Complexity Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 21 hours ago, Kajac said: Hvis du tenker på den bryteren på dashbordet, så justerer den lyktene ned, ikke opp. Hvis du tenker på kalibreringsskruene på selve frontlykten, så må de nesten være der for at lyktene skal kunne kalibreres. Fleste nyere biler som f.eks min 6 år gamle har vel motoriserte lykter. Justeres på skjermen i bilen da og er veldig lett tilgjengelig for tukling. Endret 3. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Complexity skrev (1 time siden): Fleste nyere biler som f.eks min 6 år gamle har vel motoriserte lykter. Justeres på skjermen i bilen da og er veldig lett tilgjengelig for tukling. Tesla er vel heller unntaket her, som begraver alt i menyer og undermenyer. De fleste, inkl. nye biler, har manuelle skruer på lyktekassene. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 8 minutes ago, Kajac said: Tesla er vel heller unntaket her, som begraver alt i menyer og undermenyer. De fleste, inkl. nye biler, har manuelle skruer på lyktekassene. Seriøst? Høres fryktelig avleggs ut. Da må man kansje ha egne led's for nær og fjærnlys da istedefor å bruke motor til å vippe dem opp og ned som på Tesla. Er forøvrig Meny - Service - Juster lys Så ikke så veldig nedgravd i menyer.. Endret 3. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 1 hour ago, Complexity said: Seriøst? Høres fryktelig avleggs ut. Da må man kansje ha egne led's for nær og fjærnlys da istedefor å bruke motor til å vippe dem opp og ned som på Tesla. De har nok kalibrering, mekanisk eller elektronisk, du ikke har tilgang til der. Den høyeste innstillingen du har tilgang til i menyen er ikke høyere/sterkere enn maksimalt tillatt. Det er begrenset med fast kalibrering som gjøres på verksted. Ingen lykter er 100% like (og tesla er vel ikke kjent for 100% rette karroserier heller...), så det er er alltid en fast justering av et eller annet slag for å hindre at de lyser høyere enn tillatt. En vanlig måte er at man parkerer automatiske justeringen i en serviceposisjon, og så justerer man lysbildet mekanisk til det er korrekt og lovlig. Da er 0-punktet satt riktig, og automatikk og evt. brukerinstillinger justerer innenfor det igjen. Endret 3. april av MailMan13 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 11 minutes ago, MailMan13 said: De har nok kalibrering, mekanisk eller elektronisk, du ikke har tilgang til der. Tviler på at den høyeste innstillingen du har tilgang til i menyen er høyere/sterkere enn maksimalt tillatt. Det settes på verksted. Ingen lykter er 100% like, så det er er alltid en fast justering av et eller annet slag for å hindre at de lyser høyere enn tillatt. Bytter man lykter på en nyere Tesla må man ta seg en kjøretur før høyden er justert inn. De bruker AI og kamera til det og verksted er ikke involvert. Man kan justere dem helt opp i menyen omså.. Min bil er så gammel at den har fysiske sensorer som måler vinkelen på bilen og bruker det til å justere høyden på lyset men jeg kan velge å heller bruke kamera og ai som på nyere om ønskelig. Endret 3. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april On 4/3/2025 at 9:47 PM, Complexity said: Seriøst? Høres fryktelig avleggs ut. Da må man kansje ha egne led's for nær og fjærnlys da istedefor å bruke motor til å vippe dem opp og ned som på Tesla. Er forøvrig Meny - Service - Juster lys Så ikke så veldig nedgravd i menyer.. Ikke alt som er nytt er bedre. Fastmonterte og fabrikkjusterte lys er en liten pris å betale for å slippe å ha feiljusterte lys 24/7, som på Tesla. Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan Tesla har blitt typegodkjent med dette systemet en gang. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april I dag møtte jeg en nyere Peugeot 3008 (eksostypen) med totalt feilstilte lys. Var veldig blendende. Syns dette er et ganske generelt problem på nyere biler, og ikke merkespesifikt. Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet torsdag kl 06:55 Del Skrevet torsdag kl 06:55 (endret) likferd skrev (På 3.4.2025 den 19.04): Det er også bare tull at det er LED teknologien som er problemet. Problemet er at lysene er FOR HVITE og FOR STERKE. Jeg vil tro de aller, aller fleste har utelukkende LED lys i hjemmene sine i dag. Ser du forskjell på de, og gløde/halogen pærene du hadde før? Neppe. Folk går ikke rundt i sitt eget hjem og blir blendet av lampene sine. Det er fordi de pærene er laget for å emulere dagslys Bare som et lite tillegg til dette så er LED-pærer for innendørs bruk rundt 2700-3000K. For å simulere det relativt gule lyset fra dagslys, som du sier. Mens bilpærer er gjerne 5500-6500K, som er et mye hvitere lys, med mye mer blått. Noe som oppfattes av våre øyne som mye kraftigere. En annen ting med det blå lyset er hjernen vår blir mer våken av det (er derfor man ikke bør sitte foran en skjerm / mobiltelefon før man legger seg), noe som flere bilprodusenter har for seg gjør det til en god ide å sette slike lys i billykter for at føreren skal se best mulig og samtidig holde seg våken. Uten å tenke på at motgående trafikk oppfatter dette intense blåhvite lyset som veldig ubehagelig. Et tips til å redusere denne effekten fra motgående trafikk er å bruke gule briller. F.eks. slike, Milwaukee Enhanced: https://www.staypro.no/verneutstyr/oye-ansiktsbeskyttelse/vernebriller/vernebriller/milwaukee-enhanced-vernebriller-gul-linse-imripebeskyttelse-3083977 For de av oss som bruker briller er det desverre ikke noe alternativ. Jeg har prøvd disse, 3M 3700 med gult glass: https://www.staypro.no/verneutstyr/oye-ansiktsbeskyttelse/vernebriller/vernebriller/3m-secure-fit-3700-vernebriller-limegronn-brillestang-gul-linse-2720140 ...men de var veldig distraherende å bruke. De passer og fungerer for å redusere oppfatningen av blått lys, men den kanten på brillene gjorde at det hele tiden føltes som om det var noe som beveget seg i sidesynet når jeg kjørte. Endret torsdag kl 06:56 av PaladinNO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå