Gå til innhold

Kommentar: – Switch 2 er ikke for dyr

Anbefalte innlegg

Iki skrev:

Så lenge spillene er av god kvalitet og god lengde så gjør ikke prisen noe.

Men om Nintendo fortsetter med spill slik som de siste Zelda eller Pokemon spillene så er det lite poeng å betale mer.

Jeg synes ikke de har vist noe som fortjener prisen, kanskje metroid, men det er vanskelig å si på dette tidspunktet.

Prisen på konsollen er derimot for høy satt opp mot konkurrentene.

Selv om det ser ut som de også øker prisene nå.

Takk for kommentaren! Jeg er fullstendig enig i at de siste Pokémon-spillene har vært av alt for dårlig kvalitet i forhold til prisen. Men Zelda? Sterkt uenig. Her igjen er det jo kun avhengig av personlig preferanse; det er ikke alle spill som treffer alle like godt. For meg er Breath of The Wild og Tears of The Kingdom noe av det beste jeg noen gang har spilt, og Echoes of Wisdom viste seg til å være en herlig liten perle, til tross for en mer tradisjonell Zelda-opplevelse med en artstyle som ikke falt i smak hos fler. Her treffer Nintendo igjen med variasjon. - Julian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BakaBerg skrev:

Mulig det stemmer det du sier. Spesielt for fans som deg. Men switch har jo greid å,selge konsollen sin til folk som ikke nødvendigvis er gamere. Håndholdt markedet er jo også annerledes nå. Selv er jeg entusiast og eier series X, ps5, psvr2 og PC med 4080s samt en lenovo legion go. Jeg er ikke fremmed for å betale for hobbyen min. Men jeg har ikke lyst å betale inngangsbiletten for switch når den koster like mye som legion go som kjører masse spill i 60 frames med lossless app f.ex

Kan til og med emulere switch spill her.

Jeg tror det er skivebom med prisen i Norge for det du får per nå med switch 2,, og hvem kjernekundene er

Hei, takk for kommentaren! Den ser jeg. Når man har såpass mye variasjon i spillkonsollene sine fra før av, så skjønner jeg at inngangsprisen til Switch 2 er mye. Personlig er ikke emulering noe for meg; jeg er stor tilhenger av å spille spill på de originale maskinene de ble skapt til (noe som er enda dyrere enn Switch 2 dersom man går for retrospill slik jeg gjør). Nintendo har også bekreftet at flere av spillene deres kommer til å støtte både 60 og 120fps, med valget mellom å skru ned oppløsning i bytte mot høyere frame rate, noe som jeg synes gjør prisen litt mer fortjent :) - Julian
Lenke til kommentar
Jubutak skrev (Akkurat nå):
Iki skrev (16 minutter siden):

Men om Nintendo fortsetter med spill slik som de siste Zelda eller Pokemon spillene så er det lite poeng å betale mer.

Jeg synes ikke de har vist noe som fortjener prisen, kanskje metroid, men det er vanskelig å si på dette tidspunktet.

Ekspander  

Takk for kommentaren! Jeg er fullstendig enig i at de siste Pokémon-spillene har vært av alt for dårlig kvalitet i forhold til prisen. Men Zelda? Sterkt uenig. Her igjen er det jo kun avhengig av personlig preferanse; det er ikke alle spill som treffer alle like godt. For meg er Breath of The Wild og Tears of The Kingdom noe av det beste jeg noen gang har spilt, og Echoes of Wisdom viste seg til å være en herlig liten perle, til tross for en mer tradisjonell Zelda-opplevelse med en artstyle som ikke falt i smak hos fler. Her treffer Nintendo igjen med variasjon. - Julian

Siste open world Zelda har hatt under 720p oppløsning og drops ned i 25 fps under normalt gameplay.

Det syns jeg blir for dårlig.

Samt at spillene ikke passer inn i Zelda sin stil.

Echoes of wisdom er bra. Det holder kvaliteten man burde forvente av et førsteparts spill.

De får heldigvis en oppdatering til 1440p og 60fps nå, men det er litt sent, samt at det å ta betalt for denne oppdateringen blir litt grådig. Hadde dem i det minste oppdatert grafikken noe så hadde det vært bedre.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Red Frostraven said:

Prisen på spill i 1994 var 500 kroner.

I 2024 er det tilsvarende 1000 kroner, inflasjonsjustert.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

Handler ikke om hva et enkelt spill koster. Det eneste tallet som betyr noe er hvordan mye profitt tjener et selskap i løpet av et år. Er tallet i titalls, hundretalls eller mer milioner dollar i året er det null grunn å sette opp priser.

Lenke til kommentar
d'espresso skrev (22 timer siden):

Jeg bare skjønner ikke prisforskjellen som er her, kontra i for eksempel Tyskland, jeg.

Hva er prisforskjellene du ser mellom Tyskland og Norge?

Jeg sjekker Amazon.de, og fant de har ikke konsollen, men Pro 2 kontrolleren til 95 Euro, som etter dagens kronekurs er 1140,-. Prisen på Elkjøp er 1290,-, så 150,- mer. Noe som enkelt kan forklares i høyere lønninger i Norge og 5 år krav til reklamasjon som også blir beregnet inn.

Pris for billigste konsoll på Nintendo sine sider i Tyskland tilsvarer 5636,- i NOK, som er 1065,- mindre enn samme hos Elkjøp. Kan forsvares med det samme. Vi kunne spart mye ved å kun ha normal garanti som produsenten gir, men det er godt når en TV til 30.000,- ryker etter 4 år, og man får splitter ny TV tilbake. Hadde en PC skjerm som røk i fjor, var 4,5 år gammel, og siden Komplett ikke kunne reparere den, så fikk jeg pengene tilbake, og kunne kjøpe ny og bedre skjerm, og fortsatt sitte igjen med 2000,- til overs.

EDIT: Skrivefeil

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg skvatt i stolen da jeg så prisen på switch 2, men det endte med forhåndsbestilling likevel. I dette tilfellet har jeg ikke noe i mot å betale litt ekstra for å få konsollen tidlig. Jeg ser for meg at den fort kan gå ned i pris når første bølge er levert til de som er mest gira og salgene deretter avtar.

Når det er sagt så reagerer jeg mest på hvor dyre spillene kommer til å bli. Det snakkes om en økning på 10$ i usa, men her i landet selger Elkjøp mario kart 8 til 599 mens World ligger til absurde 1099,-. Hvordan henger dette på greip? 949,- for nye donkey kong er jo også helt bananas... Konsollen skal nok få kjørt seg greit, men med slike priser blir det absolutt ikke kjøpt like mange spill fremover. Hvis de skal gjøre alvor av denne individuelle prisingen på spill regner jeg med at det nye pokemon ligger laaangt under 1000-lappen, men det tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar
Iki skrev:
Jubutak skrev (Akkurat nå):
Iki skrev (16 minutter siden):

Ekspander  

Siste open world Zelda har hatt under 720p oppløsning og drops ned i 25 fps under normalt gameplay.

Det syns jeg blir for dårlig.

Samt at spillene ikke passer inn i Zelda sin stil.

Echoes of wisdom er bra. Det holder kvaliteten man burde forvente av et førsteparts spill.

De får heldigvis en oppdatering til 1440p og 60fps nå, men det er litt sent, samt at det å ta betalt for denne oppdateringen blir litt grådig. Hadde dem i det minste oppdatert grafikken noe så hadde det vært bedre.

Enig i at ytelsen på Zelda-spillene ikke har vært optimale. For meg har det aldri vært noe særlig problem, da jeg klarer å se vekk fra de med tanke på hvor mye annet spillet gjør bra. Nå har jeg aldri vært noe særlig opptatt av høy FPS med mindre det er nødvendig for spillet, da jeg ikke er PC-spiller og har ikke behov for det. Men skal innrømme at det blir stas å få spillene med bedre ytelse. At spillene ikke passer inn i "Zelda sin stil" er jeg også enig i, men så hva? Jeg vil heller ha nye Zelda-spill med nyetenkende ideer, innovasjon og kreativitet som nevnt i artikkelen, enn at de skal fortsette å lage det samme spillet om og om igjen. Ser på deg, Skyward Sword. Ja, SS introduserte gode motion controls, men det var fremdeles det samme Zelda-spillet vi har spilt i årevis, men med et nytt strøk maling. - Julian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jubutak skrev (22 minutter siden):

At spillene ikke passer inn i "Zelda sin stil" er jeg også enig i, men så hva? Jeg vil heller ha nye Zelda-spill med nyetenkende ideer, innovasjon og kreativitet som nevnt i artikkelen, enn at de skal fortsette å lage det samme spillet om og om igjen.

Jeg mener at spill i samme serie burde holde seg innenfor stilen til den serien.

Om metroid hadde vært open world og helt uten back tracking hadde det da vært et metroid spill?

De kan lage nye spill, under nye navn og seirer, istedenfor å forandre på det som allerede var bra.

Du kan selvfølgelig gjøre små endringer, slik som god of war, paper Mario, eller Mario kart world nå gjør, men det burde fortsatt føles som en del av den serien.

Lenke til kommentar
Iki skrev:
Jubutak skrev (22 minutter siden):

At spillene ikke passer inn i "Zelda sin stil" er jeg også enig i, men så hva? Jeg vil heller ha nye Zelda-spill med nyetenkende ideer, innovasjon og kreativitet som nevnt i artikkelen, enn at de skal fortsette å lage det samme spillet om og om igjen.

Jeg mener at spill i samme serie burde holde seg innenfor stilen til den serien.

Om metroid hadde vært open world og helt uten back tracking hadde det da vært et metroid spill?

De kan lage nye spill, under nye navn og seirer, istedenfor å forandre på det som allerede var bra.

Du kan selvfølgelig gjøre små endringer, slik som god of war, paper Mario, eller Mario kart world nå gjør, men det burde fortsatt føles som en del av den serien.

Jeg føler at BoTW og TotK er selve essensen av Zelda-spill, som harker tilbake til det originale The Legend of Zelda fra 1986. Jeg elsker også å bli utfordret på hva en spill-serie KAN være, og at å låse seg innenfor en bestemt stil eller formell dreper kreativitet. Nettopp derfor synes jeg det er så kult at Nintendo velger kreativitet og variasjon - slik at de som ønsker mer tradisjonelle spill kan spille Echoes of Wisdom, og vi som ønsker mer nytenkende og innoverende spill kan spille TotK. God of War vil jeg påstå gjorde en helomvending - det gikk fra hack&slash fighting spill med fixed camera, til en tredjeperson action spill med en dyp emosjonell historie nærmere The Last of Us; ikke fordi dette nødvendigvis var et "annet syn" på en etablert IP, men fordi det var det serien trengte for å komme seg på bena igjen etter at God of War: Acension solgte som det gjorde - variasjon, kreativitet, innovasjon - ikke bare samme regla om og om igjen. Metroid open world høres sick ut, jeg er sykt med på den. - Julian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Hva er prisforskjellene du ser mellom Tyskland og Norge?

Jeg sjekker Amazon.de, og fant de har ikke konsollen, men Pro 2 kontrolleren til 95 Euro, som etter dagens kronekurs er 1140,-. Prisen på Elkjøp er 1290,-, så 150,- mer. Noe som enkelt kan forklares i høyere lønninger i Norge og 5 år krav til reklamasjon som også blir beregnet inn.

Pris for billigste konsoll på Nintendo sine sider i Tyskland tilsvarer 5636,- i NOK, som er 1065,- mer enn samme hos Elkjøp. Kan forsvares med det samme. Vi kunne spart mye ved å kun ha normal garanti som produsenten gir, men det er godt når en TV til 30.000,- ryker etter 4 år, og man får splitter ny TV tilbake. Hadde en PC skjerm som røk i fjor, var 4,5 år gammel, og siden Komplett ikke kunne reparere den, så fikk jeg pengene tilbake, og kunne kjøpe ny og bedre skjerm, og fortsatt sitte igjen med 2000,- til overs.

"Pris for billigste konsoll på Nintendo sine sider i Tyskland tilsvarer 5636,- i NOK, som er 1065,- mer enn samme hos Elkjøp."

Nei, konsollen er rundt 1000 kroner dyrere her. Faktum er at hverken Elkjøp/Power/Komplett på den ene siden, eller Bergsala på den andre, klarer å hoste opp en logisk forklaring. Forskjellen er større nå enn før, og det er synd.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bananababb said:

Jeg skvatt i stolen da jeg så prisen på switch 2, men det endte med forhåndsbestilling likevel. I dette tilfellet har jeg ikke noe i mot å betale litt ekstra for å få konsollen tidlig. Jeg ser for meg at den fort kan gå ned i pris når første bølge er levert til de som er mest gira og salgene deretter avtar.

Når det er sagt så reagerer jeg mest på hvor dyre spillene kommer til å bli. Det snakkes om en økning på 10$ i usa, men her i landet selger Elkjøp mario kart 8 til 599 mens World ligger til absurde 1099,-. Hvordan henger dette på greip? 949,- for nye donkey kong er jo også helt bananas... Konsollen skal nok få kjørt seg greit, men med slike priser blir det absolutt ikke kjøpt like mange spill fremover. Hvis de skal gjøre alvor av denne individuelle prisingen på spill regner jeg med at det nye pokemon ligger laaangt under 1000-lappen, men det tviler jeg sterkt på.

Ja, hvordan forklarer egentlig fanboysa denne? Utelukkende med at spillene var dyrere på 90-tallet, eller er det noe faktisk logisk som kan ligge bak?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange som ventet spent på og gledet seg enormt til Switch 2 kom på markedet. Samtlige har nå sagt at de dropper å kjøpe den etter å ha sett prisen. Forskjellen fra "gamle" Switch til Switch 2 er ikke vært den enorme prisen.

Personlig tror jeg Nintendo gjør en aldri så liten tabbe med prisingen her. Men kanskje de faktisk må trakke på minen for å merke at den er der...

Lenke til kommentar
d'espresso skrev:
1 hour ago, Bananababb said:

Ja, hvordan forklarer egentlig fanboysa denne? Utelukkende med at spillene var dyrere på 90-tallet, eller er det noe faktisk logisk som kan ligge bak?

Hei, såkalt "fanboy" her. Spill blir dyrere, og denne endringen har vi sett nå de siste årene; spillene går gradvis opp i pris. Det er først nå at folk virkelig har reagert, nettopp fordi Mario Kart koster så mye som det gjør. Jeg er enig i at det er en høy sum, men for meg er det verdt investeringen. Jeg får mye glede ut av Nintendo sine spill, enkelt og greit. Det er ikke en forklaring på hvorfor spillene er så dyre, annet at Nintendo kommer med unnskyldningen som om "variabel pris", og hvorvidt den stemmer vil tid vise. Gjerne trykk på linkene som ligger innebygd i artiklene, der får du se priser på PlayStation-spill også. Dette er ikke kun et "Nintendo problem". - Julian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
At det ikke bare er et "nintendo problem" vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Spill til de andre konsollene har også plutselig blitt en del dyrere, det er sant, men spider man 2 (som det er linket til i teksten) har vært på tilbud helt nede i 299 i følge prisjakt. Nintendo-spill er sjeldent satt ned i pris på den måten. Mange spill selges også med en litt billigere lanseringspris om man er tidlig ute, men dette har jeg også til gode å se for nintendo-spill.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så stor pris forskjell på Switch 2 i nordiske landene og resten av verden? Det det syns jeg er urettferdig, at resten av verden får kjøpe Switch 2 mye billigere i forhold og nordiske landene? Min mening på det syns ikke det er rett av Nintendo og gjøre. 😔😔

Det jeg nevner her ble nevnt i Level Up Norge i sin siste siste podcat E517. Hvis du absolutt ikke vil høre hele, så hopp til nyhetspalten.

Lenke til kommentar
Bananababb skrev:
At det ikke bare er et "nintendo problem" vet jeg ikke om jeg er helt enig i. Spill til de andre konsollene har også plutselig blitt en del dyrere, det er sant, men spider man 2 (som det er linket til i teksten) har vært på tilbud helt nede i 299 i følge prisjakt. Nintendo-spill er sjeldent satt ned i pris på den måten. Mange spill selges også med en litt billigere lanseringspris om man er tidlig ute, men dette har jeg også til gode å se for nintendo-spill.
Nintendo sine spill er noe notoriske for å aldri gå ned i pris, det er sant. Folk kjøper spillene deres uavhengig av pris nettopp på grunn av kvaliteten de tilbyr. De få gangene jeg har sett Nintendo-spill gå ned i pris er på Nintendo eShop, hvorav det i skrivende stund er salg på en rekke firstparty Nintendo-spill. - Julian
Lenke til kommentar

På hardware-fronten føler jeg det er et latterlig race på gang, der telling av FPS betyr mer for folk enn spillopplevelsen.

Ja, gaming KAN være dyrt om du hele tiden MÅ ligge i tet på framerate-pissekonkurransen. (Hvis du aldri prøver mer enn 1080p@60hz, vil du ikke savne noe heller).

Barna mine bruker fortsatt mine og gamle GTX 970 og RX 580, og er strålende fornøyd.

Du får fint Fortnite-maskiner til 3000 på Finn.

Hva spillpriser angår, finnes det masse bra på indie-markedet, som koster langt mindre enn AAA-fjaset, og ofte er "bedre" spill.

Selskapene tar den prisen folk er villige til å betale, og så lenge folk fortsetter å kjøpe, kan de pushe videre oppover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...