Gå til innhold

Tidligere ansatte ut mot Nintendos prishåndtering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man godtar denne prisen på Nintendo, så kan man bare glede seg til prisen på den neste playstation. Gaming er i ferd med å bli en luksushobby, spesielt i Norge med prisene på hardware det den er. Elkjøp, power, komplett osv legger seg en uforklarlig 1000-lapp over kost og vet at folk er dumme nok til å betale. Det samme gjelder skjermkort. Når prisene gikk opp var de alle kjappe med å justere opp prisene, men når prisene gikk ned i resten av verden så var det ingen vilje til å følge prisen ned igjen like kjapt. 

Nordmenn kjøper uansett, de bryr seg ikke om det ekstra innhogget i økonomien så lenge de kan vise frem det nyeste og beste. Ikke noe er bedre enn å kunne ha noe naboen ikke har. Vi er late konsumenter, det er ingen vilje til å stemme med lommeboken. Vi har det tydeligvis mer enn bra nok her til lands, så vi ønsker ikke at ting skal bli bedre. Jeg gremmes av at elkjøp, power og resten ikke stilles til veggs og boikottes av majoriteten når de utviser slik grådighet.

Endret av PheIix
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PheIix skrev (31 minutter siden):

Om man godtar denne prisen på Nintendo, så kan man bare glede seg til prisen på den neste playstation. Gaming er i ferd med å bli en luksushobby, spesielt i Norge med prisene på hardware det den er. Elkjøp, power, komplett osv legger seg en uforklarlig 1000-lapp over kost og vet at folk er dumme nok til å betale. Det samme gjelder skjermkort. Når prisene gikk opp var de alle kjappe med å justere opp prisene, men når prisene gikk ned i resten av verden så var det ingen vilje til å følge prisen ned igjen like kjapt. 

Nordmenn kjøper uansett, de bryr seg ikke om det ekstra innhogget i økonomien så lenge de kan vise frem det nyeste og beste. Ikke noe er bedre enn å kunne ha noe naboen ikke har. Vi er late konsumenter, det er ingen vilje til å stemme med lommeboken. Vi har det tydeligvis mer enn bra nok her til lands, så vi ønsker ikke at ting skal bli bedre. Jeg gremmes av at elkjøp, power og resten ikke stilles til veggs og boikottes av majoriteten når de utviser slik grådighet.

Er ikke uening, men jeg merker jeg blir oppriktig irritert av å lese "Jeg gremmes av at elkjøp, power og resten ikke stilles til veggs og boikottes av majoriteten når de utviser slik grådighet."
Dette har du ingen kjennskap til, du vet ikke prisene Bergsala gir til Elkjøp, Power, Komplett osv hadde du vist det så hadde du nok droppet den siste usmakelige setningen der.

Dersom du tror at elektronikkforhandlere tjener penger på konsoller og at på til Nintendo så tar du veldig feil. Nintendo er spillindustrien sitt svar på Apple og gir overhodet ikke butikkene noen måte å tjene penger på dersom de skal holde seg konkurransedyktige på pris. Så slutt å prat ut av ræva.

Endret av phraze
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at prisene er et problem. Folk er vant til at produkter koster mer i Norge.

Det som er et problem for meg er at hvis man spiller i Nintendos økosystem må man være livredd for å bli glad i et spill, for så å være konstant nervøs for at det skal bli tatt bort. Før var det spillkassetter og andre media, men i dag er mye basert på nedlasting og tjenester som det ligger i tidslinjen at de en gang vil bli stengt ned. Maskinvare varer heller ikke evig, selv om tjenestene skulle bestå. Det kommer så mange spill hvert år nå at man nesten er avhengig av å kunne oppdage spill senere, men da er de kanskje ikke tilgjengelig.

Et eksempel er Metroid Prime 4. Jeg ser for meg at enkelte har lyst til å lade opp med forgjengerene, men det er ingen selvfølge at folk flest har tilgang på nr 2 og nr 3.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PheIix skrev (1 time siden):

. Gaming er i ferd med å bli en luksushobby, spesielt i Norge med prisene på hardware det den er.

Dette er bare piss. Gaming er så latterlig billig at det bare blir useriøst. Hadde du sagt båt, så hadde det i det minste vært noe de fleste kunne enes om.

Endret av Sjørøver
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Dette er bare piss. Gaming er så latterlig billig at det bare blir useriøst. Hadde du sagt båt, så hadde det i det minste vært noe de fleste kunne enes om.

Nettopp. Da jeg reagerte på 7499kr for Switch 2 pluss MK World så fortalte min kollega meg at han betaler 7500kr hvert år for å kunne spille golf på sin lokale golfbane. Da snakker vi om maks 6-8mnd dersom været holder seg før han må ut med nye 7500kr året etter. Det var et godt poeng i min bok.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (28 minutter siden):

Jeg kan forstå at folk synes det er en markant prisøkning fra forrige konsoll, men folk betaler mer for streaming-tjenester månedlig enn for kostnaden av en Switch 2, hvis man anslår at den varer like lenge som forgjengeren. Switch har nå vært ute i 8 år, den har gitt meg og mange andre svært mye underholdning for prisen.

Jeg er litt mer kritisk til spillprisene enn konsollprisen, men det har lenge vært antydninger til at spillpriser vil øke, og ikke bare fra Nintendo.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som alltid kommer koker det ned til hva man verdsetter. Men etter mitt syn, så er ikke prisen for selve konsollen noe overraskende, mtp styrken på vår Valuta, moms, inflasjon og at importør/butikkene skummer litt av fløten på toppen som vanlig. Regner man på det, så er Switch 2 prisen et par hundrelapper over Switch 1.

Og husk vi vet ikke hva trumps handelskrig, vil påvirke prisen etter lansering, samt alle andre varer og tjenester. Så å sammenligne Switch 2 MSRP, med nåværende eller tidligere års MSRP på alt av varer. Blir ganske epler og tomater.

Det som og er et problem, er at Switch 1 spill, vil kanskje ikke fungere eller ha problemer, på Switch 2... https://www.nintendo.com/us/gaming-systems/switch-2/transfer-guide/compatible-games/?srsltid=AfmBOooQV0P4pf3hcDcrVfbRJcPb2YSGOBlXuEXjZ4Woq0tknyAv3yN5

Nå er Switch 2 mer en oppgradering av Switch 1, enn en helt nytt konsoll design. Og så skal det nevnes at selskapene bak de tusenvis av Switch 1 titlene, trolig kan gi oss en patch for å fikse feil. Men dette er jo ikke garantert, da Nintendo har unngått å nevne dette høyt, eller si hva de skal gjøre med det. Og dette er et problem Nintendo kunne gjort enda mer for å fikse, enn den Norske prisen over MSRP, før lansering.

Fordi dette gjør, at om du har flere spill som ikke er på disse listene. Så kan det hende, at det er lurt å sitte på Switch1, eller ikke bytte til Switch 2..

Så, denne lanseringen viser seg å være mer og mer rotete, og det hjelper heller ikke med en unødvendig handelskrig på toppen.. Jeg kommer til å skaffe meg konsollen, holde på mine Switch 1, men kommer til å vente med Switch 2 spill. Da den nye prisen er latterlig, men også her er det uklarheter så får se hva det faktisk blir.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke strategien til Nintendo. Hypen blir bortimot ødelagt ved at pris er hevet fra 70 til 80 dollar. Dette vil uunngåelig lede til færre salg.

Det ville knapt vært reaksjoner på prisen på konsollen om Mario Kart kostet 70 dollar. Jeg tviler sterkt på at denne prisøkningen vil resultere i høyere fortjeneste på lang sikt.

Edit: Jeg tipper Nintendo kommer til å senke prisen før lansering. De kan til og med skylde på tariffer/økte priser for forbrukere og dermed både redde ansikt og fremstå forbrukervennlige.

Endret av Donkey Kong
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår ikke strategien til Nintendo. Hypen blir bortimot ødelagt ved at pris er hevet fra 70 til 80 dollar. Dette vil uunngåelig lede til færre salg.

Det ville knapt vært reaksjoner på prisen om Mario Kart kostet 70 dollar. Jeg tviler sterkt på at denne prisøkningen vil resultere i høyere fortjeneste på lang sikt.

Switch er en av tidenes mestselgende konsoller, det er ikke så langt unna den og Playstation 2. Switch knuste salgstallene til konkurrentene denne generasjonen og Mario Kart 8 er på 5. plass over tidenes mestselgende spill.

Nintendo tenker nok at folk kjøper dette uansett, og det kan godt hende de går på en Playstation 3 blemme, hvor Sony trodde de kunne sette en høy pris på konsollen etter suksessen til Playstation 2. Resultatet av det ble halverte salgstall.

Endret av AlpakkaMafakka
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

De tenker nok at folk kjøper dette uansett

Hva vet jeg, men jeg tror Nintendo begår en feil her. Switch 2 har ikke samme wow-faktor som forgjengeren, og det er tett mellom håndholdt-alternativene i 2025. I tillegg har, som du egentlig er inne på, de fleste kjøpt Mario Kart 8 Deluxe. Jeg synes ikke Mario Kart World tilbyr noe vesentlig annerledes, og jeg tipper at ikke alle Mario Kart 8-kjøperne vil stille seg i kø for å kjøpe Mario Kart World. I alle fall gjør ikke jeg det.

Vi får se.

Lenke til kommentar

Jeg forstår folk som klager på prisen på konsollen om man setter den opp mot konkurrentene.

Det blir litt rart å betale mer for en switch enn en ps5, pc håndholdte, etc.

Samtidig synes jeg det er en uting at folk alltid skal ha det siste av alt. Du kan fortsatt kjøpe en switch lite eller en Series s om du ønsker å spille spill billigere, det er ikke noen tvang til å kjøpe en switch 2.

De gamle spillene blir ikke dårligere med alderen.

Prisen på spillene gir også mening, de legger seg på linje med nyere aaa spill.

Det store problemet har vært måten dem har kommunisert og vist frem konsollen.

De har ikke gjort en god nok jobb for å overbevise folk om at den er verdt denne nye prisen.

Lenke til kommentar
phraze skrev (2 timer siden):

Nettopp. Da jeg reagerte på 7499kr for Switch 2 pluss MK World så fortalte min kollega meg at han betaler 7500kr hvert år for å kunne spille golf på sin lokale golfbane. Da snakker vi om maks 6-8mnd dersom været holder seg før han må ut med nye 7500kr året etter. Det var et godt poeng i min bok.

Ta med transport til og fra og utstyr så snakker vi. 

Jeg driver å skyter en del. En runde på banen er minst tusen kroner i ammunisjon. Våpen koster noen månedslønner. 

Jeg oppgraderer dataen min for noen få tusen per år. Bruker noen få tusen på spill. En krone per time i strøm. Kunne gjort det enda billigere om jeg ville. 

Men for å diskutere saken, konsollen er for dyr. Kjøper når den kommer med oled. 

Lenke til kommentar
phraze skrev (3 timer siden):

så fortalte min kollega meg at han betaler 7500kr hvert år for å kunne spille golf på sin lokale golfbane.

Alt kan fremstå rimelig om du velger å sammenligne epler og bananer. Hvorfor ikke trekke inn døgnopphold på hytte i Hemsedal påskeaften eller "meet and greet"-billett med Justin Bieber? 

En rettferdig pris må ta utgangspunkt i tilsvarende produkter. For Switch 2  sin del blir det riktig å sammenligne med prisen på dens forgjenger og øvrige konsoller.

Lenke til kommentar
OleOst_ skrev:
Synest det er rart å kunne å kunne kjøpe rog ally til 6000kr også er switch 2 dyrere, når Nintendo selger et låst økosystem hvor de håver også inn penger på spill og abonnenter i etter tid.
Du kan kjøpe en Rog Ally til 12 000 kr også ... Men den du nevner til 6000 er på salg hos power.. Den koster egentlig forsatt 7900 på komplett og dustin . Alså dyrere en det Switch 2 koster med spel. Eg syns prisen er høy ja men vis det stemme hvor mye kraft den har på GPU siden er det nok sin grunn den er så dyr .... Eg må si eg syns det er mye verre at spellet skall koste 1100 kr som mario kart vis man bare kjøpe spellet. Norge har generelt hvert dyrere fordi Nintendo selger ikke direkte til norge men må via forhandlere som bergsala fordi vi er ikke med i EU ( samme grunn Steam ikke selge steam deck direkte og man får ikke kjøpt valve index uansett hva man gjør ) OG alle skall har sine påslag på det gjerne nintendo selge det ut.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...