Labelle Skrevet fredag kl 19:52 Del Skrevet fredag kl 19:52 (endret) Hei, Har en Flexit loftsvifte hvor hjullageret begynner å ryke snart. Den kakler og jeg kjenner noe varmegang i motoren/viften. (10+år) Fant ny motordel på nettet. Er veldig enkelt å ta denne ut fra blikkboksen. Kun 4 skruer. Har gjort dette under rengjøring tidligere. Men har jeg lov til å bytte den om? Siden jeg må skru av koblingene fra Sukkerbiten. Der er en kontakt med hurtigkobling hvor den lett kan frakobles fra. Hvordan stilles hastigheten på denne? På veggen i stuen har jeg tre trinn 0-3. Selv på 0 går viften (som den skal). Hvordan reguleres hastigheten når den står på 0? Er det kondensatoren? Endret fredag kl 19:56 av Labelle Lenke til kommentar
kremt Skrevet fredag kl 20:04 Del Skrevet fredag kl 20:04 Det ser ut som den er pluggbar, da er det bare å ta ut den gamle og plugge inn den nye. Kondensatoren er der for å lage en ekstra fase, såkalt "jukse 3-fas". Da kan man drive 3-fas motorer med bare 1-fas tilførsel. Man får mindre effekt enn full 3-fas. Men ofte er det vanskelig å få tilgang til full 3-fas tilførsel og ting gjøres på denne måten. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet fredag kl 20:11 Forfatter Del Skrevet fredag kl 20:11 (endret) kremt skrev (7 minutter siden): Det ser ut som den er pluggbar, da er det bare å ta ut den gamle og plugge inn den nye. Kondensatoren er der for å lage en ekstra fase, såkalt "jukse 3-fas". Da kan man drive 3-fas motorer med bare 1-fas tilførsel. Man får mindre effekt enn full 3-fas. Men ofte er det vanskelig å få tilgang til full 3-fas tilførsel og ting gjøres på denne måten. Takk. Vet du hvordan hastigheten på viften kan justeres? Spinner selv rundt om bryterpanelet står på 0. Trinn 2 og 3 øker det. Endret fredag kl 20:11 av Labelle Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet fredag kl 20:57 Del Skrevet fredag kl 20:57 (endret) Når du bestiller ny viftemotor så får du med en ny koblingsboks med kondensator. Du bare plugger ut den gamle og plugger inn den nye. Regulatoren på veggen er konstruert slik at viften skal gå selv om regulatoren står på null (boligventillasjon). Disse viftene varer gjerene rundt 20 år før dem må skiftes. Ta ut sikringen dersom du skal stoppe motoren helt mens du jobber. I en del hus (fra 90-tallet) så er denne regulatoren bygget inn i kjøkkenhetten over ovnen, fungerer helt likt. Endret fredag kl 20:58 av Professor Balthazar 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet fredag kl 21:41 Del Skrevet fredag kl 21:41 (endret) Labelle skrev (15 timer siden): ... hvordan hastigheten på viften kan justeres? Den kobler om antall poler på stator. Med fast frekvens (50 Hz) vil flere poler pr omdreining gi lavere hastighet. Korrigerer meg selv, ser at viften bare har 3-polet plugg. Hastighet styres med å koble forskjellige kondensatorer og motstander foran stator, disse står i en egen boks. Endret 21 timer siden av Hårek Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Det er vel trinn 1-2-3? Det skal ikke gå å stoppe viften. Det er vel heller ikke noe justering for hastighet (utover de 3 trinnene). Endret 22 timer siden av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Om den er pluggbar så må det vel være lovlig å bytte selv. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Tror ikke denne modellen kan stoppes med bryter. Eldre Flexit modeller som er styrt gjennom kjøkkenhette har av/på bryter og av og til trinnløs hastighet. Sjønt, det burde gå ann å få en elektriker til å montere en bryter som kutter strømmen, om ønskelig. Endret 22 timer siden av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå