Gå til innhold

Børskrakket april 2025

Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (1 time siden):

Har dere hørt uttrykket «cut your losses»? 

Det er historieløst og uten substans å dra det uttrykket videre til et globalt finansmarked bestående av alt av børsnoterte selskaper i hele verden. Det er store banker, tech-selskap, råvareprodusenter, fast food, shipping, energi, mat ++++. Cut your losses handler om å stoppe investeringer i noe som åpenbart er en lost case. Man henger seg opp i "sunk cost fallacy". Eksempel: Å henge seg opp i å fortsette å produsere kameraer med analog film på grunn av de store investeringene man har gjort på det området. Hvis du drar det uttrykket inn i et globalt aksjemarked er det som å påstå at alle verdens bedrifter kommer til å gå dukken noe som nærmer seg å være i samme ligaen som total global atomkrig.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (13 minutter siden):

Jo. At det brukes støtt og stadig betyr ikke at det brukes riktig, og det at du lenker til en nettside som investors.com bare bekrefter det for min del. De som lever av overskrifter og klikk i finansbransjen elsker disse tider. Det er ikke ofte de får lov å pryde de store forsidene og diskusjonfora over alt, så nå gjelder det å skape klikk og penger i kassa.

Endret av Nimrad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nimrad said:

Jo. At det brukes støtt og stadig betyr ikke at det brukes riktig, og det at du lenker til en nettside som investors.com bare bekrefter det for min del. De som lever av overskrifter og klikk i finansbransjen elsker disse tider. Det er ikke ofte de får lov å pryde de store forsidene og diskusjonfora over alt, så nå gjelder det å skape klikk og penger i kassa.

Det er et utrykk og metafor som er en del av vanligdags tale. At det opprinnelig hadde en veldig spesiell betydning er helt greit, men det er et allment utrykk. Kompis lurte på om hen skulle fortsatt ha penger i fond, jeg skrev cut your losses. Og da brukte jeg et helt fornuftig utrykk som beskriver akkurat hva det var jeg mente. Å tro at markedet skal bli som normalt med det første er svært optimistisk. Forrige gang USA innførte tariffer av denne sorten var før den store depresjonen. Det er mest fornuftig å trekke seg ut, da tapene kan bli enda større på sikt. 

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (1 minutt siden):

Det er et utrykk og metafor som er en del av vanligdags tale. At det opprinnelig hadde en veldig spesiell betydning er helt greit, men det er et allment utrykk. Kompis lurte på om hen skulle fortsatt ha penger i fond, jeg skrev cut your losses. Og da brukte jeg et helt fornuftig utrykk som beskriver akkurat hva det var jeg mente. Å tro at markedet skal bli som normalt med det første er svært optimistisk. Forrige gang USA innførte tariffer av denne sorten var før den store depresjonen. Det er mest fornuftig å trekke seg ut, da tapene kan bli enda større på sikt. 

Poenget er at det er allmuen som går i den samme fellen og selger ut og kjøper inn igjen på feil tidspunkt. Det viser tilnærmet all forskning de siste 100+ årene. Det er derfor jeg kaller uttrykket ditt for historieløst. De som har studert dette har advart støtt og stadig i de gode tidene de siste årene om at dette kommer til å komme, alle kommer til å freake ut, og alle kommer til å påstå at det denne gangen blir mye verre enn andre ganger. På tross av disse advarslene gir du økonomiske råd om å trekke seg ut. Det er historieløst og uten substans. Og jeg mener det er farlige råd å gi fordi det kan få svært store konsekvenser. Rådet er å holde seg til sin opprinnelige strategi og det er å ha laaaang tidshorisont.

• Liker 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (3 timer siden):

Jeg tviler sterkt.

Det var et stup i US-indeksene over helgen (fra Fredag close til Mandag open), da ser man (nesten) alltid en rally opp som dekker stupet før det mest sannsynlig vil falle videre.

Om USA klarer å dra prisene videre opp mot 0% senere i dag så kan det være noe hold i det.

😄

Nå svinger det greit.

Endret av ^fmj
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Trump vurderer midlertidig toll-pause

Publisert klokken16:24 iHandelsavtaler og toll

USAs president Donald Trump vurderer en 90 dagers pause i toll for alle land utenom Kina.

Det sier Kevin Hassett, leder for Trumps økonomiske råd, skriver Reuters.

Det ser ut til at fallet avtek. Oslo er i grønt.

Men høyrer ikkje denne tråden eigentleg til i økonomiforumet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er visst høgst usikkert kva Trump "vurderer".

Sitat

X-kontoen @Deitaone poster hastemeldinger fra internasjonale nyhetsbyråer som Reuters og Bloomberg. 16.15 norsk tid postet personen bak kontoen at Trumps rådgiver Hassett meldte om at Trump vurderer en 90 dagers pause i toll for alle land bortsett fra Kina.

Det ga en kraftig markedsreaksjon i kort tid, og løftet markedet i grønt.

Men kontoen skal ha misforstått uttalelsene fra Hassett. Det rådgiveren faktisk sa til Fox News, var at Trump vil bestemme seg for det han selv vil, ikke at han vil droppe tollen.

Ifølge CNBC mener Det hvite hus at det er snakk om «fake news».

https://www.dn.no/bors/wall-street-faller-igjen-etter-elleville-bevegelser/2-1-1803541

• Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (16 minutter siden):

Det var litt hipp som happ siden det både er politisk/Trumptoll og økonomisk. Hvis moderator mener den er feilpostet så er det bare å flytte den i stedet for å stenge.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (11 minutter siden):

Det ser ut til at fallet avtek. Oslo er i grønt.

Økonomiske kriser er nært knyttet til politikk. Spesielt når de er initiert av USAs president.

Imaginacíon skrev (13 minutter siden):

Usj. 3 minutter med optimisme som sank til bunns igjen veldig raskt.:(

• Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (31 minutter siden):

😄

Nå svinger det greit.

Det svinger sterkt nå fordi det er stor usikkerhet. Oppgangen nå skyldes en feilaktig melding fra CNBC om at Trump vurderer en pause på tariffer. Det har nå det hvite hus benektet, og nedgangen vil komme igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (28 minutter siden):

Det svinger sterkt nå fordi det er stor usikkerhet. Oppgangen nå skyldes en feilaktig melding fra CNBC om at Trump vurderer en pause på tariffer. Det har nå det hvite hus benektet, og nedgangen vil komme igjen.

Det er det verste som kan skje, nå vil panikken bli total. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...