Gå til innhold

Kommentar: Vi må snakke om Xbox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyhetene skal først og fremst informere, forbli objektiv, og så er det opp til leseren å gjøre seg opp en mening.

Som dere selv forstår, skal man boikotte, så blir det fort en lang list, spesielt med store/brede selskap som Microsoft. Og hva Xbox har med andre deler av Microsoft, blir og et synspunkt standpunkt. Så dere gjør rett, i å la dette være opp til leser. Og hvis det skulle dukke opp noe som innvolverer Gaming delen av MS, så er Lederspalte, en Kommentar riktig sted. Ikke at dere som Medie, skal boikotte noe for leser.

Lenke til kommentar

Denne kommentaren fra sjefredaktøren gir meg tillit til at Gamer.no tar presseskikk på alvor. Det er ikke pressens oppgave å følge moralske trender, men å legge til rette for opplyst debatt, kildekritikk og nyanser. Gamer.no gjør her det eneste riktige: de lar seg ikke presse, samtidig som de åpner for å diskutere vanskelige spørsmål når det er relevant. Det er selve kjernen i journalistikken – også i spillpressen.

Som journalist er dette noe jeg er svært opptatt av og støtter fullt ut.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ser for meg at en og annen palestiner bruker windows også.... Boikotting hjelper ingen, kun en egoistisk tullete moderne hipster greie. Ta seg sammen og gjøre ting som monner. Ved å boikotte alt mulig melder man seg ut og mister stemmen ovenfor den, det eller de man er uenige med.
Lenke til kommentar

Mulig jeg leser deg feil nå, men jeg stusser litt over denne.

Hvis en likevel skal underholde tanken om et redaksjonelt standpunkt så beveger vi oss over i en stor og udefinert moralsk gråsone.

Jeg tenker at en redaksjon i aller høyeste grad bør kunne ha et standpunkt. Om jeg legger godviljen til å tenker jeg at du mener det er tanken om at dere som redaksjon skal ta standpunktet at dere boikotter som vil føre galt avsted. Det er det eneste jeg får til å gå opp.

For jeg håper dere som redaksjon kan ha noen standpunkt?

Når det gjelder merking så mener jeg det faktisk er noe man faktisk bør vurdere. Jeg ser at det blir rart om det skal være en del av selve teksten, men en infoboks en eller annen plass er en god ide. Så ser jeg jo at dette ikke er noe Gamer bruker.

Jeg er verken journalist eller tilknyttet noen redaksjoner som skriver om spill så jeg kan oppfordre alle til å tenke seg nøye om før man gir penger til Microsoft og aller helst boikotte dem helt.

Lenke til kommentar
rabler skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg leser deg feil nå, men jeg stusser litt over denne.

Jeg tenker at en redaksjon i aller høyeste grad bør kunne ha et standpunkt. Om jeg legger godviljen til å tenker jeg at du mener det er tanken om at dere som redaksjon skal ta standpunktet at dere boikotter som vil føre galt avsted. Det er det eneste jeg får til å gå opp.

For jeg håper dere som redaksjon kan ha noen standpunkt?

Når det gjelder merking så mener jeg det faktisk er noe man faktisk bør vurdere. Jeg ser at det blir rart om det skal være en del av selve teksten, men en infoboks en eller annen plass er en god ide. Så ser jeg jo at dette ikke er noe Gamer bruker.

Jeg er verken journalist eller tilknyttet noen redaksjoner som skriver om spill så jeg kan oppfordre alle til å tenke seg nøye om før man gir penger til Microsoft og aller helst boikotte dem helt.

Redaksjonelt standpunkt [om å boikotte Xbox]. Så du har rett i egen gjetning om hvor jeg ville med den setningen. Kunne nok vært tydeliggjort!

Som nettaviser flest tar vi klare standpunkter på en rekke ting, blant annet her ved å ikke følge en oppfordring om å tie rundt en aktør, men også i bredere forstand ved hva vi tillater oss å publisere, hva vi godtar i form av kommersielle og redaksjonelle avtaler med eksterne osv osv. Kommentarfelt til så og si alle artiklene våre er blant annet et aktivt standpunkt vi har tatt. 

Lenke til kommentar

BDS har holdt på med diverse boikotter i 20 år og aktivister som dette er bare negativt for alle parter. Hamas vil utrydde alt i deres vei og er vel den av partene som har som mål å utrydde den andre parten. Israel er vel fortsatt et demokrati og har ikke som mål å utrydde sine naboer....

Akkurat nå er begge sider skyldige og dette vil fortsette i noen hundre år til fordi de lever med overtro som ledesnor. De har kriget i dette område siden 800 tallet og det vil de fortsette med inntill de utvikler seg til å ha likeverd, menneskerettigheter og demokrati som ledesnor istedetfor overtro...

Religiøse mennesker er mindre intelligente enn oss andre ifølge noen hundre forskningsrapporter de siste 100 år og det vil være krig og elendighet i overtroiske land i hundre år til så best å la dem holde på og la bedrifter som legitimt selger produkter til det ene eller det andre i fred.

Lenke til kommentar
Griffinz skrev (4 timer siden):

Ser for meg at en og annen palestiner bruker windows også.... Boikotting hjelper ingen, kun en egoistisk tullete moderne hipster greie. Ta seg sammen og gjøre ting som monner. Ved å boikotte alt mulig melder man seg ut og mister stemmen ovenfor den, det eller de man er uenige med.

Et forventet svar fra en somtrolig aldri har opplevd krig, forfølgelse eller andre kriser. Det er liksom ikke noe å kjempe for. Et bedagelig liv i en boble.

Lenke til kommentar
Coastkey skrev (1 time siden):

BDS har holdt på med diverse boikotter i 20 år og aktivister som dette er bare negativt for alle parter. Hamas vil utrydde alt i deres vei og er vel den av partene som har som mål å utrydde den andre parten. Israel er vel fortsatt et demokrati og har ikke som mål å utrydde sine naboer....

Akkurat nå er begge sider skyldige og dette vil fortsette i noen hundre år til fordi de lever med overtro som ledesnor. De har kriget i dette område siden 800 tallet og det vil de fortsette med inntill de utvikler seg til å ha likeverd, menneskerettigheter og demokrati som ledesnor istedetfor overtro...

Religiøse mennesker er mindre intelligente enn oss andre ifølge noen hundre forskningsrapporter de siste 100 år og det vil være krig og elendighet i overtroiske land i hundre år til så best å la dem holde på og la bedrifter som legitimt selger produkter til det ene eller det andre i fred.

Jaha? Stor-Israel er mao. en konspirasjonsteri? Og Israel er et demokrati? 

Religiøse mennesker er mindre intelligente? Litt vel generaliserende? For med din logikk skulle alle ateister være super smarte. Og det er ikke tilfellet. I beste fall naivitet. I verste fall dårskap.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...