Gå til innhold

Angrer på boligkjøp eller kaldeføtter

Anbefalte innlegg

Hei

Nettopp kjøpt selveier rekkehus, fikk hjelp til å gå igjennom salgsoppgaven, var på visning. Stusset over at det var ingen som startet budrunden, var mange på visning. Nå ser jeg at jeg har oversett tre viktige punkt i salgsoppgaven.

1. Kjellerstue mangler godkjenning til bruk, den er derfor oppført som bod. Tenkte ikke så mye over dette, men har nå skjønt at jeg er pliktig til å søke om å få den godkjent som oppholdsrom, og må derfor sette inn større vindu, pluss drenere.

2. Det er ikke bare litt saltutslag, det er også påvist fukt i yttervegger av kjellermur..  Flere har ny platting i rekkehuset, tviler på at jeg får med naboene på å drenere. I tillegg opplyste selger meg om etter kjøp at huset er bygget på fjell? "Jeg ville ikke drenert her, det er fjell under" det sa meg ingenting. Selger visste ikke hva saltutslag var en gang.

3. Avløpsrør av støpsjern må snart byttes, det er ingen skade på det, men forventet brukstid er passert. Avløpsrør og vannrør deles med naboen.

Har ellers satt meg inn i prospekter, leste alt av tg feil, men trodde det å drenere ble "billig" da det er snakk om 6 meter, og at naboer ble med på det, da de heller ikke har drenert.  Trodde også at selgeren ikke ga så faen. huset er vedlikeholdt, vinduer byttet, kledning og tak holder i mange år til, men å bli rådet til å ikke drenere pga fjell? Da tenker jeg at naboene også er vanskelige på dette. Huseiere mente også at saltutslaget og fuktighet har vært likt i nesten 30 år i kjeller. Er noe saltutslag nederst på veggen, er også antydning til fukt på den ene murveggen. Ingen lukt eller ubehag av å være i kjellerstue.

Hva gjør jeg? Har jeg kjøpt "katta" i sekken? merker jeg blir uvel og dårlig av å tenke på dette.

Videoannonse
Annonse

Her har du nok ein dårleg sak då det meste av dette var ting du viste om eller burde vist om. 

Med mindre du har betalt overpris så har du kjøpt heilt vanleg bustad, om dette er det som er av feil og manglar så er du eigentleg heldig. 

1. At kjellarstova ikkje er godkjent for varig opphold er heilt normalt, her har også selgar vært tydeleg på at dette arealet må reknast som bod. At du har undervurdert kva som krevs for å bruksendre kan ikkje selgar lastast for. Reint pragmatisk sett så er det heller ikkje gitt at du må få kjellaren godkjent for å bruke den sjølv, du kan til og med leige ut så lenge du er tydeleg på at kjellarstova ikkje er godkjent og at kjellarstova ikkje er farleg å oppholde seg i, særleg med tanke på rømmingsvegar og ventilasjon. 

2. Saltutslag er eit teikn på fukt, men treng ikkje å være noko som er kritisk å rette opp i då det ikkje skader muren. For deg er dette kanskje eit viktig punkt om du planlegg å innrede og få kjellaren godkjent, men også dette var det opplyst om. 

3. At avløpsrøret må skiftast snart er vanleg vedlikehold på linje med at du etterkvart også må samarbeide med naboen om å få malt rekkehuset. 

• Liker 2
The Avatar skrev (17 minutter siden):

Her har du nok ein dårleg sak då det meste av dette var ting du viste om eller burde vist om. 

Med mindre du har betalt overpris så har du kjøpt heilt vanleg bustad, om dette er det som er av feil og manglar så er du eigentleg heldig. 

1. At kjellarstova ikkje er godkjent for varig opphold er heilt normalt, her har også selgar vært tydeleg på at dette arealet må reknast som bod. At du har undervurdert kva som krevs for å bruksendre kan ikkje selgar lastast for. Reint pragmatisk sett så er det heller ikkje gitt at du må få kjellaren godkjent for å bruke den sjølv, du kan til og med leige ut så lenge du er tydeleg på at kjellarstova ikkje er godkjent og at kjellarstova ikkje er farleg å oppholde seg i, særleg med tanke på rømmingsvegar og ventilasjon. 

2. Saltutslag er eit teikn på fukt, men treng ikkje å være noko som er kritisk å rette opp i då det ikkje skader muren. For deg er dette kanskje eit viktig punkt om du planlegg å innrede og få kjellaren godkjent, men også dette var det opplyst om. 

3. At avløpsrøret må skiftast snart er vanleg vedlikehold på linje med at du etterkvart også må samarbeide med naboen om å få malt rekkehuset. 

Skal ikke klage på dette, det stod jo i tydelig i salgsoppgaven. Bare irriterende og føler meg litt uvel. Kan jo bo der litt å selge etter 1 år, lurer på om det blir løsningen. Kjedelig om det blir tap da, koster jo mye å selge.

Hvor farlig er saltutslag? Lest meg grønn på temaet.

Hei. dette er en helt vanlig "reaksjon" etter å ha svidd mye penger. "Post purchase dissonance" heter det på engelsk.
Ser ikke på noe av dette som store problemer. Dog tror jeg du har tatt litt "lett" på huseieropplegget. Hus er bruksting som krever vedlikehold. Å skulle "bare" ta overflater og de sexy tingene er skjeldent det som faktisk skjer, men gjerne det folk forteller om. Få som snakker om de tusnene de brukte på å grave opp plena og så grave den på plass igjen.

Hvorfor man ikke skal drenere på fjell forstår jeg ikke. Det er like mye fuktighet uansett, og på fjell blir den stort sett ledet mot huset om du ikke fjerner den før den kommer dit.

• Liker 2

Velkommen som huseier!

De problemene du nevner skal du ta seriøst. Samtidig: mer eller mindre alle bygg som er eldre enn 20-30 år, sliter med akkurat det samme ... 😉

Det er altså helt normalt. Om du hadde kjøpt et annet hus, hadde du fort fått tilsvarende problemer der. 

Drenering kan koste en del penger. Få inn ulike fagfolk til å gi uforpliktende pristilbud (mittanbud el.l.). 

Jeg vet ikke hvor mye du har betalt, men du har neppe kjøpt katta-i-sekken. Men du har heller ikke kjøpt et ferdig nybygg, uten behov for grep. 

At kjellerstuen er en bod, er null stress. Jeg hadde ikke omsøkt det. Skal du sove der nede, er det litt annerledes. Men jeg har nå selv vokst opp på et ikke-godkjent soverom i en kjeller, og det gikk nå helt fint. Ved sove-situasjon er jeg svært opptatt av adekvat rømningsvei. Man skal ikke ta lett på akkurat det ansvaret!

Selv har jeg riktignok fått omsøkt en hel kjeller fra boder til permanent opphold (tre soverom + stue). Dette var i forbindelse med en total rehabilitering, hvor vi uansett gjorde flere store endringer. Hadde fagfolk til å søke kommunen for meg (de visste hvordan søknaden skulle utformes, slik at den ble korrekt forstått av byråkratiet).

Tarzan93 skrev (På 9.4.2025 den 2.02):

1. Kjellerstue mangler godkjenning til bruk, den er derfor oppført som bod. Tenkte ikke så mye over dette, men har nå skjønt at jeg er pliktig til å søke om å få den godkjent som oppholdsrom, og må derfor sette inn større vindu, pluss drenere.

2. Det er ikke bare litt saltutslag, det er også påvist fukt i yttervegger av kjellermur..  Flere har ny platting i rekkehuset, tviler på at jeg får med naboene på å drenere. I tillegg opplyste selger meg om etter kjøp at huset er bygget på fjell? "Jeg ville ikke drenert her, det er fjell under" det sa meg ingenting. Selger visste ikke hva saltutslag var en gang.

3. Avløpsrør av støpsjern må snart byttes, det er ingen skade på det, men forventet brukstid er passert. Avløpsrør og vannrør deles med naboen.

1. Dette spiller ingen praktisk rolle. Du gjør hva du vil med dine egne rom. Det er ingen ting ulovlig med å oppholde seg i en bod. Men når du selv skal selge i fremtiden, vil du potensielt få mer for boligen om kjellerstuen er godkjent. Med tanke på at du allerede visste at den ikke var godkjent, har du sånn sett ikke "tapt" noe om du ikke gjør noe for å få den godkjent.

2. Helt vanlig på gamle hus. Ting ble bygget etter andre standarder tidligere. 

3. Om røret funker, så funker det. Dette er uansett en kostnad som hele rekken må ta sammen når den tid kommer. Heldigvis finnes det alternativer til å bytte, som f.eks. rør-fornying.

Du har ikke kjøpt katta i sekken, du har kjøpt et helt vanlig, eldre hus.

• Liker 3
Føniks skrev (På 9.4.2025 den 8.59):

Vil være betydelig rimeligere å rørfornye avløpsrørene i stedet for å bytte dem ut! https://olimb.no/rorfornying/private-boliger/

Om vannrørene er av galvanisert stål ifra 60 tallet så må vel de også byttes, da hjelper det lite å kun føre inn en strømpe i avløpsrørene.

Edit kostnadene med noe slikt må uansett deles med resten av boligene i rekkehuset.

Vedr avløpet i støpejern så er vel det bare inne i boligen, og der ikke noe poeng i å kun gjøre noe med dette. Så lenge det ikke er skadet det er.

Endret av freedomseeker

Alt her høres helt normalt ut. 

Drenering er et problem hvis du har tenkt å isolere eller innrede med noe tett mot disse veggene. Hvis du beholder det til kaldkjeller, som disse veggene er konstruert for, så er det sannsynligvis ikke noe å bry seg om.

At noe har nådd "forventet levetid" betyr ikke at man bytter det ut umiddelbart. Det betyr at man ikke er overasket om det går i stykker og må byttes. Det kan være lenge til enda. Typisk eksempel er tak, der takstfolk gjerne regner 30 år som normal levetid når de skriver rapportene sine, men er det godt utført og materialer av god kvalitet kan et tak fint vare 60 år uten problemer.

Da vi kjøpte huset vårt var vi klar over at stikkledning til vann var "over forventet levetid" med over 10 år. Nå har vi bodd her i 15 år til, og vi har fremdeles ingen problemer med den.

• Liker 2
Gjest f6d95...435

Kjøpte katta i sekken selv nå nylig i et rekkehus. 
Dog riktignok ikke noe en får gjort noe med nå i ettertid.

Det beste du kan gjøre er å utbedre sakte men sikkert, at kjelleren ikke er søkt om bruksendring er ikke noe krise.
Det er vel sånn hos 90% av alle rekkehus/atriumhus bygget på 70 tallet i Norge som har samme situasjon hvor folk i ettertid setter inn vinduer mm uten å søke.

Det som er med bruksendring og større vinduer osv er jo kun med forsikring.
Dør noen der ved brann, skader på inventar osv osv.

Alt i alt så er rekkehus bare dritt å kjøpe med mindre man er heldig på alle fronter.

Anonymous poster hash: f6d95...435

Høres helt normalt ut. 

Angående drenering, her kommer det helt an på hva som er gjort. Det normale etter dagens standard er jo underskyting slik at hele sålen står på pukk og singelpute. Tidligere så ble mye gjort for å spare penger og en del gamle murer står direkte på fjell. Har du da fall inn mot huset må man som oftest skyte grøft for å klare å fange opp vannet.. 

som sagt, det kommer helt an på hva som er gjort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...