Gå til innhold

Reparere klokke i utlandet. Norge/toll gjør dette håpløst..

Sovna

Anbefalte innlegg

Bare utløp for frustrasjon. Jeg kan like gjerne hive hele klokka. Den MÅ repareres hos produsenten i Sveits. De krever dette. Merket importeres ikke til Norge. Men flg produsenten måtte den uansett ha blitt utført service på i Sveits da også.

Hva jeg kan se så må jeg betale moms og toll på både reparasjonskostnaden og frakt utgiften. Det blir jævlig dyrt. Og noe så dustete.

AE55CAB9-A343-4542-93D2-8591BBDF40BD_4_5005_c.jpeg

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Sovna said:

Bare utløp for frustrasjon. Jeg kan like gjerne hive hele klokka. Den MÅ repareres hos produsenten i Sveits. De krever dette. Merket importeres ikke til Norge. Men flg produsenten måtte den uansett ha blitt utført service på i Sveits da også.

Hva jeg kan se så må jeg betale moms og toll på både reparasjonskostnaden og frakt utgiften. Det blir jævlig dyrt. Og noe så dustete.

Er det toll? Jeg trodde det meste av toll var borte mellom Efta-land.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Du må betale mva. Det måtte du betalt ved seperasjon innanlands og. Toll på tenester er det derimot ikkje.

Så korleis det vert jævla mykje dyrare er litt uklart.

"Dette skal du betale i avgifter når varen kommer tilbake

Du slipper å betale avgifter hvis reparasjonen er en garantisak som du ikke skal betale for.

Du betaler merverdiavgift og eventuelt toll av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen."

Tolletaten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (38 minutter siden):

Du slipper å betale avgifter hvis reparasjonen er en garantisak som du ikke skal betale for.

Du betaler merverdiavgift og eventuelt toll av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen."

Tolletaten.

Har du sjekket om du må betale toll?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Tolletaten.

Det er akkurat det samme som eg skriv, er det ikkje? Og korleis er det forskjellig om du reparerer den innanlands eller utandlands? I begge tilfeller betaler du MVA på tenesta (reperasjon), og MVA og eventuelt toll på nødvendige deler dersom det blir bytta deler.

Så utover frakt, kvifor er det dyrare?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Gebyret som fraktselskapet tar for å kreve inn mva kan variere mye. Kan lønne seg å undersøke hvilket selskap som bør benyttes. Posten sine gebyr er ikke spesielt høye for innkreving av mva.

Ved reparasjon er det viktig transportøren kan "registrere varen som midlertidig utført".

Om det ikke gjøres kan det komme krav om mva for hele verdien av varen når den sendes i retur.

https://www.toll.no/no/netthandel/vare-til-reparasjon

Endret av toralfb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Service på en Breitling sist kostet meg 8k, og det var noen år tilbake så det er vel sikkert opp i 10k nå.

Er dyrt med service og reparasjoner på klokker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har dårlig erfaring med å sende dyre gjenstander til utlandet (EU) da jeg ble påkrevd importavgift i mottakerlandet til tross for at det var merket og registrert elektronisk som en reparasjon. Det var også helt umulig å få svar fra posten i Norge eller mottakerlandet om dette var korrekt eller ikke da det var et virrvar av dårlig chatbotter og folk som ikke kan noe om problemstillingen eller vet hvem som har ansvar/kunnskap om dette. Importavgiften alene var mer enn hva en flybillett koster. Dette i tillegg til transport og alle andre utgifter og gebyrer gjør at neste gang jeg skal reparere noe i utlandet så tar jeg meg heller en liten dags eller ferietur.

• Liker 3
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (1 time siden):

Sikkert dumt spørsmål, men det ser da unektelig ut som en digitalklokke? Hvilket merke er det, og hva er det som er galt med den?

Ventura V-tec Delta 1st generasjon.

Scroller hjulet er ødelagt, falt av og inneholder flere innvendige komponenter. Lenke lås er ødelagt. En lås ingen andre produsenter bruker.

Har vært hos et par reperasjonssteder i Oslo. Scroller hjulet lar seg i alle fall ikke fikse. Lage en alternativ lenkelås var aldri noe tema.

Lenke til kommentar
asicman skrev (39 minutter siden):

Jeg har dårlig erfaring med å sende dyre gjenstander til utlandet (EU) da jeg ble påkrevd importavgift i mottakerlandet til tross for at det var merket og registrert elektronisk som en reparasjon. Det var også helt umulig å få svar fra posten i Norge eller mottakerlandet om dette var korrekt eller ikke da det var et virrvar av dårlig chatbotter og folk som ikke kan noe om problemstillingen eller vet hvem som har ansvar/kunnskap om dette. Importavgiften alene var mer enn hva en flybillett koster. Dette i tillegg til transport og alle andre utgifter og gebyrer gjør at neste gang jeg skal reparere noe i utlandet så tar jeg meg heller en liten dags eller ferietur.

Jeg er også redd for dette. Nå sier imidlertid en klokke reparatør at ytterst få klokker blir borte av de som de må sende fra seg. 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Det er akkurat det samme som eg skriv, er det ikkje? Og korleis er det forskjellig om du reparerer den innanlands eller utandlands? I begge tilfeller betaler du MVA på tenesta (reperasjon), og MVA og eventuelt toll på nødvendige deler dersom det blir bytta deler.

Så utover frakt, kvifor er det dyrare?

Frakten i seg selv er dyr så langt jeg har forstått. Og må jeg betale mva og toll? Blir det i alle fall ikke billigere..

Men hvordan er logikken meg å betale toll for en isolert frakt for f.. Er teksten til tolletaten litt misvisende her? Eller er det bare meg som burde betale toll for import av ny hjerne?

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Men hvordan er logikken meg å betale toll for en isolert frakt for f.. Er teksten til tolletaten litt misvisende her? Eller er det bare meg som burde betale toll for import av ny hjerne?

DET ER IKKE TOLL PÅ DETTE!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
BIGG skrev (13 minutter siden):

DET ER IKKE TOLL PÅ DETTE!!!

Dette skal du betale i avgifter når varen kommer tilbake

Du betaler merverdiavgift og eventuelt TOLL av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sovna said:

Det er ein generell tekst. Du betaler toll på tollpliktige varer. Det er ikkje toll på klokker. Og om det var tollpliktig vare hadde du uansett betalt toll på delane, sjølv om det ikkje hadde stått som toll på rekninga du fekk frå urmakeren.

Legg merke til ordet EVENTUELL.

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
barfoo skrev (19 minutter siden):

Det er ein generell tekst. Du betaler toll på tollpliktige varer. Det er ikkje toll på klokker. Og om det var tollpliktig vare hadde du uansett betalt toll på delane, sjølv om det ikkje hadde stått som toll på rekninga du fekk frå urmakeren.

Legg merke til ordet EVENTUELL.

Den har jeg misset. Da står det verste igjen, om hele klokkegreia blir borte.. Postselskaper står ikke høyt i kurs hos meg av erfaringer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Sovna said:

Den har jeg misset. Da står det verste igjen, om hele klokkegreia blir borte.. Postselskaper står ikke høyt i kurs hos meg av erfaringer.

Kjøp forsendelse med forsikring da. Det framstår heilt ærleg som du går inn i det her med innstilling om at det går til helvete, og er uløselig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

barfoo skrev (2 minutter siden):

Kjøp forsendelse med forsikring da. Det framstår heilt ærleg som du går inn i det her med innstilling om at det går til helvete, og er uløselig.

Alltid negativ jeg, spes på lørdager. Klokken er relativt sjelden, akkurat den versjonen. Den er godt stigende i brukt/samler verdi.

Og jeg har faktisk dratt på meg en del uheldige erfaringer opp igjennom. Beklager at jeg ikke tar bølgen🙃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...