Gå til innhold

Mister 100 000 i renter ved å kjøpe bolig nå

Gjest e043d...cf4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest e043d...cf4
toppsecret skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du skal kjøpe da pga boligstigning

Sånn jeg ser det lønner det seg ikke

Anonymous poster hash: e043d...cf4

Lenke til kommentar
On 4/8/2025 at 7:21 PM, Guest e043d...cf4 said:

La oss si at jeg kan gå inn med 2 mill i lån per dags dato
Tar opp lån på 3,5
Hos banken vil dette ta meg 25-30 å nedbetale det hvis jeg kjøper
Sparer jeg 10 år til, kan jeg kjøpe for samme beløpet rentefritt

Regnestykket henger ikkje på greip.

Leigekost tilseier at du bur nøkternt. Renteinntektene tilseier at du har millioner på bok. Kjøpssummen tilseier at du planlegger å kjøpe overdådig eller i heilt anna marked enn der du leiger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det MÅ ikke ta 25-30 år å betale ned. Du kan fint betale ned på f.eks 5 eller 10 år alt etter din økonomi.
Klarer du å spare opp nok til å kjøpe en bolig uten lån om 10 år, burde du klare å betale ned den samme boligen på kortere tid mtp at boligprisen antagelig øker mer enn rentene. Boligen til 3,5 millioner nå kan fint koste 4-4.5 millioner om 10 år.
Pluss at i stedet for leieutgifter kan du betale det inn i boliglånet.

Ellers, tolket ut fra leieprisen du betaler bør du kunne få en bolig for det du allerede har på konto..

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/8/2025 at 7:21 PM, Guest e043d...cf4 said:

La oss si at jeg kan gå inn med 2 mill i lån per dags dato
Tar opp lån på 3,5
Hos banken vil dette ta meg 25-30 å nedbetale det hvis jeg kjøper
Sparer jeg 10 år til, kan jeg kjøpe for samme beløpet rentefritt

Samtidig har du betalt 1 mill i husleie og en bolig til 5,5mill i dag vil gjerne koste nærmere 7 mill om 10 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lite konkrete tal å ta utgangspunktet i. Men om du i dag har buutgifter på berre 6500 kr i måneden alt inkludert og du er fornøgd med å bu slik så er det ikkje gitt at det lønner seg for deg å låse opp pengane dine i fast eigedom.
Om eg også antek at du i dag bur litt usentralt gitt den låge leigeprisen så vil kjøp av bustad i same område truleg ikkje være eit sterk investering ettersom bustadprisane auker relativt lite i disse områda.

Ofte vil det nok lønne seg på lang sikt å ende opp i ein nedbetalt bustad, men det er jo også eit spørsmål om kva du prioriterer å bruke pengar på. Med ei såpass billeg huseleige så har du ganske mykje pengar til overs som du kan bruke på sparing eller heilt andre ting, tek du opp bustadlån så blir det nokre magrare år til du har fått betalt godt ned på lånet.

I tillegg så er det eit spørmål om kor gamal du er, kor lenge du forventer å leve, og kva du forventer å ha i pensjon. Er du ung og kan kjøpe bustad i sentrale strøk der det er sannsynleg med ei god verdistigning på bustaden så skal det ein del til for at det ikkje lønner seg å kome seg inn på bustadmarkedet raskast råd, også om det medfører at du i ei periode verken har pengar i banken som du har renteinntekter på eller pengar til overs til å bruke på anna enn å betale ned lån.
Samtidig, er du 60 år, og ser for deg å pensjonere deg rimeleg snart til tross for minimal pensjonsoppsparing, og i tillegg ikkje har ein einaste slektning som vart eldre enn 80 år, då er det mykje betre å fortsette å leige billig sidan du då har renteinntekter som med god margin dekker leigekostnadane dine, og sånn sett har same "fordelen" som andre pensjonistar som sitt i nedbetalt bustad utan å ha sparepengar som gir renteinntekter.

Om det reint økonomisk lønner seg kjem heilt ann på:
-Kor stort bustadlån treng du å ta opp for å kjøpe?
-Kor mykje kan du klare å betale i måneden --> jo meir du klarer å betale jo raskare nedbetaling.
-Kva er forventa verdiauking på den aktuelle bustaden? --> Og er den vesentleg høgare enn det du kan forvente at husleiga di kjem til å auke?
-Og kva andre investeringsmuligheiter har du for å plassere pengane? Det å eige primærbustad er forholdsvis gunstig i Norge.
-Sist men ikkje minst, kor langt tidsperspektiv ser du for deg?

Lenke til kommentar
Gjest d94fe...886

Er mange variabler her.
Planlegger du å være singel og leve alene i 10 år?
Vil du kjøpe for å bo, eller for å investere.

Er en god del som bør avklares før man gjør et boligkjøp.

Hvis du har 78k i året og det dekker alt av bo kostnader så har du det ekstremt billig.
Om du trives og kan bo sånn i alle situasjoner du ser for deg de neste årene så fortsetter du jo.

Flytter du til en enkel leilighet nå om dagen har du 50k bare i felleskostnader i året. Også kommer det kanskje rentekostnader på rundt 90k på et relativt greit lån. Strøm kanskje rundt 15k.

Da må boligen årlig øke rundt 80k i året for at det skal gå i 0.-
Dog det stopper jo ikke bare der hvis du gjør noe med pengene du "sparer" ved å leie og allerede har ved å ha de i feks fond.

Si at du får 6% økning på innskudd og beholdningen du har på 1.5mnok  ( Antar basert på at du skal låne 2 mill og kjøpe for 3.5 eller misforstod jeg?) de neste 10 årene.
Så vil du om 10 år ha rundt 4Mnok, og innskudd 2.5Mnok.. Mao 1.5Mnok fortjeneste ( La oss si 1.2 etter skatt og bla bla)

Det er usannsynlig at leiligheter generelt vil øke med 120k i året de neste 10 årene. ( Spørs jo litt hvor selvfølgelig. Men en 2 roms rundt Oslo feks er relativt høyt nå og vil kanskje fluktuere 5-800k de neste 10 årene ) 

Alt i alt må du ta livssituasjonen din i betraktning.

Damer finner ikke akkurat de som leier en "tilsynelatende enkel" kjellerleilighet som noe attraktivt ved en voksen mann.
Ei heller at de ikke eier nåla i veggen ( jada jada du kan ha 5 mill i fond, men det får deg bare til å se gjerrig ut for det er ingenting som tilsier at de pengene skal gå til dere to og det er no go for mange kvinner ) 

Lykke til uansett.
Selv eier jeg da jeg liker friheten det gir og mestringen av å eie noe eget.  Penger kommer og går.

Anonymous poster hash: d94fe...886

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4
Gjest d94fe...886 skrev (9 timer siden):

Er mange variabler her.
Planlegger du å være singel og leve alene i 10 år?
Vil du kjøpe for å bo, eller for å investere.

Er en god del som bør avklares før man gjør et boligkjøp.

Hvis du har 78k i året og det dekker alt av bo kostnader så har du det ekstremt billig.
Om du trives og kan bo sånn i alle situasjoner du ser for deg de neste årene så fortsetter du jo.

Flytter du til en enkel leilighet nå om dagen har du 50k bare i felleskostnader i året. Også kommer det kanskje rentekostnader på rundt 90k på et relativt greit lån. Strøm kanskje rundt 15k.

Da må boligen årlig øke rundt 80k i året for at det skal gå i 0.-
Dog det stopper jo ikke bare der hvis du gjør noe med pengene du "sparer" ved å leie og allerede har ved å ha de i feks fond.

Si at du får 6% økning på innskudd og beholdningen du har på 1.5mnok  ( Antar basert på at du skal låne 2 mill og kjøpe for 3.5 eller misforstod jeg?) de neste 10 årene.
Så vil du om 10 år ha rundt 4Mnok, og innskudd 2.5Mnok.. Mao 1.5Mnok fortjeneste ( La oss si 1.2 etter skatt og bla bla)

Det er usannsynlig at leiligheter generelt vil øke med 120k i året de neste 10 årene. ( Spørs jo litt hvor selvfølgelig. Men en 2 roms rundt Oslo feks er relativt høyt nå og vil kanskje fluktuere 5-800k de neste 10 årene ) 

Alt i alt må du ta livssituasjonen din i betraktning.

Damer finner ikke akkurat de som leier en "tilsynelatende enkel" kjellerleilighet som noe attraktivt ved en voksen mann.
Ei heller at de ikke eier nåla i veggen ( jada jada du kan ha 5 mill i fond, men det får deg bare til å se gjerrig ut for det er ingenting som tilsier at de pengene skal gå til dere to og det er no go for mange kvinner ) 

Lykke til uansett.
Selv eier jeg da jeg liker friheten det gir og mestringen av å eie noe eget.  Penger kommer og går.

Anonymous poster hash: d94fe...886

Vi leier av familie.
Har 2 barn og har samboer. Dette er en lelighet med 3 soverom
Vi bor ganske billig

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 8.4.2025 den 19.31):

Jeg syns at det å kjøpe bolig handler om litt mer enn bare selve det økonomiske. Trivsel ser jeg på som en viktig faktor. Hvis du trives med å leie, så ja, hvorfor ikke? Jeg hadde ikke giddet det hvis jeg kunne kjøpt meg noe eget. Men vi er forskjellige. Gjør det som gjør DEG fornøyd. 

Fleksibiliteten ved å leie er deilig - så lenge man ikke har f.eks. barn eller annet som "garantert" binder en til et gitt sted over flere/mange år.

Lenke til kommentar

Dette er vanskelig å svare på, da det virker som trådstarter notorisk holder igjen informasjon. Men det er noe som skurrer kraftig med at en husleie på 78000,- settes opp mot et boligkjøp på 5,5mill (2,0 i EK + 3,5 i lån). Dette kan umulig være sammenlignbare boliger. Det er relativt vanlig blant utleiere å forvente 4-5% avkastning på innskutt kapital, dvs. 200-250.000,- i året for en slik bolig. Og da kommer en del avgifter etc. i tillegg. Så enten er det snakk om en kraftig økning i areal og/eller standard, eller at man sitter på en gullkantet leieavtale.

Hvis jeg skal gi et åpent svar så er det at det nesten aldri vil lønne seg i Norge å sitte med en shitload med cash samtidig som man leier bolig. Dette skyldes prisstigningen og skattemessige fordeler med å eie. Bolig kan sammenlignes med aksjemarkedet, det gjelder å komme seg inn, time beats timing. Inflasjonen "spiser" opp 2-4% av lånet årlig.

Som flere her påpeker; Boligprisene stiger raskere enn de fleste er i stand til å spare, spesielt fordi de har en leie som må betales i tillegg. Hvis du har 2 millioner på bok og ønsker å bruke 10 år på å spare til de 3 millionene en bolig koster så har prisen steget til 4 millioner den dagen du skal kjøpe. Det er gode grunner til at folk flest låner penger til bolig framfor å spare seg opp til de kan cashe den ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...