Simen1 Skrevet mandag kl 07:36 Del Skrevet mandag kl 07:36 (endret) Onsdag kveld norsk tid annonserte Donald Trump en lang liste over tollsatser, importtoll til USA. Torsdag 3. april falt mange av verdens børser 3-5%. Det var et stort fall, sånn som skjer kanskje en gang i året. Fredag 4. april falt børsene videre med rundt 5-6%. Fallet var ikke lengre bare stort, men svært alvorlig. Sånt som skjer kanskje en gang hvert 5. eller 10. år. Mandag 7. april åpnet med at asiatiske børser har falt med rundt 10%. Krakket har gått fra sjeldent og svært alvorlig til katastrofalt. Så kraftige krakk er en sjeldenhet. Og det kan ikke bortforklares at Trump sine nye tollsatser utløste dette. Så, hvor langt skal dette ned? Hva blir konsekvensene i Norge? Endret mandag kl 10:44 av Simen1 2 1 Lenke til kommentar
probin Skrevet mandag kl 07:44 Del Skrevet mandag kl 07:44 Jeg burde ha tatt ut pengene av fondet ja 🤣.. burde jeg fortsatt det tro?.. Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet mandag kl 07:48 Del Skrevet mandag kl 07:48 2 minutes ago, probin said: Jeg burde ha tatt ut pengene av fondet ja 🤣.. burde jeg fortsatt det tro?.. Det beste er nok å la dem ligge. Det vil komme bedre tider. Tar du dem ut nå, må du ta et solid tap. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 07:51 Del Skrevet mandag kl 07:51 Økonomien i USA kommer jo snart til å bli helt fantastisk! Så vi får håpe at det drar med seg resten av verden også. 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet mandag kl 07:56 Del Skrevet mandag kl 07:56 (endret) probin skrev (5 timer siden): Jeg burde ha tatt ut pengene av fondet ja 🤣.. burde jeg fortsatt det tro?.. Umulig å vite. Ekspertene sier la de stå. Men hadde de sagt selg alt i dag så hadde økonomien blitt ødelagt. Så hvem vet hva de egentlig mener. For at det skal lønne seg å selge nå framfor å bli sittende må du klare å time markedet riktig to ganger, ved salg og ved kjøp. Jeg tror vi i det minste får en pause fra de som sier ha mest mulig gjeld og sett alt i globalt indeksfond for det er så lønnsomt... Endret mandag kl 13:08 av Mag ne 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet mandag kl 08:03 Del Skrevet mandag kl 08:03 24 minutes ago, Simen1 said: Og det kan ikke bortforklares at Trump sine nye tollsatser utløste dette. Så, hvor langt skal dette ned? Hva blir konsekvensene i Norge? Det kan forklares med manglende stabilitet. Trump legger til og fjerne toll annenhver dag. Markedet kan ikke vite om det lønner seg å investere i fortsatt drift eller ikke da det kan endres i løpet av en uke. Tipper dette børskrakket kommer til å bli mye større enn finanskrisen og vi vil nok ha lav investeringsvilje i ihvertfall 4 år fremover. Det blir interessant å se hvor mye av verdens ressurser de 0,1% rikeste sitter på etter 4 år. 1 4 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet mandag kl 08:04 Del Skrevet mandag kl 08:04 Simen1 skrev (22 minutter siden): Så, hvor langt skal dette ned? Hva blir konsekvensene i Norge? Ingen vet, men det er nå tvangssalg, automatiske salg av belånte aksjer begynner. Hvem vil kjøpe. Fallende kniv osv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet mandag kl 08:07 Forfatter Del Skrevet mandag kl 08:07 (endret) probin skrev (24 minutter siden): Jeg burde ha tatt ut pengene av fondet ja 🤣.. burde jeg fortsatt det tro?.. Det er jo det store spørsmålet. Hvis det skal falle mer nå så er jo stopp loss en god taktikk. Hvis det skal retur opp igjen så er det dårlig taktikk. Det samme kan man si om sparepenger på konto. Er dette riktig tid for å sette de i aksjer og fond? Ingen vet! Edit: En annen ting er hvilke bransjer som står seg gjennom dette bedre enn andre og hvem som punkteres fullstendig.. Jeg kan tenke meg at f.eks mat og våpenindustri vil stå seg bedre enn tradisjonelle medier, sosiale medier, reiseliv og biler. Biler og ferier er noe av det første folk slutter å kjøpe når økonomien strammer seg til. Det kan ta bunnen ut av annonsebaserte næringer. Endret mandag kl 08:11 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nimrad Skrevet mandag kl 08:09 Populært innlegg Del Skrevet mandag kl 08:09 På tide med litt action! Jeg har vært lei av å si til folk at de må ha lang tidshorisont og kunne tåle 40% fall når ingen har opplevd annet enn gulltider. Jeg har støtt og stadig postet denne til folk, og den er veldig relevant nå, for vi kommer nærmere og nærmere bunnen for hver dag som går. Jeg vet ikke om jeg gidder å tippe så veldig mye, men jeg tror ikke det blir like galt som dotcom-krisen. 3 3 5 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet mandag kl 08:14 Del Skrevet mandag kl 08:14 Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto? 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet mandag kl 08:16 Del Skrevet mandag kl 08:16 Nimrad skrev (5 minutter siden): Jeg har støtt og stadig postet denne til folk Egentlig denne jeg har postet, liker den bedre. Litt overdrevet selvfølgelig. 2 1 1 Lenke til kommentar
Føniks Skrevet mandag kl 08:18 Del Skrevet mandag kl 08:18 Nå er vel tiden for å kjøpe aksjer på billigsalg? 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet mandag kl 08:19 Del Skrevet mandag kl 08:19 2 minutes ago, sedsberg said: Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto? Da har du flaks. Hvis du nettopp hadde satt de inn i aksjer og fond hadde det blitt lenge til du så gevinst. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet mandag kl 08:20 Forfatter Del Skrevet mandag kl 08:20 Føniks skrev (1 minutt siden): Nå er vel tiden for å kjøpe aksjer på billigsalg? Spørs om vi er på punkt 6 eller 11 på grafen over. Hvem vet? 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet mandag kl 08:21 Del Skrevet mandag kl 08:21 sedsberg skrev (1 minutt siden): Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto? Spørs hvor lenge du har hatt de der, og hvor mye lenger ned det går. Vi har hatt eventyrlig avkastning i aksjemarkedet de siste årene, så det må falle ganske så mye. Etter dagens fall så er vi nok der nå at man har tapt penger det siste året, som ikke er så veldig mye. Føniks skrev (2 minutter siden): Nå er vel tiden for å kjøpe aksjer på billigsalg? Tja, nå er det såpass billig at du må rett over ett år tilbake for å finne samme pris. Ikke helt ekstremt, men har man sittet stille noen måneder så er det hvertfall billigere nå enn det har vært på en stund. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet mandag kl 08:21 Del Skrevet mandag kl 08:21 sedsberg skrev (4 minutter siden): Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto? Nei når vi skryter av det som beviselig gikk bra er det mer vanlig å bruke uttrykk som "jeg klarte å forutse såpass..." 😉 (Og hvis det er snakk om mer enn et år så kan det diskuteres) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet mandag kl 08:22 Del Skrevet mandag kl 08:22 Klokka 09.55 såg det slik ut ved utvalde europeiske børsar: DAX-indeksen i Frankfurt var ned 6,15 prosent CAC-indeksen i Paris var ned 5,62 prosent FTSE-indeksen i London var ned 4,65 prosent København var ned 4,83 prosent Stockholm var ned 5,66 prosent. https://www.nrk.no/urix/kraftig-fall-pa-borsane-fra-start-i-asia-mandag-1.17372619 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet mandag kl 08:24 Forfatter Del Skrevet mandag kl 08:24 Hang Seng (Hong Kong) er ned 13,7% i dag !! Oslo ned 4% så langt etter drøyt 3 timer mandag morgen Norden og Europa er ned 5-5,4% så langt. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet mandag kl 08:33 Del Skrevet mandag kl 08:33 Og den norske krona er i fritt fall... Vi importerer vel 80% av alle varer vi bruker her i landet...Blir ikke mindre prisstigning av dette.... 1 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet mandag kl 08:40 Del Skrevet mandag kl 08:40 5 minutes ago, obygda said: Og den norske krona er i fritt fall... Vi importerer vel 80% av alle varer vi bruker her i landet...Blir ikke mindre prisstigning av dette.... Vi må regne med færre rentekutt og kanskje til og med renteøkning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå