Gjest 34ba5...954 Skrevet torsdag kl 09:28 Del Skrevet torsdag kl 09:28 Jeg har nettopp fått tilbud om en jobb etter flere måneders jobbsøking, noe som selvfølgelig er en stor lettelse. Problemet er at stillingsannonsen ikke spesifiserte stillingsprosenten, og det ble heller aldri nevnt i mine fem kommunikasjoner med rekrutterer (tre telefonsamtaler og to e-poster). I min glede over tilbudet sa jeg opp leiligheten min og signerte kontrakt på et nytt bosted i et annet fylke. Nå har jeg mottatt kontrakten, og det viser seg at stillingen kun er 60%. Dette kom som en overraskelse, da jeg trodde det var en fulltidsstilling. Selv om jeg innser at jeg burde ha spurt spesifikt om stillingsprosenten, mener jeg at dette burde vært tydelig kommunisert i utlysningen eller i løpet av ansettelsesprosessen. Den reduserte stillingsprosenten medfører en betydelig lavere lønn enn forventet, og setter meg i en vanskelig økonomisk situasjon. Jeg føler meg tvunget til å akseptere tilbudet, men må sannsynligvis finne en ekstrajobb for å få endene til å møtes. Jeg er klar over at jeg burde ha avklart dette tidligere, men nå trenger jeg råd om veien videre. Har arbeidsgiver juridisk rett til å utelate stillingsprosenten i annonsen og under ansettelsesprosessen, selv om det ikke er nevnt med et eneste ord? Hva er mine rettigheter i denne situasjonen? Anonymous poster hash: 34ba5...954 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet torsdag kl 11:21 Del Skrevet torsdag kl 11:21 Hovedregelen i arbeidslivet er at folk skal tilsettast i fulltidsstillingar, det er også arbeidsmiljølovens hovedregel: Sitat § 14-1 b.Ansettelse på heltid og deltid (1) Arbeidstaker skal som hovedregel ansettes på heltid. (2) Før arbeidsgiver fatter beslutning om ansettelse i deltidsstilling, skal arbeidsgiver skriftlig dokumentere behovet for deltidsansettelse. Dokumentasjonen skal være tilgjengelig for tillitsvalgte, og spørsmålet om deltidsansettelse skal drøftes med de tillitsvalgte. Når ikkje anna stillingsprosent er presisert så følger det at stillinger er ei heiltidsstilling. I tillegg så skal arbeidsgiver som du ser ha skriftleg dokumentasjon på at det er behov for å lyse ut deltidsstilling, som igjen understreker behovet for å presisere at det er snakk om deltidsstilling. Merk likevel at arbeidsmiljølova aksepterer vekentleg arbeidstid på 40 timar, og seier ingenting om lønn. Det hadde sjølvsagt vært ryddig av deg å etterspørre bekreftelse på stillingsprosent, om du får gratis kaffe på jobben, om det er fleksitidsordning, muligheit for gratis parkering, om du fritt kan forlate arbeidsplassen i matpausa, osv, osv, men det er heilt vanleg å berre akseptere at slike ting er innafor det som er å rekne som normalt i arbeidslivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå