Abigor Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Jeg har hatt 2 relativt nye produkter de siste årene som har sluttet å fungere. Det første var bluetooth ørepropper kjøpt hos elkjøp, det andre var et munnstykke til en støvsuger hos power. Hver gang er første reaksjon fra butikken at garantien og reklamasjon er gått ut. Jeg vet bransjen og en del andre er opptatt av garanti vs reklamasjon, men for meg som sluttbruker spiller det ingen rolle, da begge går ut på om jeg får nytt produkt gratis eller ikke. Øreproppene var over 2 år gamle, så garanti var gått ut, og elkjøp insisterte på at det var 2 års reklamasjon på ørepropper. Rett før jeg slang de i elektroavfall, så tenkte jeg nei, skal hjem og dobbeltsjekke. Og på nett så sa elkjøp klart og tydelig at det var 5 års reklamasjon på alle ørepropper! Så det ble totalt 3 kjøreturer til elkjøp for å få løst den saken. Med tilhørende venting i kø, for de som vet hvor forbanna tregt det går. Og i dag fikk jeg lignende opplevelse hos power, da munnstykke på støvsuger sluttet å fungere (det er med lys og roterende børste). Det var 6 måneders garanti på service deler. Javel, men den var kjøpt i fjor, så maks 1 år gammel. Husker ikke detaljene, men det ble enten påstått 6 måneders reklamasjon eller ingen reklamasjon. Javel sa jeg, da vil jeg hjem og dobbeltsjekke først, og refererte til erfaringen hos elkjøp. Etter en lang tid med knoting på maskinen, telefonsamtale og en tur på bakrommet endret beskjeden seg til "nei, vi tar det på butikken". Så fikk jeg ny likevel da, gratis. Hvorfor kan ikke dette være enklere? Garanti er tydeligvis verdiløst da den alltid er lavere enn tiden det tar før noe streiker. Og reklamasjon virker jo som de ansatte kan pent lite om? Og hver gang er det altså snakk om minst en halvtime for å få avklart noe som burde vært åpenbart? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/
toralfb Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april (endret) Abigor skrev (9 minutter siden): Hvorfor kan ikke dette være enklere? Garanti er tydeligvis verdiløst da den alltid er lavere enn tiden det tar før noe streiker. Og reklamasjon virker jo som de ansatte kan pent lite om? Og hver gang er det altså snakk om minst en halvtime for å få avklart noe som burde vært åpenbart? Reklamasjon er lovfestede rettigheter ved feil eller mangler. Garanti er en avtale som produsenten eller selger gir, og skal gi bedre rettigheter enn reklamasjonsreglene. Min erfaring er at butikker og nettbutikker tar dette seriøst. Ved henvendelse er det viktig å informere om hva som er testet, og eventuelt feil med produktet. Ta gjerne kontakt skriftlig først, og legg ved kvittering. At en møter motstand er trolig pga. en del "prøver seg" der produktet eksempelvis har vært utsatt for vann eller mistet ned. Denne typen skader er ikke nødvendigvis dekket av reklamasjon eller garanti, om ikke produktet skal tole denne typen bruk. Dvs. butikken må "sile" henvendelsen som kommer. Har opplevd å få godkjent reklamasjon utover 5 år flere ganger. Det hjelper godt med en godt beskrevet feilbeskrivelse. (Ikke utenkelig at enkelte butikker sier nei første gangen uansett pga manglende kjennskap til regelverk, eller det er enklest slik og noen aksepterer avslaget.... ) Endret 14. april av toralfb 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322176
Abigor Skrevet 14. april Forfatter Del Skrevet 14. april (endret) Det ble øyeblikkelig slått fast at motoren var brent. Deretter ble det en telefonsamtale til leverandør som bekreftet at garanti var 6 måneder (det vil si en avtale som er langt dårligere enn reklamasjonsreglene). Til slutt fikk jeg svar at her var det ingen reklamasjon eller eventuelt reklamasjonen var på 6 måneder. Så ikke noe snakk om å snike seg unna med vann eller fallskader. Dette er et munnstykke til støvsuger som har blitt brukt nettopp til å støvsuge med. For episoden hos elkjøp måtte jeg selv, helt uavhengig av årsaken til feilen, finne elkjøp sine egne uttalelser og gi sitat på 5 års reklamasjon til den serviceansatte. Som hardnakket mente det var 2 år. Mine opplevelser har åpenbart vært motsatt av dine. Endret 14. april av Abigor Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322178
Axefjord Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Det er ikke tvil i at Elkjøp-ansatte får opplæring i å unngå reklamasjoner som ikke samtidig er dekket av garanti. Jeg har måttet slåss HVER eneste gang fabrikantens garanti var gått ut. Quote "Her bruker vi ikke forbrukerkjøpsloven" - Avdelingsleder ved en Elkjøp-butikk i Oslo for 3-4 år siden 4 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322204
minim Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Axefjord skrev (1 time siden): Det er ikke tvil i at Elkjøp-ansatte får opplæring i å unngå reklamasjoner som ikke samtidig er dekket av garanti. Jeg har måttet slåss HVER eneste gang fabrikantens garanti var gått ut. Her bruker jeg å forholde meg til reklamasjonsrett og bare si at jeg forholder meg til den og mitt kundeforhold hos elkjøp/power. Hva de gjør internt er ikke særlig relevant for min del. I de tilfeller garantien har bedre vilkår enn reklamasjonsrett (nesten aldri) så kunne jeg heller vist til den. Det er viktig å bare være klar på dette så de ikke får deg til å være kasteball da det er likegyldig for din del om det er noe de får dekket av sin leverandør eller ikke. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322256
Aetius Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Det er lovfestet at garanti skal være noe som gir deg rettigheter utover det reklamasjonsretten gir deg, altså "bedre". Det er ikke noe problem i seg selv med at garanti gjelder i 6 mnd, men da må det være andre aspekter ved den som gir "bedre" dekning enn reklamasjonsretten. Uansett gjelder reklaqmasjonsrett i enten to eller fem år, avhengig av produktet og hvordan det er ment å brukes, så kommer en butikk trenkende med noe annet, er det bare å stoppe dem. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322261
The Avatar Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Axefjord skrev (1 time siden): Det er ikke tvil i at Elkjøp-ansatte får opplæring i å unngå reklamasjoner som ikke samtidig er dekket av garanti. Jeg har måttet slåss HVER eneste gang fabrikantens garanti var gått ut. For Elkjøp og andre butikkar så er garantien viktig fordi varer som er innafor garantitida kan Elkjøp få dekt av produsenten. Så fort garantitida er over og Elkjøp må sjølve dekke kostnadane innafor reklamasjonstida så er interessen for å hjelpe kunden klart mykje lavare. Eg trur nok også at dei tilsette får opplæring på dette. Når det kjem ein kunde med eit produkt som det fortsatt er garanti på så vil Elkjøp kunne framstå som veldig imøtekomande og service-retta då dei kan ta æren for å gi kunden nytt produkt utan å måtte betale for det. Når ein kjem til reklamasjon så får pipa ein heilt anna lyd, då er det om å gjere å få kunden til å gi opp og heller kjøpe nytt produkt til fullpris. Av same grunn så kan ein også oppleve at butikken prøver å få deg til å sjølv ta kontakt med produsenten for å ta dette på garantien, då sparer butikken seg det arbeidet. 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322275
Axefjord Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april 29 minutes ago, minim said: Her bruker jeg å forholde meg til reklamasjonsrett og bare si at jeg forholder meg til den og mitt kundeforhold hos elkjøp/power. Hva de gjør internt er ikke særlig relevant for min del. I de tilfeller garantien har bedre vilkår enn reklamasjonsrett (nesten aldri) så kunne jeg heller vist til den. Det er viktig å bare være klar på dette så de ikke får deg til å være kasteball da det er likegyldig for din del om det er noe de får dekket av sin leverandør eller ikke. Elkjøp kan riste på hodet lengre enn man kan si "reklamere". Jeg har hatt framgang ved å kontakte kundesupport på nettet, som i et par tilfeller tok opp saken med butikken. Noen andre ganger har jeg måttet sende saken til mekling hos forbrukerrådet for at det skulle ordne seg... 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322276
John-B Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Elkjøp har sin egen lov som sier at småting som er plass til i en pose, har kun 2 års reklamasjonsrett. Utrolig nok er det ingen som stopper de, heller ikke Forbrukerrådet bryr seg. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322479
Zeph Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Det er veldig personavhengig kven du treff med den type saker. Møter du feil person bak disken så blir det mykje styr for å få det du har rett på. Neste dag kan du treffe på ein som tar det raskt og enkelt iht. lovverket. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322541
Marzo Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Fikk feil på en harddisk i NAS'et mitt som var 4 år og 11 mnd gammel. Produsenten har kun 3 års garanti. Gikk til NetOnNet i butikken og fikk ny disk rett i hånda. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322734
minim Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april John-B skrev (14 timer siden): Elkjøp har sin egen lov som sier at småting som er plass til i en pose, har kun 2 års reklamasjonsrett. Utrolig nok er det ingen som stopper de, heller ikke Forbrukerrådet bryr seg. Det er bare tull. Det er avgjort at f. Eks mobil har 5år. Regelen er ikke uklar her selv om de trolig forsøker seg og lykkes pga at folk ikke enten kjenner regelverket eller orker å krangle. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322749
Simen1 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Når man kjemper mot profesjonelle reklamasjons-avvergere som vet å kløyve ord på riktig måte så må man rett og slett lese seg grundig opp på forbrukerkjøpsloven. Det er en investering i tid du sikkert vil tjene på mange ganger i framtida. Angående dine saker, merk et par ting: - Du får ikke nødvendigvis et nytt produkt gratis. Det som heter avhjelp i loven kan også utføres på andre måter. F.eks reparasjon, tilby reservedel eller pengene tilbake. Det er opp til selger å velge avhjelpsmetode. Selger kan velge metode inntil 3 ganger for samme feil, før du har krav på å velge selv (nytt eller pengene tilbake). I ditt tilfelle vil jeg anta at det er aktuelt å levere reservedel (munnstykket). Noen vanlige forsøk på å sno seg unna: De hevder at feilen ikke er den samme selv om den er det. Da får de flere enn 3 forsøk i hht loven. En annen metode som er vanlig når du har kjøpt varen på salg: Tilby pengene tilbake i stedet for nytt produkt. Da kan de få et fullpris-salg på ny vare der du må betale mellomlegget. Altså prisforskjell mellom fullpris og tilbudspris + eventuelle generelle prisøkninger. Undersøk på forhånd og krev nytt produkt i stedet for pengene tilbake. Ennå en metode: De sier at produktet har gått ut av sortimentet og at penger tilbake er eneste alternativ. Ofte kan det være lurt å kreve nytt produkt likevel. Dvs. erstatningsproduktet må enten være likt eller bedre enn det du reklamerte på. Undersøk på forhånd og finn ut hvilket produkt som er minst like bra som det du reklamerte på. Det kan være aktuelt for det munnstykket dersom det går i stykker for tredje gang innen de 5 årene du har reklamasjonsrett. - Alle dine kostnader i forbindelse med reklamasjon skal dekkes. Så fremt kostnadene er rimelige og etter rimeligste metode. Eksempel: Jeg reklamerte for mange år siden på en TV som døde etter noen måneders bruk. Dialog via eposter (skriftlig). Jeg spurte om de ville hente TVen med deres egne utkjørings-bud siden jeg ikke hadde bil da, og buss var uaktuelt pga TVens størrelse. De svarte kontant nei på henting og foreslo selv at jeg skulle ta taxi. Taxiregningen ble presentert i forbindelse med reklamasjonen og ganget med to siden jeg skulle hjem igjen også. Etter litt dialog med sjefen der om lovtekster og eposter så måtte de bite i det sure eplet og betale taxi. - Reklamasjonsretten er aldri 6 måneder. Reklamasjon er lovfestet og det finnes bare to muligheter i loven: Enten 2 eller 5 år. Påstår de noe annet bør varsellampene lyse. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322757
Smule8o Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april (endret) Opplevde masse styr med en lokal Power butikk mtp reklamasjon på samboerens Fitbit. De insisterte på at hun skulle ta kontakt med Fitbit direkte. Problemet var at eneste måte å gjøre det på er via appen. Men som en del av hennes feilsøking hadde hun bla reinstallert appen, noe som medførte at hun ikke fikk syncet klokken på nytt og dermed var det ikke mulig å kontakte Fitbit support via appen. Power nektet blankt å ta reklamasjon på den. Endte opp med at jeg til slutt endelig fikk daglig leder for butikken ned på gulvet, og også han nektet. Når jeg så sa "Så du, daglig leder for denne butikken, sier rett ut at dere ikke forholder dere til forbrukerkjøpsloven?" med kraftig utestemme i en butikk med mange kunder ble det ordnings. Unødvendig å si at jeg aldri setter mine ben i den butikken igjen, og nevner historien hver gang det er snakk om Power. Aldri hatt noen problemer med reklamasjon hos min lokale Elkjøp. Endret 15. april av Smule8o 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322760
Simen1 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Smule8o skrev (3 minutter siden): Unødvendig å si at jeg aldri setter mine ben i den butikken igjen, og nevner historien hver gang det er snakk om Power. Aldri hatt noen problemer med reklamasjon hos min lokale Elkjøp. Det er samme ulla i hele elektronikkbransjen, men litt individuelt fra butikk til butikk om hvor vanskelige de gjør seg. Det har litt med lokal arbeidskultur og yrkesstolthet å gjøre. De butikkene som oppfører seg mest rettferdig kan potensielt gjøre det noe økonomisk dårligere enn verstingene. På sikt gjør det at verstingkulturen har bedre levekår enn de lovlydige. Derfor er det utrolig viktig at den utviklingen holdes konstant i sjakk av kunder med god kunnskap om forbrukerkjøpsloven. Noe av hensikten med loven er at selgere ansvarliggjøres for produktene de velger å selge. Tar de inn uholdbart ræl så er det de som må ta støyten for det, ikke forbrukeren. Dette er en viktig motkraft mot at produkters kvalitet og holdbarhet blir stadig kortere og dårligere (planlagt elding / planned obsolence) Privatøkonomi burde vært et eget fag på ungdomskolen og forbrukerkjøpsloven burde vært et 2-ukerstema i det faget. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322764
Smule8o Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april 3 minutes ago, Simen1 said: Det er samme ulla i hele elektronikkbransjen, men litt individuelt fra butikk til butikk om hvor vanskelige de gjør seg. Det har litt med lokal arbeidskultur og yrkesstolthet å gjøre. Ja, åpenbart at policyen kom fra sjefen sjøl i den butikken i alle fall. Samtidig har min lokale Elkjøp til og med godtatt reklamasjoner jeg har vært i tvil om er innafor eller ikke. Gjør det i alle fall veldig lett for meg å velge butikk om jeg har lyst til å se aktuell dings i levende live før kjøp. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322771
The Avatar Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april minim skrev (20 minutter siden): Det er bare tull. Det er avgjort at f. Eks mobil har 5år. Regelen er ikke uklar her selv om de trolig forsøker seg og lykkes pga at folk ikke enten kjenner regelverket eller orker å krangle. Det kan av og til være litt uklart i kva grad eit produkt er meint å vare vesentleg lengre enn 2 år slik at ein får 5 års reklamasjonsrett, særleg på småelektronikk med låg verdi. Og det er nok forklaringa på denne policyen til Elkjøp der dei har prøvd å dumme ned regelen om produkt som er meint å vare meir enn 2 år til at alle produkt som Elkjøp selg som er små nok til å få plass i en pose er billig drit av så låg kvalitet at du ikkje kan forvente at produktet varer over tid. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322772
Simen1 Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Smule8o skrev (17 minutter siden): Gjør det i alle fall veldig lett for meg å velge butikk om jeg har lyst til å se aktuell dings i levende live før kjøp. Det er sjelden jeg synes det er verdt merkostnaden. Jeg sparer lett 20-30% på å handle varer via nett i stedet for lokalt. Det er kun hvis det er helt krise og jeg må ha produktet med en gang at jeg tar den merkostnaden. Jeg synes faktisk det er litt kos og sitte i ro og mak ved skjermen og se videotester av produktet før jeg blir sikker på at det er riktig produkt og trykker kjøp. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322793
OC-Freak Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april minim skrev (1 time siden): Det er bare tull. Det er avgjort at f. Eks mobil har 5år. Regelen er ikke uklar her selv om de trolig forsøker seg og lykkes pga at folk ikke enten kjenner regelverket eller orker å krangle. Mobil kan man fort få nekt pga "fukt" fordi fuktsensorer i telefonen indikerer fukt. Og på noen telefoner er det nok at man har den i lommen under aktivitet og svetter, så blir det kondens som gjør at fuktsensorer slår ut. Bevisst design/plassering av fuktsensorer fra produsenten sin side.... Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322811
minim Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april OC-Freak skrev (1 time siden): Mobil kan man fort få nekt pga "fukt" fordi fuktsensorer i telefonen indikerer fukt. Og på noen telefoner er det nok at man har den i lommen under aktivitet og svetter, så blir det kondens som gjør at fuktsensorer slår ut. Bevisst design/plassering av fuktsensorer fra produsenten sin side.... Da er den jo fukt skadet. Jeg snakker om en reklamasjon. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952217-elektronikkbransjen-pr%C3%B8ver-alltid-%C3%A5-snike-seg-unna-reklamasjon/#findComment-27322875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå