Sovna Skrevet søndag kl 13:19 Del Skrevet søndag kl 13:19 Midtveis i research nå og begynner allerede å kvie meg😱 Skottland er greia. Whisky destillerier, slott/castles og en haug av sauer selvsagt. Lager rutene så mye ute av trafikk som mulig. Èn tur i høyde, en tur i lavlandet og en ved kyst. Utgangspunktet blir nær Edinburgh. Promille holder jeg meg unna mens jeg sykler, uansett hvor god whiskyen er, så jeg ikke risikerer å havne på høyre side av veien. Men hvordan er bilistene der borte? Noen som har erfaring? Det er dette jeg bekymrer meg for. Gjorde et slikt stunt i Kroatia en gang. Og måtte tidvis ut i trafikk. Og fy ..fae.. Valgte å trille sykkelen mot kjøreretningen for å ha et håp om å overleve. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet søndag kl 14:18 Del Skrevet søndag kl 14:18 I august i fjord syklet jeg for første gang på cirka 30 år i Rotterdam. de har jo en helt annen sykkelkultur i Nederland, men det gikk overraskende greit. Vi syklet veldig sentralt, så det var biler og andre syklister over alt. Jeg har aldri syklet i Skottland, men jeg vedder en is på at det går fint med deg. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet søndag kl 14:43 Forfatter Del Skrevet søndag kl 14:43 (endret) ilpostino skrev (36 minutter siden): I august i fjord syklet jeg for første gang på cirka 30 år i Rotterdam. de har jo en helt annen sykkelkultur i Nederland, men det gikk overraskende greit. Vi syklet veldig sentralt, så det var biler og andre syklister over alt. Jeg har aldri syklet i Skottland, men jeg vedder en is på at det går fint med deg. Pistasj. Jeg skal sykle som folk jeg, nærmest pysete når biler nærmer seg. Men i Skottland, i det bonde landskapet der er det ikke særlig organisert for sykling har jeg inntrykk av. Og i enkelte tilfeller må jeg nok ut på de større veiene med biler. Hvor samarbeidene og hensynsfulle(kultur) det blir da er et ubesvart spørsmål. Tenker Nederland og Danmark er foregangsland for syklister. Men nå er det tross alt whisky og sau som frister.. Fotgjengere, sikkert også syklister scorer ikke spesielt høyt på empati listen hos bilisten i London, det er i alle fall inntrykket. Jeg håper jo slike tilstander ikke er smittsomt frem til Skottland. Endret søndag kl 14:55 av Sovna Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet søndag kl 15:00 Del Skrevet søndag kl 15:00 Høres ut som veldig fin tur. Skottland er et veldig undervurdert land spør du meg. Jeg hadde vært mer bekymret for motvind og punkteringer; enn trafikken. Men jeg skjønner godt at du har blitt litt miljøskadet etter en tur til Krotatia. Jeg har vært mye i Balkan. Og der er vel kjørekulturen noe av det verste jeg opplevd. Hadde aldri i livet syklet der. Skottland har dessuten tilrettelagt svært godt for syklister. Det ser du fort når du søker litt på nett. Det er med andre ord veldig godt tilrettelagt - ofte sykler du i god avstand fra der bilene er. Se litt på Youtube, søk litt rundt... osv. https://www.sustrans.org.uk/find-a-route-on-the-national-cycle-network/national-cycle-network-routes-in-north-and-north-east-scotland/ At det er venstre istedenfor høyre blir du for vant med. Det som er mest rart er å se i "motsatt" retning før du krysser en vei. Jeg misunner deg turen !!! 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet søndag kl 15:25 Forfatter Del Skrevet søndag kl 15:25 Milhouse85 skrev (18 minutter siden): Høres ut som veldig fin tur. Skottland er et veldig undervurdert land spør du meg. Jeg hadde vært mer bekymret for motvind og punkteringer; enn trafikken. Men jeg skjønner godt at du har blitt litt miljøskadet etter en tur til Krotatia. Jeg har vært mye i Balkan. Og der er vel kjørekulturen noe av det verste jeg opplevd. Hadde aldri i livet syklet der. Skottland har dessuten tilrettelagt svært godt for syklister. Det ser du fort når du søker litt på nett. Det er med andre ord veldig godt tilrettelagt - ofte sykler du i god avstand fra der bilene er. Se litt på Youtube, søk litt rundt... osv. https://www.sustrans.org.uk/find-a-route-on-the-national-cycle-network/national-cycle-network-routes-in-north-and-north-east-scotland/ At det er venstre istedenfor høyre blir du for vant med. Det som er mest rart er å se i "motsatt" retning før du krysser en vei. Jeg misunner deg turen !!! Takk for tips. Disse er virkelig gode alternativer, når jeg MÅ utenom mine ønskede/planlagte stier/traktorveier/grusveier. Også er det alltid slik når du planlegger med div kart at noe har endret seg akkurat der helt nylig. Brått kan du stå du nese til nese med en okse.. Det blir El-sykkel her, så motvinden skal jeg alltids klare. Kanskje finner jeg også igjen den skotske whiskyen jeg ikke har sett på bøttevis av år. Dimple. Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet søndag kl 15:46 Del Skrevet søndag kl 15:46 2 hours ago, Sovna said: Midtveis i research nå og begynner allerede å kvie meg😱 Skottland er greia. Whisky destillerier, slott/castles og en haug av sauer selvsagt. Lager rutene så mye ute av trafikk som mulig. Èn tur i høyde, en tur i lavlandet og en ved kyst. Utgangspunktet blir nær Edinburgh. Promille holder jeg meg unna mens jeg sykler, uansett hvor god whiskyen er, så jeg ikke risikerer å havne på høyre side av veien. Men hvordan er bilistene der borte? Noen som har erfaring? Det er dette jeg bekymrer meg for. Gjorde et slikt stunt i Kroatia en gang. Og måtte tidvis ut i trafikk. Og fy ..fae.. Valgte å trille sykkelen mot kjøreretningen for å ha et håp om å overleve. Skulle vel i prinsippet være det samme som å sykle i høyrekjøringsland. Litt uvant selvfølgelig. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet søndag kl 16:01 Forfatter Del Skrevet søndag kl 16:01 Imaginacíon skrev (12 minutter siden): Skulle vel i prinsippet være det samme som å sykle i høyrekjøringsland. Litt uvant selvfølgelig. Og gudskjelov så er det ikke noe krav om at du må tråkke bakover med sykkel pedalene.. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet søndag kl 17:08 Del Skrevet søndag kl 17:08 Milhouse85 skrev (1 time siden): Skottland har dessuten tilrettelagt svært godt for syklister. Det ser du fort når du søker litt på nett. Det er med andre ord veldig godt tilrettelagt - ofte sykler du i god avstand fra der bilene er. Se litt på Youtube, søk litt rundt... osv. https://www.sustrans.org.uk/find-a-route-on-the-national-cycle-network/national-cycle-network-routes-in-north-and-north-east-scotland/ Joda, det er noen få sykkelstier i Skottland, men det er bare bruddstykker som ikke tar deg helt fra A til B. Ser man på det linkede kartet så er det veldig store områder man ikke kommer seg til og nesten alle anbefalte ruter har bruddstykker som ikke passer til sykkel. Sjekker man på Google Streetview så ser man at mange av disse er smale kronglete veier uten fortau eller sykkelsti. Det er det som er standarden i Skotland. Har reist litt rundt i Skotland og de som jeg ser prøver sykle det hvor jeg tar buss synes jeg virkelig synd på. Skjønner ikke at de tør. Dette bør være hovedgrunnen til å ikke sykle i Skottland. For venstrekjøning er det mulig å skjerpe og tilpasse seg, men det ødelegger refleksene dine. Jeg tok derfor det strategiske valget å aldri sykle eller kjøre der hvor de har venstrekjøring. Folk er forskjellige og mange har valgt forskjellig fra meg. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet søndag kl 17:33 Del Skrevet søndag kl 17:33 Sovna skrev (1 time siden): Takk for tips. Disse er virkelig gode alternativer, når jeg MÅ utenom mine ønskede/planlagte stier/traktorveier/grusveier. Også er det alltid slik når du planlegger med div kart at noe har endret seg akkurat der helt nylig. Brått kan du stå du nese til nese med en okse.. Det blir El-sykkel her, så motvinden skal jeg alltids klare. Kanskje finner jeg også igjen den skotske whiskyen jeg ikke har sett på bøttevis av år. Dimple. Selv hadde jeg ikke planlagt så alt for mye rutevalg på forhånd. Men heller stoppet innom noen skikkelig brune puber på veien, tatt med et gammeldags papir-kart og penn - og latt de lokale tegne opp ruta. Jo brunere pub, jo bedre. Garantert god stemning og uforutsette tilbud vil dukke opp. Men da må man være litt frempå som person. Med ruteplanlegging på forhånd, følger en viss form for forventing - og da også stress og at du er "låst" og lite fleksibel til endringer. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor folk flest planlegger så voldsomt mye i forkant. Du har et mål om å besøke ymse whiskey destilleri. Det er bra nok det. Si det også på den lokale puben. ;P robertaas skrev (12 minutter siden): Joda, det er noen få sykkelstier i Skottland, men det er bare bruddstykker som ikke tar deg helt fra A til B. Ser man på det linkede kartet så er det veldig store områder man ikke kommer seg til og nesten alle anbefalte ruter har bruddstykker som ikke passer til sykkel. Sjekker man på Google Streetview så ser man at mange av disse er smale kronglete veier uten fortau eller sykkelsti. Det er det som er standarden i Skotland. Har reist litt rundt i Skotland og de som jeg ser prøver sykle det hvor jeg tar buss synes jeg virkelig synd på. Skjønner ikke at de tør. Dette bør være hovedgrunnen til å ikke sykle i Skottland. For venstrekjøning er det mulig å skjerpe og tilpasse seg, men det ødelegger refleksene dine. Jeg tok derfor det strategiske valget å aldri sykle eller kjøre der hvor de har venstrekjøring. Folk er forskjellige og mange har valgt forskjellig fra meg. Det samme kan man si om Norge. Smale kronglete veier med begrenset sikt, skarpe svinger og tusenvis av tuneller med begrenset sikt. Sjekka litt med ChatGPT Skottland ser ut til å være nokså trygt. I 2022 var det rapportert 520 ulykker, og 6 dødsulykker der sykkel var involvert. Men de fleste av disse skjenne i urbane strøk, på jernbaneovergang eller i kryss/rundkjøringer. Til sammenliknet, var det fleste døde pr million innbyggere i trafikken (generelt, bilulykker og alt) i Kroatia (som ble nevnt) - som da hadde flest ulykker blant alle land som ga data om dette, i 2021. Så med andre ord, er Kroatia verst i klassen. Og Norge best.... med Malta og Sverige på nr 2 og 3. Så jeg vil tro kjørekultur har mest å si, enn infrastruktur og smale veier. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet søndag kl 18:10 Del Skrevet søndag kl 18:10 Milhouse85 skrev (29 minutter siden): Skottland ser ut til å være nokså trygt. I 2022 var det rapportert 520 ulykker, og 6 dødsulykker der sykkel var involvert. Men de fleste av disse skjenne i urbane strøk, på jernbaneovergang eller i kryss/rundkjøringer. Forklaringen er veldig enkel: Bortsett fra helt lokalt og langs noen få naturstier er det nesten ingen som sykler i Skottland. 2 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet søndag kl 19:47 Forfatter Del Skrevet søndag kl 19:47 (endret) robertaas skrev (1 time siden): Forklaringen er veldig enkel: Bortsett fra helt lokalt og langs noen få naturstier er det nesten ingen som sykler i Skottland. Jeg har vært igjennom en god del streetview jeg også. + et par detaljerte app baserte og detaljerte turkart. Har foreløpig noenlunde positive opplevelser. Jeg foretrekker å lage sirkel-turer, men her i Skottland kan det tenkes flere A-B-A turer. Tenker kanskje også om buss vil kunne ta med sykkelen noen holdeplasser? Selvsagt kjører jeg ikke på motorvei. Jeg skal i steden finne mindre eller ingen trafikkerte ruter. Men smalere lettere trafikerte veier, det er der jeg lurer mest på kjørekulturen til skottene. Endret søndag kl 19:50 av Sovna Lenke til kommentar
robertaas Skrevet søndag kl 22:52 Del Skrevet søndag kl 22:52 Sovna skrev (2 timer siden): Jeg har vært igjennom en god del streetview jeg også. + et par detaljerte app baserte og detaljerte turkart. Har foreløpig noenlunde positive opplevelser. Jeg foretrekker å lage sirkel-turer, men her i Skottland kan det tenkes flere A-B-A turer. Tenker kanskje også om buss vil kunne ta med sykkelen noen holdeplasser? Standarden er at man kun får ta med sammenfoldede sykler.. om i det hele tatt. Enten sammenfoldet og i en passende bæreveske for lokale busser eller sammenfoldet i bagasjerommet for distansebusser. Men sjekk om de du skal reise med tillater det. Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 23:34 Del Skrevet søndag kl 23:34 (endret) Jeg skjønner jo at det er til Skottland du vil. Jeg har ikke vært der (men har DNA derfra) Men uansett, hvis det er snakk om sykkelferie så er det ingen land som jeg har vært innom som har så bra opplegg for sykling som Nederland EDIT: Om landet er venstre - eller høyrekjørt skal ikke ha noe å si, så sant du husker på at det er slik det er Endret søndag kl 23:48 av leticia edit Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet i går, 04:26 Del Skrevet i går, 04:26 (endret) Jeg kjørte mye rundt i Skottland en sommer, særlig nordover, og tenkte ikke noe på at trafikken var aggressiv eller farlig. Utenom tungtransport på smale veier. De ga katta i at jeg var turist iallfall, og selv om jeg følte veien knapt hadde plass til meg selv så dundret de forbi. Tipper de ikke ville tatt mer hensyn til en syklist! Men dette var på smale hovedveier over fjellene der det ikke var andre alternativer til veivalg. Om du finner sideveier og omveier er der vel lite trafikk generelt. Veiene generelt var smale uten skulder, og alle svinger føltes godt da det ikke var noe slingringsmonn til å utjevne svingen slik man normalt har, hverken i feltet eller på skulder, og ikke nok sikt til å låne av motgående felt, så man må følge den krappe kurven slavisk hele tiden. Det var det mest ubehagelige og uvante. Endret i går, 04:32 av Phantom Software Lenke til kommentar
William_S Skrevet i går, 04:57 Del Skrevet i går, 04:57 Litt både og. En del skotske sjåfører er nokså aggressive. Har selv sykla litt rundt der og husker det ikke som særlig behagelig på landeveien. Lenke til kommentar
madammim Skrevet i går, 06:57 Del Skrevet i går, 06:57 Jeg har syklet mye på feil side av veien, men da i Thailand. Der er det ingen problemer, så lenge man holder seg unna de mest trafikerte motorveiene. På ukjente plasser har jeg brukt "Ride with GPS" for å finne ruter. Hvis opplegget ditt er å se mest mulig, og ikke komme seg fortest mulig fra A til B tror jeg et slikt verktøy vil være nyttig. Det er andre brukere som har lastet opp løyper, gjerne med komentarer og sånt. Disse kan du så laste over i en sykkelkomputer (bruker Garmin). Eneste lille minus er at alt av små avstikkere/feil-navigeringer brukerne har tatt følger med på kartet ditt, så det lønner seg å studere kartet litt før man starter. Lenke til kommentar
Sovna Skrevet i går, 10:36 Forfatter Del Skrevet i går, 10:36 madammim skrev (3 timer siden): Jeg har syklet mye på feil side av veien, men da i Thailand. Der er det ingen problemer, så lenge man holder seg unna de mest trafikerte motorveiene. På ukjente plasser har jeg brukt "Ride with GPS" for å finne ruter. Hvis opplegget ditt er å se mest mulig, og ikke komme seg fortest mulig fra A til B tror jeg et slikt verktøy vil være nyttig. Det er andre brukere som har lastet opp løyper, gjerne med komentarer og sånt. Disse kan du så laste over i en sykkelkomputer (bruker Garmin). Eneste lille minus er at alt av små avstikkere/feil-navigeringer brukerne har tatt følger med på kartet ditt, så det lønner seg å studere kartet litt før man starter. Det er slik jeg gjør det også. Jo mer knotete fra A til B jo bedre er det. Som en bonus blir biltrafikk så og si borte i tillegg. Jeg benytter Outdooractve, som jeg tegner inn turene med + streetview Google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå