Gå til innhold

Er vi i ferd med å bygge et samfunn i Norge på linje med Trump sitt USA

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Oki men da må de først faktisk få en jobb, og som jeg har nevnt utgangspunktet er ikke likt, så da må det jo som du selv foreslår utjevnes, oki greit nok, men før de faktisk får jobb så må de jo faktisk ha penger til å overleve, om de pengene ikke kommer via statlig hjelp hvordan ser du for deg at disse flyktningene skal overleve ? Hele dette systemet ditt legger jo opp til å skape et liv i kriminalitet med de ekstreme kostnader det blir for samfunnet, ser du ikke det da ? 

De kan leve på ordinær sosialstønad slik mange nordmenn må. Halvparten av alle som lever på sosialstønad har utenlandsk bakgrunn. Det man kan gjøre er å stille strengere krav til for eksempel aktiviteter.

Mange nordmenn lever i fattigdom så dyp at de ikke har råd til mat og må gå til frelsesarmeen og andre frivillige for å overleve. Hvorfor skal flyktninger få mer enn nordmenn? Hele denne ordningen der flyktninger får utbetalt like mye som nordmenn på uføretrygd må fjernes, alternativet er at man legger ned eller privatiserer hele folketrygden.

Et liv i kriminalitet er ikke relevant. Jeg ville heller sultet i hjel enn å stjele eller rane. Om man velger å begå voldelig kriminalitet fordi man ikke har mye penger, så må ta konsekvensen av det og bli fengslet eller kastes ut av landet.

Videoannonse
Annonse
CH82 skrev (20 timer siden):

Jeg har fulgt med på hva Trumperne sier i sosiale medier om hvorfor de stemte på Trump. Ofte handler det om en forestilling om fiender (dvs. alle som er litt annerledes enn dem selv), og ideen om at disse fiendene har mer makt, muligheter og penger enn dem selv. Det spiller ikke noen særlig rolle om det er sant eller ei, poenget er at de selv skal få mer, mest, alt. De skriver om mikroskopiske problemer, som tampong-maskiner på guttedoen for eksempel. Det er jo forferdelig og en veldig god grunn til å stemme på en som vil ødelegge demokratiet og økonomien. Samma det, bare jeg får bort de tampongene! Hvis du virkelig er bekymret for at Norge skal bli som USA, må du heve tankene litt over det bagatellmessige og personlige. Om du har møtt EN utlending som har snyltet på systemet, eller to eller tre, så betyr ikke det at alle utlendinger gjør det. Dette er MAGA-tankegang. Du har rett til å mislike mennesker du møter, men du har ikke rett til å mislike folk du aldri har møtt og som du ikke vet noe som helst om. Skal du si noe generelt, må du basere det på forskning, ikke personlige erfaringer. Og eventuelle plastpose-problemer er små bagateller som folk henger seg opp i når de tar alt annet for gitt: Menneskeverd, solidaritet, åpenhet, demokrati, en solid økonomi. Jeg håper virkelig ikke at nordmenn er i ferd med å bli Trumpifisert.

For noe tull, dette handler ikke om fillesaker, men alvorlige problemer som USA, store deler av Europa utenom Polen og Ungarn, sliter med å håndtere, som i stor grad skyldes mangel på kontroll av hvem man tar inn i landet, ofte unge menn som ikke er redd for å begå alvorlig kriminalitet.

Enten det er i USA der de har kriminelle bander som tar seg ulovlig over grensen i sør, eller om det er svenske tilstander i Norge og Sverige med skyting, knivstikking, ran og overfallsvoldtekter, så er det et tegn på samme problem: man tar inn unge menn som ikke greier å oppføre seg, og som har annen kultur og væremåte enn oss.

Dette handler ikke om individer, men horder av utlendinger som topper kriminalstatistikken og slitasjen på velferdsstaten. Halvparten av de som sitter fengslet i Norge og halvparten av de på sosialstønad har utenlands bakgrunn.

Kanskje det er viktigere for deg å være politisk korrekt, men for folk flest er trygghet i gatene og et godt samhold i befolkningen viktigere.

Europa er et ressursfattig kontinent med en usikker fremtid, og en velferdsstat kan bare fungere med en homogen befolkning der man stoler på hverandre. Fjerner man det limet, vil det ikke fungere, og det kan fort gå for langt og smelle en dag. Mange europeiske land står også overfor en eldrebølge, da må vi velge om vi skal ta vare på våre foreldre og besteforeldre eller utlendinger som kommer her for å leve på staten.

Tussi skrev (11 minutter siden):

Faktum er at utlendinger ikke får denne stønaden mens de er på AAP, de får det når de ikke kan få uføretrygd kun fordi de ikke har vært her lenge nok de har færre rettigheter enn nordmenn, ikke flere. Slutt med å prøve å fremme fordommer mot utlendinger som ikke har basis i virkeligheten 

Hva er det du babler om? Dette er ikke snakk om utlendinger på AAP, men utlendinger på sosialstønad. De kan få innvilget denne formen for supplerende sosialstønad om de er syk nok, har kommet til Norge og ikke har bodd her mer enn fem år. Man må ha bodd i Norge i minst fem år for å få innvilget uføretrygd eller AAP. Altså er det ikke for dem, men for flyktninger som nylig har ankommet Norge.

For å gi det til deg med teskje:

Etter fem år, har syke mennesker i Norge rett på AAP og etter det, uføretrygd.

Flyktninger som kommer til Norge og som er syk og som ikke har vært her i fem år, har ikke rett på AAP eller ufør. De får sosialstønad, og kan søke om supplerende sosialstønad de får det samme som uføretrygd.

Forstått nå?

FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Hva er det du babler om? Dette er ikke snakk om utlendinger på AAP, men utlendinger på sosialstønad. De kan få innvilget denne formen for supplerende sosialstønad om de er syk nok, har kommet til Norge og ikke har bodd her mer enn fem år. Man må ha bodd i Norge i minst fem år for å få innvilget uføretrygd eller AAP. Altså er det ikke for dem, men for flyktninger som nylig har ankommet Norge.

For å gi det til deg med teskje:

Etter fem år, har syke mennesker i Norge rett på AAP og etter det, uføretrygd.

Flyktninger som kommer til Norge og som er syk og som ikke har vært her i fem år, har ikke rett på AAP eller ufør. De får sosialstønad, og kan søke om supplerende sosialstønad de får det samme som uføretrygd.

Forstått nå?

Hvorfor vil du at syke mennesker skal leve på sosialstønad? Og ikke minst, nei, de har åpenbart ikke dwe rettighetene vi har. Nordmenn får AAP og uføretrygd helt uavhengig av ektefellens inntekt 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
rabler skrev (På 17.4.2025 den 23.48):

Da godtar du at dine barn blir fattige og dine barnebarn enda fattigere. Det er resultatet av å leve med det.

Hvilke samfunn har generelt sett gjennom historien hatt størst økonomisk utvikling og levestandard? Om du har valget mellom å leve i et samfunn med få ulikheter, for eksempel Øst-Tyskland, eller et land med store forskjeller, som for eksempel Vest-Tyskland, hvor ville du ønsket å bodd og oppdratt barn? Et lite tips: folk flyktet som oftest i en retning. Gjett hvilken.

Tussi skrev (1 minutt siden):
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Hvorfor vil du at syke mennesker skal leve på sosialstønad? Og ikke minst, nei, de har åpenbart ikke dwe rettighetene vi har. Nordmenn får AAP og uføretrygd helt uavhengig av ektefellens inntekt 

Nordmenn som er syke skal selvfølgelig få AAP og uføretrygd. Men vi kan ikke være verdens sosialkontor. Derfor må utlendinger som flyktninger leve på sosialstønad. Eventuelt kan de senere søke AAP om de har bodd lenge nok i Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn AAP og uføretrygd, dette er for de som har bodd i Norge i minst fem år. Jeg snakker om flyktninger som lever på sosialstønad og kan søke på supplerende sosialstønad. Igjen, sosialstønad blir som oftest redusert om ektefelle har en inntekt og de får da forsørgeransvar. Er det så vanskelig å forstå?

FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Nordmenn som er syke skal selvfølgelig få AAP og uføretrygd. Men vi kan ikke være verdens sosialkontor. Derfor må utlendinger som flyktninger leve på sosialstønad. Eventuelt kan de senere søke AAP om de har bodd lenge nok i Norge. Jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn AAP og uføretrygd, dette er for de som har bodd i Norge i minst fem år. Jeg snakker om flyktninger som lever på sosialstønad og kan søke på supplerende sosialstønad. Igjen, sosialstønad blir som oftest redusert om ektefelle har en inntekt og de får da forsørgeransvar. Er det så vanskelig å forstå?

SYKE utlendinger kan søke om supplerende sosialstønad, ikke alle. Fordi de ikke har rettighetene vi har

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Tussi skrev (3 timer siden):

Når satsen er ca 24 000 før skatt, får man ikke utbetalt mellom 20 og 30 000 per mnd

Du vet det finnes mer enn en sats. Minstesats på 289.000 årlig og høyeste på 491.000 årlig. Jeg kjenner faktisk en som har minstesats og får utbetalt ca 20.000. Med så liten inntekt blir det heller ikke mye skatt å betale.

• Liker 3
Tussi skrev (2 minutter siden):

SYKE utlendinger kan søke om supplerende sosialstønad, ikke alle. Fordi de ikke har rettighetene vi har

Ja, det er det jeg sier. Flyktninger som kommer til Norge, har ikke opparbeidet seg nok tid til å være med i folketrygden. De kan dermed ikke få AAP eller uføretrygd slik nordmenn kan. Dermed må de søke sosialstønad og eventuelt supplerende sosialstønad. En av de supplerende sosialstønadene man eventuelt kan søke på, er for syke flyktninger, der de kan få utbetalt tilsvarende det en med minstesats uføretrygd har. Sosialstønad og supplerende sosialstønad er ikke det samme som AAP eller uføretrygd. Men de har diverse avkortningsregler. En som har sosialstønad og/eller eventuelt en supplerende sosialstønad har ofte dette fordi de ikke har rett til AAP eller uføretrygd. Får de etter hvert rett til AAP eller tyrgd, er det helt naturlig at sosialstønaden faller bort. Det er ikke naturlig at man får forskjellige ytelser og stønader samtidig, selv om man med minstesats AAP kan søke om og få innvilget supplerende sosialstønad om man trenger hjelp med økonomien.

leticia skrev (6 minutter siden):

Du vet det finnes mer enn en sats. Minstesats på 289.000 årlig og høyeste på 491.000 årlig. Jeg kjenner faktisk en som har minstesats og får utbetalt ca 20.000. Med så liten inntekt blir det heller ikke mye skatt å betale.

Ja, men denne satsen som syke utenlandske har krav på, er den laveste satsen som er, tilsvarende minste ufør 

• Innsiktsfullt 4
leticia skrev (3 minutter siden):

Det finnes forskjellige inntekter, blant annet skattefrie kapitalinntekter som ikke påvirker pensjon, skatt eller stønad. Jeg kjenner en som per måned får utbetalt ca. 30 000 kr i uføretrygd (66% av 6G) og samtidig får ca. 15 000 kr utbetalt per måned i husleie for leiligheten har leier ut. Det vil si ca 45 000 kr per måned rett på konto. Kapitalinntekter som husleie påvirker ikke uføretrygd, så den blir ikke redusert.

• Liker 1
Tussi skrev (4 minutter siden):

Ja, men denne satsen som syke utenlandske har krav på, er den laveste satsen som er, tilsvarende minste ufør 

Fortsatt mye mer enn det syke nordmenn får på AAP, som kan være så lite som 13 000 kr utbetalt.

FrihetensRegn skrev (44 minutter siden):

Det man kan gjøre er å stille strengere krav til for eksempel aktiviteter.

Stille krav til aktivitet har vært en katastrofe i nav, i stedet for å fokusere på å gjøre noe nyttig eller lære noe nyttig så måtte man ha aktivitet som ikke førte til noe som helst fornuftig, det kan fungere med aktivitetskrav, men da må jo faktisk aktiviteten ha en nytte for brukeren. 

FrihetensRegn skrev (47 minutter siden):

Mange nordmenn lever i fattigdom så dyp at de ikke har råd til mat og må gå til frelsesarmeen og andre frivillige for å overleve.

Da må de lære seg å forvalte sin økonomi bedre, for det er ingen fornuftig grunn til at noen nordmann skal leve i dyp fattigdom utenom total latskap kombinert med tungt rusmisbruk.

FrihetensRegn skrev (49 minutter siden):

Hvorfor skal flyktninger få mer enn nordmenn? Hele denne ordningen der flyktninger får utbetalt like mye som nordmenn på uføretrygd må fjernes, alternativet er at man legger ned eller privatiserer hele folketrygden.

Dette har jeg forklart 2 ganger allerede, de har ikke mer, det var du som foreslo utjevning, ikke meg de har ingenting så da er det stor sjanse for at utjevning må til. 

FrihetensRegn skrev (51 minutter siden):

Et liv i kriminalitet er ikke relevant. Jeg ville heller sultet i hjel enn å stjele eller rane.

Denne påstanden kommer du ikke godt ut av samme hvordan man vrir og vender på den.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Tussi skrev (7 minutter siden):

Og da får man supplerende sosialhjelp, been there done that

Det er ikke garantert, min fetter fikk avslag på supplerende SS da han var på minstesats AAP under 25 år, fordi han hadde bil, noe han trenger i distriktet, men som NAV mente var en formue han måtte kvitte seg med og bruke opp først. Det er et innviklet system fordi AAP er en del av statlig NAV, mens SS er en del av kommunalt NAV. Og siden vi har mange forskjellige kommuner med forskjellige kommuneøkonomier, blir det forskjellige kriterier og terskel for avslag. Enkelte NAV kontor truer også med overtaking og tvangsstyring av økonomien om man søker nødhjelp for ofte. Det er mye tøffere å være på AAP enn å leve på ufør eller SS, spesielt om man får SS med samme sats som ufør.

skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Da må de lære seg å forvalte sin økonomi bedre, for det er ingen fornuftig grunn til at noen nordmann skal leve i dyp fattigdom utenom total latskap kombinert med tungt rusmisbruk.

Da har du tydeligvis aldri levd på minstesats AAP under 25 år uten familie (ca 13 000 utbetalt) eller minstepensjon (ofte under 20 000 utbetalt) noe som gjør at man må stille seg i kø utenfor veldedige for å få i seg nok mat.

skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Dette har jeg forklart 2 ganger allerede, de har ikke mer, det var du som foreslo utjevning, ikke meg de har ingenting så da er det stor sjanse for at utjevning må til. 

Det er mange nordmenn som har mindre enn en flyktning, de har ingen bolig, ingen bil, ingen mat, ingen penger, ingenting, de er syke og kan ikke jobbe. Allikevel får flyktninger mer. En skam for Norge.

skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Denne påstanden kommer du ikke godt ut av samme hvordan man vrir og vender på den.

Kanskje det er vanskelig for deg å tro, men det finnes faktisk noen av oss som har litt moral og etikk igjen, og jeg ønsker heller å dø enn å stjele, rane eller svindle til meg penger eller ting. Har man ingen problemer med å begå kriminalitet, bør man også heller ikke ha noen problemer med å sitte inne noen år i fengsel heller.

Hei FrihetensRegn Jeg skjønner at du er veldig opptatt av at innvandrere og flyktninger skal få mye mindre hjelp enn nordmenn. Men hvis de får mindre hjelp, får du mer? Bedrer det din egen situasjon på noen som helst måte? De fattige i USA er fattige fordi systemet er sånn at alle pengene går til de på toppen. Jeg vet ikke om du har hørt om Reagans «trickle down theory», men det går ut på at hvis de rike blir enda rikere, blir de fattige også rikere. Det har vist seg å ikke stemme. «The working poor» får ikke endene til å møtes. Sosial dumping er tillatt. Fagforeninger har lite makt. Amerikanske selskaper ansetter innvandrere som er villige til å jobbe for mye mindre lønn. Det gjør også at produktene/tjenestene blir billigere, og mange amerikanere liker jo det. Arbeidsledigheten i USA er ikke så høy, problemet er de lave lønningene. Mange i arbeiderklassen har veldig lite utdanning, noen ikke mer enn 6. klasse. Så de skjønner ikke hvorfor de er fattige. De forstår ikke hvordan det henger sammen. Alt de vet er det de ser: utlendinger, fattigdom, kriminalitet. Så da tenker de at hvis utlendingene forsvant, ville alt vært bra. Det er jo ikke sant. Demokratene har gjort mye for å hindre ulovlig innvandring, de har også forsøkt å få gjennomført en lovendring for å stanse ulovlig innvandring. Republikanere blokkerte den, fordi de ikke ville bidra til å løse problemet. Tvert imot, de ville at problemet skulle bli så ille som mulig, for å bruke det til å vinne valget.

Endret av CH82
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
FrihetensRegn skrev (38 minutter siden):

Det finnes forskjellige inntekter, blant annet skattefrie kapitalinntekter som ikke påvirker pensjon, skatt eller stønad. Jeg kjenner en som per måned får utbetalt ca. 30 000 kr i uføretrygd (66% av 6G) og samtidig får ca. 15 000 kr utbetalt per måned i husleie for leiligheten har leier ut. Det vil si ca 45 000 kr per måned rett på konto. Kapitalinntekter som husleie påvirker ikke uføretrygd, så den blir ikke redusert.

Hva er du ute etter? Å nekte uføre å leie ut bolig? Å nekte dem å eie noe? Å nekte dem å spare penger? 

Uføretrygden er ikke en livsoppholdssats som sosialtrygden er, Det er en erstatning for fremtidig tapt inntekt pga sykdom, skade eller lyte. Kapitalinntekt er noe helt annet, som har like regler uansett hvilken inntekt man måtte ha utenom.

Skulle man ikke heller være glad for at denne personen gir noen mulighet til et tak over hodet. Tror du denne personen ville gjort dette hvis hen ikke hadde tjent noe på det? Det kommer utgifter også med å leie ut en bolig vet du... Hen sitter ikke med 15.000 netto per måned pga dette.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...