Gå til innhold

Børskrakket april 2025

Anbefalte innlegg

Screenshot2025-04-07at09-39-14NorwayStockMarketIndex(OsloBorsAll-Share)-Quote-Chart-HistoricalData.png.1674d395d6cdb2eb809a727354db322d.png

Onsdag kveld norsk tid annonserte Donald Trump en lang liste over tollsatser, importtoll til USA.

Torsdag 3. april falt mange av verdens børser 3-5%. Det var et stort fall, sånn som skjer kanskje en gang i året.

Fredag 4. april falt børsene videre med rundt 5-6%. Fallet var ikke lengre bare stort, men svært alvorlig. Sånt som skjer kanskje en gang hvert 5. eller 10. år.

Mandag 7. april åpnet med at asiatiske børser har falt med rundt 10%. Krakket har gått fra sjeldent og svært alvorlig til katastrofalt. Så kraftige krakk er en sjeldenhet. Og det kan ikke bortforklares at Trump sine nye tollsatser utløste dette.

Så, hvor langt skal dette ned? Hva blir konsekvensene i Norge?

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
probin skrev (5 timer siden):

Jeg burde ha tatt ut pengene av fondet ja 🤣.. burde jeg fortsatt det tro?.. 

Umulig å vite. Ekspertene sier la de stå. Men hadde de sagt selg alt i dag så hadde økonomien blitt ødelagt. Så hvem vet hva de egentlig mener.

For at det skal lønne seg å selge nå framfor å bli sittende må du klare å time markedet riktig to ganger, ved salg og ved kjøp.

Jeg tror vi i det minste får en pause fra de som sier ha mest mulig gjeld og sett alt i globalt indeksfond for det er så lønnsomt...

Endret av Mag ne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Simen1 said:

Og det kan ikke bortforklares at Trump sine nye tollsatser utløste dette.

Så, hvor langt skal dette ned? Hva blir konsekvensene i Norge?

Det kan forklares med manglende stabilitet. Trump legger til og fjerne toll annenhver dag. Markedet kan ikke vite om det lønner seg å investere i fortsatt drift eller ikke da det kan endres i løpet av en uke. Tipper dette børskrakket kommer til å bli mye større enn finanskrisen og vi vil nok ha lav investeringsvilje i ihvertfall 4 år fremover. 

Det blir interessant å se hvor mye av verdens ressurser de 0,1% rikeste sitter på etter 4 år.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
probin skrev (24 minutter siden):

Jeg burde ha tatt ut pengene av fondet ja 🤣.. burde jeg fortsatt det tro?..

Det er jo det store spørsmålet. Hvis det skal falle mer nå så er jo stopp loss en god taktikk. Hvis det skal retur opp igjen så er det dårlig taktikk.

Det samme kan man si om sparepenger på konto. Er dette riktig tid for å sette de i aksjer og fond? Ingen vet!

Edit: En annen ting er hvilke bransjer som står seg gjennom dette bedre enn andre og hvem som punkteres fullstendig.. Jeg kan tenke meg at f.eks mat og våpenindustri vil stå seg bedre enn tradisjonelle medier, sosiale medier, reiseliv og biler. Biler og ferier er noe av det første folk slutter å kjøpe når økonomien strammer seg til. Det kan ta bunnen ut av annonsebaserte næringer.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sedsberg said:

Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto?

Da har du flaks. Hvis du nettopp hadde satt de inn i aksjer og fond hadde det blitt lenge til du så gevinst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Betyr dette at jeg for en gangs skyld har flaks som ikke nettopp satt penga i fond og aksjer men i stedet har de på vanlig høyrentekonto?

Spørs hvor lenge du har hatt de der, og hvor mye lenger ned det går. Vi har hatt eventyrlig avkastning i aksjemarkedet de siste årene, så det må falle ganske så mye. Etter dagens fall så er vi nok der nå at man har tapt penger det siste året, som ikke er så veldig mye.

Føniks skrev (2 minutter siden):

Nå er vel tiden for å kjøpe aksjer på billigsalg?

Tja, nå er det såpass billig at du må rett over ett år tilbake for å finne samme pris. Ikke helt ekstremt, men har man sittet stille noen måneder så er det hvertfall billigere nå enn det har vært på en stund.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Nei når vi skryter av det som beviselig gikk bra er det mer vanlig å bruke uttrykk som "jeg klarte å forutse såpass..." 😉

(Og hvis det er snakk om mer enn et år så kan det diskuteres)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...