Gå til innhold

Er vi i ferd med å bygge et samfunn i Norge på linje med Trump sitt USA

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (48 minutter siden):

Ja, men denne satsen som syke utenlandske har krav på, er den laveste satsen som er, tilsvarende minste ufør 

Det kan godt hende, og det kan også hende at jeg ikke har fulgt hvert innlegg i denne tråden heller. Bare svarte på det som obygda skreiv. Jeg er fremdeles på ferie 😅

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (17 minutter siden):

Da har du tydeligvis aldri levd på minstesats AAP under 25 år uten familie (ca 13 000 utbetalt) eller minstepensjon (ofte under 20 000 utbetalt) noe som gjør at man må stille seg i kø utenfor veldedige for å få i seg nok mat.

Jeg har levd på mye mindre enn det gitt, så du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, jeg sier ikke at det er mye penger, men det er åpenbart en del folk nå til dags som ikke greier å prioritere, spesielt hvis de sulter på 13000 kr i måneden. 

FrihetensRegn skrev (22 minutter siden):

Det er mange nordmenn som har mindre enn en flyktning, de har ingen bolig, ingen bil, ingen mat, ingen penger, ingenting, de er syke og kan ikke jobbe. Allikevel får flyktninger mer. En skam for Norge.

Da burde du argumentere for å øke støtten til dem da, ikke argumentere for å skape enda en underklasse som må ty til kriminalitet for å klare seg, løsningen din er både ekstremt fordyrende og ødeleggende for samfunnet, kan du ikke se det ?

FrihetensRegn skrev (25 minutter siden):

Kanskje det er vanskelig for deg å tro, men det finnes faktisk noen av oss som har litt moral og etikk igjen, og jeg ønsker heller å dø enn å stjele, rane eller svindle til meg penger eller ting.

Nei du vil ikke det, tro meg den dagen du opplever ekte sult så ryker den moralen rett ut av vinduet, du "ønsker" det kanskje nå, men det er ikke hva som kommer til å skje, det garanterer jeg deg. Det er heller ikke noe umoralsk i å ta fra de som har en overflod for å gi til de som ikke har noe som helst, det blir mer en hvem stjal først situasjon, med som du foreslår utjevning av den i utgangspunktet urettferdige fordelingen.   

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2

Min bror er ufør, og eier en leilighet kjøpt ved hjelp/lån av husbanken.

Han leier ut halve denne til rundt 10.000 i mnd skattefritt til en kompis/roomie.

Hvordan våger han å prøve å få ett bedre liv for seg selv!! Uten å bryte loven til og med!! 

/S 😮‍💨

• Hjerte 4
20 hours ago, rabler said:

jeg googlet. 24000*12=288000

De får utbetalt 19707 hver måned utenom desember.

Du mente vel her "tjener 288.000 som en slags lønnsinntekt"?   

Tjener du 288.000 kroner som selvstendig næringsdrivende så betaler du ca 80.000 kroner i skatt (28 prosent flatt fra føste krone) ?

FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

Hva er det du babler om? Dette er ikke snakk om utlendinger på AAP, men utlendinger på sosialstønad. De kan få innvilget denne formen for supplerende sosialstønad om de er syk nok, har kommet til Norge og ikke har bodd her mer enn fem år. Man må ha bodd i Norge i minst fem år for å få innvilget uføretrygd eller AAP. Altså er det ikke for dem, men for flyktninger som nylig har ankommet Norge.

For å gi det til deg med teskje:

Etter fem år, har syke mennesker i Norge rett på AAP og etter det, uføretrygd.

Flyktninger som kommer til Norge og som er syk og som ikke har vært her i fem år, har ikke rett på AAP eller ufør. De får sosialstønad, og kan søke om supplerende sosialstønad de får det samme som uføretrygd.

Forstått nå?

Så ein nordmann med f.eks. Downs syndrom må gå 5 år på sosialhjelp, deretter AAP før han kan få uføretrygd?

Dette trur eg ikkje noko på.

Endret av torbjornen
  • Hjerte 1
FrihetensRegn skrev (22 timer siden):

Jeg snakker om flyktninger som lever på sosialstønad og kan søke på supplerende sosialstønad.

No må jo faktisk også flyktningane vere uføre for å kunne søkje på den supplerande stønaden. Uføre skal ikkje måtte leve på sosialhjelp.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Sitat

Frykter datasentre vil sluke all kraft innen 2028

Google reiser seg i Grenland. Nå haster det mer enn noen gang å bygge ut mer kraft, advarer hovedutvalgsleder.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/frykter-datasentre-med-google-i-spissen-vil-sluke-all-strom-i-grenland-1.17374873

Satsing på datasenter og hydrogenfabrikkar som fortrengjer industri, samt einsidig satsing på vindkraft som aldri blir noko av på grunn av stor folkeleg motstand skaper politikarforakt. Rekninga er det forbrukarane og næringslivet som må betale.

Endret av torbjornen
rabler skrev (På 17.4.2025 den 21.58):

Formue genererer inntekt. Massiv inntekt.

På hvilken måte?  

rabler skrev (På 17.4.2025 den 21.57):

Ikke riktig. Økonomi er ikke et nullsumspill så lenge økonomien vokser, men som sagt så er det tegn på at denne veksten er i ferd med å avta og kanskje også stopp helt og da er økonomi i aller høyeste grad et nullsumspill.

Nei.

Endret av Markiii
AtterEnBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.45):

Det republikanske partiet er vår tids Jim Jones-kult. Men det er verre, fordi innflytelsen går globalt, og folk vi kjenner og trodde visste bedre, steller seg pent i kø for å forsvare det republikanske partiet med nebb og klør.

Eller kanskje det er fordi innbyggerne i vesten ser hvordan samfunnet var før, for eksempel på 50, 60-tallet da man hadde en homogen befolkning, et godt samhold, ryddige og fredelige gater, og ser hvordan det er i dag, med stadig mer innvandring, grov kriminalitet i gatene, der kriminelle blir sluppet fri og grensene er åpne og ulovlige innvandrere tar seg inn uhindret. Noe av dette har Trump heldigvis greid å stoppe, men det vil ta lang tid for USA og Europa å komme på rett kjøl igjen. I Europa har det snudd i det siste, der EU og europeiske regjeringer har gitt utrykk for at flere flyktninger må sendes hjem igjen.

I USA har man byer som San Fransisco, som var en fantastisk by på 50 og 60-tallet, da de var en by med rene gater og lite kriminalitet. I dag er byen ødelagt av venstreliberal politikk, der gatene domineres av kriminelle gjenger, biler blir staid gjort innbrudd i og det flyter med dop og søppel i gatene. Dette er en større grunn til å stemme mot Democrats og for Republicans enn tiktok videoer av utagerende personer.

FrihetensRegn skrev (På 22.4.2025 den 22.59):

Eller kanskje det er fordi innbyggerne i vesten ser hvordan samfunnet var før, for eksempel på 50, 60-tallet da man hadde en homogen befolkning, et godt samhold, ryddige og fredelige gater, og ser hvordan det er i dag, med stadig mer innvandring, grov kriminalitet i gatene, der kriminelle blir sluppet fri og grensene er åpne og ulovlige innvandrere tar seg inn uhindret. Noe av dette har Trump heldigvis greid å stoppe, men det vil ta lang tid for USA og Europa å komme på rett kjøl igjen. I Europa har det snudd i det siste, der EU og europeiske regjeringer har gitt utrykk for at flere flyktninger må sendes hjem igjen.

I USA har man byer som San Fransisco, som var en fantastisk by på 50 og 60-tallet, da de var en by med rene gater og lite kriminalitet. I dag er byen ødelagt av venstreliberal politikk, der gatene domineres av kriminelle gjenger, biler blir staid gjort innbrudd i og det flyter med dop og søppel i gatene. Dette er en større grunn til å stemme mot Democrats og for Republicans enn tiktok videoer av utagerende personer.

Det ironiske er at USA er bygd av innvandring. Dei opprinnelege innbyggjarane vart nesten utrydda.

Kriminalitet hadde ein vel også i mellomkrigstida.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Al_Capone

• Innsiktsfullt 5

Som jeg har vært inne på, prisen Europa har betalt for usa sine kriger er langt høyere enn kronidiotene i det hvite hus evner å forstå, det er Europa som har betalt for usa sin galskap i midtøsten, usa skapte taliban og de skapte IS.  

• Liker 6
On 4/24/2025 at 2:31 PM, torbjornen said:

Det ironiske er at USA er bygd av innvandring. Dei opprinnelege innbyggjarane vart nesten utrydda.

Kriminalitet hadde ein vel også i mellomkrigstida.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Al_Capone

Her var det vel snakk om hva folk husker og hva foreldrene deres eventuelt har fortalt.

Al_Capone er vel ikke det man husker best fra 1950-60 årene 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...