Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"misforståelse" ang bonus

Gjest a7a39...0d6

Anbefalte innlegg

Gjest a7a39...0d6

Søker tips og tilbakemeldinger. 

Startet i en ny jobb i år, hvor jeg ba om det jeg mente var en forsvarlig lønn ut i fra markedet og min kompetanse. Arbeidsgiver var hele tiden positiv til summen helt til kontakten kom. 

Da hadde de lagt seg på 90% av lønnen men inkludert bonus på 10% på forventet resultat og 10% på mer.

Kontrakten sier dette(har fått AI til å skrive det om til å si det samme men ikke være gjenkjenbart):

Sitat

An annual performance-based bonus may be available, with the specific goals and expectations set collaboratively each year. If the agreed-upon objectives are fully met, the bonus will be equal to 10% of the individual’s yearly base pay. In cases of exceeding expectations, the bonus can rise to a maximum of 20% of the base salary. Additional terms and conditions related to this incentive are outlined in a separate agreement, which may be updated periodically.

Jeg ble umiddelbart bekymret at dette kom til å bli en hel del company based greier som jeg egentlig ikke kan påvirke i stor grad. Så jeg sjekket først muntlig om dette var basert på min performance eller selskapets. Jeg fikk bekreftet det jeg ønsket, det skulle handle om min performance. 

Men jeg var ikke helt nøyd, så jeg fulgte opp med dette spørsmålet på mail:

Sitat

Regarding the Variable Salary Scheme, I understand that it is reviewed based on goals set each year and evaluated on individual performance. Is that correct? 

Og fikk dette svaret: 

Sitat

Yes, you're correct that the VSS is reviewed annually based on individual performance and goal achievement. 

Etter dette følte jeg meg rimelig sikker på at bonusen skulle basere seg på mitt arbeid og mine oppnådde mål. Så jeg valgte da og takke ja til mindre lønn enn jeg forventet da jeg var rimelig sikker på at jeg kom til å få 10% uansett, og gjerne en del av de neste 10 også slik at jeg faktisk fikk noe mer enn jeg ønsket. 

Dog viser det seg nå at avtalen faktisk er basert på 50% EBIT tall for selskapet og 2 mål som er satt for meg som utgjør 25% hver. 

Jeg innser at dette sannsynligvis er en missforståelse og ikke de som prøver å lure meg, men jeg føler at jeg var veldig klar i min sak og spørsmål at jeg ønsket at dette kun skulle handle om min måloppnåelse. 

Så jeg føler meg lurt og sitter nå med en kontakt jeg aldri hadde takket ja til. Jeg ønsker å ta dette opp på en konstruktiv måte med arbeidsgiver og søke muligheter for justeringer av enten fastlønn til ønsket nivå eller justering av bonus. Men bonus virker veldig rigid så jeg tviler på at det kan gjøres. 

Er jeg urimelig? Eller har jeg grunn til å ta opp dette, og ikke minst er det noe håp på å få dette fikset eller bør jeg bare glemme det å gå videre? 

Anonymous poster hash: a7a39...0d6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem det..gå videre eller ta det opp i medarbeider samtale ved første anledning.

Litt off topic,men slenger på:

Personlig liker jeg ikke slike person bonuser da de kan være ødeleggende for bedriften om oppnåelsen er avhengig av samarbeid men at bonusen kun måles individuelt. Har sett situasjoner der folk sitter og verner om sine posisjoner og ikke vil dele kunnskap. Men det blir jo en litt annen debatt.

Lenke til kommentar

Du kan sjølvsagt forhandle, men det er nok lite du får gjort med denne saka. Sjølv om du vinner fram med at du har ein eigrn avtale om at din bonus skal være berre basert på individuelle forhold, så vil du ikkje nødvendigvis få meir i bonus. Ein av dei store ulempane med bonus er at sjefen når som helst kan endre både vilkår og sum, og det inkluderer å vurde deg mot ein heilt ny standard slik at du ender opp med same bonus som du no fekk. 

Du kan godt kreve å få bonus på dei vilkåra som var avtalt, kanskje også med krav om høgare lønn for å kompansere for ei dårleg bonusordning. Eg ville nok likevel ha førebudd meg på å finne ein betre jobb som betalar det du er verdt, og så treng du ikkje nødvendigvis å takke nei om sjefen kjem springande med eit nytt lønnstilbod etter at du har levert oppseiinga. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...