Gå til innhold

Børskrakket april 2025

Anbefalte innlegg

Mest åpenbare kjøpsmulighet jeg har sett på lenge. 

At man ikke har lært at Trump kommer med et drøyt krav/utspill for så å ha noe å gi etter på i forhandlinger er spesielt. 

Endret av Mars2029
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, sedsberg said:

Amerikanerne vet hva de stemte på. De er ikke dumme! Det er slik de vil ha det og Trump kommer ikke til å bli fjernet.

De er dumme. Både de 77 millionene som stemte på han, og de 60 millionene som ikke gadd stemme. De lever i sin egen virkelighet, dominert av vrangforestillinger og hjerneråte. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Mr.M said:

Trump truer nå Kina med ytterligere 50% toll, oppe på de tidligere 34%

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/eMoGvR/trump-truer-kina-med-50-prosent-ytterligere-toll?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

"stirre-konkurransen" har begynt, tør eller kan Kina stå opp mot Trump? Har de noen ess i skjorteermet? spent på hvordan dette går.

De tør og de kan. Det eneste positive tegnet er at de oppfordrer til dialog. Men med retorikken til Trump er det vanskelig å se en vei ut.

https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=180605

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (5 timer siden):

Mest åpenbare kjøpsmulighet jeg har sett på lenge. 

At man ikke har lært at Trump kommer med et drøyt krav/utspill for så å ha noe å gi etter på i forhandlinger er spesielt. 

Han bruker definitivt mer businesmanntaktikk enn politisk diplomati i forhandlinger; det er klart. Det har sjelden blitt noe av de drøyeste truslene han har kommet med.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Han bruker definitivt mer businesmanntaktikk enn politisk diplomati i forhandlinger; det er klart. Det har sjelden blitt noe av de drøyeste truslene han har kommet med.

Ikke enig. Han truet med toll. Det ble drøy toll på alle verdens land med noen få unntak. Han truer med 50% gjengjeldelsestoll på Kina. Det er ingen grunn til å tro han ikke vil gjennomføre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trump er mot fri handel. Jeg ser ikke hvorfor noen tror han kommer med forhandlingsutspill for lav toll, når han faktisk "elsker toll" i følge han selv.  Kina er tjent med fri handel, men kan trolig også leve godt med et USA som begrenser handel, særlig når de da krymper sin økonomi og betydning i verden. USA styres etter kortsiktige innskytelser delvis basert på feilaktige oppfatninger om hvordan handel og økonomi fungerer, det vil skade økonomien. Fire år er ingenting for Kina.

Det skal mye til for at USA unngår resesjon eller stagflasjon. I aksjekursene er det nå bakt inn litt usikkerhet, men ikke en resesjon.

Edit, noen tenker trump vil gjøre alt  for å unngå en resesjon. Det er en mulighet for at han faktisk ser en resesjon som et virkemiddel til å nå et større mål. Det han hater like mye som handelsunderskudd er høye renter. https://www.businessinsider.com/is-trump-crashing-the-economy-on-purpose-trade-war-tariffs-2025-4

Å være sikker på at vi har nådd bunnen i dag for vi er satt flere måneder tilbake, etter en hinsides oppgang, det er naivt.

Endret av Mag ne
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har spart ganske mye i fond, og har mistet mellom 150.000 og 200.000 på dette krakket til nå. Eller - jeg har ikke mistet det, for jeg har ikke solgt.

Screenshot_20250408-071409.png.10a7586ed24fa927a10ea634b98b03e1.png

Jeg har spart ganske lenge, og har til tross for dette krakket hatt en bra avkastning dersom jeg hadde solgt nå.

Screenshot_20250408-071427.thumb.png.c53d876534eaa1bd3b5b434eafecc4d6.png

Jeg skal spare lenge fortsatt, så jeg fortsetter med månedlige kjøp som før og sitter helt stille ellers. Husker folk solgte det de hadde i 2021-22.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Trump er mot fri handel. Jeg ser ikke hvorfor noen tror han kommer med forhandlingsutspill for lav toll, når han faktisk "elsker toll" i følge han selv.  Kina er tjent med fri handel, men kan trolig også leve godt med et USA som begrenser handel, særlig når de da krymper sin økonomi og betydning i verden. USA styres etter kortsiktige innskytelser delvis basert på feilaktige oppfatninger om hvordan handel og økonomi fungerer, det vil skade økonomien. Fire år er ingenting for Kina.

Det skal mye til for at USA unngår resesjon eller stagflasjon. I aksjekursene er det nå bakt inn litt usikkerhet, men ikke en resesjon.

Trump vil for all del ha toll, men ikke på det nivået han gikk ut med nå. Det vil føre til en resesjon og et tap i neste mellomvalg, selv Trump skjønner det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest har ikkje så mykje pengar til overs dei kan kjøpe for når sånt skjer, så det er enklare sagt enn gjort å kaste mykje pengar inn no, men det er potensielt eit godt tidspunkt å kjøpe om du kan.

Om du sparar fast er dette i alle fall ikkje tidspunktet å stoppe med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Amerikanerne vet hva de stemte på. De er ikke dumme! Det er slik de vil ha det og Trump kommer ikke til å bli fjernet.

Men stemte de egentlig på Trump eller var det Musk som fikset valgmaskinene i alle 7 "swing states".  Trump takket jo Musk for åpen scene for å  ha fikset Pennsylvania...

Analyser tyder på at mønsteret i stemmegivningen har en "russisk hale" (mange ekstra stemmer til Trump på en atypisk tid og valglokale) som kjennes igjen fra russiske "valg"

Sitat

A Russian tail is a statistical anomaly often observed in elections with suspected fraud. Normally, vote distributions follow a smooth bell curve, but in some cases, an extra spike appears—suggesting that votes may have been shifted in specific precincts. This pattern has been documented in Russian elections, Georgia elections and and some watchdog groups claim to have seen similar anomalies in Romania most recently. 

Nathan Explains "Russian Tail" In Clark County Nevada 2024 Voting Data (Election Truth Alliance)

Endret av Rune_says
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, 1Dr.E said:

Jeg har spart ganske mye i fond, og har mistet mellom 150.000 og 200.000 på dette krakket til nå. Eller - jeg har ikke mistet det, for jeg har ikke solgt.

Screenshot_20250408-071409.png.10a7586ed24fa927a10ea634b98b03e1.png

Jeg har spart ganske lenge, og har til tross for dette krakket hatt en bra avkastning dersom jeg hadde solgt nå.

Screenshot_20250408-071427.thumb.png.c53d876534eaa1bd3b5b434eafecc4d6.png

Jeg skal spare lenge fortsatt, så jeg fortsetter med månedlige kjøp som før og sitter helt stille ellers. Husker folk solgte det de hadde i 2021-22.

Tror du bør selge alt før det blir 4 nye år med rødt, da tror jeg du vil tape enda mer. De siste årene har du tapt stadig mer av fortjenesten til en høyere utbytteskatt.

I 2022 økte regjeringen utbytteskatten fra 32% til 35% og året etter økte de den fra 35% til 38%. Året etter prøvde SV å øke den til 41%, men snart valg m.m. så da "turte" de ikke det.

Fire nye år og jeg tipper det vil bli 90% utbytteskatt - kanskje 100% - dessuten vil man da bli kvitt 100% av det norske næringslivet da ingen vil delta i emisjoner eller investere pengene sine i aksjer (btw: hvor mange nye bedrifter har blitt notert på Oslo børs i år...) De røde vil ikke at noen kan legge seg opp penger, samt at det er mye Trump politikk med toll, avgifter og skatter på det meste – et fritt marked er det i alle fall ikke …

I 2004 var utbytteskatten 0% og Bulke-Jens fikk et par år etter innført utbytteskatt mot at det "ALDRI" skulle komme formueskatt - i dag har vi både formueskatt og utbytteskatt. Advarer om skattesjokk fra Jens

Endret av Cervinus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (28 minutter siden):

Hva tenker folk her er gode kjøp nå?

Jeg tenker langsiktig. Hvem vil handle i Donald-dollar fremover? Antagelig litt færre en før. Hvem vil handle amerikanske produkter? Antagelig litt færre enn før. Dette vil forplante seg både i form av redusert omsetning (tall som tidligst kommer fram mot slutten av året) og redusert investeringslyst i USA og dollar. Det kan gi en ugunstig utvikling både på amerikanske børser og mot valutaen deres.

Så, hva tror jeg vil gå motsatt vei? Jeg tipper Euro og europeiske selskaper kommer noe bedre ut av det enn amerikanske. I tillegg tror jeg den europeiske handelen med Asia kommer til å øke noe, men ikke voldsomt og ikke så mye at det vil veie opp for Asias reduserte eksport til USA. Så jeg tror Asia vil svekke seg litt. Med andre ord ville jeg holdt investeringene i Europa.

Videre kan vi spekulere i hvilke sektorer i Europa som vil gå best. Jeg får bare gjette på at våpenindustrien fortsatt vil stå sterkt framover. Jeg har ikke tenkt så mye utover det. Jeg er veldig spent på andres resonnementer på dette.

Uansett hvor den løse kanonen skyter neste gang så er jeg ganske sikker på at han har gjort varig skade på flere sektorer i USA. Både finanssektoren grunnet usikkerhet og økt risiko, og at en del varer og tjenester vil få varig salgssvikt pga skadet omdømme og forhold til omverden. Trump kan ikke bare reversere tollsatsene og tro at alt blir som før.

Edit: Dette forutsetter at det finnes gode kjøp i det hele tatt. For alt jeg vet havner skudd fra den løse kanonen i foten til verdensøkonomien en gang til.. Ikke undervurder idiotien!

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker langsiktig. Hvem vil handle i Donald-dollar fremover? Antagelig litt færre en før. Hvem vil handle amerikanske produkter? Antagelig litt færre enn før. Dette vil forplante seg både i form av redusert omsetning (tall som tidligst kommer fram mot slutten av året) og redusert investeringslyst i USA og dollar. Det kan gi en ugunstig utvikling både på amerikanske børser og mot valutaen deres.

Så, hva tror jeg vil gå motsatt vei? Jeg tipper Euro og europeiske selskaper kommer noe bedre ut av det enn amerikanske. I tillegg tror jeg den europeiske handelen med Asia kommer til å øke noe, men ikke voldsomt og ikke så mye at det vil veie opp for Asias reduserte eksport til USA. Så jeg tror Asia vil svekke seg litt. Med andre ord ville jeg holdt investeringene i Europa.

Videre kan vi spekulere i hvilke sektorer i Europa som vil gå best. Jeg får bare gjette på at våpenindustrien fortsatt vil stå sterkt framover. Jeg har ikke tenkt så mye utover det. Jeg er veldig spent på andres resonnementer på dette.

Uansett hvor den løse kanonen skyter neste gang så er jeg ganske sikker på at han har gjort varig skade på flere sektorer i USA. Både finanssektoren grunnet usikkerhet og økt risiko, og at en del varer og tjenester vil få varig salgssvikt pga skadet omdømme og forhold til omverden. Trump kan ikke bare reversere tollsatsene og tro at alt blir som før.

Virker som gode resonnementer det. Når det gjelder hva man bør satse på i Europa (og Norge) har jeg tenkt råvarer og produksjon Europa vil trenge fremover og kanskje i mindre grad vil importere som mineraler og aluminium. USA er jeg skeptisk til, men jeg vil fortsatt tro selskaper vi ikke har noen åpenbare alternativer til, eks. produksjon av mikroprosessorer, nødvendigvis vil holde seg flytende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, herzeleid said:

Virker som gode resonnementer det. Når det gjelder hva man bør satse på i Europa (og Norge) har jeg tenkt råvarer og produksjon Europa vil trenge fremover og kanskje i mindre grad vil importere som mineraler og aluminium. USA er jeg skeptisk til, men jeg vil fortsatt tro selskaper vi ikke har noen åpenbare alternativer til, eks. produksjon av mikroprosessorer, nødvendigvis vil holde seg flytende? 

De største amerikanske selskapene er tross alt store multinasjonale selskap så jeg tror det skal litt mer enn depresjon i USA for å velte dem. Men jeg vet ikke om jeg ville forsøkt å gamble på enkeltaksjer i dette markedet…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (23 timer siden):

Betalingsmur. Sammendrag?

Mag ne skrev (23 timer siden):

Fire år er ingenting for Kina.

Kina planlegger for tiår og århundrer fremover, ikke bare for valgperioder. Det er derfor verden ble tatt på sengen av deres raske økonomiske vekst folk ikke så komme for 25 år siden.

Cervinus skrev (8 timer siden):

Tror du bør selge alt før det blir 4 nye år med rødt, da tror jeg du vil tape enda mer. De siste årene har du tapt stadig mer av fortjenesten til en høyere utbytteskatt.

I 2022 økte regjeringen utbytteskatten fra 32% til 35% og året etter økte de den fra 35% til 38%. Året etter prøvde SV å øke den til 41%, men snart valg m.m. så da "turte" de ikke det.

Fire nye år og jeg tipper det vil bli 90% utbytteskatt - kanskje 100% - dessuten vil man da bli kvitt 100% av det norske næringslivet da ingen vil delta i emisjoner eller investere pengene sine i aksjer (btw: hvor mange nye bedrifter har blitt notert på Oslo børs i år...) De røde vil ikke at noen kan legge seg opp penger, samt at det er mye Trump politikk med toll, avgifter og skatter på det meste – et fritt marked er det i alle fall ikke …

I 2004 var utbytteskatten 0% og Bulke-Jens fikk et par år etter innført utbytteskatt mot at det "ALDRI" skulle komme formueskatt - i dag har vi både formueskatt og utbytteskatt. Advarer om skattesjokk fra Jens

Ja, når begrederlige partimålinger viser ENDA høyere oppslutning(hvordan er det mulig?)for 4 NYE ÅR og forsterket tillit til "arbeider"-partiet etter alt vi har måttet gå gjennom av "vanlige folks tur" - strømsjokk, renter stiger og aldri kuttes, eksplosjon i matpriser, økning i skatter og avgifter, kapitalflukt, naturvandalisme og negang i levestandarden  - så tør jeg knapt tenke på hvordan tilstanden er i Norge når vi skriver 2029 om folk fortstår befinner seg i den hypnotiserende Jens-tåka til valget. Nå er jeg ikke så fatalistisk at jeg tenker vi er blitt Nordens Venezuela, men heller ikke Nordens Dubai heller for å si det slikt. Det ser virkelig mørkt ut nå for de som ikke er karrierepolitikere(hvor fremtiden alltid er lys), strømspekulanter eller karriereklatrere i offentlig sektor. Jeg kan ikke huske å ha sett noen gang tidligere, hverken i Norge eller noe annet sted hvor samfunnsutviklingen var mer begrederlig men hvor regjeringen som ble valgt inn fikk ØKT og ikke redusert oppslutning fra valget før.

rabler skrev (5 timer siden):

De største amerikanske selskapene er tross alt store multinasjonale selskap så jeg tror det skal litt mer enn depresjon i USA for å velte dem. Men jeg vet ikke om jeg ville forsøkt å gamble på enkeltaksjer i dette markedet…

Disse parasittselskapene sitter jo også sterkt inne på eiersiden i de heslige "vindmøllene" som forpester norsk natur. En anledning til å bli kvitt svineriet? Hvis man skal være konsekvente?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere som opplever at facebook floodes av amerikanske personer som viser en 10-20-års graf for å vise hvor lite fond har gått ned?

Type "siden år 2000 har det nå bare økt 250% i stedet for 270%"(oppdiktete tall fra min side)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...