halaa Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Hei. Blir ikke ikke noe klokkere selv om jeg googler på alternativ dekkstørrelse. Spør da dere som kan dekk. Orginale dekkstørrelse på min er 255/50/20 og da lurer jeg på om 245/45/20 eller 255/45/20 passer. Takker på forhånd Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april https://www.dekkalkulator.com/ I tillegg må de fysisk passe så de ikke går skjermer eller hjulbuer. Og at de ikke stikker utenfor skjermene. 1 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april 255/45/20 er da 3.39% mindre i omkrets, og 2.51 cm mindre i diameter. Så det er lovlig, men det gjør at en får 1.25 cm mindre bakkeklaring. 245/45/20 er ennå mindre og det ville jeg ikke brukt. Dekkene må i tillegg ha høy nok belastningsindeks. 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april https://www.wheel-size.com Har data på veldig mange biler og du kan se hva rulleomkrets og impress forandrer og måle hva som passer på bilen 2 Lenke til kommentar
halaa Skrevet tirsdag kl 18:53 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 18:53 On 4/7/2025 at 1:52 PM, Svein M said: 255/45/20 er da 3.39% mindre i omkrets, og 2.51 cm mindre i diameter. Så det er lovlig, men det gjør at en får 1.25 cm mindre bakkeklaring. 245/45/20 er ennå mindre og det ville jeg ikke brukt. Dekkene må i tillegg ha høy nok belastningsindeks. At det er lovlig er jo fint og en ting, men er det lurt? Hvor mye avvik (maks) kan man ha på alternativ dekk? Funnet et sett med 255/45/20 veldig lite brukt, kommer til å bli mye billigere enn å kjøpe nytt. Men surrer i hodet om det lurt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet tirsdag kl 19:32 Del Skrevet tirsdag kl 19:32 halaa skrev (35 minutter siden): At det er lovlig er jo fint og en ting, men er det lurt? Hvor mye avvik (maks) kan man ha på alternativ dekk? Funnet et sett med 255/45/20 veldig lite brukt, kommer til å bli mye billigere enn å kjøpe nytt. Men surrer i hodet om det lurt. Når diameter ikke stemmer så blir også senter for hjulvinkler litt feil. Ellers så kan mindre bakkeklaring være negativt om der ikke er er enn nok. En ville nok ikke valgt det om en skulle velge nye dekk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå