Gå til innhold

Fattig student uten Lånekassen - selge leilighet eller prøve mer?

Gjest 6936a...835

Anbefalte innlegg

Gjest 6936a...835

Hei! Jeg har vært ekstremt heldig og sitter i dag med en leilighet i Oslo verdt rundt 4 mNOK med 1,5 i lån.

Etter vgs surret jeg veldig mye og testet ulike studier. Nå har jeg kommet et godt stykke ut i medisinstudiet, men problemet er at jeg kun har et halvt år igjen med studiestøtte. Dette har jeg valgt å spare til siste semester fordi jeg forventer å kunne jobbe minst da, samt at siden jeg ikke har brukt opp kvoten kan jeg søke om å slette løpende renter når jeg er ferdig.

Med økt rente og det at alt er dyrere begynner likviditeten virkelig å bli utfordrende nå. Jeg jobber mer og mer ved siden av studiet, henger mer og mer etter i pensum og eksamensperiodene blir jævligere og jævligere. Jeg er rett og slett utslitt. Har ikke tatt meg en skikkelig ferie på lenge og når jeg først har fri er jeg så sliten at jeg bare doomscroller.

Nå sitter jeg og vurderer om jeg bare skal si fuck it å selge leiligheten for å få frigjort midler. Tanken er å søke om en studentbolig gjennom SiO og sette overskudd av salg på en høyrentekonto og ta ut en liten del hvert gjenstående år for å finansiere levekostnader. 

Hvor dårlig idé er dette? Har skjønt at boligprisene er forventet å stige en del i 2025. Så spørs om jeg uansett bør prøve å komme meg gjennom året? Hva annet er det jeg ikke har tenkt på?

Anonymous poster hash: 6936a...835

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med utleie av din bolig og så leier du studentbolig? 

Hvordan dette blir er jo helt avhengig av hvor mye du får i leie på din bolig samt kostnadene til studentbolig. Du kan muligens kutte enda mer på leve kostnadene med å bo i kollektiv samt flytte ut av storbyen og bruke mer tid på pendling. Dette kan du jo frigjøre en god del tid til om du reduserer jobbingen i dette prosjektet. I tillegg kan du "studere" på transporten. 

En annen løsning er jo å selge å kjøpe ett objekt som gir deg mer midler i form av leie inntekter. 

EDIT: Og for å få ned kostnadene bør du refinansiere om du ikke har gjort det for å redusere avdragene. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Alt etter hvor lang tid du har igjen da det i utgangspunktet er ett elendig råd langsiktig, men har du tenkt tanken på å øke boliglånet og delvis finansiere studien med det?
Dette er åpenbart kun holdbart midligtidig..

Som du sier, antagelig vil boligprisen gå opp, dette alene vil gjøre at du antagelig ikke kommer så dårlig ut.

Lenke til kommentar
Gjest 6936a...835 skrev (20 minutter siden):

Hvor dårlig idé er dette? Har skjønt at boligprisene er forventet å stige en del i 2025. Så spørs om jeg uansett bør prøve å komme meg gjennom året? Hva annet er det jeg ikke har tenkt på?

Problemet med kjøp/salg av leilighet er at det er veldig store kostnader. Det er fort et par hundre tusen som ryker i rene kostnader til staten og eiendomsmegler, så derfor bør du prøve å unngå det. Det er nesten billigere å leve på usikra kredittlån en kort periode. Lån heller opp litt på boligen og lev av det.

Utleie som @Salvesen. foreslår ville jeg vært forsiktig med å gjøre når du har så dårlig likviditet. Det kommer til å svi veldig hvis du får noen dårlige betalere, må erstatte noe hvitevarer eller blir stående noen mnd uten leietaker. Når du skal leie ut bør du ha en god buffer å ta av i tilfelle noe går galt. Men har du to soverom? Kunne det vært en idé å leie ut ett soverom for få inn noen lapper?

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6936a...835

Takk for svar! Utleie har jeg tenkt på, men droppet fordi jeg vil være fucked om leietaker ikke betaler eller noe dyrt i leiligheten plutselig blir ødelagt og må fikses. Har søkt om å øke lånet, men det går ikke da jeg ikke har inntekten til det. Har heller ikke foreldre som kan være medlåntakere. Mulig jeg bare bør bite tennene sammen. 

Lenke til kommentar
Gjest 6936a...835 skrev (3 minutter siden):

Takk for svar! Utleie har jeg tenkt på, men droppet fordi jeg vil være fucked om leietaker ikke betaler eller noe dyrt i leiligheten plutselig blir ødelagt og må fikses. Har søkt om å øke lånet, men det går ikke da jeg ikke har inntekten til det. Har heller ikke foreldre som kan være medlåntakere. Mulig jeg bare bør bite tennene sammen. 

Har du sjekket om du kan få bedre betingelser (lavere rente) på lånet hvis du flytter det til en annen bank?

Lenke til kommentar

Min anbefaling er at du leier ut ditt soverom og sover på sofaen. Det er mange desperate studenter, så det er en lett måte å få litt ekstra inntekt..

Og hvis du ender opp med å selge, plasser pengene i et fond, ikke i en høyrentekonto hvor du vil tape på inflasjon.

Lenke til kommentar
Gjest 6936a...835 skrev (46 minutter siden):

Har du selv vært leieboer? Pleide du å ødelegge dyre ting, uten å gjør opp for deg i etterkant? Ikke jeg heller. Ikke noen av mine venner eller bekjente heller. 

Ja: det finnes sorte får. Det finnes de som ikke tar vare på hjem og inventar. Men du skal lete lenge for å finne noen. 

Dersom du holder visning, så får du et inntrykk av de som dukker opp. Stol på førsteinntrykket. Det stemmer som oftest. 

Jeg har leid ut deler av egen bolig i over ti år, og det går svært bra. Kanskje noe mer slitasje enn hva jeg hadde forventet, men samtidig har det gjort det mulig for meg å komme inn på boligmarkedet. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...