Gå til innhold

Velger mange å bli Politi p.g.a. makten de får som Politi mann ??

Anbefalte innlegg

Har gjennom mitt snart 50 år gamle liv sett mange Makt Kåte Politi "menn" utøve vold og makt, der de ikke har grunnlag eller visdom til å forstå hva dette gjør med de Politi mennene som prøver å gjøre jobben de fikk, ordentlig.

Jeg lurer veldig da på hva folket har å si om dette ???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det ja. Sånn er det i mange stillinger hvor en har råderett over andre. Det er ikke så mye man kan gjøre med det. Vi mennesker er ikke feilfrie og det vil alltid være enkelte ledere/arbeidstakere som aldri burde jobbet med det de jobber med.

Lenke til kommentar

Det er jo bare naturlig at maktkåte folk søker mot politiyrket, men det betyr selvfølgelig ikke at alle politifolk er søppel. Større andel enn hos resten av befolkningen, dog.

På samme måte som for politikere er det noen som velger yrket for makt (og penger), og andre som faktisk ønsker å gjøre samfunnet bedre og tryggere for alle.

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, det er godt å høre att flere folk har den samme oppfatningen som meg.

Jeg vil bare legge til en ting jeg glemte å skrive på første tråden.

For 8 år siden var jeg og min storebror (som nå har dessverre gått bort av narkotika bruk) ute og gikk en tur på Manglerud 1 år før han gikk bort. Vi går og prater, da det plutselig kommer en Politi bil bakenfra og skrenser inn foran oss. Det hopper da ut to politi "menn" og sier på en veldig autoritær måte , jasså I... , (min brors navn) er du ute og går for å finne noe å stjele nå da eller !? Min bror svarer surt Nei, da han hadde opplevd flere ganger trakassering fra disse "mennene" . På dette tidspunktet var han veldig svak og sliten. Han var 178 cm høy og veide 54 kg ! De splitter da oss opp, og jeg står og sier ingen kommentar til alle spørsmål han spør meg om og gjør han oppmerksom på att alt jeg og min bror plikter å gjøre er å identifisere oss, og det gjorde vi. Etter hvert får broren min nok av denne trakasseringen fra denne politi "gutten" og begynner å si hva han mener om de og dette. Han sier til de att dere burde aldri vært politi og kaller de mange ting, som Nazi jævel og drittsekk. Da fikk Politi "boy" nok og Bitch slapped broren min rett i ansiktet med håndflaten. Da begynner jeg også og si de samme tingene til de men da tør de ikke gjøre noe som helst uten å se på meg strengt. Kanskje fordi jeg var da topp trent etter 22 års styrke trening og løping. M.a.o om han hadde gjort det på meg så hadde jeg grisebanka ham.  Etter det så hopper de inn i bilen og kjører av sted. Feige idioter som ALDRI burde være Politi.

Har noen her opplevd noe av det samme ? Vil bare høre om andre har vært i en slik situasjon el lignende ?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Jeg vil tro det ja. Sånn er det i mange stillinger hvor en har råderett over andre. Det er ikke så mye man kan gjøre med det. Vi mennesker er ikke feilfrie og det vil alltid være enkelte ledere/arbeidstakere som aldri burde jobbet med det de jobber med.

Eller kanskje Politiskolen burde vurdere hver mann de ansetter bedre. Disse Idiot politi folka ødelegger veldig mye for Politi mennene som prøver å gjøre en jobb riktig.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (2 timer siden):

Har gjennom mitt snart 50 år gamle liv sett mange Makt Kåte Politi "menn" utøve vold og makt,

Hvor da? Påstår ikke at dine observasjoner er feil, men det er ofte lettere å observere avvikene, spesielt om man leter etter de.

Jeg tror politi og militæret har en tendens til å tiltrekke seg bajaser ja, men en god utdanningsinstitusjon som stiller høye krav til studentene vil kunne filtrere ut mange av disse. De fleste politifolkene jeg vet om er motivert av rettferd og orden, sammen med en spennende og variert arbeidsdag. De bærer en enorm stolthet av makten de har, men også hvordan de utøver makten sin.

Jeg vil tro at de fleste tilfeller av politiet som begår maktmisbruk kommer av feilbarhet og uerfarenhet, og ikke malevolens. Gitt nok provokasjon på feil dag så kan det svartne for selv den stødigste personen.

Mitt problem med politiet er at det virker ut som de ikke har et godt system for å rydde opp i egne rekker. Arbeidstrygghet for politiet står høyere enn borgerrettigheter, og spesialenheten sin partiskhet er dypt problematisk. Det virker også ut som det mangler et godt rettssystem for å stoppe systematiske brudd på borgerrettigheter, slik som narkohunder på skoler og "stop and frisk" på kollektive knutepunkter, der reaksjon gjerne kommer i en indirekte form som brev fra Advokatforeningen, med et intetsigende tilsvar fra Politidirektoratet 5-7 arbeidsdager senere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Mitt problem med politiet er at det virker ut som de ikke har et godt system for å rydde opp i egne rekker. Arbeidstrygghet for politiet står høyere enn borgerrettigheter, og spesialenheten sin partiskhet er dypt problematisk.

Tiltredes! Se på Kongsberg-saken der en politimann banka livet ut av en fyr. Det ville aldri blitt noen sak i det hele tatt om den ikke ble tatt opp på bensinstasjonens kameraer. Politiet samkjørte sine forklaringer i rapporten (de løy), og slettet mobilopptak av hendelsen uten å ha hjemmel. Slapp unna med bøter og en klapp på skuldra alle sammen.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (1 time siden):

Eller kanskje Politiskolen burde vurdere hver mann de ansetter bedre.

Det er ganske mange som ryker på intervju-delen, så det handlar nok meir om at PHS ikkje klarer å avdekke alt. 

Eg er ellers berre delvis einig i at politiet tiltrekker seg maktsjuke personar. Som politimann har ein mykje makt men samtidig er det ikkje like lett å sleppe unna sidan politiet alle følger med på politiet og har låg terskel for å anmelde. For dei som vil praktisere makt finnes det mange andre yrker der ein virkelig kan bølle med andre utan at ein så lett blir tatt for det. 

Eg trur nok det er meir eit problem med adrenalin-junkies som søker seg til politiet for å kunne køyre fort, bruke våpen, og andre ting som gir spenning. 

Lenke til kommentar
smergel skrev (18 timer siden):

Har noen her opplevd noe av det samme ? Vil bare høre om andre har vært i en slik situasjon el lignende ?

Har definitivt sett purk som viser total mangel på god å normal folkeskikk, og unødvendig voldelig oppførsel, jeg føler det er blitt en ukultur her i min region(sørøst), snut som tar seg til rette og tror de er over loven, og mye tyder vel på at de i praksis er det (kongsberg saken), de har sitt voldsmonopol åpenbart, noen ganger må de bruke vold, men jeg tror enkelte liker det også, jeg tror noe av det kan være politisk motivert.

Jeg tror også det er en del yngre snut som er på en powertripp de første årene, de yngre er alltid litt frekkere er mitt inntrykk, du kan nesten se det i blikket og kroppsspråket deres når de er frekke, håper på en reaksjon så de kan bruke litt vold. 

Det er liten tvil om at det er flere rasshøl som søker seg til de tre p'ene politi, politiker og prest. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (17 timer siden):

Eg trur nok det er meir eit problem med adrenalin-junkies som søker seg til politiet for å kunne køyre fort, bruke våpen, og andre ting som gir spenning. 

Adrenalin-junkies er lettere å sortere ut sammenlignet med de som faktisk er farlige i bransjen. Det er heller ikke disse som er farligst for publikum uten kriminelle intensjoner. De farlige framstår som trygge og stabile, og er gode til å snakke for seg, og blender godt inn med det som er gode søkere.

Kongsberg-saken er dessverre toppen av isfjellet, og representerer dessverre også unntaket når det kommer til muligheten for dokumentasjon for saker som utgjør "isfjellet". I tillegg er det flere steder en kultur for at politiet backer kolleger heller enn å gjøre det som er riktig. Har selv sett det på nært hold, det er offentlig kjent at Bergenspolitiet over tid har hatt en kultur for å slå ned på varslere, og Kongsbergsaken sier sitt. Når retten i tillegg vekter vitnemål til politi tyngre enn for andre, legger man opp til at intern prestisje skal trumfe en rettferdig rettergang for vanlige folk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...