Gå til innhold

Bestille DVD-filmer via nettet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig i at Play er best. De sender filmene hver for seg, men det sikreste er å vente 1-2 dager mellom hver film dersom man bestiller flere er min erfaring, da slipper man garantert kluss med moms + man slipper å ha noe med posten å gjøre.

Noe annet er at i dag svarer det seg ofte ikke å bestille fra utlandet/over nettet dersom det ikke er noe spes man vil ha, OBS selger nye DVD filmer til under 200.- samme gjør elkjøp(klart £9,99(og under) tilbudene er bra). Faktisk har elkjøp mange bra og nye titler til 99.- i disse dager, dvs før påske hvertfall.

hm? Hvorfor vente i 1-2 dager mellom hver film? Play.com sender filmene hver for seg, uansett hvor mye du bestiller. :p

Joda, men har opplevd selv at posten "samler" og legger sammen sendinger som kommer sammen :( Tror dette avhenger av hvor heldig/uheldig du er(og sikkert litt med posten lokalt, det var i Trondheim jeg opplevde dette), går sikkert bra mesteparten av tiden. Hvorvidt posten har lov til dette eller skal gjøre dette har jeg sett mange versjoner av i begge retninger og posten har heller ikke kommet med noe entydig svar meg bekjent. Så poenget mitt var, siden play uansett sender separat og frakten er inkludert i prisen, så kan man spare seg litt bry(les unødig kontakt med posten) ved å passe på at posten ikke får inn 10 pakker i ditt navn samme dag.

Det eneste som skjer er at du må ned på postkontoret ditt og hente dem, det er vel ikke noe problem? :thumbs:

Endret av Scrim
Lenke til kommentar

Det eneste som skjer er at du må ned på postkontoret ditt og hente dem, det er vel ikke noe problem?  :thumbs:

Tja, når varene kommer over dette beløpet må de gjennom "fortollingsprosedyrene" til postverket, dvs du må betale merverdiavgift(mva) på dem dersom beløpet er over 200.-(det er ikke vanlig toll på DVD plater). I mitt tilfelle fikk jeg ett ark i posten hvor posten tilbød seg å fortolle varene for meg "automatisk", kostet vel 100.- da(sikkert mer nå), DVD filmene mine lå da fremdeles på godsterminalen fordi det var der de fortolte varene... Poenget var at jeg måtte på godsterminalen til slutt og betale mva for å få dem ut(å vente på postverket kunne i følge brevet ta 1-2 uker!!), husker jeg sprang mellom 2 kontorer der fordi tollkontoret deres ikke kunne ta bank kort :) uansett måtte jeg betale dette gebyret til posten for noe som sikkert ikke kostet dem mer enn en femmer. Du kan unngå dette gebyret ved å oppsøke tollvesenet selv(men også der må du betale et mindre gebyr), men tipper dette er mer arbeid enn det er verd, det var det hvertfall dengangen, lurer på om det ikke finnes et internett alternativ nå..?

Det var først etterpå at jeg ble gjort oppmerksom på at Posten strengt tatt ikke trengte, eventuelt ikke hadde rett til å samle forsendelser som kom hver for seg, noe jeg ble informert om at posten måtte gjøre da jeg hentet mine. Var litt irritert ettersom de la sammen to fakturaer og omtrent hadde tapet dem sammen med "post tape".

Uansett, kommer posten på at de må samle eller varene koster over 200.- må du ut med mva og gebyret til posten. Posten skviser ut penger fra deg uansett dersom dette er tilfelle, de og bankene er de eneste "butikkene" i Norge som slipper unna med noe så dumt som betalingsgebyr!! Poenget er at sluttbeløpet kan bli så høyt at vinningen ved å bestille fra utlandet går opp i andre utgifter.

Må unnskylde det lange innlegget, men hele 200.- grensen irriterer meg litt, 1000 kroner hadde vært mer rimelig. Men tror det var Aker Mic som stoppet dette fra å komme gjennom sist det var oppe som forslag på stortinget, målet var å verne om norske nettbutikker. Særlig noen bestiller rådyre varer fra Akers Mic uansett, dersom de vet bedre. Prisene deres skulle vært ulovlige. Posten skulle bare boikottet hele denne grensen når anledning bød seg.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vel, nå vil Arbeider Partiet øke grensa til 1000,-.

Så får vi se hva som skjer denne gangen.

Forrige gang hadde vel Akers Mic et slags "monopol" på import film, noe de ikke har nå. Så hvorfor de skulle sette ned foten nå skjønner jeg ikke, for de har allerede tapt til de fleste andre DVD utsalg her i landet. Til og med bensinstasjoner har samme eller bedre pris enn Akers Mic. Sier litt.

Lenke til kommentar

Grensa på 200,- er jo for varen inkl. frakt, så det blir jo nesten umulig å kjøpe en ny dvd uten å gå over grensa.

1000 kr grensa som ble nevnt er for gaver (du må betale mva. for en gave over 1000,-)

Jeg kjøpte 3 dvd'r på salg hos koreandvds.com verdi: 198,- inkl. frakt, da fikk jeg beskjed fra posten om at jeg måtte dokumentere med kvittering/kontoutskrift hvor mye jeg hadde betalt.

Akkurat som om de ikke stolte på verdien som stod på pakka :(

Lenke til kommentar
Grensa på 200,- er jo for varen inkl. frakt

Feil, den er uten frakt. Du kan bestille en DVD som koster 199. Selv om frakt er 100 kroner, vil den kunne importeres tollfritt. Det må bare være spesifisert på pakken hvor mye som er vareverdi, og hvor mye som er frakt.

Mener også å ha sett en plass at noen vist frem hvor mye f.eks Royal Mail skal ha for å sende en pakke til Norge, da holder det som dokumentasjon dersom du er rett over 200.- grensa.

1000 kroner er genial, men kunne godt vært 2000 eller 5000 også uten at staten hadde tapt mye penger på det. Selv bestiller jeg endel sykkeldeler fra utlandet og da plages jeg spesielt av denne grensen, tipper ekstra byråkratiet rundt dette koster mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Det eneste som skjer er at du må ned på postkontoret ditt og hente dem, det er vel ikke noe problem?  :thumbs:

Tja, når varene kommer over dette beløpet må de gjennom "fortollingsprosedyrene" til postverket, dvs du må betale merverdiavgift(mva) på dem dersom beløpet er over 200.-(det er ikke vanlig toll på DVD plater). I mitt tilfelle fikk jeg ett ark i posten hvor posten tilbød seg å fortolle varene for meg "automatisk", kostet vel 100.- da(sikkert mer nå), DVD filmene mine lå da fremdeles på godsterminalen fordi det var der de fortolte varene... Poenget var at jeg måtte på godsterminalen til slutt og betale mva for å få dem ut(å vente på postverket kunne i følge brevet ta 1-2 uker!!), husker jeg sprang mellom 2 kontorer der fordi tollkontoret deres ikke kunne ta bank kort :) uansett måtte jeg betale dette gebyret til posten for noe som sikkert ikke kostet dem mer enn en femmer. Du kan unngå dette gebyret ved å oppsøke tollvesenet selv(men også der må du betale et mindre gebyr), men tipper dette er mer arbeid enn det er verd, det var det hvertfall dengangen, lurer på om det ikke finnes et internett alternativ nå..?

Det var først etterpå at jeg ble gjort oppmerksom på at Posten strengt tatt ikke trengte, eventuelt ikke hadde rett til å samle forsendelser som kom hver for seg, noe jeg ble informert om at posten måtte gjøre da jeg hentet mine. Var litt irritert ettersom de la sammen to fakturaer og omtrent hadde tapet dem sammen med "post tape".

Uansett, kommer posten på at de må samle eller varene koster over 200.- må du ut med mva og gebyret til posten. Posten skviser ut penger fra deg uansett dersom dette er tilfelle, de og bankene er de eneste "butikkene" i Norge som slipper unna med noe så dumt som betalingsgebyr!! Poenget er at sluttbeløpet kan bli så høyt at vinningen ved å bestille fra utlandet går opp i andre utgifter.

Må unnskylde det lange innlegget, men hele 200.- grensen irriterer meg litt, 1000 kroner hadde vært mer rimelig. Men tror det var Aker Mic som stoppet dette fra å komme gjennom sist det var oppe som forslag på stortinget, målet var å verne om norske nettbutikker. Særlig noen bestiller rådyre varer fra Akers Mic uansett, dersom de vet bedre. Prisene deres skulle vært ulovlige. Posten skulle bare boikottet hele denne grensen når anledning bød seg.

heh, jeg bestilte to varer nå nylig som koster over 200. Jeg har fått 2 lapper i posten, pålydende 159 og 125, og pakkene ligger på posten. Prisen varierte vel fordi den ene kostet nærmere 300 kroner, mens den andre ligger på rundt 224. :cool:

Med det nye systemet så slipper man å gå gjennom alt det du gikk igjennom.

Endret av Scrim
Lenke til kommentar
http://www.absurd-online.dk (om du handler her fra slipper du toll siden Norge ikke er med i EU)

Det hørtes jo ikke riktig ut i det hele tatt. Så lenge varene du importerer koster over 200 kroner så er det momspliktig. Har ikke brukt denne butikken før så jeg vet ikke hva de gjør, men jeg regner med at det som var ment sagt var at siden Norge er utenfor EU vil den danske momsen bli fjernet når de sender til Norge. Dette er forøvrig en praksis Amazon også har.

Bare Wh1te som misforstod litt, vi i Norge slipper å betale VAT, så når man handler fra Absurd så må man trykke på "Show without VAT" for å se den skikkelige prisen.

Lenke til kommentar

www.dv-depot.com er helt RÅ! de sender slik at du ALDRI betaler noe "ekstra" når DVD'ene kommer til Norge! (hint hint) ! ;) frakten må man betale for, men ca 80 kroner for å sende 8-10 DVD'er med DHL/FEDEX/UPS er drit bra! :)

www.dvdboxoffice.com er også bra! de har GRATIS FRAKT til hele verden, og man slipper å betale "ekstra" til Norge der også! ;)

men dv-depot er min favoritt! bruker KUN de.... :) helt rå service, og dødsbra utvalg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...