Gå til innhold

Har omtrent doblet inntekten siden kjøp av bolig for fem år siden, men får knapt mer i boliglån nå.

Anbefalte innlegg

Har omtrent doblet inntekten siden kjøp av bolig for fem år siden, men får knapt mer i lån nå. Boligen ble kjøpt for 1 450 000kr i 2020, da jeg var fortsatt var student og hadde to jobber ved siden. Nå har jeg fast og trygg jobb i staten. Da jeg kjøpte boligen for fem år siden hadde jeg en total inntekt på mellom 300-350 000kr, mens nå på snaut 650 000kr + kjøregodtgjørelser o.l. Forskjellen nå og da er vel ca 100 000kr mer i studielån siden den gang. Samt at jeg har et litt større billån nå på ca 150 000kr, men bilen har jeg sagt jeg kan selge for å få mer å rutte med til bolig. Utenom det så har jeg utestående 6-7000 på kredittkort/klarna, som jeg også kan få betalt rimelig fort om nødvendig. Totalt med boligen, studielån, bil og kreditt, så har jeg til sammen 2,2mill i lån per dags dato, studielånet utgjør rett i overkant av 600 000kr som ble litt høyt etter bytte av studie og sånn. Har ingen betalingsanmerkninger, og stort sett bare vanlige faste utgifter som kommunale avg, strøm, mobil, forsikringer, bredbånd, billån, boliglån, treningssenter, spotify, netflix, to nettaviser og lånekassen. samt mat, klær, drivstoff/bilrep, hus og litt fritidsaktiviteter. Renta er høyere nå enn for fem år siden, men synes allikevel det er rart at en dobling av inntekt og fast og trygg jobb ikke hjelper. Sitter som regel igjen med rundt 12-13000kr i måneden av fastlønn etter at faste utgifter er betalt, også kommer det litt godtgjørelser utenpå det. 

Hvorfor kan man ikke låne mer? Synes det er rart man knapt får 1 500 000kr i lån med 650 000kr i inntekt. Gjelder ikke fem ganger inntekt? Er lånet i lånekassen for stort og avgjørende?

Endret av SheldonC
Videoannonse
Annonse

Betalingsevne er vell det som ofte slår ut nå, altså hva kan du tåle i månedlige kostnader. Siden renter er høye og utgifter ellers også så oppnår en ikke alltid 5x.

Dog kan de gå utenfor reglene, så det kan svare seg å ringe rundt og ha en god "plan".

Har du spurt banken? De burde kunne forklare hvorfor.

Hva er boligen verdt? Du kan låne maks 90% (85% og 75% hos noen banker), så er den verdt 2m nå så kan du maks ha 1,8m i boliglån. Banken kan også kreve en e-takst for å bevise nåværende boligverdi.

Alltid betal ned klarna/kreditt på første regning, så du ikke må betale skyhøye renter og avgifter. Det ser også veldig dårlig ut når du prøver å låne mer. (HVIS du har rentebærende beløp) Hvor høy kredittramme du har spiller også inn som en del av dine totale lån, så har du mange kredittkort du ikke bruker så bør du lukke dem/redusere kredittrammene.

Har du lite i buffer i så viser det at du allerede ikke håndterer kostnadene dine sammen med din nåværende lånebyrde.

150k i billån har normalt høyere rente og veier mer enn boliglån/studielån, pluss at det er forventet høyere løpende kostnader, (drivstoff, reparasjoner etc) så du vil tvilsomt få helt oppi 5x slik renta er nå.

Selv med DNB sin konservative kalkulator så bør du kunne låne 700k mer hvis sikkerhet i bolig tillater det. (maks 90%)

Til slutt så bør du vurdere nøye hvorfor du skal låne mer, det er langt fra gratis med dagens rente, og du nevner ikke at du skal flytte..

Du kan spørje fleire bankar, utan at det er noko garanti for at du får meir.

Med 650k i inntekt er 2,2m i lån 3,38 ganger inntekta. Det høyrest ikkje urimeleg ut med dine føresetnader, men du skal ikkje sjå vekk frå at det er mogleg å få meir i ein anna bank.

Her er ein oversikt som illustrerer forskjellar i kva bankane vil låne ut: https://www.smartepenger.no/lan/302-dette-laner-banken-deg-til-boliglan

Det er eit generelt eksempel, så individuelle omsyn vil dei alltid ta. Det er ikkje noko garanti for at du vil få summane som står der. I eksempelet med einsleg og 600k i inntekt varierte lånesummen frå 3,4 til 4,8 ganger inntekt.

5 ganger inntekt er i utgangspunktet maks for å avgrense oppover, men det er på ingen måte noko minimumsgaranti. Har ein veldig låg inntekt så er det ikkje sikkert banken vil tilby lån i det heile tatt.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
SheldonC skrev (På 14.4.2025 den 16.58):

Har omtrent doblet inntekten siden kjøp av bolig for fem år siden, men får knapt mer i lån nå. Boligen ble kjøpt for 1 450 000kr i 2020, da jeg var fortsatt var student og hadde to jobber ved siden. Nå har jeg fast og trygg jobb i staten. Da jeg kjøpte boligen for fem år siden hadde jeg en total inntekt på mellom 300-350 000kr, mens nå på snaut 650 000kr + kjøregodtgjørelser o.l. Forskjellen nå og da er vel ca 100 000kr mer i studielån siden den gang. Samt at jeg har et litt større billån nå på ca 150 000kr, men bilen har jeg sagt jeg kan selge for å få mer å rutte med til bolig. Utenom det så har jeg utestående 6-7000 på kredittkort/klarna, som jeg også kan få betalt rimelig fort om nødvendig. Totalt med boligen, studielån, bil og kreditt, så har jeg til sammen 2,2mill i lån per dags dato, studielånet utgjør rett i overkant av 600 000kr som ble litt høyt etter bytte av studie og sånn. Har ingen betalingsanmerkninger, og stort sett bare vanlige faste utgifter som kommunale avg, strøm, mobil, forsikringer, bredbånd, billån, boliglån, treningssenter, spotify, netflix, to nettaviser og lånekassen. samt mat, klær, drivstoff/bilrep, hus og litt fritidsaktiviteter. Renta er høyere nå enn for fem år siden, men synes allikevel det er rart at en dobling av inntekt og fast og trygg jobb ikke hjelper. Sitter som regel igjen med rundt 12-13000kr i måneden av fastlønn etter at faste utgifter er betalt, også kommer det litt godtgjørelser utenpå det. 

Hvorfor kan man ikke låne mer? Synes det er rart man knapt får 1 500 000kr i lån med 650 000kr i inntekt. Gjelder ikke fem ganger inntekt? Er lånet i lånekassen for stort og avgjørende?

Her ser de nok på totalen, dvs. 2,2mill. I tillegg har billånet sannsynligvis langt kortere betalingstid og vil påvirke betalingsevnen i større grad enn boliglånet. Hvis du har kredittkort så vær også obs på at hele kredittramma legges til på samme måte som et lån. (Uansett om kortet er ubrukt.)

Du kan sannsynligvis få noe mer lån hvis du kontakter andre banker, men husk at 5 ganger inntekten er en høyst teoretisk verdi. Banken må alltid gjøre en individuell vurdering. For eksempel..: En person som tjener 400.000 bør aldri låne 2mill, fordi tilnærmet all inntekt vil gå med til livsopphold. Mens en person som tjener 2.000.000 vil relativt enkelt kunne betjene et lån på 10mill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...