skaftetryne32 Skrevet søndag kl 10:45 Del Skrevet søndag kl 10:45 Simen1 skrev (2 minutter siden): Fett har som alle andre stoffer et kokepunkt. Ja du har vel egentlig rett i det, men det er så høyt i temperatur at det i praksis ikke er mulig i en stekepanne uten å ødelegge fettet fullstendig, med andre ord, det er neppe fordampning som er årsaken til problemet ts opplever. Det finnes mennesker der ute som bruker det samme stekefettet i flere år 🤮 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 10:53 Del Skrevet søndag kl 10:53 skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Ja du har vel egentlig rett i det, men det er så høyt i temperatur at det i praksis ikke er mulig i en stekepanne uten å ødelegge fettet fullstendig, med andre ord, det er neppe fordampning som er årsaken til problemet ts opplever. Det finnes mennesker der ute som bruker det samme stekefettet i flere år 🤮 Ligger det mye igjen paa panna, saa gjemmer jeg det til neste steking, ( med litt paafyll, hvis det er noedvendig ) hvis den retten jeg skal steke, passer med den forrige, jeg stekte. Men det holder, jeg kjoerer ikke steking paa steking og bare fyller paa. Kan vaere god kraft til sausen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 10:55 Del Skrevet søndag kl 10:55 skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Ja du har vel egentlig rett i det, men det er så høyt i temperatur at det i praksis ikke er mulig i en stekepanne uten å ødelegge fettet fullstendig, med andre ord, det er neppe fordampning som er årsaken til problemet ts opplever. Det finnes mennesker der ute som bruker det samme stekefettet i flere år 🤮 Nei, kokepunktet er ikke så veldig høyt. For det store spekteret av fettsyrer så ligger det vanligvis i området 160-300°C og som nevnt så fordamper fett lenge før kokepunktet. Det er derfor man får stekeos, fordampet fett, oppå på kjøkkenskap, inni filteret i ventilatoren osv. Når du skifter eller vasker filteret så ser du hvor mye som først er fordampet fra panna og så kondensert der. F.eks har extra virgin olivenolje oljer med kokepunkt ned mot 160°C. Det gir mye sprut hvis man forsøker å steke med det. Sånne oljer er mer egnet til salatdressing fordi det ikke innebærer steking. Steking vil bare fordampe de sunneste oljene i extra virgin olivenolje og transformere den fra dyr og eksklusiv til billig høytemperatur olivenolje. Dvs. de restene som blir igjen i panna etter at man har kokt og sprutet sånn olje er de med høyest kokepunkt. Å steke med extra virgin er rent misbruk av oljen. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 11:15 Del Skrevet søndag kl 11:15 Kokosolje og klarnet smør egner seg til høye temperaturer. Innvandrerbutikker har det om ikke den vanlige matbutikken har. YouTube-kokken Adam Ragusea har en video der han utfordrer folk oppfatning om Extra Virgin olivenolje og steking. Han bruker selv Extra Virgin olivenolje til alt unntatt baking. Olivenolje er enumettet og relativt stabil, andre matoljer er flerumettet og dermed mer ustabile ved høy temperatur. Extra Virgin olivenolje inneholder mye antioksidanter, så lenge den ikke er raffinert. Det motvirker nedbryting. Jeg er ikke ekspert, men dette fremstår som logisk. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 11:17 Del Skrevet søndag kl 11:17 Tine burde hatt, klarnet meierismoer som et alternativ. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 11:21 Del Skrevet søndag kl 11:21 Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden): Kokosolje og klarnet smør egner seg til høye temperaturer. Innvandrerbutikker har det om ikke den vanlige matbutikken har. YouTube-kokken Adam Ragusea har en video der han utfordrer folk oppfatning om Extra Virgin olivenolje og steking. Han bruker selv Extra Virgin olivenolje til alt unntatt baking. Olivenolje er enumettet og relativt stabil, andre matoljer er flerumettet og dermed mer ustabile ved høy temperatur. Extra Virgin olivenolje inneholder mye antioksidanter, så lenge den ikke er raffinert. Det motvirker nedbryting. Jeg er ikke ekspert, men dette fremstår som logisk. Kokosolje er jo en av de sunneste alternativene, naar det gjelder olje. Baade utvendig og innvendig. Har aldri sett paa det som et stekealternativ. Den maa testes. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 11:21 Del Skrevet søndag kl 11:21 (endret) Sitat Tine burde hatt, klarnet meierismoer som et alternativ. Det har de på innvandrerbutikker. Både Tine og importere merker fra India. Da kalles det ghee. Endret søndag kl 11:24 av Mannen med ljåen 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet søndag kl 11:33 Del Skrevet søndag kl 11:33 Karltorbj skrev (3 minutter siden): Kokosolje er jo en av de sunneste alternativene, naar det gjelder olje. Kokosolje er en av de mest usunne oljene. https://www.matvaretabellen.no/kokosolje/ Hele 87% er mettet fett, derav ganske mye av de langkjedede svært usunne undervariantene av mettet fett (palmitinsyre og stearinsyre). Av de resterende 13% som ikke er mettet så inneholder det en dårlig balanse mellom omega 3 og omega 6. Styr unna kvakksalvere som omtaler dette usunne fettet som "helsevennlig". Det er omtrent på nivå med å suge fettet ut av ribbesvoren. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 11:36 Del Skrevet søndag kl 11:36 (endret) Merk at det går politikk i dette, som med alt annet. Sannferdig informasjon er vanskelig å oppdrive fordi det er så polarisert. Ekte mannfolk spiser biff med smør og stemmer på Trump. Homofile, og feminine demokrater bruker vegetabilske oljer. Kokosolje og smør er mye mettet fett, som tåler høy temperatur. Mettet fett tetter blodårene. Men kokosolje er visst bedre enn andre alternativer, påstår noen. Vegetabilske oljer tetter kanskje ikke blodårene, men kan gi inflammasjon, kreft og diabetes. Men Extra Virgin olivenolje er sunn. Jeg vet ikke hvor troverdig alt dette er, men vi fikk en del kostholdsråd for noen år siden som førte til fedmeepidemien vi har nå. Folk spiser for mye karbohydrater. Endret søndag kl 11:40 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 11:52 Del Skrevet søndag kl 11:52 Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden): Vegetabilske oljer tetter kanskje ikke blodårene, men kan gi inflammasjon, kreft og diabetes. Men Extra Virgin olivenolje er sunn. Jeg har sett mange påstander om dette selv, men sett lite dokumentasjon, raps, solsikke, oliven, soya og peanøttolje er ansett som sunne oljer. Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke hvor troverdig alt dette er, men vi fikk en del kostholdsråd for noen år siden som førte til fedmeepidemien vi har nå. Folk spiser for mye karbohydrater. Dette er også en populær påstand som jeg ikke har sett bevis på, jeg tror ikke vi spiser ikke for mye karbohydrater, vi får i oss for mye kalorier i forhold til forbruk, det er fakta, men at vi skal spise for mye karbohydrater, og at det er det er grunnen til fedmeepidemien, det gir egentlig ingen mening, om noe får vi oss for mye fett, kjøtt, alkohol og tomme kalorier generelt. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 12:11 Del Skrevet søndag kl 12:11 (endret) skaftetryne32 skrev (23 minutter siden): Jeg har sett mange påstander om dette selv, men sett lite dokumentasjon, raps, solsikke, oliven, soya og peanøttolje er ansett som sunne oljer. Dette er også en populær påstand som jeg ikke har sett bevis på, jeg tror ikke vi spiser ikke for mye karbohydrater, vi får i oss for mye kalorier i forhold til forbruk, det er fakta, men at vi skal spise for mye karbohydrater, og at det er det er grunnen til fedmeepidemien, det gir egentlig ingen mening, om noe får vi oss for mye fett, kjøtt, alkohol og tomme kalorier generelt. Seine karbohydrater som i havre er vel sunt. Der er vel de raske, du er ute etter. Delfiafett, er vel den vi koker smultringer i, er det kokosfett? Endret søndag kl 12:16 av Karltorbj Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 12:15 Del Skrevet søndag kl 12:15 Problemet er folks tolkning av kostholdsrådene, og livsstilen. At folk trøkker i seg dritt, og tror det er greit fordi brusen er sukkerfri. De sitter stille hele dagen, og spiser hurtigmat. Helserådene som fikk folk til å unngå fett pga. kolesterol og spise mye korn var neppe gode råd. Men folk burde jobbe fysiske jobber og spise grønnsaker. Angående delfiafett, det er fullherdet. Kokosolje på glass smelter rundt romtemperatur. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 12:17 Del Skrevet søndag kl 12:17 (endret) Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): Angående delfiafett, det er fullherdet. Kokosolje på glass smelter rundt romtemperatur. Det har jeg alltid hatt et inntrykk av er veldig usunt. Var nok litt rask med aa bedoemme kokosoljen. Kokosnoett kan en overleve paa, melken er det beste mot dehydrering, en kompis av meg i oesten, solgte kokosnoettolje som helsedrikk, men jeg glemte ut delfiafettet. Endret søndag kl 12:26 av Karltorbj Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 12:19 Del Skrevet søndag kl 12:19 https://mills.no/produkt/delfia/ Sitat Ingredienser Fullherdet kokosolje, emulgator (solsikkelecitin) Produktsammensetningen kan endres. Les derfor alltid ingredienslisten på emballasjen på produktet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 12:26 Del Skrevet søndag kl 12:26 Kan godt hende den er usunn. Men jeg vet ikke. Bør spise mer fisk og grønnsaker i stedet for å fokusere på hvilken dårlig mat som er minst dårlig. 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet søndag kl 12:34 Del Skrevet søndag kl 12:34 Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden): Kan godt hende den er usunn. Men jeg vet ikke. Bør spise mer fisk og grønnsaker i stedet for å fokusere på hvilken dårlig mat som er minst dårlig. En arbeidsvenninne og jeg skulle dele et broed til lunsjen. Hun ville ikke ha sirupsgrovbroed ( grovbroed ? ). for det ble hun tjukk av sa hun, mens hun glefset i seg en stor sjokolade. Det er jo de som fiffer opp, cottagecheesen, med syltetoey, midt i slankekuren. 😄 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 12:37 Del Skrevet søndag kl 12:37 Karltorbj skrev (18 minutter siden): Seine karbohydrater som i havre er vel sunt. Havre er meget sunt, stappfull av mineraler om jeg ikke husker helt feil. Mannen med ljåen skrev (16 minutter siden): og spise mye korn var neppe gode råd. Jeg mener spørs hva du mener med mye korn, blir det bare korn så er det klart da får man nok en eller annen form mangelsykdom etter hvert, men generelt så er det jo en essensiell sikringskost, og definitivt sunt som en del av et variert kosthold. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 12:38 Del Skrevet søndag kl 12:38 (endret) Et par biter mørk sjokolade skal være godt for blodtrykket. Men hun spiste gjerne en lys og søt melkesjokolade. Syltetøy fås også med ulike mengder bær og tilsetningsstoffer. Korn er en del av et variert kosthold. Ikke nødvendigvis hovedbestanddel. Hvitt brød til alle måltider er ikke nødvendigvis sunt. Endret søndag kl 12:55 av Mannen med ljåen Typo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå