Imaginacíon Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april 9 minutes ago, Martelè said: Som tittelen preker 🤔 Det er vel det at mgtow er en ideologi. Menn som bare vil være single er bare et valg. 1 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Ja. MGTOW er et miljø og en kult(ur), som på denne siden av forrige resesjon går i gåsesteg med kulturkonservativ høyrepopulistisk/radikal anti-feminisme og mannlig identitetspolitikk, og svelger generelt the Red Pill. Det ble først kjent i mainstream høyrepopulisme i 2014, del av "manosphere", giftig maskulinitet. Det pleide å være mer for menn som var for økonomisk liberalisme og leste litt for mye Ayn Rand til å ha seriøse forhold før det igjen. Wikipedia har en grei artikkel på utviklingen. https://en.wikipedia.org/wiki/Men_Going_Their_Own_Way --- Å foretrekke å være singel kan jo handle om at man liker å ha plass til egne ting i huset, slippe å krangle om disponering av felles eiendom, liker å bestemme fullstendig over egne penger og egen tid, ikke ønsker (flere) barn... Tid til å dyrke lidenskaper, ta videreutdannelse, satse på karriere og kunne flytte på seg hvor som helst i verden uten å ta hensyn til andre -- enn eventuelt sine foreldre og venner og slekt. Noe som også single kvinner som har erfart hvordan det er å bo sammen med noen som ikke gir dem plass kan kjenne seg igjen i. 6 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 5. april Forfatter Del Skrevet 5. april Hva blir da forskjellen på en MGTOWer og en mann som vil forbli singel fordi de er oppgitt over dagens datingkultur og splittet mellom menn og kvinner som nettet har skapt? 🤔 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april (endret) Martelè skrev (21 minutter siden): Hva blir da forskjellen på en MGTOWer og en mann som vil forbli singel fordi de er oppgitt over dagens datingkultur og splittet mellom menn og kvinner som nettet har skapt? 🤔 Her må du utdype. Hva mener du er galt med datingkulturen..? Kvinner er ikke på nett i nærheten av like mye som menn i politisk forstand, og er ekstremt mye mindre utsatt for misinformasjon fra populister -- som går klart frem i statistikk på hvem som faller for misinformasjon -- så nettet har splittet menn bort fra kvinner..? https://www.pewresearch.org/internet/2005/12/28/how-women-and-men-use-the-internet/ https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282 Endret 5. april av Red Frostraven 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Martelè skrev (37 minutter siden): Hva blir da forskjellen på en MGTOWer og en mann som vil forbli singel fordi de er oppgitt over dagens datingkultur og splittet mellom menn og kvinner som nettet har skapt? 🤔 At den ene gjør det til en hel ideologi, mens den andre bare tar et personlig valg? 6 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 6. april Del Skrevet 6. april Det blir litt det samme som med incelbegrepet, hvor det ligger en del mer enn bare det å ikke få ligget innbakt i det. Du er ikke en "incel" slik begrepet brukes hvis du f.eks. er feminist og grei mot kvinner, men samtidig ikke får deg noe. Tilsvarende kan du jo fint velge å være singel, uten alt rusket som følger med i MGTOW-begrepet. Det ligger jo ellers i navnet. Å være singel og "going your own way" er jo to helt ulike ting. 3 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april 1 hour ago, knopflerbruce said: Å [vil] være singel og "going your own way" er jo to helt ulike ting. Jeg ser ikke forskjellen. (Jeg la til "vil" siden det står i emnet i tråden og jeg antar du ikke mente å endre emne.) Midt på 2000-tallet hadde jeg blitt så desillusjonert etter flere års søking for å finne en bra dame at jeg måtte ta en pause fra det hele. Inspirert av filmen Bucket List, begynte jeg å skrive opp ting jeg hadde lyst å gjøre og se og så faktisk føre de ut i livet og det er noe jeg har fortsatt å gjøre. Om jeg kaldte det for going my own way eller doing my own thing husker jeg ikke, men det var i al fall om lag 15 år før jeg hadde hørt om MGTOW og før begrebet blev almen kjent. For min del syns jeg det er noe av det beste jeg har gjort for livskvaliteten skyld og jeg kunne slett ikke tenke meg å ha nogen dame boende lenger. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 7. april Forfatter Del Skrevet 7. april Ja, men vi går vel alle vår egen vei i livet 🤔 forstår det andre dog Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april tigerdyr skrev (7 timer siden): Jeg ser ikke forskjellen. (Jeg la til "vil" siden det står i emnet i tråden og jeg antar du ikke mente å endre emne.) Midt på 2000-tallet hadde jeg blitt så desillusjonert etter flere års søking for å finne en bra dame at jeg måtte ta en pause fra det hele. Inspirert av filmen Bucket List, begynte jeg å skrive opp ting jeg hadde lyst å gjøre og se og så faktisk føre de ut i livet og det er noe jeg har fortsatt å gjøre. Om jeg kaldte det for going my own way eller doing my own thing husker jeg ikke, men det var i al fall om lag 15 år før jeg hadde hørt om MGTOW og før begrebet blev almen kjent. For min del syns jeg det er noe av det beste jeg har gjort for livskvaliteten skyld og jeg kunne slett ikke tenke meg å ha nogen dame boende lenger. Jeg aner ikke hva du antar, men å "ville" og å "velge" i denne konteksten er det samme, så her ser du lingvistiske spøkelser. Er norsk morsmålet ditt? Jeg spør så jeg kan prøve unngå misforståelser hvis du har flyttet hit nylig. "Going your own way" er også mye mer generell enn "å være singel". Det er ikke noe i begrepsnavnet som peker på sivil status, engang, og det må forstås i den konteksten det brukes. Wikipedia oppsummerer det egentlig ganske greit. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april 1 hour ago, knopflerbruce said: Jeg aner ikke hva du antar, men å "ville" og å "velge" i denne konteksten er det samme, så her ser du lingvistiske spøkelser. Er norsk morsmålet ditt? Jeg spør så jeg kan prøve unngå misforståelser hvis du har flyttet hit nylig. Er riktignok opprindelig dansk, men det sto heller ikke "velge" i den setningen; jeg ser dog nå at du skrev det i avsnittet over. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Er ender fugler som sier kvakk? Hva med andre fugler som lager kvakkelyder? Semantikk får oss ingen steder og skaper bare et kunstig skille i et nyansert landskap. Om du er en mann som har meldt seg ut av datingmarkedet og bærer den klassiske retorikken om ubalanse og biologisk programmering, så er du trolig en MGTOW. Med andre ord: If it walks like a duck and quacks like a duck, it's a duck. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april tigerdyr skrev (8 timer siden): Jeg ser ikke forskjellen. (Jeg la til "vil" siden det står i emnet i tråden og jeg antar du ikke mente å endre emne.) Midt på 2000-tallet hadde jeg blitt så desillusjonert etter flere års søking for å finne en bra dame at jeg måtte ta en pause fra det hele. Inspirert av filmen Bucket List, begynte jeg å skrive opp ting jeg hadde lyst å gjøre og se og så faktisk føre de ut i livet og det er noe jeg har fortsatt å gjøre. Om jeg kaldte det for going my own way eller doing my own thing husker jeg ikke, men det var i al fall om lag 15 år før jeg hadde hørt om MGTOW og før begrebet blev almen kjent. For min del syns jeg det er noe av det beste jeg har gjort for livskvaliteten skyld og jeg kunne slett ikke tenke meg å ha nogen dame boende lenger. Men å være singel og ønske det selv, og å være en del av den kvinnehatende bevegelsen MGTOW er 2 helt vidt forskjellige ting da. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Men_Going_Their_Own_Way 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 8. april Forfatter Del Skrevet 8. april tigerdyr skrev (På 7.4.2025 den 2.12): Jeg ser ikke forskjellen. (Jeg la til "vil" siden det står i emnet i tråden og jeg antar du ikke mente å endre emne.) Midt på 2000-tallet hadde jeg blitt så desillusjonert etter flere års søking for å finne en bra dame at jeg måtte ta en pause fra det hele. Inspirert av filmen Bucket List, begynte jeg å skrive opp ting jeg hadde lyst å gjøre og se og så faktisk føre de ut i livet og det er noe jeg har fortsatt å gjøre. Om jeg kaldte det for going my own way eller doing my own thing husker jeg ikke, men det var i al fall om lag 15 år før jeg hadde hørt om MGTOW og før begrebet blev almen kjent. For min del syns jeg det er noe av det beste jeg har gjort for livskvaliteten skyld og jeg kunne slett ikke tenke meg å ha nogen dame boende lenger. Høres egentlig ganske zen ut, haha. Man finner seg selv og utvikles, og opplever livet i eget tempo uten distraksjoner, og med full autonomi og frihet. For noen av oss, er forhold rett og slett ikke i vår beste interesse 🤔 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå