Gå til innhold

Mister 100 000 i renter ved å kjøpe bolig nå

Gjest e043d...cf4

Anbefalte innlegg

Gjest e043d...cf4

Jeg mister 100 000 i renter ved å kjøpe bolig nå
Skal jeg kjøpe? eller fortsette å leie

Anonymous poster hash: e043d...cf4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e043d...cf4
kremt skrev (Akkurat nå):

100 tusen årlig?

Ja, jeg mister 100 000 i renter i året ved å kjøpe fremfor leie som jeg gjør nå

Lenke til kommentar
toppsecret skrev (1 minutt siden):

kanskje fond lol

Dette er da enkelt..vedkommende sitter trolig med noen millioner i banken..og leier bolig..Spørsmålet er vel om han bør kjøpe seg noe eller fortsette å leie. Han er trolig formuende..uten at man egentlig eier egen bolig...og således er det bare staten som tjener på dette.

Ville kjøpt noe..staten bare tapper midlene dine om du leier og har formuen i banken.  Dessuten er leieprisene høye. Boligprisen vil kanskje ikke stige det kommende året om renten settes opp som følge av Trump sin idiot toll,men over tid så er det billigere å ha verdier i eiendom enn i banken..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4 skrev (41 minutter siden):

Ja, jeg mister 100 000 i renter i året ved å kjøpe fremfor leie som jeg gjør nå

Vel... du kan jo beregne hvor mye du taper på å leie da? Har du en husleie på f.eks 12.500 i måneden så koster dette deg 150.000 i året. 

Nå sier du ingenting om du har nok penger til å betale hele boligen med en gang, men hvis du må ta opp lån på den, så får du også fraskrevet 22 % av rentekostnadene på skatten. 

Så mitt tips til deg er "løp og kjøp". 

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4
leticia skrev (4 minutter siden):

Vel... du kan jo beregne hvor mye du taper på å leie da? Har du en husleie på f.eks 12.500 i måneden så koster dette deg 150.000 i året. 

Nå sier du ingenting om du har nok penger til å betale hele boligen med en gang, men hvis du må ta opp lån på den, så får du også fraskrevet 22 % av rentekostnadene på skatten. 

Så mitt tips til deg er "løp og kjøp". 

78 000 ink alt i året 

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4 skrev (6 minutter siden):

78 000 ink alt i året 

Det var en rimelig leie da. Tror nok fremdeles jeg hadde kjøpt. Det er noe med å ha sitt eget, i stedet for å betale penger ut til ukjente, ikke kunne ta egne avgjørelser om husrommet osv. 

Lenke til kommentar

Du må ta med prisstigningen på boligen i dette regnestykket. Om boligen stiger med 2% som et årlig gjennomsnitt vil det trolig matche den "mismatchen" du får i dag, og vel så det. I mange tilfeller får man betalt for å bo i boligen om man legger prisstigningen til grunn.

Husk at verdistigning på egen bolig er skattefritt ved salg. Ved salg av fond eller innskuddsrente varierer skatten fra 22% til 38%.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv trådstarter bør forstå at ingen kan gi et kvalifisert svar uten mer innsikt i situasjonen.

Å bo i en bolig med en markedsverdi på 6 500 kr per måned, inkludert alt, tyder som regel på at den enten ligger usentralt eller er eldre/slitt.

Det er vanskelig å anslå prisen på å kjøpe en tilsvarende bolig uten mer informasjon, men hvis den koster 1 million kroner, vil netto rentekostnad være 3 250 kr per måned. Hvis prisen er 2 millioner kroner, kan denne summen dobles.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Du må ta med prisstigningen på boligen i dette regnestykket. Om boligen stiger med 2% som et årlig gjennomsnitt vil det trolig matche den "mismatchen" du får i dag, og vel så det. I mange tilfeller får man betalt for å bo i boligen om man legger prisstigningen til grunn.

Husk at verdistigning på egen bolig er skattefritt ved salg. Ved salg av fond eller innskuddsrente varierer skatten fra 22% til 38%.

I en perfekt verden, men en kan også tape penger på bolig. Det har jeg selv gjort. I tillegg er det ofte dyre omkostninger å kjøpe.

6500 pr måned for alt er ekstremt lavt TS, kommer ikke langt med det i boligmarkedet, bare ting som strøm, internet, kommunale og evt felleskostnader kan i mange tilfeller overgå dette alene. 

Om det er en greit plass å bo hadde jeg nok fortsatt så lenge du ikke ønsker noe annet/mer.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Guest e043d...cf4 said:

Jeg mister 100 000 i renter ved å kjøpe bolig nå
Skal jeg kjøpe? eller fortsette å leie

Hvis jeg gjør noen rimelige antagelser:

Jeg tolker deg dithen at du har 100K mer i renteinntekter etter skatt enn du betaler i husleie. Du oppgir husleien din til 78000, som betyr at dine renteinntekter etter skatt er 178000. Hvis jeg antar du har en nominell rente på 4.5%, så har du en effektiv rente på 3.51% etter inntektsskatt, og ca 2.6% etter formueskatt. Dette tilsier at du har en kontantbeholdning på 6.9 millioner kroner.

Så langt så godt. Hvis dette ikke stemmer foreslår jeg du korrigerer eller utdyper faktaopplysningene dine. (eller påpeker hva jeg har regnet feil 🙂 )

Men en så lav leie som du betaler antar jeg du bor relativt usentralt. Der kan det jo ofte være slik at boliger ikke øker noe videre i verdi, så som investering kan de jo være litt så som så.

Om du velger å bo mer sentralt kan du imidlertid anta at boligen vil øke i verdi og med såpass mye kontanter har du ingen problemer med å kjøpe. Om du kjøper sparer du ca 0.6% av kjøpesummen i året i formueskatt, og sparer differansen i leiekost mot vedlikeholdskost. Prisstigningen av eiendom i nogenlunde attraktive strøk tenderer å være høyere enn rentene og du skatter ikke av gevinsten.  Så med alle skatteincentivene til å eie bolig (eller egentlig skattedisincentiver til å eie alt annet enn bolig) så kan forskjellen i avkastning mellom boligprisstigning og annen kapitalavkasting bli ganske stor før andre ting lønner seg.

TL/DR: I norge bør en hovedandel av kapitalen din ligge i egen bolig størst og dyrest mulig er best (generellt sett). Over tid slår det det aller meste av alternative investeringer p.g.a. hvor skattefavorisert det å eie egen bolig er kontra alt annet. (Og så lenge det er slik betyr jo det at etterspørselen og dermed prispresset på boliger opprettholdes)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4
leticia skrev (21 timer siden):

Det var en rimelig leie da. Tror nok fremdeles jeg hadde kjøpt. Det er noe med å ha sitt eget, i stedet for å betale penger ut til ukjente, ikke kunne ta egne avgjørelser om husrommet osv. 

100 000 fra renter og i tillegg til det sparer jeg opp til 100 000 til fra lønna. = 200 000 spart i året
Kjøper jeg nå = Mister jeg både renter på 100 000 og ikke i nærheten av de 100 000 vil jeg heller være stand til å spare.
Leiekostander vil blant annet som en annen skrive, dekke: "strøm, internet, kommunale og evt felleskostnader kan i mange tilfeller overgå dette alene. "

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4 skrev (11 minutter siden):

100 000 fra renter og i tillegg til det sparer jeg opp til 100 000 til fra lønna. = 200 000 spart i året
Kjøper jeg nå = Mister jeg både renter på 100 000 og ikke i nærheten av de 100 000 vil jeg heller være stand til å spare.
Leiekostander vil blant annet som en annen skrive, dekke: "strøm, internet, kommunale og evt felleskostnader kan i mange tilfeller overgå dette alene. "

Men hva ser du egentlig for deg? Spare til du kan kjøpe bolig uten å måtte ta opp noe lån? Leie for alltid? Hva er den langsiktige planen din? 

Jeg tenker det er mer enn det økonomiske som må tas med inn i vurderingen. Men jeg er farget av egne opplevelser, jeg syns det er så mye bedre å eie noe selv enn å leie. Særlig det med friheten til å slippe å ha en utleier å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4
leticia skrev (2 minutter siden):

Men hva ser du egentlig for deg? Spare til du kan kjøpe bolig uten å måtte ta opp noe lån? Leie for alltid? Hva er den langsiktige planen din? 

Jeg tenker det er mer enn det økonomiske som må tas med inn i vurderingen. Men jeg er farget av egne opplevelser, jeg syns det er så mye bedre å eie noe selv enn å leie. Særlig det med friheten til å slippe å ha en utleier å forholde seg til. 

La oss si at jeg kan gå inn med 2 mill i lån per dags dato
Tar opp lån på 3,5
Hos banken vil dette ta meg 25-30 å nedbetale det hvis jeg kjøper
Sparer jeg 10 år til, kan jeg kjøpe for samme beløpet rentefritt

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4 skrev (8 minutter siden):

La oss si at jeg kan gå inn med 2 mill i lån per dags dato
Tar opp lån på 3,5
Hos banken vil dette ta meg 25-30 å nedbetale det hvis jeg kjøper
Sparer jeg 10 år til, kan jeg kjøpe for samme beløpet rentefritt

Det virker som du allerede har bestemt deg og har løsningen klar. 

Jeg syns at det å kjøpe bolig handler om litt mer enn bare selve det økonomiske. Trivsel ser jeg på som en viktig faktor. Hvis du trives med å leie, så ja, hvorfor ikke? Jeg hadde ikke giddet det hvis jeg kunne kjøpt meg noe eget. Men vi er forskjellige. Gjør det som gjør DEG fornøyd. 

Lenke til kommentar
Gjest e043d...cf4
leticia skrev (Akkurat nå):

Det virker som du allerede har bestemt deg og har løsningen klar. 

Jeg syns at det å kjøpe bolig handler om litt mer enn bare selve det økonomiske. Trivsel ser jeg på som en viktig faktor. Hvis du trives med å leie, så ja, hvorfor ikke? Jeg hadde ikke giddet det hvis jeg kunne kjøpt meg noe eget. Men vi er forskjellige. Gjør det som gjør DEG fornøyd. 

Har ikke bestemt meg allerede nå da 10 år er mange år frem i tid, men økonomisk vil jeg kunne leve bedre etter 10 år til med sparing enn å ta opp et lån som jeg nedbetaler alt fra 25-30 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...