Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risikoer ved å kjøre med gamle sommerdekk?


Anbefalte innlegg

Moderne helårsdekk fungerer sikkert greit nedover i europa som har andre klimatiske forhold enn her i Norge. Og de kan sannsynligvis fungere greit enkelte områder i Norge også (der det er færrest dager i året med kuldegrader), hvis man tar sine forholdsregler og er villig til å la bilen stå parkert de få dagene det er som verst. 

At nordiske vinterdekk kun er bedre enn helårsdekk på is er selvsagt sprøyt, de er også bedre på snø. Mens helårsdekk er bedre på våt og tørr asfalt. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse

Jeg husker at mine, på den tiden, 12 år gamle Pirelli-dekk var jevnt over bedre enn de nye (og billige) Tyfoon Succesor 2 jeg byttet til samme sesong. Vet ikke om Tyfoon finnes enda, men det var et grusomt (billig) merke, samme med (billige) Imperial. 

Så etter å ha prøvd litt forskjellig selv har jeg bare kjørt Michelin, Continental, Pirelli, Nokian, sommer og vinter. 

Dyrt? Nei, ikke sammenlignet med det billigste.

Endret av Valmeth
selv - ikke selg
  • Liker 1
Valmeth skrev (5 timer siden):

Jeg husker at mine, på den tiden, 12 år gamle Pirelli-dekk var jevnt over bedre enn de nye (og billige) Tyfoon Succesor 2 jeg byttet til samme sesong. Vet ikke om Tyfoon finnes enda, men det var et grusomt (billig) merke, samme med (billige) Imperial. 

Så etter å ha prøvd litt forskjellig selv har jeg bare kjørt Michelin, Continental, Pirelli, Nokian, sommer og vinter. 

Dyrt? Nei, ikke sammenlignet med det billigste.

Samme her. Er veldig nøye på å ha gode premium dekk, både sommer og vinter. Gjerne et top 3 dekk på testene til Motor.  Er det noe man ikke bør være gnien på, er det jo på dekk. Premiumdekka har den fordelen at de kan kjøres ganske så langt og før de må byttes.

Så så mye dyrere blir det ikke i lengden, og man er i tillegg sikret seg godt veigrep på både tørr og våt asfalt, i tillegg til kortere bremselengde kontra billigdekk. 

 

  • Liker 2

Jeg byttet dekk i vinter, ikke fordi de gamle piggdekkene var dårlige på papiret, men fordi de var nesten 7 år gamle. Mønster og pigger var helt greit og var 100% godkjent, men på det verste føret hendte det jeg sto fast i bakken opp til meg.

Etter byttet hvor jeg kostet på meg Hakka 10 vil jeg bare si at det er forskjeller man ikke har peiling på før man har prøvd, og jeg vil tro det samme gjelder for sommerdekk.

Og i forhold til overskriften er kanskje ikke den risikoen du utsetter deg selv for størst, og man kan gjerne kvie seg for å betale ekstra for å redusere bremselengden med 20 meter, men for den jentungen som ikke ble overkjørt etter å ha ramlet ut mellom 2 biler kan det bety all verden 😉

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...