna kinadelene. Uansett hadde mye av disse ikke passet ut av boksen vil jeg tro.

Caliprene trekker jobben opp 5000 faktisk, så det ser jeg gjør utslag sammenlignet med de andre jobbene jeg har sett.
8000 i deler setter ting i et annet lys.

Takk for mange gode svar her!

Lenke til kommentar
  Oter skrev (På 15.4.2025 den 17.21):

bilia tar i hvertfall 3500kr stk pr caliper bak på min 07 volvo s60,på eurodel koster den ca 1200 mener jeg.

det er dyrt og bytte bremsedeler på merkeverksted.

jeg måtte bytte bremser for på den nå,på bilia så skulle de ha 7500kr for skiver og klosser foran,kjøpte delene på eurodel for 2200kr.måtte også bytte calipere,da de var ferdige,tørr ikke og tenke på hva bilia skulle hatt for dem,5-6k stk tenker jeg

Ekspander  

Det finnes dyrere faktisk. Godt å høre (beklager)
Jo, men ikke-merkeverksted tok den samme prisen. Jeg har dessverre ikke Sverres Olje og Bensin AS her i området.

Lenke til kommentar
  BertNaked skrev (På 15.4.2025 den 17.23):

hadde holdt meg unna kinadelene. Uansett hadde mye av disse ikke passet ut av boksen vil jeg tro.

Ekspander  

Hvorfor tror du dette? Det kan være at visse deler ikke passer, så man må ta mål av delene som står på bilen før man bestiller for å være sikker. Noen biler har mange ulike valg på utstyr som kan gjøre at den er levert med mange ulike bremser. Det gir nok ikke mening å betale 3-4 ganger så mye for en bestemt del til en random eldre bruktbil. Men ting som "kinadritt" og "kvalitet koster penger" tar tid å fjerne slike myter.

Folk får nå gjøre det de vil. Bremser er faktisk veldig fin skruing på egen hånd, ikke vanskelig dette. Skal bytte alle klosser på en 10 år gammel bil selv nå, blir å kjøpe billigste del på alt. Det er ikke sikkert bilen har igjen mer enn 3-4 år uansett så gir ikke mening å gjøre noe annet. Rusten tar mange biler før noe annet tar den, jeg vasker og beskytter godt men til slutt tar den overhånd. 

Lenke til kommentar

Det kostet 10000 (ikke merkeverksted, 1,5 år siden) på en Ford Mondeo også der kaliper er enkelt og rimelig. Det er få som greier å gjøre slike jobber selv. Slike reperasjoner må en regne med da det kommer på alle biler. Så selv om bil er gammel så er det noe en må gjøre.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  kremt skrev (På 15.4.2025 den 17.34):

Hvorfor tror du dette?

Ekspander  

Av erfaring. Delene har forskjellige mål enn de originale - og kan i verste tilfelle ikke passe. Så man må måle ja, men burde det være nødvendig når man følger en standard til en modell?

Det mangler ofte deler som man må supplere med, dvs. ha liggende et greit utvalg smådeler.

Varighet kan hende er like lang, men som du nevner, kommer man så langt at man får erfart dette? 

Lenke til kommentar
  BertNaked skrev (På 15.4.2025 den 17.23):

Nå har jeg en bruktbil grunnet dagens økonomi er helt kjørt. Så en nyere bil med fabrikkgaranti er fortsatt et stykke unna. Bruktbilprisene steg jo noe voldsomt også.
Bilen har kjørt under 60 000 og er i en respektabel stand. Vil nok kunne få solgt den for en 50-60,000 med ny EU, så tar utgangspunkt i dette når jeg regner på hvor nye penger som skal brukes på den.
Bremser har også litt med sikkerhet å gjøre, så hadde holdt meg unna kinadelene. Uansett hadde mye av disse ikke passet ut av boksen vil jeg tro.

Caliprene trekker jobben opp 5000 faktisk, så det ser jeg gjør utslag sammenlignet med de andre jobbene jeg har sett.
8000 i deler setter ting i et annet lys.

Takk for mange gode svar her!

Ekspander  

Om bilen har kun 60000 på telleren er ikke problemet, er årene som er problemet?

Min har 8000 og er 2022. nx450H+

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...