Gå til innhold

Smør som tåler steking - finnes det fortsatt?

Anbefalte innlegg

Nå er jeg dr** lei at stekesmørret fordamper før kjøttet er ferdigstekt.
I gode gammle dager så var det mye mer fett i smørret, så man slapp å bruke opp 1/3del av smørret man kjøpte.
De nye billigvariantene ser ut til å inneholde mer vann og mindre fett.
Det får bare koste skjorta, for nå gidder jeg ikke mer.

Noen som har erfaringer og anbefalinger? (ønsker ikke å bruke oljer)

Jeg brukte chatgpt og fant ut:
- Tine meierismør
- Tine klaret smør (Ghee)
- Røros smør
- Synnøve Finden Ekte smør

men jeg vet ikke disse er bra nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er billigvariantene av smør? Smør er smør, og det har vel alltid vært ca 80% fett og resten vann og melkeproteiner. Eller menest det margarin og evt andre ultraprosseserte imitasjon- eller blandingsprodukter her?

Steker man biff eller andre større kjøttstykker i panne kan man begynne med å steke i nøytral olje på høy temperatur, så tømme av olje og senke temperaturen og steke ferdig til riktig temperetur i smør. Da slipper man å svi smøret, men får likevel smaksatt med brunet smør. Olje er alltid 100% fett.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, AMajor said:

I gode gammle dager så var det mye mer fett i smørret, så man slapp å bruke opp 1/3del av smørret man kjøpte.
De nye billigvariantene ser ut til å inneholde mer vann og mindre fett.
Det får bare koste skjorta, for nå gidder jeg ikke mer.

Noen som har erfaringer og anbefalinger? (ønsker ikke å bruke oljer)

Jeg brukte chatgpt og fant ut:
- Tine meierismør
- Tine klaret smør (Ghee)
- Røros smør
- Synnøve Finden Ekte smør

men jeg vet ikke disse er bra nok?

Hvis du vil steke med smør og ikke bare smakssette det etter det er stekt anbefaler jeg at du klarner smøret først.

Melkeproteinene i smør gjør at det tåler ikke steketemperaturer og blir brunt og bittert.

Om du klarner det blir du kvitt både det meste av vann og melkestoffer. Restene kan du ev. bruke til pannekaker eller vafler el.lignende.

For å klarne smør bruker du helst usaltet smør (ikke at saltet gjør noe, men det er greit å kunne styre salting uavhengig av stekefettet)

Legg det i en gryte og varm sakte opp uten at det koker og uten å røre om. ta av ev. skum som flyter til toppen og hell av fettet i en egnet helt ren beholder. Det som er igjen på bunnen er vann og melkestoffer.

Det klarnede smøret kan oppbevares i kjøleskap og holder lenge så du kan lage nok til at du har en god stund.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AMajor skrev (16 timer siden):

uhmm fett fordamper ikke, det er klart noe av det du steker kan trekke til seg fett, men fett fordamper altså ikke. Det er alltid en god ide å få riktig temperatur på smøret før du bruker det. 

AMajor skrev (16 timer siden):

gode gammle dager så var det mye mer fett i smørret

Nei 😉

sverreb skrev (15 timer siden):

Hvis du vil steke med smør og ikke bare smakssette det etter det er stekt anbefaler jeg at du klarner smøret først.

Melkeproteinene i smør gjør at det tåler ikke steketemperaturer og blir brunt og bittert.

Da har du for høy temperatur for smøret, brunet smør skal smake godt, og det er en god ide å brune smøret før en kaster oppi biffen. Skal man virkelig ha høy temperatur er det dog en god ide å klarne smøret først. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ekte smoer er laget av floete og roemme og er det sunneste alternativet, til aa steke med. Det taaler bedre hoey steketemperatur, enn margarin og  forbrenningskapasiteten til kroppen klarer aa forbrenne dette fettet bedre.

Margarin, er ikke sunt. Det er i utgangspunktet, sunne planteoljer, som er herpet med. Kjoert i oerten prosesser, varmet opp, kjoelet ned, osv, for aa klarne dem, stive det opp, blant annet.

Kaldpressede oljer er veldig sunne, naar de brukes kalde som dressing, men blir veldig usunne, til steking

Saa er det dette med smaken da. Ekte smoer, hever kvaliteten paa retten du lager, betraktelig.

En del  matretter i fra soer oest asia, fr.eks. kan en ikke bruke smoer til steking. Da er solsikkeolje, det sunneste og beste alternativet

I kjoeleskapet mitt, finner du kun smoer, ikke margarin. Det med aa blande smoer med olje, forstaar jeg ikke poenget med. Rent smoer er best.

Fett fordamper ikke, det trekker inn i retten du steker.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bremykt(ikke rapsolje varianten) har jeg brukt i mange år. Den er det iblandet mye av godt smør i. Egner seg godt til steking.

Til biffer bruker jeg et stort kvantum av dette på høy varme for deretter og skru ned varmen. Aldri brent smaks karakter av dette smøret i panna.. Og det smaker naturlig smør, som jo er det viktigste.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Eg brukar stort sett tre ulike typar steikefeitt.

Olivenolje, rapsolje (el. tilsvarande) og klara smør.

Klara smør lagar du enkelt sjølv. Kjøp ein pakke meierismør, legg heile kladden i ei gryte og skru den på låg varme (1-2 av 10). La den stå til smøret har smelta og alle mjølkepartiklane lagt seg på botn. Når det er gjort heller du ut det klara smøret i ein behaldar og passar på at du ikkje får med partiklane i botn av gryta. Det som ligg igjen i botn kan du bruke til vafler, pannekaker eller noko sånt.

Eg brukar stort sett kun meierismør utan salt for å kontrollere saltinnhaldet sjølv ved matlaging, men med salt fungerer fint.

Det klara smøret fungerer topp til steiking sidan det ikkje brenn og tåler høg temperatur, samt at du får god smak frå smøret. Det kan stå i kjøleskap i månadsvis.

For å gje smak til biff eller andre saker i ei panne kan du bruke vanleg meierismør så lenge det ikkje er for høg temperatur.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 minutter siden):

Går fint an å steke med smør på høy temperatur. Man må bare tilsette litt olje. 

Hva er det oljen er bra for?

Kan en steke med hoeyere temperatur?

Det gaar jo fint, med rent smoer ogsaa,

Hvis en ikke raukjoerer det, da.

Til frityrsteking fr.eks, er det jo, den verste, usunneste matoljen, som gir det beste resultatet, smaksmessig.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Hva er det oljen er bra for?

vanner ut smøret med fett som tåler høy temperatur, det gir smøret økt toleranse for høy temperatur, det funker greit, men klarnet smør er bedre til spesielt høye temperaturer. 

Karltorbj skrev (4 minutter siden):

Til frityrsteking fr.eks, er det jo, den verste, usunneste matoljen, som gir det beste resultatet, smaksmessig.

Personlig fortrekker jeg oksetalg til frityrkoking, men det er lite tradisjon for bruk av det i Norge, og dermed koster det ofte mer enn det smaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

vanner ut smøret med fett som tåler høy temperatur, det gir smøret økt toleranse for høy temperatur, det funker greit, men klarnet smør er bedre til spesielt høye temperaturer. 

Kjoeper det du sier, men har aldri hatt behovet.

Biff, steker man jo paa hoey temperatur, bruning av koteletter ogsaa.

Har ikke hatt noe negativt resultat, med aa steke det, med rent smoer.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (Akkurat nå):

Kjoeper det du sier, men har aldri hatt behovet.

Biff, steker man jo paa hoey temperatur, bruning av koteletter ogsaa.

Har ikke opplevd noe negativt resultat, med aa steke det, med rent smoer.

Spørs hva du vil gjøre med kjøttet, tynne skiver vil man steke raskt og få en rask bruning på f.eks, en diger feit entrecote kan du la ligge mye lenger i rent smør. rent smør trives best mellom 150-170 grader, vegetabilske oljer tåler gjerne opp mot 220 grader. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Spørs hva du vil gjøre med kjøttet, tynne skiver vil man steke raskt og få en rask bruning på f.eks, en diger feit entrecote kan du la ligge mye lenger i rent smør. rent smør trives best mellom 150-170 grader, vegetabilske oljer tåler gjerne opp mot 220 grader. 

Riktig, skrorpe, uten at det blir stekt for mye inni.

Da blir vel solsikkeolje, det beste alternativet aa blande med da?

Ser at jeg har hatt for store aversjoner mot olje til steking, til aa gaa inn i dette her.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (11 minutter siden):

Riktig, skrorpe, uten at det blir stekt for mye inni.

Ser at jeg har hatt for store aversjoner mot olje til steking, til aa gaa inn i dette her.

Det er ikke snakk om mye olje. En spiseskje omtrent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (7 minutter siden):

Ja det funker bra, nøytral smak også, peanøttolje er visstnok veldig bra til høye temperaturer og nøttete smak, men det koster såpass at jeg sjelden bruker det selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (54 minutter siden):

Det er ikke snakk om mye olje. En spiseskje omtrent. 

skaftetryne32 skrev (53 minutter siden):

Ja det funker bra, nøytral smak også, peanøttolje er visstnok veldig bra til høye temperaturer og nøttete smak, men det koster såpass at jeg sjelden bruker det selv. 

Zepticon skrev (50 minutter siden):

Jeg bruker avocado-olje. Helst raffinert da den har høyest temperaturtolleranse. Smaker ingenting (jeg er veldig kresen på ting som setter smak)

Takk for gode tips, Skal teste ut dette, ved behov.

En spiseskje, maa en jo ikke bli, helt fanatisk paa.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

uhmm fett fordamper ikke, det er klart noe av det du steker kan trekke til seg fett, men fett fordamper altså ikke.

Fett har som alle andre stoffer et kokepunkt. Fett fordamper også under kokepunktet, akkurat som vann fordamper langt under 100°C når man tørker klær.

Fett er ikke étt stoff, men et stort spekter av stoffer med likhetstrekk. Vanligvis sortert i sekkebetegnelsene mettet, enumettet og flerumettet i innholdsfortegnelser. Men det er en sterk overforenkling for det finnes et utall undervarianter, fettsyrer.

Når man steker fett (smør, margarin, oljer og blandingsprodukter) så bør man se etter "egnet for steking" på pakken. Det betyr at den inneholder lite eller ingen vann og lettfordampende fettsyrer. Da spruter det mindre. Nå er det også dessverre sånn at fett med høyt smeltepunkt generelt også er det mest usunne for hjerte og kar-sykdommer. Dvs. energiinnholdet er omtrent likt som lettere oljer, men stekevennlig fett bidrar til å fortette blodårer og gi risiko for alvorlige og potensielt dødelige blodpropper. Klart det er godt med biff, men det er altså noe å tenke på når man vurderer fremgangsmåten. Jeg sier ikke at man skal forsøke å steke med fett og oljer som er uegnet for steking, men man bør vurdere mengde og fremgangsmåte opp mot alder og helsetilstand. For å ikke gjøre dette alt for komplisert, så har noen tenkt ut dette for oss. Det er bare å gå i butikken og se etter både "egnet for steking" og "hjertevennlig" og være nøktern med mengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...