obygda Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jeg har med forferdelse sett hvordan USA har utviklet seg under Trump. Det er enorme motsetninger i samfunnet og polariseringen er ekstrem. Samtidig ser jeg lignende tendenser i Norge. Innvandrerdebatter er kanskje der hvor man ser det enklest, men også i debatter om EU og mer nære ting som skatter og avgifter. Motsetningene og frontene blir stadig sterkere. Sosiale medier brukes som våpen på begge sider. Er vi i ferd med å polarisere samfunnet mer og mer? Jeg ser at selv enkle ting som f.eks økte avgifter på plastposer skaper konflikter. Er selv irritert på dette da jeg ikke kan forstå at en avgift på 6 kroner eller 20 kroner vil gjøre noen større forskjell og at man isteden bør finne ordninger som går vekk fra plastikkposer - mao at man ikke har plastposer i butikk overhodet og at man må kjøpe nett eller papirpose...til selvkost. Men ingen voksne politikere ser ut til å tørre å løse opp i slike enkle spørsmål... Videre ser vi innvandrer debatten hardner til - og jeg forstår godt hvorfor noen er irritert og forbannet. Jeg vet om mange innvandrere som har fått boliger, reise,ferie betalt av det offentlig osv..som mange av dagens innbyggere i Norge aldri har fått tilbud om. Man hjelper naturligvis mennesker på flukt og har alle gode intensjoner for dem - men i prosessen så hjelper man dem forbi køen av allerede eksisterende innbyggere i landet som egenlig har behov for hjelp - men som kanskje ikke ber om det selv eller rett og slett blir glemt. F.eks vet jeg om Ukrainere som har fått gratis helsetjenester nordmenn må betale dyrt for (30k++) - og at de ikke har møtt opp til timen de har fått fordi de var på 7 ukers ferie til et syd-havs paradis som Mauritius. Det siste her er faktisk fakta, og det ble jeg selv ganske opprørt over å høre. Jeg mente man burde anmelde dem til NAV for trygdesvindel. Og skatte debatten er også tøff - det ligger enorme krefter i misunnelse. Og dersom man klarer å spare seg opp noen kroner ved å leve et liv på billig mat og livsstil - så skal man straffes for dette. Jeg har selv ene og alene havnet i denne formuefellen ved å leve et enkelt liv i hverdagen med en godt betalt jobb i mange år og spart penger - og etterhvert fått en ganske stor formue som gjør at skattebyrden ligger nær opp til 50% uten andre inntekter en fast inntekt fra fast jobb. Jeg opplever selv dette som urettferdig og blir forbannet på politikere som ikke lar meg få lov til å spare opp til pensjon slik jeg vil - men isteden legger forholdene til rette for at jeg bør kjøpe boliger jeg kan leie ut til blodpenger til unge mennesker - noe jeg finner moralsk forkastelig. Det jeg prøver å komme frem til er at man får en sterkere og sterkere polarisering i samfunnet der man mister respekten for hverandre fordi reglene i samfunnet legger opp til at slikt kan skje. Plastpose avgiftene virker polariserende, innvandrerere sin tilgang til offentlige ytelser virker polariserende samt at skatte systemet kan virke polariserende...Man mister gradvis respekten for hverandre og for samfunnet og måten det fungerer på. Man føler det ikke finnes noen som kan rydde opp i galskapen...og det er da jeg tenker på Trump og hvordan han kanskje har vært en slags "reddende" engel for denne type frustrasjon. Og at måten vi organiserer samfunnet på kan gi samme effekt over tid her også i Norge. Jeg ønsker jo ikke dette, men jeg ønsker at noen kunne rydde opp i galskapen jeg mener vi er på vei mot. Jeg har arbeidet mye med EU direktiver og jeg må ærlig innrømme at jeg tror de vil fungere som bensin på bålet i årene som kommer. Folk vil følge seg voldtatt av det offentlige og vi vil bedde grunnen for at vi kan få ledere som Trump i fremtiden om man ikke også evner og har vilje til å hensynta mindretallets meninger også........ Hva tenker dere andre? 1 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Sikker på at det du hørte om Ukrainere var fakta? Rykter eller facebook er ikke alltid til å stole på. 6 2 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden obygda skrev (2 timer siden): . F.eks vet jeg om Ukrainere som har fått gratis helsetjenester nordmenn må betale dyrt for (30k++) obygda skrev (2 timer siden): og at de ikke har møtt opp til timen de har fått fordi de var på 7 ukers ferie til et syd-havs paradis som Mauritius. Det siste her er faktisk fakta, og det ble jeg selv ganske opprørt over å høre. Jeg mente man burde anmelde dem til NAV for trygdesvindel. Hvem i Norge er det som betaler 30000 kr pluss pluss for helsetjenester ? Er det svindel å ta ferie ? 7 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (2 timer siden): Sikker på at det du hørte om Ukrainere var fakta? Rykter eljler facebook er ikke alltid til å stole på. Ja,100% fakta. Min kone snakket med den ukrainske damen som la kortene på bordet når hun ble etterlyst av den private helsetjenesten min kone jobber i.Det var min kone som etterlyste vedkommende. Hun ringte inn og sa at hun dessverre ikke kunne møte til timen fordi hun var på ferietur på Mauritius. Og min kone håndterer papirene som hun fra Ukraina har fått fra NAV mhp. Å få dekket behandling som normalt må betales privat. Min kone var sjokkert og kunne selvfølgelig ikke gi navn osv..men jeg oppfordet hun til å melde til NAV,noe hun ikke vil da hun ikke liker å tyste som hun sier. Men dette viser jo at systemet misbrukes... Jeg ble forbannet da jeg bidrar mye med skatt til det offentlige og følte dette nesten ble personlig..noe det selvfølgelig ikke er. Men at noen misbruker systemene på denne måten blir jeg veldig opprørt over. Noen av de som flyktet til Norge var svært rike selv sett med norske øyne hvilket jeg også er kjent med. Penger er gjemt unna i utlandet om jeg forstår rett. Og så har man kommet til Norge og sagt ja til alle ytelser uten at det offentlige har måter å bakgrunnsjekke alle på mhp hvor mye de eier. De som sier ja til å motta ytelser kan vel kanskje ikke bebreides da de kanskje tror at alle får ytelser slik de blir tilbudt?..Jeg vet ikke,men vissheten om at systemet ikke fanger opp misbruk bidrar til mer polarisering mot f.eks innvandrere. Endret 9 timer siden av obygda 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 9 timer siden Forfatter Del Skrevet 9 timer siden skaftetryne32 skrev (51 minutter siden): Hvem i Norge er det som betaler 30000 kr pluss pluss for helsetjenester ? Er det svindel å ta ferie ? Dette var ordinær tannregulering som hun hadde søkt NAV om å få dekket. Hun fikk dette godkjent uten noen egenandel. Vanligvis må man selv dekke dette om man da ikke selv har midler. Det foretas en behovsprøving der inntekt inngår. Må selv dekke 30.000 for min datter som ett eksempel. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Hvem i Norge er det som betaler 30000 kr pluss pluss for helsetjenester ? Er det svindel å ta ferie ? Sikkert tannhelsetjenester, hvis man lever på sosialhjelp har man rett på dekket tannhelseutgifter. Det har man forøvrig som nordmann også. Jeg hadde gratis tannhelse til 2014 først pga økonomi. Deretter pga helsetjenester. Dette er ikke noe som ikke nordmenn får Endret 8 timer siden av Tussi 3 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden obygda skrev (10 minutter siden): Dette var ordinær tannregulering som hun hadde søkt NAV om å få dekket. Akkurat tannhelsetjenester, en skam for Norge at det ikke inngår i helse generelt, men altså man kan søke om det om tannhelsen er dårlig pga sykdom f.eks, da er det mulig å søke, jeg har gjort det selv. 4 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Akkurat tannhelsetjenester, en skam for Norge at det ikke inngår i helse generelt, men altså man kan søke om det om tannhelsen er dårlig pga sykdom f.eks, da er det mulig å søke, jeg har gjort det selv. Trenger ikke være sykdom.. Dette kan søkes om på lik linje som sosialhjelp for helt ordinær behandling. Problemet er jo at man i Norge ikke kjenner til hvilke midler flyktninger event har stående på en konto i f.eks sveits osv.. Har selv betalt ca 70.000 kroner pga 2 implantat som måtte inn etter sykdom. Jeg hadde midler selv og betalte da 70k selv. En liten andel av behandlingen fikk jeg dekket automatisk..noe tannlegen ordnet med. Min datter må jeg betale 30.000 kr for mhp tannregulering. Men vi ville ikke unnet oss 7 uker på Mauritius og så krevd gratis tannhelse etterpå. Det fremstår som om man har lurt staten selv om man har midler. Det er slike "hull" i velferdsstaten som bidrar til polarisering...Jeg vil ikke ha noen Trump i landet..jeg vil ikke stemme FRP,men jeg ser gjerne at noen rydder opp. 1 Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Der er alltid noen som vil utnytte systemet, men de ukrainerne jeg har møtt har lært språket på under 2 år og de liker å jobbe her. Det er i hjemmehjelp, eldrehjem og i bedriften jeg tidligere jobbet i. Når en ser at noen av de klarer å lære språket veldig bra på 2 år og få seg en jobb viser at mange av de faktisk vil gi noe tilbake. Sammenligner en det med f.eks. med somaliere som har bodd her betydelig lengre så er det under 20% som faktisk er i jobb. Det har jo også med kultur å gjøre men ingen vil si rett ut at de er her kun fordi vi er naive. Etter at ca.30 000 asylsøkere/innvandrere kom til Norge i 2015 så gikk det ikke lenge før knivstikking var daglig i media. Hvis en ser på Sverige som tok inn nærmere 200 000 så eksploderte det i krigstilstander som venstre siden i Sverige og Norge nektet for at der var det vi kaller "Svenske tilstander". Vi ser nå hvordan naive politikere enda ikke tar dette seriøst. Hvordan få et bedre samfunn når media ikke vil opplyse hvem og hvor kniv stikkerne kommer fra. Og media er en vi bør legge mye skyld på, hvis de ikke kan opplyse om fakta så mister de troverdighet og folk går til sosial media hvor det er så mye søppel. Jeg leste nettopp om en syrisk familie som har gode jobber i helsevesenet , men de ønsker at Syria skal bli trygt slik at de kan flytte hjem. Dette er mennesker med moral,etikk og føler et ansvar for å hjelpe landet de flyktet fra. Og Norge blir aldri som USA, det er rett og slett umulig fordi her har vi lover og regler som de fleste i USA sikkert aldri får. 1 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden obygda skrev (7 minutter siden): Trenger ikke være sykdom. Men er det sykdom som dokumentert påvirker tannhelsa, så skal det vel dekkes uansett, en kan søke, men det er ingen garantier. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Men er det sykdom som dokumentert påvirker tannhelsa, så skal det vel dekkes uansett, en kan søke, men det er ingen garantier. Vel;for egen del fikk jeg aldri noe informasjon om mulighet for søknad. Det var en liten andel som tannlegen/kirurgen sa ble dekket av det offentlige og regningen korrigert deretter. I mitt tilfelle skyldes problemene en betennelse i selve kjeven langt under tennene..og som var farlig og måtte behandles..og da måtte tenner bort først for å komme til. Ingen av tennene hadde hull,var skadet osv..ei heller tannkjøttet..men uansett satt jeg igjen med kostnaden her. Sykdom? Aner ikke hva man definerer det som, men eneste måte å fikse dette på var å få tennene ut og lommen med betennelse tømt før det gikk virkelig galt. Hadde gått med smerter lenge og oppdaget til slutt på CT hvorpå jeg ble sendt raskt til kirurg hos tannlege. Og seansen kostet totalt ca 70k og tok over ett år fra start til slutt. Jeg tok CT privat da det var lang kø via det offentlige og hodepinen var ulidelig og tannlegen fant ikke noe galt via røntgen selv om jeg klagde på smerter. Jeg brukte til slutt noen lapper i det private helsevesenet,men er glad jeg gjorde det med tanke på hva man fant. Uansett..nesten ingenting ble dekket av det offentlige for min del... Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden obygda skrev (13 minutter siden): Vel;for egen del fikk jeg aldri noe informasjon om mulighet for søknad. Nei det gjør de ikke, de informerer ikke om sånt, ikke om de greier å unngå det. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden halnes1 skrev (1 time siden): Og Norge blir aldri som USA, det er rett og slett umulig fordi her har vi lover og regler som de fleste i USA sikkert aldri får. Hvilke lover og regler tenker du på? Lover og regler kan plutselig endres i demokratier, alt som trenges er endringer i flertallets meninger 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden skaftetryne32 skrev (16 minutter siden): Nei det gjør de ikke, de informerer ikke om sånt, ikke om de greier å unngå det. Men jeg vet at flyktninger blir geileidet gjennom det offentlige slik at de får alle rettigheter og bistand der man kan. Og da er vi fremme ved kjernen her - nemlig at denne type håndtering, der noen får servert informasjon og regelrett dyttet frem i det offentlige Norge, får andre ingenting og hører ingenting om hvilke rettigheter man event. har. Og dermed skaper man forskjeller i samfunnet. I mitt tilfelle greit nok - har til salt til maten og vel så det, men jeg kjenner tilfeller der man ikke har fått hjelpen man burde få og rett og slett blitt glemt. Og dette skjer da oftere og oftere med landets egne innbyggere som er vokst opp i dette landet, og ikke med flyktninger og andre. Og da har vi sådd frøet til polarisering. Folk blir forbannet fordi de føler seg forbigått - og da har vi ordninger i dette landet som ikke fungerer slik de var tenkt. Og slike ordninger skaper grobunn for en Trump lignende frustrasjon. Nå ble dette en langt tråd om helsetjenester, men dette "problemet" oppstår også i andre settinger. Som f.eks avgiftsnorge. Intensjonene med en del avgifter er alltid god - men den treffer ofte feil, og den håndteres ofte feil. Var inne på denne plaspose avgiften...Og at den skrus opp og opp og opp..uten at det kanskje har noen effekt. Da burde man vel isteden bare fjerne posene fra butikkene slik at folk i praksis ikke kan velge plastposer... Eller hva med bøtesatsene for mobil fikling når man sitter i bil? Uansett hvor høyt man setter dem - noen vil ha råd til å betale dem og man vil føle en viss grad av urettferdighet om man som minstepensjonist får samme straff som en som tjener mange millioner. Så hvorfor ikke bare endre på det hele og kreve samfunnstraff istedenfor bøter i en del tilfeller? Da må man gjøre opp for seg på samme måten uansett hva man tjener. Isteden har vi en ordning mange er forbannet på fordi den slår så urettferdig ut. Og jeg var inne på skatt...et område som er som et minefelt fordi det er så mange meninger og ikke minst forutinntatte meninger om andre mennesker bygget inn i regelverket. Og regelverket er komplisert der visse formuer f.eks ikke skattelegges, andre skattelegges og andre får fradrag...Og man kan plassere penger på ulike måter som får ulik effekt mhp hva man betaler i skatt. Jeg synes dette bare skaper irritasjon og sinne fordi jeg mener at uansett hvordan pengene tilkommer en person..og hvordan en person vil bruke sine penger - så burde ikke dette ha noen betydning for hva man skal skatte..Men det har det altså i Norge i sterkere grad enn omtrent hvilket som helst annet land i verden. Også her mener jeg for mye kontroll og styring vil bidra til polarisering og sinne mot samfunnsstrukturene vi har. Og således vil mange se til Trump lignende løsninger. Det er jo ikke bra for noen! Og slik kunne jeg tatt for meg den ene etter den andre siden av ulike samfunnsordninger. Dersom man blir for "firkantet" med dem så lokker de bare frem "Trumpen" i samfunnet. Derfor mener jeg alle politikere må være bevisst på hva de faktisk gjennomfører av regler og lover - at selv om de har 90% støtte- så må de også tenke på de 10% de ikke har støtte av....Og det er her jeg frykter at samfunnet beveger seg i en retning der at har man 50.1% flertall så gir mange blanke i de 49.9% andre...og det er etter min mening farlig da det bare trigger mer polarisering. Lenke til kommentar
James G Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Vil fremtiden bli mer polarisert? Muligens, ja. Blir Norge USA? Sannsynligvis ikke. Sammenlignet med USA endrer skandinaviske land seg veldig raskt, og folk har en positiv holdning til «forandring». Er det noen som husker at Sverige før kjørte til venstre?Likeledes i Norge eksisterer ikke Statoil lenger og heter nå Equinor. Det var det folk snart kom til å kalle det, (Dessuten eksisterer ikke Oljedirektoratet lenger. Nå heter det Sokkeldirekoratet) og USA kan ikke engang bytte til det metriske systemet. Det er alltid lettere å snu en liten båt. Norge er lite og har mange flere veier å endre enn USA. Norge har heller ikke en tilnærmet religiøs tilbedelse av grunnloven, og har ingen amerikansk 'we the people' arroganse og fiendtlighet mot kunnskap. Derfor er det lite sannsynlig at Norge vil samle en stor gruppe mennesker med dyp, langtid harme, og sterk politisk makt som USA. Selvfølgelig vil det være noen politikere som prøver å oppildne og utnytte offentlig sinne, men Norges politiske system sørger for at slike mennesker ikke vil kunne ta kontroll over situasjonen ved å vinne valg i noen få sentrale stater, som i USA. Hvis hendelsen med å oppfordre offentligheten til å storme Stortinget skjedde i Norge, ville pådriveren aldri har kvalifisering for kandidatur. Endret 6 timer siden av James G 3 Lenke til kommentar
Cervinus Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 41 minutes ago, obygda said: Og jeg var inne på skatt...et område som er som et minefelt fordi det er så mange meninger og ikke minst forutinntatte meninger om andre mennesker bygget inn i regelverket. Og regelverket er komplisert der visse formuer f.eks ikke skattelegges, andre skattelegges og andre får fradrag...Og man kan plassere penger på ulike måter som får ulik effekt mhp hva man betaler i skatt. Jeg synes dette bare skaper irritasjon og sinne fordi jeg mener at uansett hvordan pengene tilkommer en person..og hvordan en person vil bruke sine penger - så burde ikke dette ha noen betydning for hva man skal skatte..Men det har det altså i Norge i sterkere grad enn omtrent hvilket som helst annet land i verden. Har du fått med deg at omtrent alt av nye jobber skapes i det offentlige? (det koster skattekr). Staten vet ikke best hvordan penger brukes. Dagens regjering økte utbytteskatten to år på rad og SV prøvde å øke den til over 41% ved siste budsjett. Du kjøper en aksje til 200 kr og noen uker senere vedtar selskapet 100 kr i utbytte pr. aksje - et veldig bra utbytte, men den dagen selskapet betaler ut 100 kr i utbytte pr. aksje blir aksjekursen redusert tilsvarende fra 200 til 100 kr (pga utbytte). De 100 kronene du fikk i utbytte må du nå betale 38 % i skatt på (siden de ikke er kjøpt via en aksjesparekonto). Da sitter du igjen med en verdi på 62 kr pluss verdien av aksjen som nå er 100 kr etter utbyttebetalingen. Totalen etter skatt er nå langt mindre enn de 200,- man kjøpte for. Merk at SV ønsker å fjerne aksjesparekonto - da vil man ikke kunne ha aksjesparekonto for å kunne reinvestere utbytte for å oppnå "rentes, rente" effekten. https://www.finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/08/18/7720727/sv-vil-skrote-pensjonsspareordning-fordi-noen-ikke-klarer-a-spare Det blir da enda mindre attraktivt å investere i norsk næringsliv, men ingen ser ut til å fatte dette eller bry seg. Før utbytteskatten er det allerede betalt 22% skatt - skatt på skatt med andre ord. Aksjebeskatningen er nå over 51 %. Det gir liten gulrot for å skape noe og det lønner seg mer å bygge på huset (0% skatt ved salg hvis man har bodd der over ett år) enn å investere i norsk næringsliv. Når politikere eller finansjournalister (med mediastøtte betalt av skattepenger) ikke har lov til å eie aksjer så blir det også lite motstand mot en skatt som de selv «ikke blir rammet av» (tror de). I 2004 var utbytteskatten 0% og Bulke-Jens fikk et par år etter innført utbytteskatt mot at det "ALDRI" skulle komme formueskatt - i dag har vi både formueskatt og utbytteskatt. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-skattesjokk-fra-jens/82914902 (løgnere og svindlere har jeg lite til overs for) Høyere utbytteskatt, høyere formuesverdi på aksjer samt en høyere formuesskatt gjør også at private selskap må betale ut mye større utbytter for å kunne klare å betale formueskatten. Og så hører man økonomiske analfabeter (i min verden hører Stoltenberg også til der) snakke om at «det er jo bare en prosent…» Når folk kommer med «det er jo bare en prosent" så viser det hvordan Venezuela-politikken har fått bre om seg – skikkelig Trump politikk, der staten griper inn i det frie markedet - enten det er toll eller andre skatter. Enkelte forstår heller ikke at rikdom ikke er en kake, men noe som skapes. Dyrker jeg mat i hagen og har blitt rikere og det er blitt mer mat i verden så har ingen blitt fattigere fordi jeg ble rikere. Og en sjelden gang får noen slippe til i kommunistmedia: https://www.dn.no/innlegg/skatt/formuesskatt/utbytteskatt/en-av-de-rike-som-skal-tas-jeg-virkelig/2-1-1422651 Folk og bedrifter er både forbanna og fortvila - men blir stort sett møtt med hån. (EU og har i stor grad også bestått av kommunister de siste årene, men har nå fått følge av Trump: https://www.economicshelp.org/blog/214623/economics/europes-economic-decline-how-the-eu-fell-behind-us/ - så denne vil nok jevne seg ut nå...) Endret 6 timer siden av Cervinus 2 1 Lenke til kommentar
Cervinus Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden "Offentlig sektor eser ut, mens privat sektor henger etter. Hvis trenden fortsetter, risikerer vi å undergrave den dynamikken og innovasjonen som er essensiell for langsiktig vekst og stabilitet." https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Er innvandring bare en måte for staten å øke landets GDP på? Det brukes jo enorme summer på disse velferdsinnvandrerne, fordekt som krigsofre. Staten sløser noe helt hinsides på unødvendige ting. Imens er kommunene sulteforet på mange områder. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden "Jeg ser med forferdelse at mange hater ukrainere. Veldig ofte fordi de får en behandling til 30.000 kr som nordmen ikke får og så får utlendinger 7 uker på Mairitius gratis mens jeg bor i en elendig kjeller. Med mine overlegne ferdigheter i kommunikasjon får jeg alle til å tro at jeg er bare bekymret for samfunnsutviklingen, og beskjeden om å hate utlendinger og få fart på faschisme i Norge går umerket inn uten at folk skjønner at det var jeg som sa det, de føler at de bestandig har ønsket seg en norsk Trump. Hva tror dere?" 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (3 timer siden): Trenger ikke være sykdom.. Dette kan søkes om på lik linje som sosialhjelp for helt ordinær behandling. Problemet er jo at man i Norge ikke kjenner til hvilke midler flyktninger event har stående på en konto i f.eks sveits osv.. Har selv betalt ca 70.000 kroner pga 2 implantat som måtte inn etter sykdom. Jeg hadde midler selv og betalte da 70k selv. En liten andel av behandlingen fikk jeg dekket automatisk..noe tannlegen ordnet med. Min datter må jeg betale 30.000 kr for mhp tannregulering. Men vi ville ikke unnet oss 7 uker på Mauritius og så krevd gratis tannhelse etterpå. Det fremstår som om man har lurt staten selv om man har midler. Det er slike "hull" i velferdsstaten som bidrar til polarisering...Jeg vil ikke ha noen Trump i landet..jeg vil ikke stemme FRP,men jeg ser gjerne at noen rydder opp. Sveits er vel kjent for å ikkje utlevere data om bankkundane sine. Men har det ikkje vore gjort avtalar mellom Norge og ulike skatteparadis som Sveits i dei seinare åra for å hindre snyting på skatten, kvitvasking osv.? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå