Gå til innhold

Tror jeg har skjønt Gud

Anbefalte innlegg

Det er alltid en slags ide, at Gud ble skapt av noe, men jeg tror det er annerledes; han skapte seg selv ut av ingenting. Før universet eksisterte, til og med. Ja, han er så stor, at han bare skaper seg selv ut av ingenting, og så skapte han varme og kulde, og deretter universet. Han kan gjøre alt, ikke bare skape oss. Det forklarer litt hvor han kommer ifra da

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raterunnet skrev (20 timer siden):

Det er alltid en slags ide, at Gud ble skapt av noe, men jeg tror det er annerledes; han skapte seg selv ut av ingenting. Før universet eksisterte, til og med. Ja, han er så stor, at han bare skaper seg selv ut av ingenting, og så skapte han varme og kulde, og deretter universet. Han kan gjøre alt, ikke bare skape oss. Det forklarer litt hvor han kommer ifra da

Saa at gud er stor, er en sannhet?

Hvor kommer han i fra da?

Ingenting?

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (5 minutter siden):

Jeg tror også at Gud alltid har eksistert. Om vi legger sammen alle argumenter for Guds eksistens, vil disse utgjøre 51% sannsynlighet. Om man får en personlig erfaring med Gud, øker sannsynligheten til 99%.

Har du en personlig erfaring med gud?

Den der 51 prosenten, virker soekt, synes jeg.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kjell Sande said:

Jeg tror også at Gud alltid har eksistert. Om vi legger sammen alle argumenter for Guds eksistens, vil disse utgjøre 51% sannsynlighet. Om man får en personlig erfaring med Gud, øker sannsynligheten til 99%.

Det er bare noe du sier, fordi du selv vil at det skal være sant - magisk tenkning er en fare for sinnet generelt, og et kjennetegn på religion.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (16 minutter siden):

Her bare finner du på tulletall helt uten noen rasjonelle grunner. Det kan jeg si med minst 99.9 % sannsynlighet 😄

Du må gjerne forsøke å motbevise at du bare finner på tall, hvis du mener du har noen argumenter... 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hvis sannsynligheten for at Gud eksisterer er 51%, så vil min personlige erfaring øke sannsynligheten for Guds eksistens dramatisk. I mitt tilfelle opp til 99%. Alternativet er min personlige erfaring av Gud kun hallusinasjoner.

Jeg argumenterer ut fra et det finnes en ikke materiell virkelighet som også har et potensiale til å skape en materiell virkelighet. Jeg forklarer dette ut fra en rekke statistiske uavhengige indikatorer som summeres opp til et forsiktig anslag på en sannsynlighet på 51%.

Noen av dere kjenner sikkert disse argumentene:

- det kosmologiske argumentet 

- finetunings argumentet

- livets opprinnelse 

- moralens opprinnelse

- kunst og estetikk 

- historiske fakta rundt Jesu liv og oppstandelse 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt er at hvis sannsynligheten for at Gud eksisterer er 51%, så vil min personlige erfaring øke sannsynligheten for Guds eksistens dramatisk. I mitt tilfelle opp til 99%. Alternativet er min personlige erfaring av Gud kun hallusinasjoner.

Jeg argumenterer ut fra et det finnes en ikke materiell virkelighet som også har et potensiale til å skape en materiell virkelighet. Jeg forklarer dette ut fra en rekke statistiske uavhengige indikatorer som summeres opp til et forsiktig anslag på en sannsynlighet på 51%.

- finetunings argumentet

- livets opprinnelse 

- moralens opprinnelse

- kunst og estetikk 

Historiske fakta, Jesu oppstandelse?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hvis sannsynligheten for at Gud eksisterer er 51%,

Og der feiler du med et premiss du ikke har grunnlag for, slik at det ikke er noe grunnlag for konklusjonen.

Sitat

så vil min personlige erfaring øke sannsynligheten for Guds eksistens dramatisk. I mitt tilfelle opp til 99%. Alternativet er min personlige erfaring av Gud kun hallusinasjoner.

Det er mange kjente og verifiserte årsaker til at mennesker tar feil når de skal forklare opplevelser de har hatt. Hallusinasjon er bare en av mange, og i motsetning til en gud er hallusinasjoner faktisk observert.

Sitat

- finetunings argumentet

- livets opprinnelse 

- moralens opprinnelse

- kunst og estetikk 

Kun ren synsing i form av gish-gallopp med andre ord, ikke noen som helst rasjonelle måter å kommer fram til sannsynligheten på.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja nettopp. Jesu oppstandelse startet en grasrotbevegelse som innen år 350 førte til at over halvparten av Romerrikets innbyggere ble kristne.

Grasrotebevegelsen er et historisk faktum, at årsaken reelt var Jesu oppstandelse, er på ingen måte det. Det finnes andre årsaksforklaringer, noe du også vet, selv om du tror på denne.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skjønner enda ikke hva "Gud" liksom skal representere. Annet enn menneskeskapt ide for å kontrollere befolkning basert på frykt og tilgivelse for motivere dit det trengs. Med naturlig resultat at religion blir splittet opp i mange forskjellige, da det ikke gir mening med kun en gud når det skal sloss om land og ressurser. 

Når det sammenlignes med universet blir det et paradox. Da eksistensen må bety at det har blitt skapt av noe, som igjen ble skapt av noe annet. Sett utenifra universet må det være noe annet regler, så det ikke er noe paradoks, men hvordan skal vi liksom tolke det da. 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (9 minutter siden):

- finetunings argumentet

- livets opprinnelse 

- moralens opprinnelse

- kunst og estetikk 

Alle de "argumentene" er motbevist enten ved fakta eller logikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 minutt siden):

Det er mange kjente og verifiserte årsaker til at mennesker tar feil når de skal forklare opplevelser de har hatt. Hallusinasjon er bare en av mange, og i motsetning til en gud er hallusinasjoner faktisk observert.

Psykologer anerkjenner varige personlighets endringer hos folk som har åndelige opplevelser - tilsvarende som observeres ved bruk av psykedelika - de førstnevnte er positive endringer.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden):

Grasrotebevegelsen er et historisk faktum, at årsaken reelt var Jesu oppstandelse, er på ingen måte det. Det finnes andre årsaksforklaringer, noe du også vet, selv om du tror på denne.

Husk jeg opererer med mange indikatorer. 

Lenke til kommentar
Kjell Sande skrev (55 minutter siden):

Om vi legger sammen alle argumenter for Guds eksistens, vil disse utgjøre 51% sannsynlighet.

Eh, nei. Ikke bare motbeviser fakta Gud, men Gud er også selvmotsigende (og kan derfor umulig eksistere).

Psykologer anerkjenner varige personlighets endringer hos folk som har åndelige opplevelser - tilsvarende som observeres ved bruk av psykedelika - de førstnevnte er positive endringer.

Hva har det med saken å gjøre? Traumer kan også føre til store endringer i ens personlighet. Det er mye som kan det.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...