Gå til innhold

Forbundsstaten Norden: En visjon hvis tid har kommet?

Nordisk Forbundsstat  

36 stemmer

1. 1. Er det på tide med en grundig vurdering av mulighetene for å forene de nordiske landene i en felles föderasjon?

• Ja, jeg er åpen for å se närmere på dette.
      11
    • Nei, det er utelukket.
      20
    • Kanskje i framtiden.
      5

Anbefalte innlegg

Det slutter aldri å overraske meg hvor lett folk er villig til å gi fra seg selvstendigheten våre forfedre slåst, og ga sine liv for. Og attpåtil uten en grunn.

At en svenske vil gjenopplive Kalmarunionen er vel ikke så rart, Svenskene drømmer vel om fordums storhet.

Endret av likferd
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
likferd skrev (På 8.4.2025 den 16.32):

Det slutter aldri å overraske meg hvor lett folk er villig til å gi fra seg selvstendigheten våre forfedre slåst, og ga sine liv for. Og attpåtil uten en grunn.

At en svenske vil gjenopplive Kalmarunionen er vel ikke så rart, Svenskene drømmer vel om fordums storhet.

"Selvstendighet" hjelper ikke hvis man står alene og blir dyttet rundt på av større stater.

• Innsiktsfullt 1
Markiii skrev (17 timer siden):

"Selvstendighet" hjelper ikke hvis man står alene og blir dyttet rundt på av større stater.

Som Sverige?

Dette er sjølvsagt ikkje eit spørsmål som er svart/kvitt, men det er viktig å ta ei avveging mellom å frivillig gi frå oss sjølvstendigheita ved å underlegge oss ein stat fordi det kan være ein risiko for at vi ender opp med å bli underlagt ein annan stat.

Om Norge ikkje kan forbli sjølvstendig så er det openbart betre for oss å bli styrt frå Stockholm samanlikna med å bli styrt frå Moskva, det foretrukne alternativet er likevel å sikre vår sjølvstendigheit ved avtalar og alliansebygging utan å selge vår sjølvstendigheit.

Eg klarer ikkje å sjå at dette forslaget har openbare fordelar som vi ikkje også kan oppnå gjennom eit nordisk samarbeid utan å danne ein føderasjon.
Eg er ikkje overbevist om at vi som ein nasjon med 25 mill innbyggarar og ei felles stemme inn i internasjonale forum stiller spesielt mykje sterkare enn når vi tropper opp i FN med fem representantar som til tross for mindre representasjon i ryggen har fem likelydande stemmer inn i debatten.
Eg ser argumentet om at ein Nordisk føderasjon kan bli store nok til å få ein rolle inn i G20 med dagens opptakskrav, samtidig så er G20 eit sjølvoppnemt organ så det er ingen automatikk i at alle land på topp 20 lista over økonomiar får innpass i dette organet.
Sjølv om at eg ikkje er ein sterk EU støtter så er det også verdt å nevne at det 20. medlemmet er EU og ikkje ein stat, noko som både viser at det ikkje er nødvendig å være ein etablert Stat for å bli invitert, og at både Sverige, Danmark og Finland alt er inne i varmen gjennom å bli representert av EU.

• Liker 1
The Avatar skrev (På 10.4.2025 den 11.36):

Som Sverige?

Eh, hæ?

Sitat

Dette er sjølvsagt ikkje eit spørsmål som er svart/kvitt, men det er viktig å ta ei avveging mellom å frivillig gi frå oss sjølvstendigheita ved å underlegge oss ein stat fordi det kan være ein risiko for at vi ender opp med å bli underlagt ein annan stat.

Du snakker om "selvstendighet", men er veldig vag på hva du legger i det. I følge deg burde man legge ned Norge og la hvert fylke være en selvstendig stat? Eller kanskje hver kommune? Størst mulig "selvstendighet", mener jeg.

Sitat

Om Norge ikkje kan forbli sjølvstendig så er det openbart betre for oss å bli styrt frå Stockholm samanlikna med å bli styrt frå Moskva, det foretrukne alternativet er likevel å sikre vår sjølvstendigheit ved avtalar og alliansebygging utan å selge vår sjølvstendigheit.

Jada, og Tromsø blir "styrt fra Oslo", så legg ned Norge og gjør Tromsø til egen stat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...