Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risikoer ved å kjøre med gamle sommerdekk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst gir dekkene dårlig bremselengde.

Hvis de har vært utsatt for mye solskade og begynner å sprekke, kan sand og smuss samle seg i sprekkene, noe som øker risikoen for punktering.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (18 timer siden):

Hei, hvis man ser bort ifra dårligere feste på våt veibane, er det det noe andre "risikoer" med gamle sommerdekk?

Vel er de altfor dårlige så antar jeg at man kan risikere å stå strafferettslig ansvarlig om noe kjipt skulle skje ? Verre enn det er kanskje tanken på det å ha drept et barn fordi man ikke tok seg råd til å bytte dekk, kort sagt har du ræva dekk så bytt dem. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Om du med gamle dekk meiner at dei har blitt harde men fortsatt har godkjent mønsterdybde så er det dårleg veggrep og større fare for punktering av at gummien har lettare for å sprekke som er største ulempane. 

Når det gjeld forbruket så varierer det med dekktrykket, men ofte vil du nok oppleve lågare forbruk ved at det er dårlegare friksjon mot underlaget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (18 timer siden):

Hei, hvis man ser bort ifra dårligere feste på våt veibane, er det det noe andre "risikoer" med gamle sommerdekk? Øker forbruket betraktelig? Noe større risiko for punktering?

Så lenge mønsterdybden er ok så risikerer du strengt tatt ikke noe annet enn lengre bremselengde under en del forhold med de konsekvenser det kan ha. Det er farligere å kjøre på dårligere dekk på vinter enn sommer gitt at man ALLTID forholder seg til gjeldende fartsgrense. Selv kjører jeg aldri over fartsgrensen og tenker at billige sommerdekk er helt ok. Vinterdekk er alltid premium og aldri gamle. Det viktige for meg er stille sommerdekk..og da må man litt opp i pris,men ikke nødvendigvis de dyreste dekkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Gamle premium sommerdekk er like bra som billige sommerdekk. 

Vel og merke så lenge de ser fine ut, altså ingen sprekker der det ikke skal være sprekker.

Kanskje hvis man snakker om de alle billigste billigdekkene. Går man litt opp i kvalitet/pris så er man fort langt over gamle premium sommerdekk i funksjon og sikkerhet. Dekk er ferskvare.

Lenke til kommentar

Et sted jeg jobbet tidligere hadde vi en gammel Hiace (90-talls RWD). Sjefen fikk tak i noen gamle sommerdekk som han satte på. Tror de var 15-18 år gamle. De stod på i ca. én dag før samtlige nektet å kjøre bilen. De var absolutt livsfarlige. Selv midt på sommeren på tørt føre.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 10.4.2025 den 10.14):

Et sted jeg jobbet tidligere hadde vi en gammel Hiace (90-talls RWD). Sjefen fikk tak i noen gamle sommerdekk som han satte på. Tror de var 15-18 år gamle. De stod på i ca. én dag før samtlige nektet å kjøre bilen. De var absolutt livsfarlige. Selv midt på sommeren på tørt føre.

Ja men 15-18 år, asså.. da snakker vi jo ELD gamle dekk. Jeg syns 5+ år også er gammelt for dekk.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 14.4.2025 den 9.34):

Hvor gammelt er gammelt? Eldring av dekk er helt avhengig av bruk og lagring. En god indikasjon på om sommerdekk er alt for gamle er å se etter tørråte, som er små sprekker i overflaten.

Godt poeng. Ligger de ute hele vinterhalvåret osv så vil de jo ‘eldes’ mye fortere ja.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Lagret mine tørt og forholdsvis mørkt, ikke direkte sollys ihvertfall.
Bilen er fra 2015, ikke sjekket når dekkene er produsert. 
Kjører ikke mye om vinteren.   Helårs neste. 

Ett lite sitat fra Vianor sine sider, angående "helårsdekk": Tanken er jo god, men slike dekk holder ganske enkelt ikke mål for klimaet vi har her i landet – bruk sommerdekk på sommeren, og vinterdekk på vinteren.

Lenke til kommentar
Striga skrev (8 minutter siden):

Du kan drepe noen, eller bli drept. 

Jeg mener alle burde holdt seg til Porsche 911 GT3RS siden man har mye bedre grep og bremser med denne. Alle andre er uansvarlige siden bremselengde er mye lengre og man kan miste grepet mye før. De kan drepe noen! 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Hvor er det du lærer disse tingene fra?

Masse videoer på Youtube som tester dekk, og erfaring fra folk som faktisk bruker helårsdekk.

Dekkprodusentene vil selge deg 2 sett dekk, så de vil alltid anbefale vinterdekk OG sommerdekk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...