Gå til innhold

Dine topp 3 - partier du aldri vil stemme på.

Hvilke 3 partier ville du ikke stemt på  

107 stemmer

1. 1. Hvilke parti ville du ikke stemt på

• RØDT
      56
    • SV
      47
    • AP
      19
    • SP
      43
    • KrF
      52
    • MDG
      48
    • Venstre
      19
    • Høyre
      20
    • Frp
      44

Anbefalte innlegg

leticia skrev (2 minutter siden):

(Men det er bare min drøm da, at høyresiden og venstresiden i større grad kunne ha samarbeidet, i stedet for å erklære seg som "fiender")...

Personlig mener jeg det er bra ting på både venstre og høyre siden, sånn jeg ser det kan vi ikke ha det ene uten det andre, ser man på land med en ekstremt sterk blokk den ene veien så er det veldig sjeldent et veldig godt land å bo i.  

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
17 hours ago, Gavekort said:

FRP: Kortsiktig demagogeri, destruktive over konstruktive, mange vemmelige politikere

Senterpartiet: Proteksjonisme, mer demagogeri og ensporet

Rødt: Igjen demagogeri og destruktive holdninger. Mange politiske kjepphester jeg ikke forstår meg på.

(Bonus) KrF: Kristen moralisering, vag linje i partiet og mangler ryggrad på progressiv politikk

Dette er spot on min egne interne oppsumering.

Kan slenge på en bonus på Rødt: deres motstand til å gi Ukraina hjelp (spesielt fra Rødt i Oslo) var avskyelig.

Endret av shockorshot
  • Liker 2

Oppsiktsvekkende  at trådens avstemming viser høy tillit til Venstre.
At styringspartiene H og AP scorer høyt er mer forståelig
AP har et viktig korrektiv fra LO mens H fremstår som et pragmatisk næringsparti. 

Venstres lave oppslutning og diffuse velgergruppe gjør at de er desperate i sine få flaggsaker.
Noe som gir seg utslag i en naiv og idealistisk tilnærming til EU.

• Liker 1
skaftetryne32 skrev (17 minutter siden):

Personlig mener jeg det er bra ting på både venstre og høyre siden, sånn jeg ser det kan vi ikke ha det ene uten det andre, ser man på land med en ekstremt sterk blokk den ene veien så er det veldig sjeldent et veldig godt land å bo i.  

Dette var også mitt poeng. Og er nok derfor jeg er såpass varierende i om jeg stemmer rødt eller blått.

De eneste som er fullstendig uaktuelt er vel "fringe" partiene. Norgesdemokratene, Alliansen, Konservativt, Liberalistene... det er kanskje flere, jeg går ikke så ofte tur i den skogen. 

Av de store partiene sitter det nok langt inne for meg å stemme FRP eller Rødt. Ytterpunktene er sjelden bra, uansett om man står på den ene eller andre siden. 

Vet ikke om jeg har noen spesielle på tredjeplass. Det er mange partier som ikke treffer meg, men man er jo sjelden enig med partiene om alt. Jeg sliter alltid når jeg tar disse testene i forkant av valg, jeg er uenig med veldig mange om veldig mye. 😅 

• Liker 1
Vokteren skrev (3 minutter siden):

AP har et viktig korrektiv fra LO mens H fremstår som et pragmatisk næringsparti. 

Venstres lave oppslutning og diffuse velgergruppe gjør at de er desperate i sine få flaggsaker.
Noe som gir seg utslag i en naiv og idealistisk tilnærming til EU.

Husk, tråden handler i hovedsak av hvilke partier man ikke vil ha.

Venstre kan godt være et slikt parti som MDG er for meg. Jeg har aldri stemt på dem, men ville heller aldri satt dem til å være blant de 3 verste...

:utakt skrev (2 minutter siden):

De eneste som er fullstendig uaktuelt er vel "fringe" partiene. Norgesdemokratene, Alliansen, Konservativt, Liberalistene... det er kanskje flere, jeg går ikke så ofte tur i den skogen. 

Av de store partiene sitter det nok langt inne for meg å stemme FRP eller Rødt. Ytterpunktene er sjelden bra, uansett om man står på den ene eller andre siden. 

Vet ikke om jeg har noen spesielle på tredjeplass. Det er mange partier som ikke treffer meg, men man er jo sjelden enig med partiene om alt. Jeg sliter alltid når jeg tar disse testene i forkant av valg, jeg er uenig med veldig mange om veldig mye. 😅 

Hei 🙂 Jeg skreiv i åpningsinnlegget at det er snakk om de som er på Stortinget i dag (jeg har utelatt det ene listepartiet som fikk inn 1 representant).

Ellers enig i at de partiene du nevner øverst ikke har noe på Stortinget å gjøre 😄

Takk for ditt svar 😀

Vokteren skrev (14 minutter siden):

Nå er dette en tråd om hvilke partier man misliker sterkest. H og Ap er brede partier, som betyr at de ikke satser på nisjesaker, så den delen er forutsigbar. De har få hatere. V er litt mer overraskende ettersom de er et smalt parti i form av oppslutning (rundt sperregrensa), men de er også et ganske anonymt parti sånn jeg ser det, og har dermed også ganske få hatere. De stiller i en annen klasse enn fløy-partiene og særinteressepartiene, når det kommer til å engasjere hatere.

@leticia Jeg tror ikke folk forventer personlig svar fra deg hele tiden, selv om du startet tråden. Tråden lever sitt eget liv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
13 minutes ago, leticia said:

Takk for svar 🙂 Det hadde vært kjekt om du også kunne fortelle hvorfor 😃

Tja, MDG forklarer jo seg selv med å stenge ned Norges største inntektskilde og sysselsettingen den medbringer, samt bruke pengene på tull og fjas. Mange flere grunner også, men bare det poenget er sterkt nok til å ikke stemme MDG.

Kirsti Bergstø er jo klin kokos og SV beveger seg inn i MDG territorium med klimapolitikken deres. Sjalusien er meget sterk innad i politikken deres, ingen skal tjene seg rik på deres hardt arbeid.

Så var det AP eller V da. AP har jeg fått mer enn nok av deres feilslåtte politikk og inhabilitet til å handle, lovnader på lovnader og garantier i hytt og pine som aldri blir realitet.
Lokale AP er også noen fjotter.

V har Rotevatn gitt avsmak på en del opp gjennom tidene, men ikke noe jeg kan ta på sparket. Men den lokale V lederen oppfører seg giddaløs og virker som han ikke bryr seg om noe annet enn V sin politikk. Er det tatt opp noe i kommunestyret som V ikke har noe ståsted på, så sier han automatisk "nei" uansett, nesten bare på måfå. Ser nesten ut som han ikke følger med under møtet heller.

Endret av Fantomtegningen
Fantomtegningen skrev (3 minutter siden):

Tja, MDG forklarer jo seg selv med å stenge ned Norges største inntektskilde og sysselsettingen den medbringer, samt bruke pengene på tull og fjas. Mange flere grunner også, men bare det poenget er sterkt nok til å ikke stemme MDG.

Kirsti Bergstø er jo klin kokos og SV beveger seg inn i MDG territorium med klimapolitikken deres. Sjalusien er meget sterk innad i politikken deres, ingen skal tjene seg rik på deres hardt arbeid.

Så var det AP eller V da. AP har jeg fått mer enn nok av deres feilslåtte politikk og inhabilitet til å handle, lovnader på lovnader og garantier i hytt og pine som aldri blir realitet.
Lokale AP er også noen fjotter.

V har Rotevatn gitt avsmak på en del opp gjennom tidene, men ikke noe jeg kan ta på sparket. Men den lokale V lederen oppfører seg giddaløs og virker som han ikke bryr seg om noe annet enn V sin politikk. Er det tatt opp noe i kommunestyret som V ikke har noe ståsted på, så sier han automatisk "nei" uansett, nesten bare på måfå. Ser nesten ut som han ikke følger med under møtet heller.

Ok, takk for utgreiing 🙂

Simen1 skrev (6 minutter siden):

@leticia Jeg tror ikke folk forventer personlig svar fra deg hele tiden, selv om du startet tråden. Tråden lever sitt eget liv.

Det er greit nok det. Jeg prøver bare å være hyggelig, at folk skal føle at de blir sett og at deres meninger er like interessante å få vite noe om, selv om de ikke skulle samsvare med mine egne 😄😘

• Hjerte 2
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Altså når du klager i denne tråd på at argumentene mangler fakta, virkelighetsforståelse og logikk, og samtidig bruker argumenter som mangler fakta, virkelighetsforståelse og logikk så kan du ikke bli så altfor overrasket over at det blir nevnt, og hvem har sagt noe om innvandring ?

Men jeg snakker ikke om at enhver argument noen skriver i et enkelt innlegg må begrunnes med grundig fakta, virkelighetsforståelse og logikk - jeg snakker om når man bruker de samme argumentene i en diskusjon. Hele prinsippet krever en diskusjon frem og tilbake med argumenter og motargumenter. Du baserer bare dette på et enkelt innlegg for meg. 

leticia skrev (1 time siden):

Jeg har ikke helt registrert at noen har skrevet dette, jeg ser at noen mener de er egoistiske, populistiske o.l, men det kan godt hende at det har gått meg hus forbi hvis noen har skrevet at de er rasister og driver med skremsel.

Syns det er KRF og SP som har fått mest "pes" i denne tråden, også av meg, da de er de 2 jeg syns er verst. Hvis du er FRP-er selv så kanskje du reagerer kjappere når noen snakker negativt om "ditt parti " enn det andre ville gjort? Bare en tanke 🙂

Dette er en tråd for at folk skal forklare hvorfor de ikke ville stemt på de 3 partiene de anser som verst, da må man nesten regne med at folk gjør nettopp det.

"Til eksempel skrevet i tråden: FrP - De har gang på gang vist seg å være et populistisk parti som spiller på frykt".

Jeg har ikke noe imot hva folk skriver, folk kan klage på FrP så mye de vil for min del. Jeg bare skriver avslutningvis en sidekommentar at jeg leser de samme dårlige argumentene her som jeg leser i debatter uten gode videre begrunnelser - ja den kommentaren var ment for å provosere litt  ;)

Endret av MrL
  • Liker 1
MrL skrev (3 minutter siden):

"Til eksempel skrevet i tråden: FrP - De har gang på gang vist seg å være et populistisk parti som spiller på frykt".

Jeg har ikke noe imot hva folk skriver, folk kan klage på FrP så mye de vil for min del. Jeg bare skriver avslutningvis en sidekommentar at jeg leser de samme dårlige argumentene her som jeg leser i debatter uten gode videre begrunnelser - ja den kommentaren var ment for å provosere litt  ;)

Ok, jeg prøver å følge med i tråden, men husker ikke alt såklart 🙂

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Denne må nok først og fremst den blåblå regjerningen med høyre i spissen ta på sin kappe, ap var ikke en fan og advarte mot konsekvensene.

AP stemte for energidirektivet, og har ikke levert en god strømstøtteordning etter fire år i regjering. 

MrL skrev (32 minutter siden):

Du baserer bare dette på et enkelt innlegg for meg. 

Sant nok ,men et enkelt innlegg der du gjorde akkurat det samme som du kritiserte, som sagt du kan ikke kritisere noen for noe, og så gjøre akkurat det samme selv, det er jo kort og godt hykleri, ikke for å være et rasshøl, men det er jo akkurat hva det er. Begge sider burde være høflige, saklige, og forholde seg til fakta, det er dessverre noe som er veldig vanskelig å få til nå til dags, spesielt med de som har en veldig distinkt blokktilhørighet, og som ikke er villige til å se på løsninger utenfor den valgte blokken.  

MrL skrev (36 minutter siden):

Til eksempel skrevet i tråden: FrP - De har gang på gang vist seg å være et populistisk parti som spiller på frykt".

De er åpenbart et populistisk parti, og med det så spiller de på frykt, når man skal lage et narrativ som er overdrevet så blir det gjort med en agenda, og den agendaen er å få folk til å stemme på frp, ikke pga god politikk, men fordi de frykter konsekvenser. En kan si hva en vil, man kan stemme hva man vil, men frp er nok foreløpig best utenfor regjering, for når de var i regjering så gjorde veldig lite av nytte. Faktisk er de delansvarlige for å gjøre kjønnslemlesting lovlig, om det ikke er å legge til rette for innvandringens ukultur så vet ikke jeg, tillate det svineriet er så kvalmende at jeg egentlig ikke har ord, det er ett av de største svikene mot barn i Norge noensinne. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Socketlicker skrev (1 minutt siden):

AP stemte for energidirektivet, og har ikke levert en god strømstøtteordning etter fire år i regjering. 

Sant nok, men det var de blåblå sitt initiativ om jeg ikke husker feil ? Og høyre med erna i spissen avviste alle bekymringer som ap kom med om høyere strømpriser.

Strømstøtte ordningen er helt ok. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
leticia skrev (På 6.4.2025 den 19.14):

Som overskriften sier. Hva er deres topp 3 partier som dere ikke vil stemme på, og hvorfor? Jeg tenker kun på de partiene som i dag er representert på Stortinget.

Jeg rangerer Rødt og de to mest blåe partiene høyest blant de som er uaktuelle for meg. 

Rødt er uaktuell fordi partiet står for en utopisk verden. De vil ha oss ut av NATO og holde oss utenfor EU selv i disse dager hvor USA styres av en gal mann og Russland styres av en skruppeløs diktator som drømmer om å gjenoppbygge Stor-Russland (Sovjetsamveldet). De har også en uansvarlig energipolitikk ved å si nei til alt av kraftutbygging - de forstår ikke at energi er en livsnødvendighet og forutsetning for å kunne leve et godt liv.  

De blå (inkludert V) skyr jeg også som ilden på grunn av at de lever videre i Milton Friedmans/Joseph Hayeks/Ludwig von Mises økonomiforståelse og ivrer fortsatt og tror klokkerfast på trickledown-economics til tross for 40 års erfaring med at denne økonomien virker ikke slik den hevdes å virke. Penger sildrer ikke nedover, de sildre oppover og fører til at noen få blir ufattelig rike mens store grupper i samfunnet får større og større problemer med å få endene til å møtes. Dette skaper en sosioøkonomisk kløft/polarisering og mistillit i samfunnet som skaper grobunn for ytrehøyre og andre ytterliggående antidemokratiske destruktive krefter så som Trumps MAGA-bevegelse. Norge er heldigvis ikke blitt så splittet og poraisert som USA, men vi er på vei. Det siste vi trenger i disse dager er en Erna eller Siv-ledet regjering som ikke forstår dette problemet og som ivrer etter å forsterke det med usosiale skatteletter fordi de tror trickledown-economics er den moderne fremtidsrettede politikken.

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...