Gå til innhold

Glad jeg ikke betalte full pris for Assassins Creed: Shadows

Anbefalte innlegg

En anmeldelse – ikke les hvis du ikke har spilt det, men ikke kjøp det 😛

Jeg er – rettelse: var – blodfan av Assassin's Creed-serien. Jeg har spilt alle spillene, og det har vært både oppturer og nedturer. Aldri et mageplask – før Shadows.

Mirage var altfor kort, og burde strengt tatt vært en DLC til Valhalla. Det beste spillet er Odyssey – jeg har altfor mange timer i det spillet, og det er det eneste jeg har spilt alle DLC-ene til. Det, eller Black Flag, er de spillene internett vanligvis trekker frem som det beste – eventuelt Brotherhood, men det begynner å bli ganske utdatert.

Valhalla var OK. Jeg liker egentlig ikke å velge hovedfigur, men Kassandra gjorde hele forskjellen i Odyssey, og de som er misfornøyd har nok spilt med Alexios 😅

Selv om Mirage var kort, var det AC i kjernen: sniking, med litt melee når det trengs for å komme seg kjapt ut av kinkige situasjoner. Jeg hadde store forhåpninger til Shadows – det ligger jo litt i navnet?

Rett ut av startblokka var det trøbbel med muskelminne og nye kampfunksjoner og timing. Det er lite introduksjon til talenttreet, og før jeg fikk låst opp noen ferdigheter med Naoe var kampene frustrerende på en negativ måte. Ble mye desync. Jeg skjønner de som ikke liker spillet – å dø har ingen konsekvens, man bare loader opp og prøver igjen. Men når man først er "i dansen" så får man tenning: "Shit, sånn og sånn ja!" Og så klikker det, og plutselig er man parry- og dodge-master uten å ta skade. En mekanisme er at ved ulike prosent liv på fienden, så endres angrepsmønsteret – ofte til nye "må-dodges" killer-moves. Og da ryker man gjerne på et par desyncs igjen. Hurra!

30 timer senere har jeg slaktet alle målene. Man skjønner raskt at man jager noe større – de fleste mål (bortsett fra det siste) virker jo helt uvitende om Creed og Templar. Det er veldig merkelig at spillet er bygget opp på denne måten.

Og jeg hata virkelig å spille som Yasuke. Dette er ikke et spill hvor man bare skal knuse seg gjennom som en tanks ladet med atomvåpen. Han er ikke helt usårlig (mer om det straks), men der man tidligere kunne velge skin på karakteren, blir man her tvunget til å spille oppdrag med Naoe (shinobi/"ninja") og Yasuke (samurai). Jeg ville ikke ha et samuraieventyr – jeg ville ha et ninjaspill!

Jeg led meg gjennom Yasuke-oppdragene så langt, men nå står jeg foran en større story arc hvor han skal ta et oppgjør med fortiden. Jeg liker det ikke. Jeg har brukt lite tid på ham, og gearet er laaangt underlevla. Så blir jeg kastet inn i en bølgekamp i Kii-regionen. Jeg er level 32, gearet mitt er under level 24, og fiendene er level 35/36 – noen til og med 37, med dødningehode som indikator. Og må jeg gjør de? Jaah, det er noe på målfanen at jeg må fullføre oppdrag med Naoe, Yasuke og han lille kidden for å komme videre. Ikke har jeg flere Naoe oppdrag så de er locka bak level eller Yasuke sine.

OK, kanskje jeg er underlevla, men jeg har jo gjort storyen – da burde spillet ta hensyn til det!

Tilbake til Yasuke i Kii: én bølge, to bølger, tre bølger… fjerde går også fint. Det er 4–5 fiender per runde. Så må man hoppe ned gjennom et vindu til et område man ikke kan komme seg ut av. Døra er stengt, siden man ikke kan åpne dører i kamp, som skjer med én gang man lander. Og da løper det frem ni (!!) motstandere. Nivåene varierer, men det er både nærkamp, ranged og en som tilkaller pilregn. UMULIG å blokkere.

Her stopper det for meg. Jeg har desynca så mange ganger jeg ikke kan huske lengre. Det går bare ikke. Det er noen sprengtønner, men med kontroller er det vanskelig å ta mer enn 2–3 fiender med flaks.

Assassin's Creed: Shadows blir det første spillet jeg ikke fullfører. Jo da, jeg kunne sikkert skrudd ned vanskelighetsgraden, men alt har gått greit til nå – dette er bare usaklig. Historien frustrerer meg også. Yasuke burde vært en prolog eller epilog, og fortellingen burde handlet mer klassisk om hvordan Naoe ble innlemmet i Creed, samtidig som hun jaktet ned målene – den klassiske oppskriften. Miljø, tidsperiode og tema ellers gir nok variasjon fra forrige spill.

Jeg er glad jeg ikke kjøpte det til fullpris. Jeg har ikke nyeste konsoll – Valhalla funka på Xbox One, så jeg tok heller et Ubisoft-abonnement til 179 kr/mnd. Jeg har spilt 30 timer, og holdt på litt over en uke, men kansellerte allerede dagen etter på grunn av frustrasjonene. Jeg har virkelig prøvd å like dette spillet. Yii-regionen er også bare tull – den er åpenbart designet for å få deg til å løpe frem og tilbake mest mulig. Bare tøys.

De som har anmeldt Shadows kan umulig å spilt hele spillet, :D. De har spilt de første timene med Naoe med et lite innslag av Yasuke som da er "okey, kult". Fra Ubisoft sin side har de med de nær 25 millionene (https://www.linkedin.com/pulse/assassins-creed-shadows-influencer-marketing-budget-hired-lombardi-hhfnf/) de brukte på reklame tatt en pay-to-win tilnærming til lanseringen.

Det eneste jeg like med Shadows er at når du starter spillet så kan du velge om dialog-muligheter skal være mulig eller ikke. Jeg slår dem av, jeg vil spille den historien som var meninga og ikke romance og rote rundt med alle sidekarakterer. Et av mine største minus med Baldurs Gate III for øvrig, ranten av den ligger også her på forumet :-).

… Assassins Creed; I'm out - sayonara!

Endret av DUFF_B33R
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...