Gå til innhold

Bør Europa se mer mot Japan/Sør-Korea/Kina for å hente inspirasjon til erstatning av amerikansk kultur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Socketlicker skrev (14 minutter siden):

Hele tråden bygger på en feilslutning om at de kulturelle båndene er ødelagt. Det stemmer rett og slett ikke, selv om anti-demokratiske Never-Trumpere sikkert skulle ønsket det.

Har han blitt demokratisk naa?

Er det ikke det motsatte, vi frykter?

• Liker 3
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Kpop, koreanske filmer og serier er i vinden for tiden. Japan pumper fortsatt ut nye konsoller og spill. Kina har et stort marked og pragmatiske med løsninger og teknologi. Nå som MAGA galningen har ødelagt de kulturelle båndene de hadde med Europa, er det på tide å se østover?

India, har mangen bra filmer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det hender av seg selv. Sør Korea er blitt en stormakt innen underholdning. Kina produserer også mye bra. Det er 1.4 milliarder mennesker, skulle bare mangle. Japan er også der. Men det gjenstår mye før øst-asiatisk underholdning er på nivå med Hollywood. Personlig er jeg lei av Hollywood-produksjoner uten sjel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

I gamle dager da Hollywood produserte mye gøy som vi kan se tilbake på med et smil, eller en slags trøst at der faktisk fins sånne skuespillere, skulle jeg gjerne fått sett dem igjen, det var så gøy å se dem ta sine første steg. Skulle gjerne sittet ned i stolen for noen minutter å få sett det på nytt.

Endret av AgurkMaske
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Kpop, koreanske filmer og serier er i vinden for tiden. Japan pumper fortsatt ut nye konsoller og spill. Kina har et stort marked og pragmatiske med løsninger og teknologi. Nå som MAGA galningen har ødelagt de kulturelle båndene de hadde med Europa, er det på tide å se østover?

det er ikke bare å "skru på en bryter" så omvender mentalitet seg. Faktisk vil jeg påstå det er umulig for europeisk kulturarv/sinnelag å adoptere asiatisk mentalitet.

Det er kun på individuelt nivå at enkeltpersoner kan la seg underholde og forlyste av innslag fra disse kulturene. Men noen stor folkelig omvending tror jeg ikke på.

btw, da tenker jeg altså på samfunnsmessig-mentalitet som sådan, ikke underholdning/Hollywood som andre her trekker frem.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Det har allerede skjedd. Jeg var voksen før den første oversatte tegneserien fra Japan kom i salg på Coop, med bruksanvisning på leseretningen. Nå hører Europa på K-pop og jeg får opp mer koreansk og japansk i Netflix enn britisk. Jeg leser i parallell Discworld og Solo Leveling med sønnen min.

Det hjelper ikke at så mye av det amerikanske vi ser nå er laget for Amazon og Netflix under forutsetning at det er viktigere for deres økonomiske modell at vi skal føle vi mangler noe og søke etter noe nytt når vi har sett en serie ferdig enn at vi skal føle oss tilfredsstilt. 

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (1 minutt siden):

Tragikomisk at dette hylekoret først nå skjønner at USA er et drittland.

De har hevdet det i lange tider. Selvhatet har alltid vært sterkt blant venstreradikale. I virkeligheten er USA et av verdens beste land med verdens største økonomi og høy levestandard. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (2 timer siden):

Kvifor det?

Har vi ikkje kultur i Europa liksom?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...