Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjefene vil ikke gi meg penger for egenmelding.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var syk noen dager i mai og tok fraværet på egenmelding. Da jeg kom tilbake på min første arbeidsdag, så måtte jeg signere egenmelding skjema, dette glemte jeg. Fikk heller ikke noe beskjed av sjefene at denne måtte fylles ut. Jeg kom på at skjemaet måtte bli signert kun i April. Sjefene sier at egenmeldingen må bli signert første arbeidsdag, noe som ikke er opplyst i egenmelding skjemaet. De har gitt beskjed at lønns skjemaet er låst og derfor kan ikke gjør noe med dette for månedens lønn til april. Jeg har en forståelse til dette men forventer pengene til neste månedslønn, dette vil sjefene ikke.  

«Retten til sykepenger inntrer første fra den dagen meldingen blir gitt» dette står veldig klart på egenmelding skjemaet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Tussi said:

Har du ventet nesten et år med å skrive egenmelding? For da tror jeg arbeidsgiver har rett til å nekte utbetaling

Hallo glemte å opplyse at jeg tok egenmeldingen i mars 14:-17

Lenke til kommentar
Sitat
§ 8-26.Egenerklæring

Arbeidsgiveren kan kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding etter at han eller hun har gjenopptatt arbeidet. Dersom en slik erklæring ikke blir lagt fram, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort.

Fra folketrygdloven.

Er usikker på hvordan rettspraksis er på området.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, nVIDIAsucks said:

Fra folketrygdloven.

Er usikker på hvordan rettspraksis er på området.

Ja dette er en gråsone siden bedriften har ingen tariff avtale. På orienteringen til egenmelding skjemaet står det ingenting om noe tidsmessig relater når man skal sende inn egenmelding 

Lenke til kommentar
Berg Hansen skrev (9 timer siden):

Fikk heller ikke noe beskjed av sjefene at denne måtte fylles ut.

Det er arbeidstaker sitt ansvar å sette seg inn i regler og lover. Den almenne regelen er at du skal levere skriftlig egenmelding første arbeidsdag etter sykdomsperioden, men arbeidsgiver kan ha mindre strenge regler.

Har dere en personalhåndbok tilgjengelig, enten i fysisk eller digital form, vil jeg tro det står om dette der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

Dette høres veldig urimelig ut. Hvis du faktisk meldte fra om sykefraværet da det skjedde, så har du oppfylt kravet etter folketrygdloven – signering av skjemaet første dag tilbake er i så fall en intern formalitet, ikke et lovkrav.

At de nå nekter å utbetale sykepenger fordi skjemaet ikke ble signert akkurat første dag tilbake, uten at dette står noe sted eller ble kommunisert til deg, fremstår som både urimelig og lite profesjonelt. Det er ikke slik man behandler ansatte.

At lønnssystemet er «låst» er deres problem – det gir dem ikke rett til å holde tilbake penger du har krav på. De kan enkelt føre det opp på neste lønning, slik mange arbeidsgivere gjør i tilsvarende tilfeller.

Jeg ville bedt om en skriftlig begrunnelse, med tydelig henvisning til både interne rutiner (som du faktisk må ha fått informasjon om) og lovverk – og gjerne involvert tillitsvalgt eller Arbeidstilsynet hvis de nekter å snu.

Du har all grunn til å stå på ditt her.

Nei, det er ikke et krav i loven at egenmelding må leveres første dag tilbake på jobb.

Folketrygdloven § 8-18 sier:

"Retten til sykepenger ved egenmelding inntrer fra den dag arbeidsgiveren får melding om fraværet."

Det vil si: Du må melde fra til arbeidsgiver om fraværet så raskt som mulig – helst første sykedag. Dette er det viktigste for å ha rett til sykepenger.

Når det gjelder selve egenmeldingsskjemaet, så er det ingen spesifikk bestemmelse i loven som sier at det må være signert første dag tilbake på jobb.

Forskrift om egenmelding (FOR-1997-04-25-392), § 4:

"Melding om fravær skal gis så tidlig som mulig og senest første dag vedkommende er tilbake i arbeid, med mindre særlige grunner er til hinder for det."

Dette handler om å gi beskjed, ikke nødvendigvis å levere fysisk skjema eller signatur samme dag. Mange arbeidsgivere har rutiner for skriftlig dokumentasjon (som skjema), men disse rutinene må være tydelig kommunisert.

Endret av OnkelMirt
Lenke til kommentar
OnkelMirt skrev (8 timer siden):

Hei!

Dette høres veldig urimelig ut. Hvis du faktisk meldte fra om sykefraværet da det skjedde, så har du oppfylt kravet etter folketrygdloven – signering av skjemaet første dag tilbake er i så fall en intern formalitet, ikke et lovkrav.

At de nå nekter å utbetale sykepenger fordi skjemaet ikke ble signert akkurat første dag tilbake, uten at dette står noe sted eller ble kommunisert til deg, fremstår som både urimelig og lite profesjonelt. Det er ikke slik man behandler ansatte.

At lønnssystemet er «låst» er deres problem – det gir dem ikke rett til å holde tilbake penger du har krav på. De kan enkelt føre det opp på neste lønning, slik mange arbeidsgivere gjør i tilsvarende tilfeller.

Jeg ville bedt om en skriftlig begrunnelse, med tydelig henvisning til både interne rutiner (som du faktisk må ha fått informasjon om) og lovverk – og gjerne involvert tillitsvalgt eller Arbeidstilsynet hvis de nekter å snu.

Du har all grunn til å stå på ditt her.

Nei, det er ikke et krav i loven at egenmelding må leveres første dag tilbake på jobb.

Folketrygdloven § 8-18 sier:

"Retten til sykepenger ved egenmelding inntrer fra den dag arbeidsgiveren får melding om fraværet."

Det vil si: Du må melde fra til arbeidsgiver om fraværet så raskt som mulig – helst første sykedag. Dette er det viktigste for å ha rett til sykepenger.

Når det gjelder selve egenmeldingsskjemaet, så er det ingen spesifikk bestemmelse i loven som sier at det må være signert første dag tilbake på jobb.

Forskrift om egenmelding (FOR-1997-04-25-392), § 4:

"Melding om fravær skal gis så tidlig som mulig og senest første dag vedkommende er tilbake i arbeid, med mindre særlige grunner er til hinder for det."

Dette handler om å gi beskjed, ikke nødvendigvis å levere fysisk skjema eller signatur samme dag. Mange arbeidsgivere har rutiner for skriftlig dokumentasjon (som skjema), men disse rutinene må være tydelig kommunisert.

Ta en titt på § 8-26.

Fristen for å levere skriftlig dokumentasjon er det arbeidsgiver som bestemmer. Men jeg er, som tidligere nevnt, usikker på hvordan rettspraksis på området er.

Lenke til kommentar
Berg Hansen skrev (15 timer siden):

Ja dette er en gråsone siden bedriften har ingen tariff avtale. På orienteringen til egenmelding skjemaet står det ingenting om noe tidsmessig relater når man skal sende inn egenmelding 

Ingen gråsone og har ikke nødvendigvis noe med tariffavtale å gjøre. Men det burde jo fremkomme et eller annet sted hva fristen er, for eksempel gjennom personalhåndbok eller ansattreglement.

Endret av nVIDIAsucks
Lenke til kommentar

Takk for innspillet – § 8-26 er absolutt relevant her.

Du har helt rett i at arbeidsgiver kan sette en frist for når egenmelding må leveres, men da må den fristen være tydelig gjort kjent på forhånd, for eksempel i personalhåndbok, arbeidsavtale eller annen skriftlig kommunikasjon. Det holder ikke å si "det er slik vi gjør det" i etterkant.

NAV selv skriver at dersom arbeidsgiver ikke har satt noen frist, skal egenmeldingen leveres så snart som mulig og senest innen én uke etter at man er tilbake på jobb.

I dette tilfellet virker det som den som stilte spørsmålet faktisk ikke var klar over at det fantes en slik frist – og det gir grunn til å tro at det heller ikke har vært godt opplyst fra arbeidsgivers side. Når slike regler ikke er kommunisert tydelig, er det urimelig å la en formalitet få økonomiske konsekvenser for arbeidstaker, særlig når fraværet er meldt i tide og dokumentasjon er levert innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Arbeidstakere har en lovfestet rett til å benytte egenmelding (så lenge lovens vilkår er oppfylt). Meldingen kan være muntlig eller skriftlig. Etter folketrygdloven § 8-26 kan arbeidsgiver "kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding etter at han eller hun har gjenopptatt arbeidet" og dersom "slik erklæring ikke blir lagt fram, kan arbeidsgiveren bestemme at retten til sykepenger skal falle bort".

Loven sier ingenting om noen tidsfrist for denne egenerklæringen.

Her kan man nevne folketrygdloven § 1-2:

§ 1-2. Vern mot private avtaler
Rettigheter etter denne loven kan ikke fraskrives ved private avtaler.

En arbeidsgiver kan ikke innskrenke arbeidstakernes rettigheter etter loven.

https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§1-2

Etter min mening kan arbeidsgiver ikke finne på ekstra vilkår for å betale sykepenger utover det som står i loven. Interne retningslinjer, eller til og med en klar avtale, vil i beste fall være et moment i vurderingen av hvorvidt lovens vilkår er oppfylt. Når arbeidstaker uomtvistelig har lagt fram skriftlig erklæring, selv etter arbeidsgivers frist, kan arbeidsgiver ikke nekte sykepenger med den begrunnelse at arbeidstaker ikke har lagt fram skriftlig erklæring.

(Man kan tenke seg mulig erstatningsansvar for arbeidstaker hvis de bryter avtale eller fornuftige retningslinjer og på den måten påfører arbeidsgiver tap? Men det blir et annet spørsmål.)

Jeg finner ikke noen klare saker om dette i praksis. Det nærmeste jeg kommer er en sak i Trygderetten, TRR-2006-3436. https://lovdata.no/dokument/TRR/avgjorelse/trr-2006-3436 . 

Arbeidstaker hadde levert muntlige egenmeldinger i november, men skriftlig fraværsblankett ble først underskrevet i mars. Arbeidsgiver nektet å betale sykepenger, blant annet med henvisning til at Hovedtariffavtalen krevde skriftlig bekreftelse "snarest" og at det var informert om rutinene på personalmøter og i skriv vedlagt alle lønnsslipper.

Arbeidstaker krevde så penger fra NAV etter folketrygdloven § 8-22 ("trygdens ansvar når arbeidsgiveren ikke betaler"). NAV nektet også å betale sykepenger, men ikke på grunn av sen levering av egenerklæring. NAV mente kort sagt at arbeidstaker ikke var (tilstrekkelig) syk, og fikk medhold i Trygderetten. Trygderetten tok ikke stilling til spørsmålet om frist for egenmelding.

Det interessante her er hva NAV Klage og anke Øst sier om frist for levering av egenmelding:

...

Det framgår at arbeidsgiver har avslått å utbetale sykepenger fordi de anser at skriftlig egenmelding er levert for sent. Klage- og ankeenheten viser til bestemmelsene i § 8-23 andre ledd der det heter at en arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding. Muntlig egenmelding er således tilstrekkelig etter lovens ordlyd. Etter § 8-26 kan arbeidsgiver kreve at arbeidstakeren skriftlig bekrefter en muntlig egenmelding etter at han eller hun har gjenopptatt arbeidet. Folketrygdloven inneholder ikke bestemmelser om hvordan ordningen med skriftlige egenmeldinger skal praktiseres. Arbeidsgiver har avslått sykepenger fordi skriftlig egenmelding ikke ble levert «snarest» slik det er bestemt i Hovedtariffavtalen. Klage- og ankeenheten forutsetter at en arbeidsgiver som krever skriftlig egenmelding har rutiner for å følge opp at slik melding blir levert innen de frister som eventuelt er bestemt arbeidsreglementet. Dette er særlig aktuelt i tilfeller der arbeidet ikke blir gjenopptatt etter egenmeldingsperioden. Det framstår i denne sammenheng som lite rimelig at arbeidsgiver unnlater å gi varsel eller påminnelse til en arbeidstaker som står i fare for å miste retten til sykepenger på grunn av manglende skriftlig egenmelding. Klage- og ankeenheten vil utover disse bemerkninger ikke ta konkret stilling til om for sen innlevering av skriftlig egenmelding ga arbeidsgiver et lovlig og selvstendig grunnlag for å unnlate å utbetale sykepenger i de to egenmeldingsperiodene.

...

NAV Klage og anke Øst forutsetter altså at det skal være "rutiner for å følge opp" at melding blir levert innen frist, og at det var "lite rimelig at arbeidsgiver unnlater å gi varsel eller påminnelse til en arbeidstaker som står i fare for å miste retten til sykepenger på grunn av manglende skriftlig egenmelding". De tar ikke stilling til om for sen innlevering i det hele tatt er et "lovlig og selvstendig grunnlag for å unnlate å utbetale sykepenger".

Endret av Ståle Nordlie
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter den gamle folketrygdlovens ordning var regelen bare at arbeidsgiver kunne kreve en skriftlig erklæring fra vedkommende om at "fraværet fra arbeidet skyldes sykdom" (se folketrygdloven § 3-12 nr. 2 tredje ledd og 1978-forskriften om egenmelding § 5). Bestemmelsen om at arbeidsgiver "kan [] bestemme at retten til sykepenger skal falle bort" er ny med 1997-loven, men viderefører gjeldende rett ifølge Sosialdepartementet. 

Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden har i en ankesak (nr. 18/81) bygget på at for at arbeidsgiver skal kunne nekte å utbetale sykepenger må arbeidstaker være orientert om kravet på forhånd og det må være praktisk mulig for arbeidstaker å oppfylle kravet. I ankenemndssaken 255/2023 (AN-2023-255) var det å levere egenmelding 22. juni for egenmeldt fravær i perioden 11. - 19. februar samme år for sent. 

Jeg antar at arbeidsgiver kan holde tilbake sykepenger frem til erklæringen er signert. Dette vil være mindre inngripende enn å inndra sykepengene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...