Gå til innhold

Er vi i ferd med å bygge et samfunn i Norge på linje med Trump sitt USA

Anbefalte innlegg

rabler skrev (46 minutter siden):

Men så er det jo heller ikke deg jeg snakker om. 

Når det er sagt så det høres ikke ut som det er noe som helst synd å deg så du får unnskylde at jeg ikke har spesielt mye medfølelse for at du også må betale skatt. Forøvrig er det viktig å få med seg at formueskatt er av netto formue.

Ja,formueskatten er selvfølgelig av netto formue. Det betyr at folk kan låne så mye som banken tør gi deg og du kan leve godt som gjeldslave med skattedradrag,eller man kan leve som fattig,men ha formue og betale mer andel skatt. Alle som f.eks har en bollg til 5-10 millioner eller mer kan sikkert selge den og flytte inn i mikrohus,eller er billig hus på bygda og plutselig befinne seg i formueposisjon.. Jeg bor billig på bygda og er i en formuesposisjon. Flytter jeg til byen blir jeg gjeldslave. Så enkelt er det.

Endret av obygda
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, agvg said:

Men det hadde vært bedre og fordele formuen på langt flere enn de aller rikeste og staten. Det skal da ikke være noe selvstendig mål og fylle kassa i en stat som drukner i penger.

Det var jo det jeg akkurat viste deg. Når staten henter inn mer skatt fra de rikeste skattelegger de resten mindre. Dette er den mest effektive måten å fordele "formuen" på. Det er ikke snakk om å "fylle kassa".

• Liker 1
rabler skrev (2 minutter siden):

Det var jo det jeg akkurat viste deg. Når staten henter inn mer skatt fra de rikeste skattelegger de resten mindre. Dette er den mest effektive måten å fordele "formuen" på. Det er ikke snakk om å "fylle kassa".

Nå er jo jeg av den oppfatning at vi burde ha som mål og omforme hele landet til og få tankegangen til en sunnmøring som kan klemme gull ut av en gråstein. Når staten eser ut i alle retninger så gagner ikke det Norge på lang sikt.

• Innsiktsfullt 1
rabler skrev (13 minutter siden):

Staten fordeler dette. Dersom vi hadde fått inn mer skatt fra de rikeste ville vi kunne ha betydelig mindre inntektsskatt.

Skatte de rikeste hardere for å gi skattelette til de som sørger for at Norge går rundt burde egentlig være en no-brainer.

Hvor går grensen når man snakker om de rikeste? I dag er vel grensen 1.7 millioner. Om en av de mange som eier en bolig sentralt i Oslo med noe gjeld selger sin bolig og flytter ut på bygda til en eldre enkel bolig der så blir man jo fort formuende om man setter gevinsten rett i bank. Dette selv om alt ellers er likt. Skattemessig skjer det jo en vesentlig endring her. 

• Innsiktsfullt 1
5 minutes ago, obygda said:

Ja,formueskatten er selvfølgelig av netto formue. Det betyr at folk kan låne så mye som banken tør gi deg og du kan leve godt som gjeldslave med skattedradrag,eller man kan leve som fattig,men ha formue og betale mer andel skatt. Alle som f.eks har en bollg til 5-10 millioner eller mer kan sikkert selge den og flytte inn i mikrohus,eller er billig hus på bygda og plutselig befinne seg i formueposisjon.. Jeg bor billig på bygda og er i en formuesposisjon. Flytter jeg til byen blir jeg gjeldslave. Så enkelt er det.

Jeg har full respekt for ditt valg, og jeg kan selvsagt skjønne at du synes det er irriterende med formueskatten selv om jeg ikke har medlidenhet med det synspunktet. 🙂

• Liker 2
obygda skrev (1 minutt siden):

Hvor går grensen når man snakker om de rikeste? I dag er vel grensen 1.7 millioner. Om en av de mange som eier en bolig sentralt i Oslo med noe gjeld selger sin bolig og flytter ut på bygda til en eldre enkel bolig der så blir man jo fort formuende om man setter gevinsten rett i bank. Dette selv om alt ellers er likt. Skattemessig skjer det jo en vesentlig endring her. 

Ja, det er helt latterlig med en så lav grense, hadde de med gjeld måttet betale av "lekeformuen" sin så hadde det nok for blitt bråk.

100 milloner burde være minimum, hvis man skal insistere på en slik skatt.

Just now, obygda said:

Når jeg snakker om de rikeste så snakker jeg om mennesker som ikke er avhengig av lønn. Og selv om du strengt tatt sikker passer den beskrivelsen så håper jeg du skjønner at jeg fremdeles ikke snakker om deg.

Jeg snakker om de som har penger som "arbeider for seg".

• Liker 1
rabler skrev (1 minutt siden):

Jeg har full respekt for ditt valg, og jeg kan selvsagt skjønne at du synes det er irriterende med formueskatten selv om jeg ikke har medlidenhet med det synspunktet. 🙂

At det er irriterende er jo en del av poenget her..fordi vi har en skattepolitikk som ikke er nøytral mhp hvordan man disponerer verdiene sine. Og dette vil virke polariserende over tid. Jeg vil ikke ha Trump politikk i landet vårt,men jeg vil heller ikke føle at staten behandler folk ulikt fordi man gjør ulike lovlige valg mhp hvordan man vil leve og bruke sine penger. Og dersom f.eks SV'ere som hyler om ennå høyere skatt,skal få viljen sin så blir jeg veldig provosert. De fleste SV'ere jeg kjenner unner seg MYE mer i livet enn jeg gjør selv..og forbruker mer enn det jeg gjør selv..og så vil de skatte slike som meg som er forsiktig med pengene jeg tjener...ennå mer...Problemet er at de ikke forstår at mennesker med formue også kan være av den sorten som forbruker minst i samfunnet..og at de kanskje har formue nettopp pga.dette.

• Liker 1

@rabler

Og så er det jo så at formuesskatten ikke brukes aktivt for og styrke f.eks tilgangen på risikokapital, noe som er ett kjempeproblem for de som skal starte opp næring og driver med utvikling og forskning. Så det er bare en skatt til fordel for statskassa, ingen andre formål.

Hele Europa sliter med tilgang på kapital, noe som kan skyldes måten vi skatter næringslivet på.

• Innsiktsfullt 1
obygda skrev (5 minutter siden):

Problemet er at de ikke forstår at mennesker med formue også kan være av den sorten som forbruker minst i samfunnet..og at de kanskje har formue nettopp pga.dette.

De forstår deg helt utmerket, du oppviser en uønsket oppførsel som de straffer.

1 minute ago, obygda said:

At det er irriterende er jo en del av poenget her..fordi vi har en skattepolitikk som ikke er nøytral mhp hvordan man disponerer verdiene sine. Og dette vil virke polariserende over tid. Jeg vil ikke ha Trump politikk i landet vårt,men jeg vil heller ikke føle at staten behandler folk ulikt fordi man gjør ulike lovlige valg mhp hvordan man vil leve og bruke sine penger. Og dersom f.eks SV'ere som hyler om ennå høyere skatt,skal få viljen sin så blir jeg veldig provosert. De fleste SV'ere jeg kjenner unner seg MYE mer i livet enn jeg gjør selv..og forbruker mer enn det jeg gjør selv..og så vil de skatte slike som meg som er forsiktig med pengene jeg tjener...ennå mer...Problemet er at de ikke forstår at mennesker med formue også kan være av den sorten som forbruker minst i samfunnet..og at de kanskje har formue nettopp pga.dette.

Siden jeg bor i et hus som er verdt ganske mange millioner er jeg selvsagt åpen for at bunnfradraget bør justeres litt, men jeg ser jo også at dette er et egoistisk standpunkt og ikke nødvendigvis et samfunnsnyttig et. Jeg tenker at folk som ikke har råd til å kjøpe hus driter en lang dag i både deg og meg.

Men om vi skal forsøke å legge egne følelser litt til side så er det jo et argument der at formueinnslaget ikke ser ut til å ha fult utviklingen i samfunnet forøvrig og vi bør kanskje ha det slik at det er mulig å eie sin egen bolig (uten lån) og ikke regnes som formuende.

• Liker 2
6 minutes ago, agvg said:

@rabler

Og så er det jo så at formuesskatten ikke brukes aktivt for og styrke f.eks tilgangen på risikokapital, noe som er ett kjempeproblem for de som skal starte opp næring og driver med utvikling og forskning. Så det er bare en skatt til fordel for statskassa, ingen andre formål.

Hele Europa sliter med tilgang på kapital, noe som kan skyldes måten vi skatter næringslivet på.

Jeg tror nok ikke mangel på egenkapital skyldes skatten, men det er en helt egen diskusjon.

Staten driver allerede med aktiv støtte til folk som starter egen næring. Norge er kanskje det beste landet i verden å være gründer så mer penger i statskassa vil absolutt kunne gi mer penger til oppstart.

Du må huske på at det norske statsbudsjettet er i balanse. Penger inn betyr penger ut. Mer penger inn gir mer penger ut.

EDIT: formueskatten i dag monner ikke all verden så det går ikke an å kritisere hva den ikke brukes på så lenge vi ikke skattelegger de rikeste ordentlig.

Endret av rabler
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Men om vi skal forsøke å legge egne følelser litt til side så er det jo et argument der at formueinnslaget ikke ser ut til å ha fult utviklingen i samfunnet forøvrig og vi bør kanskje ha det slik at det er mulig å eie sin egen bolig (uten lån) og ikke regnes som formuende.

Det var en gang ett politisk mål om at alle skulle eie sin egen bolig, færrest mulig skulle måtte stå med lua i handa ovenfor en utleier, nå har man begynt og framsnakke leie, og flere og flere kommer aldri til og kunne bygge noen formue for de alle pengene går i leie, en leie som også betaler utleiers formueskatt....

Er så man kunne ønsket en totalt kollaps i boligprisene, bare for og nyte showet og se lekeformuene brenne ;)

Det er en fin gjeng som styrer økonomien.....

agvg skrev (11 minutter siden):

De forstår deg helt utmerket, du oppviser en uønsket oppførsel som de straffer.

Nettopp..så de som i partiprogrammet ønsker mer fokus på miljø..driter i realiteten en lang marsj i dette og oppfordrer isteden folk til å leve på forskudd og ta opp så mye gjeld man kan og forbruke..Det er helt åpenbart at man har et bilde av "rikinger" som ikke helt stemmer med virkeligheten lenger. Om man dytter disse miljøpolitikerene ut fra storbyen i sine 10.millioner leiligheter og inn i 1.6 millioner leiligheter på bygda så blir de jo alle sammen rikinger og formuende...hva ville de da sagt?

Endret av obygda
  • Liker 1

Staten driver allerede med aktiv støtte til folk som starter egen næring. Norge er kanskje det beste landet i verden å være gründer så mer penger i statskassa vil absolutt kunne gi mer penger til oppstart.

Neppe, alle som vil noe reiser til USA, kanskje ikke etter DT men før han så var det eneste muligheten for Europeiske oppstartsbedrifter som ville bli noe i verden.

At det er lett og starte en bedrift i Norge er sant, få den til og vokse og bli stor er noe helt annet. Dagens skatteregler gjør det helt uinteressant og starte i Norge har man store ambisjoner og ser verden som sitt marked.

• Innsiktsfullt 1
1 minute ago, agvg said:

Det var en gang ett politisk mål om at alle skulle eie sin egen bolig, færrest mulig skulle måtte stå med lua i handa ovenfor en utleier, nå har man begynt og framsnakke leie, og flere og flere kommer aldri til og kunne bygge noen formue for de alle pengene går i leie, en leie som også betaler utleiers formueskatt....

Er så man kunne ønsket en totalt kollaps i boligprisene, bare for og nyte showet og se lekeformuene brenne ;)

Det er en fin gjeng som styrer økonomien.....

Som jeg har sagt mange ganger. Dette er en naturlig og innebygget konsekvens av kapitalismen. Vi kan motarbeide dette ved å legge om skattesystemet og beskatte de rikeste hardt. Veldig hardt.

• Liker 1
rabler skrev (Akkurat nå):

Som jeg har sagt mange ganger. Dette er en naturlig og innebygget konsekvens av kapitalismen. Vi kan motarbeide dette ved å legge om skattesystemet og beskatte de rikeste hardt. Veldig hardt.

Tja, eller føre en aktiv boligpolitikk som ikke gavner spekulasjoner, er jo ikke så vanskelig. Alt som kan true lekeformuene i eiendom blir ansett som umulig. Pyramidespillet må aldri feile.

obygda skrev (14 timer siden):

Tull...det er ingen garanti for dette.

Du kan spille bort pengene på dårlige aksjeinvesteringer eller om du setter en formue i banken så må du skatte av både formuen og rentene..og tar man inn prisstigningen her så taper man faktisk penger der også.

Å ha formue gjør det enklere å kunne klare å generere inntekt,men det er definitivt ikke noen automatikk i dette.  Formueskatt er en av skattene som lager støy i samfunnet fordi den kan oppfattes så rett av noen og så gal av andre. Så formueskatt kan være en kile til polarisering..f.eks ser vi politikere som vil jage vekk rikinger..øke formueskatten osv..

Mange land har fjernet den og funnet andre ordninger for å finansiere sine velferdsordninger. Og så viser vel undersøkelser at 80% av formueskatten IKKE kommer fra de virkelige rike uansett. Jeg oppfatter formueskatten som en polariserende skatt...og ingen skatter bør ha denne egenskapen. 

Skatt er dog bare en av flere sider i samfunnet som kan bidra til polarisering.  Vi har andre sider som går på hvordan velferdsgoder fordeles og brukes. Her kan det være mye rart. En sak som jeg er blitt mer og mer opptatt av, er å ikke kaste bort offentlige penger på tull.

F.eks stortingsgarasjen og det nye regjeringskvartalet mener jeg fremstår som et hån for alle oss som ønsker effektiv bruk av offentlige penger. Slikt kan få meg til å ønske å stemme på partier som vil rydde opp i galskapen. Jeg blir faktisk irritert når jeg ser man pynter opp med million kunst langs veiene også. Penger jeg heller hadde sett gått til eldreomsorg,syke,forsvar osv.

Jeg synes også mange i samfunnet er så hinsides kravstore på en del områder. Nå snakker jeg jo fra et ståsted der jeg aldri unner meg selv en pizza eller kino på byen heller..og sånn sett blir jeg jo lett provosert av offentlig sløseri..Men jeg tror det er viktigere enn noen gang før å sette krav til hva våre skattepenger faktisk skal gå til. Om mange nok tenker at vi blir styrt av fulle menn på dekk som unner seg for mye..vel da trigger man jo sinne,irritasjon og før du vet ordet av det har vi Maga i Norge også..

For ikkje å snakke om å bruke ein halv milliard på eit Utøya-monument til plage for naboane som slit nok med minna frå 22/7 2011 utan at dei blir minna på det kvar dag.

I tidlegare tider sette ein opp ein minnestein, slik som minnesteinane over falne under krigen som står rundt om på kvar ein kyrkjegard i Norge. Slik klarte ein å heidre minnet utan å drive eit gigantisk pengesløseri. Minnestaden på sjølve Utøya er det vel dei etterlatne sjølv som har laga på dugnad, og ein har fått til eit verdig minne utan at det har kosta det offentlege ei formue.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...