Gå til innhold

Hvordan ligger jeg an.. (autist)

Kyllingvinge

Anbefalte innlegg

Tenker mye på at diagnosen min hindrer meg å holde tritt med mine medborgere økonomisk..

Jeg har årsinntekt på 660k, 1,2 mill på sparekonto. Fyller snart 32 år, leier bolig.

Hvordan ligger jeg an ift de andre på min alder økonomisk? Redd jeg faller mer og mer i fra med årene. Er for engstelig og redd til å bruke noe av pengene på konto grunnet psykiske helsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kyllingvinge skrev (5 minutter siden):

Tenker mye på at diagnosen min hindrer meg å holde tritt med mine medborgere økonomisk..

Jeg har årsinntekt på 660k, 1,2 mill på sparekonto. Fyller snart 32 år, leier bolig.

Hvordan ligger jeg an ift de andre på min alder økonomisk? Redd jeg faller mer og mer i fra med årene. Er for engstelig og redd til å bruke noe av pengene på konto grunnet psykiske helsen

Du ligger godt an, du har egenkapital nok til å kjøpe bolig, normal inntekt og inntekt nok til å betjene et ok lån. 

Lenke til kommentar

Du ligg nok godt ann. Du kan lese deg litt opp her: https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/hva-er-vanlig-formue

infografikk-2023-11-xx-03-Formue-alder.svg

Som du ser på grafen så er snittet i aldersgruppa 25-34 år ein nettoformue på 1,33 mill. Du ligg berre ein liten tanke bak. Merk også at det er vanleg å ha 2 mill i gjeld, då fordi ein har kjøpt bustad som også teller med i formuen.

Vil likevel også dra fram at sjølv om snittet er litt høgare enn din formue, så ligg du lang over medianen i din aldersgruppe som har ein netto formue på berre 307 500 kr. Så dei aller fleste i din aldersgruppe har mykje mindre deg. Om vi berre ser på medianen som er den formuen som flest personar har så har du ein formue som tilsvarer det dei fleste 50 åringar har opparbeida seg (då med mykje realkapital i verdien på bustaden og eit noko redusert huslån).

Det finnes alltid folk som har mykje meir pengar enn deg og som dreg snittet veldig mykje opp, men samanlikna med dei fleste på ditt alderstrinn så har du langt mykje meir i formue enn det som er vanleg å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...