Gå til innhold

Børskrakket april 2025

Anbefalte innlegg

Nord-Norge har nytt godt av svært lave kraftpriser i 2021-2025 og skapt en del misunnelse sørfra. Spørs om det blir så populært sørpå med bedre overføringslinjer mellom nord og sør etter at Melkøya blir elektifisert og Nord-Norge bidrar til å trekke opp prisene i sør. Jeg regner med forakten mot oss i nord (i strømprissaken) bare vil øke.

Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, torbjornen said:

Virker som handelskrigen har nådd sitt høydepunkt. Hva blir exit-strategien? Det spørs hva Trump forventer i forhandlingene som pågår. I UK frykter de at sperrer mot tyveri av intellektuell eiendom blir forhandlet bort. Det illustrerer hva som står på spill.

• Liker 2
Imaginacíon skrev (8 timer siden):

Virker som handelskrigen har nådd sitt høydepunkt. Hva blir exit-strategien? Det spørs hva Trump forventer i forhandlingene som pågår. I UK frykter de at sperrer mot tyveri av intellektuell eiendom blir forhandlet bort. Det illustrerer hva som står på spill.

Nå er den største tyven av intellektuell eiendom Kina, et land som fra dag 1 når de kom inn i WTO(verdens handels organisasjon) har brutt den for å stjele det de kan for hurtig vekst.

Men når en er så høy på seg selv så straffer det seg å lukke inne over 1 milliard mennesker i flere år.

• Liker 2
torbjornen skrev (22 timer siden):
Sitat

Smarttelefoner og datamaskiner unntas fra Donald Trumps tollregime. Dermed kan teknologigigantene Apple og Nvidia puste lettet ut – enn så lenge.

https://www.nrk.no/urix/avis_-smarttelefoner-far-unntak-fra-usas-tollsatser-1.17381477

alle eksperter mener det er helt urealistisk at Apple skal begynne bygge fabrikker i USA. hvordan det er med Nvidia vet jeg ikke, men kanskje samme situasjon med de?

Trump har påstått at Apple allerede er i gang, investert 50 milliarder kr., men er det sant? :hmm:

• Liker 1

Det viktigste trump gjør om dagen er å fjerne enhver forutsigbarhet og tillit. Det som er gjort til nå vil garantert føre til resesjon. Selv om alt av tollsatser tilbakestilles til normalt i morgen, for det ville bare bli enda en helomvending.

Han vil overta Canada og noen tror alt blir bra hvis han reduserer tollen?

Hvis trump skulle krympe USA sin økonomi og betydning i verden er det vanskelig å se hvordan han kunne gjort det mer effektivt.

Kina sin langsiktige vekst er vanskelig for andre å stoppe, blandt annet på grunn av deres satsing på utdanning. 

China now graduates more engineers and computer scientists than the rest of the world combined  https://www.newsweek.com/excluding-chinese-military-engineers-us-will-stifle-american-industry-opinion-1862319

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
1 hour ago, Mr.M said:

alle eksperter mener det er helt urealistisk at Apple skal begynne bygge fabrikker i USA. hvordan det er med Nvidia vet jeg ikke, men kanskje samme situasjon med de?

Trump har påstått at Apple allerede er i gang, investert 50 milliarder kr., men er det sant? :hmm:

Tim Apple forklarer hvorfor de produserer(og nok vil fortsette å produsere) i Kina her:

Smule8o skrev (58 minutter siden):

Tim Apple forklarer hvorfor de produserer(og nok vil fortsette å produsere) i Kina her

generelt (uavhengig av bransje) er det lite trolig virksomheter flytter produksjon fra Asia (Kina, Vietnam, Indonesia, osv.) til høykostland som USA. Dette må jo også Trump vite/skjønne innerst inne, ergo er påfunnet hans med straffetollene egentlig skjult skattlegging av egen befolkning, til fordel for statskassa. (han brukte bare påskuddet om at det ville føre til tusenvis av nye jobber og industrietablering som skalkeskjul for å "selge" ideen.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Mr.M skrev (2 timer siden):

generelt (uavhengig av bransje) er det lite trolig virksomheter flytter produksjon fra Asia (Kina, Vietnam, Indonesia, osv.) til høykostland som USA. Dette må jo også Trump vite/skjønne innerst inne, ergo er påfunnet hans med straffetollene egentlig skjult skattlegging av egen befolkning, til fordel for statskassa. (han brukte bare påskuddet om at det ville føre til tusenvis av nye jobber og industrietablering som skalkeskjul for å "selge" ideen.

Nå bygger vel Samsung ny fabrikk i Texas, Intel bygger 1 fabrikk i Arizona og 2 i Ohio og TSMC bygger i Arizona.
Vil tro at lønns kostnadene ikke er så store i forhold til andre kostnader når en ser hvor automatisert fabrikkene er.

Endret av halnes1
10 minutes ago, halnes1 said:

Nå bygger vel Samsung ny fabrikk i Texas, Intel bygger 1 fabrikk i Arizona og 2 i Ohio og TSMC bygger i Arizona.
Vil tro at lønns kostnadene ikke er så store i forhold til andre kostnader når en ser hvor automatisert fabrikkene er.

Det er bare brikkene (og sannsynligvis ikke de aller grommeste). De må nok fortsatt sendes til Asia for å loddes fast på kretskortet de skal stå på og videre montering 

Det går ikke an å forholde seg til disse som endrer politikk og standpunkt fra en dag til en annen. Jeg lurer på om jeg skal selge meg ned litt for å ha kontanter i bakhånd. Jeg hadde forberedt meg på oppgang i morgen, men nå tror jeg det blir nedgang. Hele greia er jo skuespill for å manipulere markedet. Eller hva mener dere? 

Trump official says tariff exemptions on tech are temporary. Elizabeth Warren calls trade war ‘red light, green light’ game | CNN Business

Endret av sesar
  • Liker 2
Smule8o skrev (12 minutter siden):

Det er bare brikkene (og sannsynligvis ikke de aller grommeste). De må nok fortsatt sendes til Asia for å loddes fast på kretskortet de skal stå på og videre montering 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/mikrobrikker-er-viktig-for-sikkerheten-i-europa.-hilal-studerer-mikroteknologi-og-er-sikret-jobb.--1.17367182

• Liker 1
sesar skrev (31 minutter siden):

Det går ikke an å forholde seg til disse som endrer politikk og standpunkt fra en dag til en annen. Jeg lurer på om jeg skal selge meg ned litt for å ha kontanter i bakhånd. Jeg hadde forberedt meg på oppgang i morgen, men nå tror jeg det blir nedgang. Hele greia er jo skuespill for å manipulere markedet. Eller hva mener dere? 

Trump official says tariff exemptions on tech are temporary. Elizabeth Warren calls trade war ‘red light, green light’ game | CNN Business

markedet virker veldig nervøst, tiltross for at straffetollene for aller fleste land ble utsatt i 90 dager (bortsett fra en "flat" toll på 10 prosent)

innen disse 90 dagene er gått, har nok mange land greid å få ned tollsatsen fra det opprinnelige nivået. Spørsmålet er hvor mye slikt teller, all den tid Kina-tollen fortsatt står?

Egentlig har vel Trump "greid" å skape såpass mye usikkerhet, at selv gode nyheter kun "virker" noen timer, før nervøsiteten i markedet dukker opp igjen.

selg på neste oppgang vil jeg si.

Endret av Mr.M
sesar skrev (37 minutter siden):

Så sant du ikke mener det er en mulighet for en reell kollaps begynner du å bli sent ute. Personlig tror jeg ikke bunnen er inne og at vi skal ned vesentlig mer om Trump står løpet ut, men jeg kan ta feil og Trump er impulsiv, så ingen kan si noe sikkert om hvor dette ender.

DukeRichelieu skrev (14 minutter siden):

Trump er impulsiv, så ingen kan si noe sikkert om hvor dette ender.

hva hvis han begynner å tulle med statsobligasjoner? da bryter hellvette ut, og det vi har sett hittil på børsene blir bare barnemat

Sitat

Tidligere sjeføkonom advarer om at deler av Oljefondets enorme formue kan bli fryst i USA

https://e24.no/boers-og-finans/i/rPJn30/frykter-trump-beslaglegger-norske-oljefondmilliarder

Sitat

Trumps dollarvåpen: – Finansiell armageddon

https://e24.no/boers-og-finans/i/VzB3BJ/trumps-dollarvaapen-finansiell-armageddon

mulig "ekspertene" er litt på tuppa/paranoide, men hvis Trump evt. møter motgang på konjunkturene, så kan han vel klikke.

Sitat

– Vi har en uheldig person på jobben som må følge alt av presidentordre og Truth-meldinger, og som må loggføre alle tollutspill, sier Gundersen.

– Det er blitt noen overtidstimer?

– Det er en relativt ung mann uten familie som har jobbet noen sinnssyke timer det siste halve året. For oss har det vært uvurderlig.

https://www.dn.no/marked/usa/handelskrig/donald-trump/-trump-er-kanskje-tidenes-dyreste-president-for-usa/2-1-1807132

• Liker 1
Mr.M skrev (12 timer siden):

hva hvis han begynner å tulle med statsobligasjoner? da bryter hellvette ut, og det vi har sett hittil på børsene blir bare barnemat

https://e24.no/boers-og-finans/i/rPJn30/frykter-trump-beslaglegger-norske-oljefondmilliarder

https://e24.no/boers-og-finans/i/VzB3BJ/trumps-dollarvaapen-finansiell-armageddon

mulig "ekspertene" er litt på tuppa/paranoide, men hvis Trump evt. møter motgang på konjunkturene, så kan han vel klikke.

Det ville vært ekvivalensen av en finansiell atombombe, men jeg opplever at absolutt alt kan skje under Trump.

Kanskje er det krisemaksimering og ingenting spesielt skjer og markedet har alt bunnet ut, men det vet ingen. 

Selv solgte jeg fondene mine i forrige uke siden jeg trolig kommer til å bruke pengene i løpet av de neste årene. Er komfortabel med å gå glipp av en opptur i tilfelle jeg tar feil.

Samboer som uansett ikke skal røre pengene før om 30-40 år sitter rolig i båten.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...