lada1 Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april (endret) 8 hours ago, rabler said: Da godtar du at dine barn blir fattige og dine barnebarn enda fattigere. Det er resultatet av å leve med det. Jeg for min del har sluttet å tro på julenissen. Det smarteste er å være realistisk og forsøke å handle deretter. Det er veldig urealistisk å tro på direkte "økonomisk utjevning/likhet" mellom vanlige folk og de få super-rike i Norge (Europa?). Skulle alle bli super-rike? Eller skulle de super-rike miste sin rikdom? Slike ideer er i praksis hinsides (de kommende 50-100 år). Slike ideer er hverken "sosialistiske" eller radikale. De er bare tull - eller støtter en uheldig utvikling ved å skape forvirring. Så da gjenstår plan b 🙂 Endret 18. april av lada1 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324588
obygda Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april rabler skrev (8 timer siden): Du kan være idiot og ødsle bort formuen, men da er det godt over gjennomsnittet idiot. Å ha formuen som penger i banken er heller ikke spesielt fornuftig, men har man nok penger så trenger man gjerne ikke mer? I realiteten er Formue garantert inntekt. Et meget konservativt anslag er fem prosent. Per år. I realiteten er det selvsagt mye større. Formueskatten er på under en prosent og den merkes ikke en gang. Tull..jeg har noe formue i bank til ca 4% rente... Og tar man hensyn til inflasjonen og skatt er det negativ avkastning.. Formueskatten er 1% opp til 20 millioner og 1.1% over. Og man betaler 22% skatt av alle renteinntekter. Og denne skatten av formuen kommer på toppen av inntektsskatten. Min formue er ikke noe annet enn lønnen min som settes i bank..og sum skatt totalt / lønn er nær 50%. Jeg forbruker lite pengar og det liker staten dårlig og jeg skattes hardt pga det. Jeg misliker jo dette og føler at staten vil tvinge meg til ymse investeringer istedenfor simpel pensjonssparing i bank. Jeg lever enkelt og bruker lite penger og straffes for min miljø og klimavennlig livsstil. Jeg er ikke blant disse steinrike,men har fast grei lønn,men skattes mye sett opp mot lønn pga pensjonssparing i bank. Eier enkel bolig,ingen hytte eller sekundærbolig og en billig bil. Det føles feil å skatte nær 50% som en slags straff fordi jeg klarer å spare ved å leve billig. 2 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324591
Vokteren Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april obygda skrev (38 minutter siden): Tull..jeg har noe formue i bank til ca 4% rente... Og tar man hensyn til inflasjonen og skatt er det negativ avkastning.. Formueskatten er 1% opp til 20 millioner og 1.1% over. Og man betaler 22% skatt av alle renteinntekter. Og denne skatten av formuen kommer på toppen av inntektsskatten. Min formue er ikke noe annet enn lønnen min som settes i bank..og sum skatt totalt / lønn er nær 50%. Jeg forbruker lite pengar og det liker staten dårlig og jeg skattes hardt pga det. Jeg misliker jo dette og føler at staten vil tvinge meg til ymse investeringer istedenfor simpel pensjonssparing i bank. Jeg lever enkelt og bruker lite penger og straffes for min miljø og klimavennlig livsstil. Jeg er ikke blant disse steinrike,men har fast grei lønn,men skattes mye sett opp mot lønn pga pensjonssparing i bank. Eier enkel bolig,ingen hytte eller sekundærbolig og en billig bil. Det føles feil å skatte nær 50% som en slags straff fordi jeg klarer å spare ved å leve billig. God beskrivelse av en situasjon som mange kjenner seg igjen i. Formue er et skjellsord for de som lever i misunnelse fra hånd til munn og mener at staten skal eie alt. Sannheten er at dette er penger som ofte er spinket og spart gjennom ærlig arbeid. En forsiktig livsstil av forutseende mennesker som med klokskap tar ansvar for eget liv og etterkommernes fremtid. Skattesystemet straffer folk som lever på denne måten, til tross for at denne livsstilen er den mest bærekraftige. Sterke krefter vil gjerne ha folk flest på randen av deltagelse i Luksusfellen, uten innflytelse på egen økonomi og integritet. 2 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324606
obygda Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april Vokteren skrev (3 minutter siden): God beskrivelse av en situasjon som mange kjenner seg igjen i. Formue er et skjellsord for de som lever i misunnelse fra hånd til munn og mener at staten skal eie alt. Sannheten er at dette er penger som ofte er spinket og spart gjennom ærlig arbeid. En forsiktig livsstil av forutseende mennesker som med klokskap tar ansvar for eget liv og etterkommernes fremtid. Skattesystemet straffer folk som lever på denne måten, til tross for at denne livsstilen er den mest bærekraftige. Sterke krefter vil gjerne ha folk flest på randen av deltagelse i Luksusfellen, uten innflytelse på egen økonomi og integritet. Skattesystemet er slik at det oppfordrer folk til å ta opp lån - jo mer lån jo mer skattelette gis det. Det skilles ikke på lån til bolig eller lån til forbruk. Og jo mer lån folk har - jo mer må man støtte seg på at politikken fortsetter på samme spor. Sånn sett har politikere ganske god kontroll på gjeldsslavene i samfunnet. De færreste problematiserer økonomisk vekst på den ene siden og og bærekraftig vekst på den andre. Stort sett drives veldig mange av ønske om mer - større hus, større bil og gjerne en hytte eller sekundærbolig osv osv...Jeg har null glede av slikt og har tilpasset livsstilen deretter - og dette passer jo ikke inn i skattesystemet overhodet - faktisk så straffes man via skatteseddelen om man ikke aktivt forbruker eller investerer pengene man tjener. Og når man lever enkelt så ser man kanskje lettere hvor det sløses i samfunnet? Jeg vet ikke - men en del av det politikere vil bruke penger på - mener jeg er bare tull og gir ikke stort annet enn naturødeleggelse tilbake til samfunnet. Er selv veldig opptatt av miljøet og naturen og synes vi i vår generasjon har et ansvar overfor neste generasjon. Men jeg stemmer ikke MDG som jeg opplever litt som uekte miljløforkjempere der man velger klima foran natur. Ei heller SV har noen stor stjerne her - de vil jo bare skattelegge oss som allerede lever med et bærekraftig forbruk. De tror de tar de fæle rikingene med overforbruk - men i bunn og grunn tar de 80% av sparerene med ordinær lønn. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324613
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 3 hours ago, obygda said: Tull..jeg har noe formue i bank til ca 4% rente... Og tar man hensyn til inflasjonen og skatt er det negativ avkastning.. Formueskatten er 1% opp til 20 millioner og 1.1% over. Og man betaler 22% skatt av alle renteinntekter. Og denne skatten av formuen kommer på toppen av inntektsskatten. Min formue er ikke noe annet enn lønnen min som settes i bank..og sum skatt totalt / lønn er nær 50%. Jeg forbruker lite pengar og det liker staten dårlig og jeg skattes hardt pga det. Jeg misliker jo dette og føler at staten vil tvinge meg til ymse investeringer istedenfor simpel pensjonssparing i bank. Jeg lever enkelt og bruker lite penger og straffes for min miljø og klimavennlig livsstil. Jeg er ikke blant disse steinrike,men har fast grei lønn,men skattes mye sett opp mot lønn pga pensjonssparing i bank. Eier enkel bolig,ingen hytte eller sekundærbolig og en billig bil. Det føles feil å skatte nær 50% som en slags straff fordi jeg klarer å spare ved å leve billig. Men så er det jo heller ikke deg jeg snakker om. Når det er sagt så det høres ikke ut som det er noe som helst synd å deg så du får unnskylde at jeg ikke har spesielt mye medfølelse for at du også må betale skatt. Forøvrig er det viktig å få med seg at formueskatt er av netto formue. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324684
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 2 hours ago, Vokteren said: God beskrivelse av en situasjon som mange kjenner seg igjen i. Formue er et skjellsord for de som lever i misunnelse fra hånd til munn og mener at staten skal eie alt. Sannheten er at dette er penger som ofte er spinket og spart gjennom ærlig arbeid. En forsiktig livsstil av forutseende mennesker som med klokskap tar ansvar for eget liv og etterkommernes fremtid. Skattesystemet straffer folk som lever på denne måten, til tross for at denne livsstilen er den mest bærekraftige. Sterke krefter vil gjerne ha folk flest på randen av deltagelse i Luksusfellen, uten innflytelse på egen økonomi og integritet. Og der kom misunnelsen igjen. 🙄 Du kan i det minste gjøre et forsøk? Dette er så kunnskapsløst at jeg blir helt oppgitt. Jeg har mange millioner selv og kan garantere deg at det siste jeg ønsker er å bli milliardær. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324685
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 2 hours ago, obygda said: Skattesystemet er slik at det oppfordrer folk til å ta opp lån - jo mer lån jo mer skattelette gis det. Det skilles ikke på lån til bolig eller lån til forbruk. Og jo mer lån folk har - jo mer må man støtte seg på at politikken fortsetter på samme spor. Sånn sett har politikere ganske god kontroll på gjeldsslavene i samfunnet. De færreste problematiserer økonomisk vekst på den ene siden og og bærekraftig vekst på den andre. Stort sett drives veldig mange av ønske om mer - større hus, større bil og gjerne en hytte eller sekundærbolig osv osv...Jeg har null glede av slikt og har tilpasset livsstilen deretter - og dette passer jo ikke inn i skattesystemet overhodet - faktisk så straffes man via skatteseddelen om man ikke aktivt forbruker eller investerer pengene man tjener. Og når man lever enkelt så ser man kanskje lettere hvor det sløses i samfunnet? Jeg vet ikke - men en del av det politikere vil bruke penger på - mener jeg er bare tull og gir ikke stort annet enn naturødeleggelse tilbake til samfunnet. Er selv veldig opptatt av miljøet og naturen og synes vi i vår generasjon har et ansvar overfor neste generasjon. Men jeg stemmer ikke MDG som jeg opplever litt som uekte miljløforkjempere der man velger klima foran natur. Ei heller SV har noen stor stjerne her - de vil jo bare skattelegge oss som allerede lever med et bærekraftig forbruk. De tror de tar de fæle rikingene med overforbruk - men i bunn og grunn tar de 80% av sparerene med ordinær lønn. Hvordan skal man ellers skjule ulikhetene i samfunnet? Forøvrig er det jo slik at jo mer lån en bank har jo rikere er den. Lån er egenkapital og penger på folks konto er gjeld. Hadde ikke folk tatt opp lån ville økonomien krasjet for mange år siden. Og du kan da ikke være overasket over at staten ønsker en aktiv økonomi der pengene sirkulerer og ikke ligger å råtner på folks bankkonti? 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324686
agvg Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (3 minutter siden): Og der kom misunnelsen igjen. 🙄 Du kan i det minste gjøre et forsøk? Dette er så kunnskapsløst at jeg blir helt oppgitt. Jeg har mange millioner selv og kan garantere deg at det siste jeg ønsker er å bli milliardær. At samfunnet belønner gjeld er vel ikke og komme i fra, rentefradrag og formuereduksjon som desverre er en aktuell problemstilling. Man skatter passive formueobjekter uansett inntjening på de. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324687
agvg Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (Akkurat nå): Og du kan da ikke være overasket over at staten ønsker en aktiv økonomi der pengene sirkulerer og ikke ligger å råtner på folks bankkonti? Eller er det like mye ønsket om og kontrollere folks oppførsel? Synet på borgerne primært som ett skatteobjekt og presse folk til maksimal produktivitet for og fylle staten sine lommer? Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324689
Apathy Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april On 4/12/2025 at 2:07 PM, obygda said: Ja,100% fakta. Min kone snakket med den ukrainske damen som la kortene på bordet når hun ble etterlyst av den private helsetjenesten min kone jobber i.Det var min kone som etterlyste vedkommende. Hun ringte inn og sa at hun dessverre ikke kunne møte til timen fordi hun var på ferietur på Mauritius. Og min kone håndterer papirene som hun fra Ukraina har fått fra NAV mhp. Å få dekket behandling som normalt må betales privat. Min kone var sjokkert og kunne selvfølgelig ikke gi navn osv..men jeg oppfordet hun til å melde til NAV,noe hun ikke vil da hun ikke liker å tyste som hun sier. Men dette viser jo at systemet misbrukes... Jeg ble forbannet da jeg bidrar mye med skatt til det offentlige og følte dette nesten ble personlig..noe det selvfølgelig ikke er. Men at noen misbruker systemene på denne måten blir jeg veldig opprørt over. Noen av de som flyktet til Norge var svært rike selv sett med norske øyne hvilket jeg også er kjent med. Penger er gjemt unna i utlandet om jeg forstår rett. Og så har man kommet til Norge og sagt ja til alle ytelser uten at det offentlige har måter å bakgrunnsjekke alle på mhp hvor mye de eier. De som sier ja til å motta ytelser kan vel kanskje ikke bebreides da de kanskje tror at alle får ytelser slik de blir tilbudt?..Jeg vet ikke,men vissheten om at systemet ikke fanger opp misbruk bidrar til mer polarisering mot f.eks innvandrere. Jeg antar at du er klar over at dette du poster her er i strid med taushetsplikt... Din KONE er den som ender opp med problemer om dette blir undersøkt. At vedkommende var på ferie, ja det blir ett gebyr. At din kone preiker med deg om slikt er ett langt større samfunnsproblem enn det du påpeker som problem. Skjerpings 2 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324690
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 1 minute ago, agvg said: At samfunnet belønner gjeld er vel ikke og komme i fra, rentefradrag og formuereduksjon som desverre er en aktuell problemstilling. Man skatter passive formueobjekter uansett inntjening på de. Ja samfunnet belønner gjeld. Hvis ikke hadde det vært bråstopp i økonomien for mange år siden. Gjeld er forøvrig en god måte å skjule de store forskjellene i samfunnet. Hvertfall for en tid. Men nå nærmer vi oss et punkt der middelklassen ikke lenger kan låne seg til en bolig. Det blir for dyrt. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324691
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april Just now, agvg said: Eller er det like mye ønsket om og kontrollere folks oppførsel? Synet på borgerne primært som ett skatteobjekt og presse folk til maksimal produktivitet for og fylle staten sine lommer? Nei det handler nok mer om økonomiske teorier enn statsdannelse. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324693
agvg Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (Akkurat nå): Ja samfunnet belønner gjeld. Hvis ikke hadde det vært bråstopp i økonomien for mange år siden. Gjeld er forøvrig en god måte å skjule de store forskjellene i samfunnet. Hvertfall for en tid. Men nå nærmer vi oss et punkt der middelklassen ikke lenger kan låne seg til en bolig. Det blir for dyrt. Ja, gjeld flytter pengene raskt og effektivt oppover i pyramiden, gir folk en illusjon om vellykkenhet, og tvinger de til og jobbe så mye de greier, og snart til de går i grava. Ikke spesielt hyggelig. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324696
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 2 minutes ago, agvg said: Eller er det like mye ønsket om og kontrollere folks oppførsel? Synet på borgerne primært som ett skatteobjekt og presse folk til maksimal produktivitet for og fylle staten sine lommer? Forøvrig bør formuereduksjon være et aktivt mål i ethvert land som ønsker et stabilt samfunn. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324697
agvg Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (1 minutt siden): Nei det handler nok mer om økonomiske teorier enn statsdannelse. Nå ja, når man ser hvor mye man problematiserer folk som avviker fra arbeidsmaurteorien så er det ikke bare økonomisk teori, prøv og si du har hjemmeværende kone/samboer... Man skulle tro det er noe av det forferdeligste i verden. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324700
agvg Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (3 minutter siden): Forøvrig bør formuereduksjon være et aktivt mål i ethvert land som ønsker et stabilt samfunn. Man bør prøve og fordele eierskapet til f.eks aksjeformue blandt borgerne, ikke fordele det til staten. Hvordan dette kan gjøres er jo ett annet spørsmål, de aller fleste i Norge har veldig lite kunnskap om aksjer, næringsliv og viktigheten av det private næringslivet. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324702
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 9 minutes ago, agvg said: Nå ja, når man ser hvor mye man problematiserer folk som avviker fra arbeidsmaurteorien så er det ikke bare økonomisk teori, prøv og si du har hjemmeværende kone/samboer... Man skulle tro det er noe av det forferdeligste i verden. Problematiseringen av hjemmeværende kone handler faktisk om noe helt annet enn "arbeidsmaurteorien" da… Da er vi over på likestilling, maktfordeling og problemer ved samlivsbrudd. Jeg er ganske sikker på at de fleste kvinnene som velger å være hjemme vet for lite om konsekvensene av dette valget og har neppe en god nok skriftlig samboer- eller ekteskapskontrakt som sørger for å fordele verdiene paret har opparbeidet seg sammen. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324714
rabler Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april 13 minutes ago, agvg said: Man bør prøve og fordele eierskapet til f.eks aksjeformue blandt borgerne, ikke fordele det til staten. Hvordan dette kan gjøres er jo ett annet spørsmål, de aller fleste i Norge har veldig lite kunnskap om aksjer, næringsliv og viktigheten av det private næringslivet. Staten fordeler dette. Dersom vi hadde fått inn mer skatt fra de rikeste ville vi kunne ha betydelig mindre inntektsskatt. Skatte de rikeste hardere for å gi skattelette til de som sørger for at Norge går rundt burde egentlig være en no-brainer. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324716
obygda Skrevet 18. april Forfatter Del Skrevet 18. april Apathy skrev (24 minutter siden): Jeg antar at du er klar over at dette du poster her er i strid med taushetsplikt... Din KONE er den som ender opp med problemer om dette blir undersøkt. At vedkommende var på ferie, ja det blir ett gebyr. At din kone preiker med deg om slikt er ett langt større samfunnsproblem enn det du påpeker som problem. Skjerpings Vel,jeg kjenner ikke navnet,utseende osv på vedkommende. Og når man bor sammen så snakker man sammen. Når man anonymiserer vedkommende så synes jeg ikke man bryter en taushetsplikt. Men jeg er ikke advokat,men morsomme historier og triste historier deles i alle fall hos oss..dog slik at man ikke kan identifisere noen. 1 Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324719
agvg Skrevet 18. april Del Skrevet 18. april rabler skrev (2 minutter siden): Staten fordeler dette. Dersom vi hadde fått inn mer skatt fra de rikeste ville vi kunne ha betydelig mindre inntektsskatt. Skatte de rikeste hardere for å gi skattelette til de som sørger for at Norge går rundt burde egentlig være en no-brainer. Men det hadde vært bedre og fordele formuen på langt flere enn de aller rikeste og staten. Det skal da ikke være noe selvstendig mål og fylle kassa i en stat som drukner i penger. Lenke til kommentar https://www.diskusjon.no/topic/1952185-er-vi-i-ferd-med-%C3%A5-bygge-et-samfunn-i-norge-p%C3%A5-linje-med-trump-sitt-usa/page/10/#findComment-27324723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå