leticia Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april obygda skrev (4 minutter siden): Og den norske krona er i fritt fall... Helt typisk det... Jeg som var såååå fornøyd med kronekursen (at krona hadde styrket seg) frem til IDIOTEN på andre enden av atlanteren satte opp tollen på de fleste land i verden. Reiser til Frankrike om 2 dager, og skal være en måned borte. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april sedsberg skrev (26 minutter siden): Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto? oldemoren din hadde rett Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april sedsberg skrev (28 minutter siden): Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto? Høyrentekonto vil nok få mindre renter ganske straks regner jeg med. Obos senket renten noe denne helgen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april Forfatter Del Skrevet 7. april (endret) obygda skrev (14 minutter siden): Og den norske krona er i fritt fall... Vi importerer vel 80% av alle varer vi bruker her i landet...Blir ikke mindre prisstigning av dette.... Vår viktigste handelsvaluta er Euroen og i forhold til den er det dramatiske 5% siste uke, men sett i litt lengre perspektiv så er det prosentvis mindre forskjeller. Måned: 1,11% og år: 2,54% Jeg er forsåvidt også mer bekymret for hva oljeprisen gjør med eksporten vår enn hva krona gjør. Disse røde tallene er langt mer dramatiske: Olje og gass er motoren i norsk økonomi. Endret 7. april av Simen1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april 1 minute ago, joandreas said: Høyrentekonto vil nok få mindre renter ganske straks regner jeg med. Obos senket renten noe denne helgen. Rentene går ned, men pengene som er der vil fremdeles være der. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april obygda skrev (10 minutter siden): Og den norske krona er i fritt fall... har Stoltenberg/Norges Bank en finger med her? bl.a. sørge for at eksport-laksen ikke blir så dyr i USA etter 15% sjokket.. Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april 1 minute ago, Mr.M said: har Stoltenberg/Norges Bank en finger med her? bl.a. sørge for at eksport-laksen ikke blir så dyr i USA etter 15% sjokket.. Det er fordi det er usikre tider. I usikre tider søker investorer til trygge havner. Og det er Euro og Dollar. Blant annet. 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Mr.M skrev (1 minutt siden): har Stoltenberg/Norges Bank en finger med her? bl.a. sørge for at eksport-laksen ikke blir så dyr i USA etter 15% sjokket.. Tviler..men det er alltid noen som tjener og taper på dette. At oljeprisen kollapser betyr mer for budsjettene enn lakseprisen Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Det er fordi det er usikre tider. I usikre tider søker investorer til trygge havner. Og det er Euro og Dollar. Blant annet. At Dollar skal være en trygg havn fremstår som en selvmotsigelse. 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nordvarg Skrevet 7. april Populært innlegg Del Skrevet 7. april Viktige årsaker til ulike børskrakk: 1929: Overbelåning (mange kjøpte aksjer på kreditt) 1987: Ble i stor grad forsterket av datastyrt handel 2000: Overprising av techselskaper med liten eller ingen inntekt 2008: Boligboble og råtne boliglån i USA 2020: Korona, stor usikkerhet og nedstegninger 2025: Donald Trump Det er kun i 2025 at én persons idioti så tydelig utløser økonomisk ragnarokk. Jeg finner ikke ord… 13 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april obygda skrev (Akkurat nå): Tviler..men det er alltid noen som tjener og taper på dette. At oljeprisen kollapser betyr mer for budsjettene enn lakseprisen husker ikke nøyaktig hvordan det var, men er visst et eller annet trekk Norges Bank har gjort flere opptil ganger opp gjennom for å påvirke kronekursen. Er altså en eller annen finansiell post de kan selge (eller var det kjøpe?) bulk Mulig andre her er mer inne i hva det konkret gjelder? det er "offentlig" tilgjengelig husker jeg, må bare vite hva en skal lete/se etter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april Forfatter Del Skrevet 7. april Noen som tør spå hvilken retning renta og boligprisene skal de neste 12 månedene? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Nordvarg skrev (1 minutt siden): Viktige årsaker til ulike børskrakk: 1929: Overbelåning (mange kjøpte aksjer på kreditt) 1987: Ble i stor grad forsterket av datastyrt handel 2000: Overprising av techselskaper med liten eller ingen inntekt 2008: Boligboble og råtne boliglån i USA 2020: Korona, stor usikkerhet og nedstegninger 2025: Donald Trump Det er kun i 2025 at én persons idioti så tydelig utløser økonomisk ragnarokk. Jeg finner ikke ord… Han er jo en idiot..og idioter gjør hva idioter gjør...nemlig idiotiske ting... 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april (endret) 9 minutes ago, obygda said: At Dollar skal være en trygg havn fremstår som en selvmotsigelse. Det er sant. Dagen etter Trump la fram sine tollsatser fallt dollaren, siden har den fulgt euro stort sett. Så investorene var i tvil på torsdag, men etter det har de hatt tillit til dollaren. Endret 7. april av Imaginacíon 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Mr.M skrev (1 minutt siden): husker ikke nøyaktig hvordan det var, men er visst et eller annet trekk Norges Bank har gjort flere opptil ganger opp gjennom for å påvirke kronekursen. Er altså en eller annen finansiell post de kan selge (eller var det kjøpe?) bulk Mulig andre her er mer inne i hva det konkret gjelder? det er "offentlig" tilgjengelig husker jeg, må bare vite hva en skal lete/se etter. De kan kjøpe kroner...de gjorde det under koronakrisen...Intervenere kaller de dette.. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Simen1 skrev (2 minutter siden): Noen som tør spå hvilken retning renta og boligprisene skal de neste 12 månedene? Umulig å si..det som skjer nå er at Donald Trump åpner for audiens med hvert enkelt land for å forhandle.. Det er jo slik denne keiseren av dumskap ønsker det... 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april obygda skrev (1 minutt siden): De kan kjøpe kroner...de gjorde det under koronakrisen...Intervenere kaller de dette.. da går kronen opp? lar de være, går den ned (eller, de lar den bare falle og falle uten å gjøre noe) Hvordan har Norges Bank forholdt seg siste tiden? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Simen1 skrev (5 minutter siden): Noen som tør spå hvilken retning renta og boligprisene skal de neste 12 månedene? Kapitaltilgangen vil bli strammere, ingen tør ta unødvendig risiko. Vil tippe status quo, avventende situasjon. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Simen1 skrev (3 minutter siden): Noen som tør spå hvilken retning renta og boligprisene skal de neste 12 månedene? Krona går ned, gir høy importert inflasjon, så høyere rente enn tidligere antatt. Det som har skjedd de siste ukene bidrar ikke til boligprisveksten i realpriser, men hvem vet hvor langt krona og inflasjonen skal. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Simen1 skrev (15 minutter siden): Noen som tør spå hvilken retning renta og boligprisene skal de neste 12 månedene? Om jeg skal spå så vil jeg tro at dette tvinger ned de lange rentene, og at det er mye av planen til Donald. Da får han refaninsert sine private foretak billig. Volatilt marked gjør at folk søker til trygge og langsiktige løsninger. Jeg tror nok det skal bli gode muligheter for å binde renten billig for de som ønsker det. Men jeg tror ikke styringsrenten i Norge får seg den helt store smellen, vi må opprettholde krona. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå