Vokteren Skrevet søndag kl 12:02 Del Skrevet søndag kl 12:02 Sjekket nylig fondsverdiene mine. De har falt med mange tusen den siste uken og jeg er ikke alene om å ha tapt mye penger. Bare fordi Trump sauser sammen toll, handelsbalanse og synsing. Heretter er det nei til alt som stinker amerikansk, hvis jeg kan slippe….. 1 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet søndag kl 12:31 Del Skrevet søndag kl 12:31 Vokteren skrev (21 minutter siden): De har falt med mange tusen den siste uken og jeg er ikke alene om å ha tapt mye penger. du må tenke langsiktig, sies det jo fra eksperthold. under koronaen, var det like lavt, men det innhenter seg igjen. Oljefondet har vel tradisjon for å sitte rolig i båten når det blåser opp, og virker som det har lønt seg over tid. Men mulig nåværende krise vil få annet "naturstridig" utfall/konsekvenser enn tidligere kriser, hvem vet 3 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 12:32 Del Skrevet søndag kl 12:32 Men hvorfor solgte du deg ikke ut når Trump vant valget? 6 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet søndag kl 12:38 Del Skrevet søndag kl 12:38 Krig og fred skrev (Akkurat nå): Men hvorfor solgte du deg ikke ut når Trump vant valget? Solgte meg ut i januar, men hadde igjen 22 000 bare for å ha penger i bakhånd. Nede i 17 100 nå, og jeg sendte inn salgsordre på resten rett før helgen da det ble klart at det blir en anti-vestlig økonomisk pandemi som følge av Trump. 1 3 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 12:40 Del Skrevet søndag kl 12:40 2 minutes ago, Red Frostraven said: det blir en anti-vestlig økonomisk pandemi Hva betyr dette? 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet søndag kl 12:58 Del Skrevet søndag kl 12:58 (endret) Krig og fred skrev (22 minutter siden): Hva betyr dette? Jeg vil ikke ha penger i aksjemarkedet eller fond før Trump er i fengsel og ikke har noen makt overhode, og det tror jeg ikke det er mange andre som vil ha heller. Det Trump driver med er bokstavelig talt som å påføre økonomien pest, slik at folk heller har pengene sine i pengebingene sine enn å la pengene beite i markedene i håp om at de skal vokse seg feite. Som fugleinfluensa, bare økonomisk, og spredt av en politisk aktør i hensikt å ramme hans og Putin sine politiske motstandere for å skape kaos og lidelse. Jeg satte sparingen min på vent i 6 måneder i utgangspunktet nå; Ikke faen om jeg setter penger inn i aksjer eller fond før denne sykdommen -- og dem som aktivt går inn for å sprer den -- er under kontroll. Endret søndag kl 13:03 av Red Frostraven 5 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 13:00 Del Skrevet søndag kl 13:00 2 minutes ago, Red Frostraven said: Jeg satte sparingen min på vent i 6 måneder i utgangspunktet nå; Ikke faen om jeg setter penger inn i aksjer eller fond før denne sykdommen er under kontroll. Aha, takk for oppklaringen. Jeg misforstod fullstendig. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet søndag kl 13:09 Del Skrevet søndag kl 13:09 Red Frostraven skrev (22 minutter siden): Solgte meg ut i januar, men hadde igjen 22 000 bare for å ha penger i bakhånd. hvis man er opptatt av å ha en slump penger i bakhånd, er det vel generelt dumt å holde på med aksjer og fond? De jeg kjenner, har alle som en tapt penger på slike eventyr. bedre å ha pengene i banken, hvis man ikke har mot/mulighet å tåle både oppturer/nedturer over flere års perspektiv. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet søndag kl 13:14 Del Skrevet søndag kl 13:14 (endret) Solgte meg bort fra USA og globale fond (politisk motiv) og flyttet mine til Europa, Asia, Norden og Norge. De blir stående. Nå får man flere aksjer for samme summen, så tenker det lønner seg i det lange løp. Endret søndag kl 13:14 av leticia skrivefeil 3 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet søndag kl 13:15 Del Skrevet søndag kl 13:15 Setter du pengene i fond bør du tenke i 10-års perspektiv. Akkurat nå er det nok dumt å kjøpe, men vet man når bunnen er nådd er det penger å tjene dersom det kommer noen voksne tilbake i det hvite hus. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 13:17 Del Skrevet søndag kl 13:17 Glad jeg kjøpte Hus sist år og dermed kvittet meg med langsiktig sparing som skal inn i huset, men pensjonen har fått kjørt seg! Men slik er det å spare i fond, det kommer dårlige tider men det kommer også gode tider. Best å ikke følge med på de kronene du ska bruke om "100 år". 2 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet søndag kl 13:20 Del Skrevet søndag kl 13:20 (endret) Krig og fred skrev (49 minutter siden): Men hvorfor solgte du deg ikke ut når Trump vant valget? Det er ikke alle fond man bare kan selge seg ut av. På innskuddspensjonen min (eller hva den nå heter, den som arbeidsgiver setter inn penger på) har avkastningen gått ned titusener av kroner siden februar. Endret søndag kl 13:22 av Nukleosid Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet søndag kl 13:24 Del Skrevet søndag kl 13:24 7 minutes ago, Reg2000 said: Setter du pengene i fond bør du tenke i 10-års perspektiv. Akkurat nå er det nok dumt å kjøpe, men vet man når bunnen er nådd er det penger å tjene dersom det kommer noen voksne tilbake i det hvite hus. Ja, men skadene som Trump påfører USA kommer til å vare generasjoner. Og det er tvilsomt at Trump kommer til å gi fra seg makten. MAGA har aldri lagt skjul på at de ønsker kristenfascisme som styresett. 3 4 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet søndag kl 13:26 Del Skrevet søndag kl 13:26 Nukleosid skrev (5 minutter siden): Det er ikke alle fond man bare kan selge seg ut av. På innskuddspensjonen min (eller hva den nå heter, den som arbeidsgiver setter inn penger på) har avkastningen gått ned mange tusen kroner siden februar. Man kan få full kontroll over tjenestepensjon ved å velge egen leverandør. Det anbefales. 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet søndag kl 13:28 Del Skrevet søndag kl 13:28 liquidsquid skrev (1 minutt siden): Man kan få full kontroll over tjenestepensjon ved å velge egen leverandør. Det anbefales. Er ikke mange leverandører som kan vise til oppgang i avkastningen de siste par månedene. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet søndag kl 13:33 Del Skrevet søndag kl 13:33 (endret) Mr.M skrev (29 minutter siden): hvis man er opptatt av å ha en slump penger i bakhånd, er det vel generelt dumt å holde på med aksjer og fond? De jeg kjenner, har alle som en tapt penger på slike eventyr. bedre å ha pengene i banken, hvis man ikke har mot/mulighet å tåle både oppturer/nedturer over flere års perspektiv. 20% avkastning i året mellom 2017-2025 er over 338% avkastning. Det er langsiktig sparing, og penger i bakhånd. Med pengene i banken på høyrente og samme sparing ville avkastningen vært rundt 22% i samme periode. --- Men det mest provoserende er den obligatoriske sparingen i tjenestepensjon: Jeg vil ha de pengene på en vanlig konto de neste 6 månedene også. Endret søndag kl 13:40 av Red Frostraven 2 Lenke til kommentar
liquidsquid Skrevet søndag kl 13:47 Del Skrevet søndag kl 13:47 Nukleosid skrev (17 minutter siden): Er ikke mange leverandører som kan vise til oppgang i avkastningen de siste par månedene. Nei, men man kan i det minste ta pengene ut av fondene og la de stå urørt i en periode. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet søndag kl 13:48 Del Skrevet søndag kl 13:48 Vokteren skrev (1 time siden): Sjekket nylig fondsverdiene mine. De har falt med mange tusen den siste uken og jeg er ikke alene om å ha tapt mye penger. Bare fordi Trump sauser sammen toll, handelsbalanse og synsing. Heretter er det nei til alt som stinker amerikansk, hvis jeg kan slippe….. Jeg har tapt et par hundre tusen i år, men jeg ble ikke sjokket av det. Det ble også nedturer når koronarestriksjenene kom og starten av krigen i Ukraina, men det gikk opp igjen. Så denne gangen tar det med ro mens jeg venter på oppturene🙂 2 1 Lenke til kommentar
James G Skrevet søndag kl 17:55 Del Skrevet søndag kl 17:55 (endret) Reg2000 skrev (4 timer siden): Setter du pengene i fond bør du tenke i 10-års perspektiv. Akkurat nå er det nok dumt å kjøpe, men vet man når bunnen er nådd er det penger å tjene dersom det kommer noen voksne tilbake i det hvite hus. Dette er ikke et enkelt individ, men en ideologi og en bevist strategi for å få makt. Ingen politikere ville ignorert titalls millioner stemmer. Så de såkalte fremtidige voksne er ikke de som korrigerer alt, men de som kan bruke de strategiene mer dyktig og skjult. USAs historie er for kort. Hvis vi ser på historien til det kontinentale Europa og Asia, vil vi se at veien som tyranner får makt på, alltid blir forsterket. Endret søndag kl 17:58 av James G 1 Lenke til kommentar
AgurkMaske Skrevet søndag kl 19:19 Del Skrevet søndag kl 19:19 (endret) Tariffer er som en fenghette, den forårsaker en umiddelbar reduksjon (liten eksplosjon), men kan også antenne dynamittet og skape panikk. Endret søndag kl 19:19 av AgurkMaske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå