krikkert Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Gjest da91a...82c skrev (22 timer siden): Du blander jo ting her. Jeg snakker om den skriftlige ordningen om fast bosted. Det er tekst på ett papir i fra tingretten. Det har ingenting med faktisk samvær å gjøre, det kan godt være 50/50 men den med fast bosted får all støtte. Når en da skal ha dobbelt opp av alt foruten unormale ting som ski så gir det lite mening at det fungerer sånn. Men etter hva jeg opplevde i retten er jeg ikke overrasket. Anonymous poster hash: da91a...82c Den som har fast bosted har også per definisjon som oftest barnet mest, og i alle fall like mye. Jo mer samvær, jo høyere samværsfradrag, slik at dette med "dobbelt opp av alt" dekkes i stor grad inn av at samværsfradraget øker. Ved samvær i samværsklasse 4 (som vil si 45-50 % samvær) utgjør samværsfradraget 50 % av underholdskostnaden. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Gjest da91a...82c skrev (26 minutter siden): fant denne: Klær og utstyr til samværsforelder - Advokaten hjelper deg som ikke samsvarer med juss responsen i denne tråden. Leser dette: Her er det eksplisitt nevnt at klær følger barnet ved samvær, ikke bare utstyr. Anonymous poster hash: da91a...82c Krikkert sier det samme, men bare veldig tungvint: Sitat Dette må samværsforelder gjøre for egen regning. Dette følger av at samværsforelderen har plikt til å forsørge barnet etter barnelova § 66. For å kreve at noen andre (bostedsforelder) gjør det må man enten ha en bidragsavtale om det eller kreve at NAV fastsetter bidrag. I praksis gjøres det ved at det gjøres en begrensning i bidragsplikten ("samværsfradraget"), man betaler mindre bidrag enn man ellers ville ha gjort fordi man har utgifter under samvær. Dersom hovedforelder ikke sender med barnet nødvendige ting som klær og andre ting, så må det foreligge en bidragsavtale som bekrefter denne praksisen, og som da igjen fører til reduksjon i barnebidrag, fordi den andre forelderen da må holde dette selv. Når den ene personen betaler bidrag er disse klærne foreldrenes felles eie (dvs de tilhører barnet). 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Når man har barn sammen, så har jeg et godt tips: dette krever samarbeid! Dessverre er samarbeid umulig hvis ikke begge parter ønsker det. Det nytter ikke at bare en part ønsker å samarbeide. Ei heller hvis ingen er interessert.. Basert på det jeg har lest fra TS, så tolker jeg samarbeidsklimaet til å være svært dårlig. Katastrofalt dårlig, faktisk. Jeg har ikke motpartens versjon, men det er lite som tyder på at hun ønsker å hjelpe til. Det burde vært mulig for mor og far å snakke sammen. Det burde vært mulig for de å uttrykke ønske for at det følger med adekvat yttertøy, etc. Dere har barn sammen. Skulle virkelig ønske dere prøvde å gjøre hverdagen så lett som mulig for hverandre. Altså å hjelpe hverandre. Til begge foreldre i denne tråden, samt til andre som står i tilsvarende situasjon; ikke motarbeid ditt barns andre forelder. Det gagner ikke ditt barn! 3 Lenke til kommentar
Gjest da91a...82c Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april qualbeen skrev (54 minutter siden): Når man har barn sammen, så har jeg et godt tips: dette krever samarbeid! Dessverre er samarbeid umulig hvis ikke begge parter ønsker det. Det nytter ikke at bare en part ønsker å samarbeide. Ei heller hvis ingen er interessert.. Basert på det jeg har lest fra TS, så tolker jeg samarbeidsklimaet til å være svært dårlig. Katastrofalt dårlig, faktisk. Jeg har ikke motpartens versjon, men det er lite som tyder på at hun ønsker å hjelpe til. Det burde vært mulig for mor og far å snakke sammen. Det burde vært mulig for de å uttrykke ønske for at det følger med adekvat yttertøy, etc. Dere har barn sammen. Skulle virkelig ønske dere prøvde å gjøre hverdagen så lett som mulig for hverandre. Altså å hjelpe hverandre. Til begge foreldre i denne tråden, samt til andre som står i tilsvarende situasjon; ikke motarbeid ditt barns andre forelder. Det gagner ikke ditt barn! Problemet er rettsvesenet i Norge. Om Mor ikke er enig får far "aldri" likestilling ift samvær og avgjørelser om barnets liv. Om en ønsker likestilling så kan en ikke bruke rettsvesenet(prøvd dette), så da må en enten gi opp(uaktuelt) eller bruke andre metoder som feks å gjøre seg vanskelig for å håpe at den andre gir etter og heller velger likestilling for å slippe det vanskelige. Tenker at å be om likestilling ikke er så veldig mye å be om... Pr i dag kan Mor pakke sakene og flytte i andre enden av landet uten at jeg har særlig å si, jeg kan dog ta det til retten men ja som nevnt over er det bare ett pengesluk uten særlig håp om bedring for far. Det holder meg våken om nettene.. Anonymous poster hash: da91a...82c Lenke til kommentar
Gjest da91a...82c Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Enda en artikkel jeg tenker er relevant for denne tråden: Barnebidrag - Familiejuss Sitat Gjennom barnebidraget har den bidragspliktige således i utgangspunktet betalt det han/hun er pliktig til å bidra med. Det forutsettes likevel at den av foreldrene som til enhver tid har omsorgen for barnet, ivaretar barnets grunnleggende behov. Det betyr at samværsforelderen må dekke nødvendige hverdagslige utgifter som mat og aktiviteter under samvær med barnet. Anonymous poster hash: da91a...82c Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Gjest da91a...82c skrev (54 minutter siden): Enda en artikkel jeg tenker er relevant for denne tråden: Barnebidrag - Familiejuss Anonymous poster hash: da91a...82c Synes dette sitatet også er oppklarende: Sitat Foreldrenes økonomiske ansvar gjelder såkalte «underholdskostnad» overfor barnet. Underholdskostnaden omfatter forsørgelse og utdanning for barnet, herunder bla. mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter mv. Kostnadene skal fordeles mellom foreldrene etter inntektene deres, og det barnebidraget er ment å sikre. Gjennom barnebidraget har den bidragspliktige således i utgangspunktet betalt det han/hun er pliktig til å bidra med. Dersom du betaler barnebidrag skal barnet ha med klær og nødvendig dagligdags utstyr når hen er på besøk. Dette inkluderer også utstyr til faste fritidsaktiviteter. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april (endret) Les gjerne denne. Det er ikke alltid at likestilt foreldreskap er til beste for barna. Aller minst kanskje i saker hvor barna har vokst opp i tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Og selvsagt i saker hvor vold, psyke og rus er involvert. (Tenker generelt, ikke på TS sin sak). https://www.forskersonen.no/barn-og-ungdom-barnevern-kronikk/ikke-alle-barn-bor-vaere-like-mye-med-begge-foreldrene/2492524?fbclid=IwY2xjawJjJ_FleHRuA2FlbQIxMQABHjCTBWyX4RBtBtiuRRoGEpQr_n7IzrvLN1QNWf8rEPbyaYT8MRNYzFx3j-U1_aem_F3dDRjwtAAP946J1F5uFNQ Edit: Jeg vil bare legge til at personlig så er jeg for likestilt foreldreskap både mens forholdet varer, og etter at bruddet er et faktum. Men samtidig må man innse at det ikke passer i alle situasjoner. Endret 9. april av leticia edit 2 Lenke til kommentar
Gjest da91a...82c Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april leticia skrev (9 minutter siden): Les gjerne denne. Det er ikke alltid at likestilt foreldreskap er til beste for barna. Aller minst kanskje i saker hvor barna har vokst opp i tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Og selvsagt i saker hvor vold, psyke og rus er involvert. (Tenker generelt, ikke på TS sin sak). https://www.forskersonen.no/barn-og-ungdom-barnevern-kronikk/ikke-alle-barn-bor-vaere-like-mye-med-begge-foreldrene/2492524?fbclid=IwY2xjawJjJ_FleHRuA2FlbQIxMQABHjCTBWyX4RBtBtiuRRoGEpQr_n7IzrvLN1QNWf8rEPbyaYT8MRNYzFx3j-U1_aem_F3dDRjwtAAP946J1F5uFNQ Edit: Jeg vil bare legge til at personlig så er jeg for likestilt foreldreskap både mens forholdet varer, og etter at bruddet er et faktum. Men samtidig må man innse at det ikke passer i alle situasjoner. Selvfølgelig ikke, men i min sak hadde sakkyndig ingen innvendinger om meg som forelder. Såklart hadde jeg ikke vært egnet så er det åpenbart at en ikke skal ha delt. Men det er altså ikke min sak, likevel var likestilling uaktuelt(ref min advokat). Samt i min sak handler det om å være likestilt ift avgjørelser ikke samvær. Jeg har ikke bedt om 50/50 siden første forslag før mekling. Etter dette har jeg alltid foreslått mindre samvær men delt fast bosted. Anonymous poster hash: da91a...82c Lenke til kommentar
Gjest da91a...82c Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Zepticon skrev (14 minutter siden): Synes dette sitatet også er oppklarende: Dersom du betaler barnebidrag skal barnet ha med klær og nødvendig dagligdags utstyr når hen er på besøk. Dette inkluderer også utstyr til faste fritidsaktiviteter. Enig, jeg betaler bidrag(fastsatt av NAV), mor mottar barnetrygd samt utvidet barnetrygd av NAV samt støtte til barnehage. Og 100% av skattefradragene. Slik jeg ser det er dette mitt eneste "kort" på hånden ift å få endret til delt fast bosted da det virker umulig via retten. Så jeg kommer til å foreslå at den andre part fremover pakker alt som trengs til samvær så lenge hen ønsker å fortsette med fast bosted. Samt at om hen går med på å gjøre om til delt fast bosted frafaller dette "kravet" samt at jeg ikke kommer til å søke om trygd, skatt etc slik at det ikke blir noe endring økonomisk for hen. Kan gjerne oppfattes som jeg er "vanskelig" men slik jeg ser det har jeg all rett til dette og i bunn og grunn ønsker jeg kun likestilling minus(da jeg ikke ber om 50/50). Anonymous poster hash: da91a...82c Lenke til kommentar
leticia Skrevet 9. april Del Skrevet 9. april Gjest da91a...82c skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig ikke, men i min sak hadde sakkyndig ingen innvendinger om meg som forelder. Såklart hadde jeg ikke vært egnet så er det åpenbart at en ikke skal ha delt. Men det er altså ikke min sak, likevel var likestilling uaktuelt(ref min advokat). Samt i min sak handler det om å være likestilt ift avgjørelser ikke samvær. Jeg har ikke bedt om 50/50 siden første forslag før mekling. Etter dette har jeg alltid foreslått mindre samvær men delt fast bosted. Anonymous poster hash: da91a...82c Som jeg sa, så tenkte jeg ikke på deg spesielt. Jeg har også vært klar på at rettssystemet i dag forskjellsbehandler slike saker i disfavør menn. Det blir på en måte prisen menn har måttet betale når man har konservative holdninger i samfunnet (og rettsvesenet) om hva en kvinne og hva en mann passer som. Man ser også det samme i straffesaker. Menn får gjerne strengere straff for samme type lovbrudd. Som nevnt i artikkelen så virker det som om dette er under endring, slik at likestillingen kommer bedre inn i rettssystemet også. Jeg anbefaler at du følger med på den nye lovendringen som straks behandles. Kanskje den vil få betydning også for din sak. 🥰 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april Til trådstarter: Her er det nye lovforslaget til barnelov, som inkluderer likestilt foreldreskap. Jeg har ikke kikket på innholdet selv (er på ferie nå og vil ikke bruke tid på det), men du kan ta en kikk selv 🙂 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-117-l-20242025/id3096561/?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3AyEM9Pa Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april Zepticon skrev (På 9.4.2025 den 12.17): Dersom du betaler barnebidrag skal barnet ha med klær og nødvendig dagligdags utstyr når hen er på besøk. Dette inkluderer også utstyr til faste fritidsaktiviteter. Her trekker du "i utgangspunktet" ganske langt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april krikkert skrev (6 timer siden): Her trekker du "i utgangspunktet" ganske langt. Nei. Det gjør jeg ikke. Klær er en helt basic ting som selvsagt er dekket av barnebidraget. Det betyr at disse klærne tilhører barnet, og dermed også skal følge barnet når barnet trenger dem, uavhengig av hvilken forelder som har barnet. Lenke til kommentar
Gjest da91a...82c Skrevet 11. april Del Skrevet 11. april "Dessverre" gikk mor med på dette, altså å pakke for samvær. Det er jo ikke det jeg ønsker, men forhåpentligvis blir det en så stor ulempe over tid at hen velger å inngå "forlik" ift delt fast bosted. Om noen har noen andre tips for å oppnå dette setter jeg stor pris på det! Anonymous poster hash: da91a...82c Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. april Del Skrevet 13. april Zepticon skrev (På 11.4.2025 den 18.52): Nei. Det gjør jeg ikke. Klær er en helt basic ting som selvsagt er dekket av barnebidraget. Det betyr at disse klærne tilhører barnet, og dermed også skal følge barnet når barnet trenger dem, uavhengig av hvilken forelder som har barnet. Det er mat også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå