Gå til innhold

Kommentar: – Switch 2 er ikke for dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev:

Prisen på spill i 1994 var 500 kroner.

I 2024 er det tilsvarende 1000 kroner, inflasjonsjustert.

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

I 1994 utgjorde produksjon og distribusjon en stor andel av prisen på spill. Det gjør det ikke lenger. Å bare bruke en inflasjonskalkulator for å forsvare en pris, vitner om uvitenhet. En del spill koster nå betydelig mer å utvikle, men en stor andel av spillene som slippes i dag har langt mindre budsjetter. Og spillene med store budsjetter vil oftest beregnes til å selge langt flere eksemplarer enn spill som ble sluppet tidlig i 90 tall. Det er markedet(kundene) som bestemmer om noe er for dyrt. Om en høy andel mennesker mener at prisen er for drøy og ikke kjøper produktet. Da er prisen for høy, uansett hva en gjestekommentator har som personlig mening.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Fleskelars skrev:
I artikkelen står det " på slutten av 2000-tallet " , er det en leif eller dårlig translate ?
Hei! Liten skrivefeil fra min side der. Skulle vært skrevet mer i retningen "slutten av det første tiåret av 2000-tallet", eller noe i den retningen. Typ år 2006 - 2009. Takk som påpekte det! - Julian
Lenke til kommentar
Ja, Nintendo har en lojal fanbase (som denne kommentaren understreker godt), og de tester nå ut hvor mye de kan skvise ut av forbrukerne. Du sier at Nintendo burde bedt om MER penger. Det vil de nok veldig gjerne, og hvis Switch 2 ender opp med å selge like godt som den første, så gjør de nok det. Man kan mene hva man vil, men en "shut up and take my money" holdning er ikke særlig solidarisk ovenfor de som kanskje sliter litt med økonomien, og har unger som ønsker seg Switch 2.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
MuffinMatt skrev (1 time siden):

En del spill koster nå betydelig mer å utvikle, men en stor andel av spillene som slippes i dag har langt mindre budsjetter.

Det gjenspeiles også i prisingen ofte.

Og spillene med store budsjetter vil oftest beregnes til å selge langt flere eksemplarer enn spill som ble sluppet tidlig i 90 tall.

Men det gjør også at risikoen er MYE høyere hvis du ender opp med dårlig salg. Det er jo bare å se på markedet nå etter COVID. Det er preget av kostnadskutt, nedbemanninger og dårlige tider.

Om en høy andel mennesker mener at prisen er for drøy og ikke kjøper produktet. Da er prisen for høy, uansett hva en gjestekommentator har som personlig mening.

Helt sant. Og tiden vil vise:) Som vi ser gang på gang er det de som klager som skriker høyest. Spør du meg er ikke Switch alt for dyr, men jeg stusser over at Mario Kart koster 1000 kroner og ryktene om at den nordiske importøren tar alt for høy margin. Hva tror du? Jeg tror Switch 2 kommer til å selge som hakka møkk til denne prisen og at klagingen er hauset opp.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MuffinMatt skrev:
Red Frostraven skrev:

I 1994 utgjorde produksjon og distribusjon en stor andel av prisen på spill. Det gjør det ikke lenger. Å bare bruke en inflasjonskalkulator for å forsvare en pris, vitner om uvitenhet. En del spill koster nå betydelig mer å utvikle, men en stor andel av spillene som slippes i dag har langt mindre budsjetter. Og spillene med store budsjetter vil oftest beregnes til å selge langt flere eksemplarer enn spill som ble sluppet tidlig i 90 tall. Det er markedet(kundene) som bestemmer om noe er for dyrt. Om en høy andel mennesker mener at prisen er for drøy og ikke kjøper produktet. Da er prisen for høy, uansett hva en gjestekommentator har som personlig mening.
Hei! Takk for at du leste :) Jeg er enig i det at å kun bruke inflasjon blir et noe svakt argument, ei heller er dette poenget jeg ønsker å få frem. Jeg, som alle dere, er også en kunde. Nintendo ser hva kundene vil ha, og som nevnt i kommentaren har Nintendo Switch solgt godt. Det ser ut til at det er en ganske høylytt andel som synes at prisen er noe stiv, spørsmålet er hvorvidt denne andelen er høy nok til å senke prisen. Alle har en personlig mening, og disse subjektive meningene er med på å informere hvorvidt en burde investere i et gamingprodukt eller ikke. Jeg tviler dog på at Switch 2 kommer til å selge dårlig; det har vist seg flere ganger at folk er villig til å betale for spill, og skal man tro på markedsanalytikere så ser det ut til at salg av Nintendo-spill kommer til å øke enda mer framover: https://www.gamesindustry.biz/why-nintendo-switch-2-game-prices-are-so-high-according-to-analysts-1 Takk for kommentar og engasjement!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi ser på hele spekteret i verden, er det klart at det ikke bare er inflasjonen innen dataspillindustrien som kan påvirke folks kjøpsvaner når det gjelder spill og konsoller i fremtiden. Flere faktorer spiller inn, og disse kan føre til at folk blir mer restriktive med sine innkjøp.

For det første, den generelle økonomiske situasjonen i verden har en stor innvirkning. Økende levekostnader, høyere priser på nødvendighetsvarer som mat og bolig, og usikkerhet i arbeidsmarkedet kan alle bidra til at folk blir mer forsiktige med å bruke penger på underholdning og luksusvarer som spillkonsoller.

For det andre, teknologiske fremskritt og endringer i forbrukeratferd kan også spille en rolle. Med fremveksten av skybaserte spilltjenester og abonnementstjenester, kan folk velge å bruke penger på disse tjenestene i stedet for å kjøpe dyre konsoller og fysiske spill. Dette kan føre til en endring i hvordan folk prioriterer sine utgifter på spill og underholdning.

Til slutt, den sosiale og kulturelle konteksten spiller også en rolle. Trender og normer innenfor ulike samfunn kan påvirke hvordan folk ser på forbruk og materialisme. I noen kulturer kan det være et økende fokus på minimalisme og bevisst forbruk, noe som kan føre til at folk blir mer restriktive med sine innkjøp.

Personlig kommer jeg til å hoppe over Switch 2 – ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi de ikke kan kreve høyere pris enn Microsoft og Sony, med tanke på at Nintendo sin konsoll er svakere enn forrige generasjons maskinvare, og de har ikke spillene som appellerer til meg. Ungene kan mase så mye de vil, men da kan de heller spille spill myntet på dem via XBGP. Switch 2 kommer til å selge godt, men de vil ikke få mine penger :)

En annen viktig faktor er grådigheten til importøren til Skandinavia. Switch 2 er mye dyrere i Norden enn i resten av Europa, noe som gjør det enda mindre attraktivt for meg å investere i den. Dette prisgapet kan føre til at flere forbrukere i regionen blir mer restriktive med sine innkjøp.

Samlet sett er det mange faktorer som kan påvirke folks kjøpsvaner når det gjelder spill og konsoller i fremtiden. Det er viktig å se på hele bildet og forstå at det ikke bare er inflasjonen innen dataspillindustrien som spiller en rolle, men også bredere økonomiske, teknologiske og kulturelle faktorer.

Lenke til kommentar

Syns de burde tatt ps5 pro priser for å se hvor langt folk er villig å strekke seg, tror nok switch 2 kommer til å selge bra uansett hva prisen er, personlig hadde jeg heller tatt en steam deck variant over switch 2 da nintendo spillene ikke interesser meg.

Lenke til kommentar
Querran skrev (30 minutter siden):

Samlet sett er det mange faktorer som kan påvirke folks kjøpsvaner når det gjelder spill og konsoller i fremtiden. Det er viktig å se på hele bildet og forstå at det ikke bare er inflasjonen innen dataspillindustrien som spiller en rolle, men også bredere økonomiske, teknologiske og kulturelle faktorer.

Mange gode tanker her. Hvis du vil bygge litt videre på det du skriver, så kunne vi vurdert å publisere det som en oppfølgingskommentar. Burde i så fall ha en tekst klar (minimum 600 ord, gjerne lenger) ila. 48 timer. Send til [email protected] ved interesse!

Lenke til kommentar
Querran skrev:

Når vi ser på hele spekteret i verden, er det klart at det ikke bare er inflasjonen innen dataspillindustrien som kan påvirke folks kjøpsvaner når det gjelder spill og konsoller i fremtiden. Flere faktorer spiller inn, og disse kan føre til at folk blir mer restriktive med sine innkjøp.

For det første, den generelle økonomiske situasjonen i verden har en stor innvirkning. Økende levekostnader, høyere priser på nødvendighetsvarer som mat og bolig, og usikkerhet i arbeidsmarkedet kan alle bidra til at folk blir mer forsiktige med å bruke penger på underholdning og luksusvarer som spillkonsoller.

For det andre, teknologiske fremskritt og endringer i forbrukeratferd kan også spille en rolle. Med fremveksten av skybaserte spilltjenester og abonnementstjenester, kan folk velge å bruke penger på disse tjenestene i stedet for å kjøpe dyre konsoller og fysiske spill. Dette kan føre til en endring i hvordan folk prioriterer sine utgifter på spill og underholdning.

Til slutt, den sosiale og kulturelle konteksten spiller også en rolle. Trender og normer innenfor ulike samfunn kan påvirke hvordan folk ser på forbruk og materialisme. I noen kulturer kan det være et økende fokus på minimalisme og bevisst forbruk, noe som kan føre til at folk blir mer restriktive med sine innkjøp.

Personlig kommer jeg til å hoppe over Switch 2 – ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi de ikke kan kreve høyere pris enn Microsoft og Sony, med tanke på at Nintendo sin konsoll er svakere enn forrige generasjons maskinvare, og de har ikke spillene som appellerer til meg. Ungene kan mase så mye de vil, men da kan de heller spille spill myntet på dem via XBGP. Switch 2 kommer til å selge godt, men de vil ikke få mine penger :)

En annen viktig faktor er grådigheten til importøren til Skandinavia. Switch 2 er mye dyrere i Norden enn i resten av Europa, noe som gjør det enda mindre attraktivt for meg å investere i den. Dette prisgapet kan føre til at flere forbrukere i regionen blir mer restriktive med sine innkjøp.

Takk for et fint svar og takk for at du leste! Mange gode tanker her, og jeg forstår virkelig hvor du kommer fra med tanke på pris kontra svakere ytelse på konsollene. Personlig plager det ikke meg som nevnt i kommentaren, da jeg synes Nintendo sine spill er såpass gode, men smaken er som baken. Dette med fremtidige kjøpsvaner når det gjelder spill og konsoller synes jeg var et interessant perspektiv, og noe jeg gjerne vil lese mer om! - Julian Takk for kommentaren!
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Går man langt nok tilbake i tid så finner man ut når ting var dyrere. Poenget er at spillene til Switch er dyrere enn de var for få år siden, og også dyrere enn spill til andre platformer.

Vi vet jo alle hva som skjedde på 90-tallet da folk syntes spill var for dyre. 

Lenke til kommentar

Ser ut som Nintendo har funnet tilbake til selvtilliten de hadde på 90-tallet. Så lenge de har Mario og Zelda, kan de gjøre hva som helst. At de skal ha 10$ for det som ser ut som tidenes kjipeste tech-demo, er litt illustrerende. Mario Kart 8 har vel solgt 75 millioner eksemplarer, og jeg hører folk si at det de gleder seg mest til med Switch 2, er å spille Breath og the Wild i 60fps. Et 8 år gammelt spill der, altså. Nintendo er ikke dumme. De har nok kommet frem til at dette er en pris de kan ta. Så får vi se om det stemmer.

Endret av pushthepramalot
Lenke til kommentar

Mulig det stemmer det du sier. Spesielt for fans som deg. Men switch har jo greid å,selge konsollen sin til folk som ikke nødvendigvis er gamere. Håndholdt markedet er jo også annerledes nå. Selv er jeg entusiast og eier series X, ps5, psvr2 og PC med 4080s samt en lenovo legion go. Jeg er ikke fremmed for å betale for hobbyen min. Men jeg har ikke lyst å betale inngangsbiletten for switch når den koster like mye som legion go som kjører masse spill i 60 frames med lossless app f.ex

Kan til og med emulere switch spill her.

Jeg tror det er skivebom med prisen i Norge for det du får per nå med switch 2,, og hvem kjernekundene er

Lenke til kommentar

Så lenge spillene er av god kvalitet og god lengde så gjør ikke prisen noe.

Men om Nintendo fortsetter med spill slik som de siste Zelda eller Pokemon spillene så er det lite poeng å betale mer.

Jeg synes ikke de har vist noe som fortjener prisen, kanskje metroid, men det er vanskelig å si på dette tidspunktet.

Prisen på konsollen er derimot for høy satt opp mot konkurrentene.

Selv om det ser ut som de også øker prisene nå.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, pushthepramalot said:

Ser ut som Nintendo har funnet tilbake til selvtilliten de hadde på 90-tallet. Så lenge de har Mario og Zelda, kan de gjøre hva som helst. At de skal ha 10$ for det som ser ut som tidenes kjipeste tech-demo, er litt illustrerende. Mario Kart 8 har vel solgt 75 millioner eksemplarer, og jeg hører folk si at det de gleder seg mest til med Switch 2, er å spille Breath og the Wild i 60fps. Et 8 år gammelt spill der, altså. Nintendo er ikke dumme. De har nok kommet frem til at dette er en pris de kan ta. Så får vi se om det stemmer.

Det er faktisk helt sykt. Burde selvfølgelig vært gratis.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
pushthepramalot skrev:

Takk for kommentaren! Enig med at Nintendo Switch 2 Welcome Tour burde vært gratis, men er ikke overrasket at det koster. Astro's PlayRoom var gratis, så her syns jeg Nintendo kunne ha følgt etter. - Julian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...