Gå til innhold

Bør Europa se mer mot Japan/Sør-Korea/Kina for å hente inspirasjon til erstatning av amerikansk kultur?

Anbefalte innlegg

18 hours ago, Simen1 said:

Og på Corruption perception index ligger USA på en delt 28. plass under blant annet Estland, Uruguay, Barbados, Buthan og Hong Kong

...Og igjen, ser jeg, også der etter United Kingdom og United Arab Emirates. Jevnt over tredjeplass på listen over (de tre) land som heter noe med United. 

Når det gjelder Corruption perception index fra Transparency org, er det én ting jeg vil berømme USA for. Selv om de er et ultrakommersielt land der bedrifter og rike får støtte politikerne økonomisk, har de faktisk et lobbyregister. Det synes jeg er et veldig bra grep og mener vi også her i Norge burde hatt. Det gjør kanskje ikke at "corruption perception" score blir bedre, men jeg tror det gir media og dermed befolkningen muligheten til å få et riktigere bilde av hvem som påvirker hva når. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/6/2025 at 4:19 PM, Socketlicker said:

Trump ble demokratisk valgt, selv om venstreradikalerne ikke respekterer det.

At han ble demokratisk valgt betyr ikke at MAGA og dets tilhengere ikke er fiendtlig innstilt ovenfor Europa, og en sikkerhetsrisiko. 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (23 timer siden):

Joda, men Trump & co krevde om jeg ille husker feil blant annet omtelling (i tillegg til alt det andre tullet)

Det er irrelevant, da han påstod at hele valget var ugyldig, nektet å godta resultatet, og prøvde å gjennomføre statskupp. Dette er noe helt annet enn å bare be om omtelling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Socketlicker skrev (23 timer siden):

Demokrater mente det samme, både i 2016 og i 2024. 

Nei, de gjorde faktisk ikke det. Men jeg skal vedde på at du nå kommer med en eller annen uærlig påstand for å late som de gjorde det samme.

Sitat

FN's HDI-indeks.

...som ikke ser ut til å ta hensyn til de enorme forskjellene. Jada, USA er svært rikt, noe som trekker opp kraftig, men den rikdommen er ekstremt skjevt fordelt, der oligarker sitter med mesteparten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (30 minutter siden):

...som ikke ser ut til å ta hensyn til de enorme forskjellene. Jada, USA er svært rikt, noe som trekker opp kraftig, men den rikdommen er ekstremt skjevt fordelt, der oligarker sitter med mesteparten.

"The 2010 Human Development Report introduced an inequality-adjusted Human Development Index (IHDI). "

Markiii skrev (32 minutter siden):

Nei, de gjorde faktisk ikke det. Men jeg skal vedde på at du nå kommer med en eller annen uærlig påstand for å late som de gjorde det samme.

Du får benekte så mye du vil, det er uansett slik at enkelte demokrater stod i gatene og skrek "stop the steal" og mente Trump var illegitim og ikke vant valget. Hykleriet ditt blir ganske åpenbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre enn Kina og andre diktaturstater, i alle fall. De ligger bak de andre to landene som denne tråden tok utgangspunkt i; Sør-Korea og Japan. Hvis jeg drar tråden tilbake til temaet her, som ikke er hvor en Skinnende Flott Ledestjerne USA er der de vaker femten-tjue plasser bak Skandinavia og mye av Vest-Europa, men kulturell påvirkning, har USA desidert vært nummer én. De jobber hardt for å bli upopulære for tiden, så i absolutte måletall vil jeg tro man begynner å se en forskjell nå. De er nok likevel fortsatt en klar nummer en gjetter jeg, foran Storbritannia, Sør-Korea og Japan. Er det noen som kjenner en indeks som måler noe av dette, eller eventuelt en statistikk for eksport av musikk, film og litteratur?  

Så tråden kan bli litt på tema og ikke bare en lekegård for kulturkrigere og andre troll.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (På 6.4.2025 den 14.54):

Kpop, koreanske filmer og serier er i vinden for tiden. Japan pumper fortsatt ut nye konsoller og spill. Kina har et stort marked og pragmatiske med løsninger og teknologi. Nå som MAGA galningen har ødelagt de kulturelle båndene de hadde med Europa, er det på tide å se østover?

Båndene til USA er ikke ødelagt men har fått seg en støyt og jeg personlig mener man bør se til Asia og Australia nå til Trump er fjernet fra det ovale kontor og USA får en normal og god president igjen, så kan man igjen ha et normalt forhold til USA, så MAGA gjengen bør fjærnes fra det Hvite Hus så for det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Socketlicker skrev (På 6.4.2025 den 16.56):

De har hevdet det i lange tider. Selvhatet har alltid vært sterkt blant venstreradikale. I virkeligheten er USA et av verdens beste land med verdens største økonomi og høy levestandard. 

Hahaha når nordmenn har klart å blitt mer radikalisert enn MAGA, det er godt gjort.
USA er IKKE verdens beste land på noen som helst positiv målestokk. De har heller ikke spesielt høy levestandard sammenlignet med resten av vesten eller de beste asiatiske landene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (36 minutter siden):

Hahaha når nordmenn har klart å blitt mer radikalisert enn MAGA, det er godt gjort.
USA er IKKE verdens beste land på noen som helst positiv målestokk. De har heller ikke spesielt høy levestandard sammenlignet med resten av vesten eller de beste asiatiske landene.

Et av verdens beste land, det er fakta. Av 165 land er USA blant topp tjue og har en av de høyeste levestandardene i verden, som forklarer hvorfor de er et av det mest attraktive landene for innvandrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Socketlicker said:

Et av verdens beste land, det er fakta. Av 165 land er USA blant topp tjue og har en av de høyeste levestandardene i verden, som forklarer hvorfor de er et av det mest attraktive landene for innvandrere.

USA har den beste propagandaen. Det er derfor de er så populær blant innvandrere, ikke forholdene der.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Socketlicker skrev (31 minutter siden):

At USA er på topp 20 er fremdeles sant om det er det dårligste i-landet :laugh:
Og at USA har høy levestandard er direkte feil. Du må langt opp i 10-5% rikeste før du matcher "vanlig norsk" standard.

Endret av Zepticon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (10 minutter siden):

At USA er på topp 20 er fremdeles sant om det er det dårligste i-landet :laugh:
Og at USA har høy levestandard er direkte feil. Du må langt opp i 10-5% rikeste før du matcher "vanlig norsk" standard.

Om det var sant ville ikke USA ligget så høyt som de gjør. Skjønner dette er vanskelig å forstå for anti-amerikanske venstreraddiser.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Socketlicker said:

Nå bruker du helt andre tall? 

On 4/6/2025 at 11:15 PM, Socketlicker said:

Av 193 land, fortsatt et av de beste landene i verden å bo i.

Og vi har tydelig etablert at de IKKE er blant topp 20, men blant topp 30, avhengig av hvilken indeks vi bruker. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Socketlicker skrev (12 minutter siden):

venstreradikale USA-hatere

Jadda - for alt som er galt med verden nå har ingenting med Donald Trump å gjøre. Alle som mener noe annet må jo få plass i båsen venstreradikal USA-hatere.. Fortsatt bare å lull deg i søvn med den troen.. :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men altså ikke korrigert, og ikke på indeksen fra transparency, og så videre. Tallene vi har sett på, inklusive IHDI som du selv trakk fram, ligger mellom 20 og 27, da er det topp 30 vi ser på. 

Uansett så har jeg ikke protestert på poenget ditt, jeg har ikke engang protestert på at du utvider "beste" til å inkludere topp tyve eller topp tredve. Jeg har stilt spørsmålstegn til om det hører til i denne tråden, siden tråden handler om kultureksport, og jeg stiller spørsmål med slik lempferdig bruk av måletall. Bruk måletall, det er bra, men bruk dem etterrettelig. Lempferdig bruk av tilfeldig utvalgte "facts" er sånn man gjør når agenda er viktigere enn sannhet, og da må du regne med å bli korrigert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Socketlicker skrev (På 7.4.2025 den 20.55):

Du får benekte så mye du vil, det er uansett slik at enkelte demokrater stod i gatene og skrek "stop the steal" og mente Trump var illegitim og ikke vant valget. Hykleriet ditt blir ganske åpenbart.

Hvilke demokrater?

Det er direkte uærlig av deg å sammenligne f.eks. en tilfeldig demokratisk velger, og Trump selv. En totalt ukjent person har ingen makt og det har ingenting å si om vedkommende aksepterer valgresultatet eller ikke. Trump har mye makt, og hisset opp NPC-flokken sin til å nekte for at valget gikk riktig for seg.

Harris innrømmet forresten nederlag med en gang. Stikk i strid med hva Trump gjorde.

Det er du som utviser hykleri her, da du anklager andre for noe de ikke gjorde, samtidig som du støtter Trumps løgner om valget.  

Socketlicker skrev (På 8.4.2025 den 14.28):

Poenget er uansett at USA er et av verdens beste land å bo i

Nesten på 30. plass. Det er ikke et av verdens beste land.

Og med den inkompetente og onde psykopaten Trump som president vil det falle ytterligere.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...