Gå til innhold

LED-lysene i nyere biler. Praktisk eller farlig?

AMajor

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Det er bare om kvelden jeg opplever dette. At LED-lysene fra nyere biler nesten gjør at jeg ikke ser veibanen. Jeg tror rett og slett at jeg må begynne å bruke solbriller for å unngå blending.

Noen som husker blitzen på de gamle kameraene som tok bilder før i tiden? Det er som å møte en blitz som er konstant på, når bilene kjører forbi. Jeg har lest to forskjellige versjoner om LED-lysene. Den ene at noen nyere biler bruker LED som projiserer lyset på veien, omtrent som projektorer som sender lys mot et hvitt lærret når man ser film, og den andre versjonen; at de i realiteten benytter presis optikk for å gi en kraftig, konsentrert lysstråle. Uansett, hva som er rett, så oppleves begge situasjonene like ille for den som blir utsatt for det. Hvorfor kan ikke vegvesenet eller direktoratet (som kan gjøre noe med det) gripe inn og gjøre slike lys forbudt? Er det inkompetanse eller ren latskap?

Hva er deres erfaringer?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LED-lys som er riktig justert skal ikke blende mer enn halogenlys. Men er de feil justert blender de gjerne mer enn tilsvarende halogenpærer ville gjort. 

Det er selvsagt ikke mulig å gjøre dette forbudt. Mange nye biler kommer kun med LED-lys, og hva med alle som allerede har en bil med LED-lys? Dessuten er det sikkert bare et tidsspørsmål før EU forbyr glødepærer i biler, slik at alle må montere LED når de bytter pære i de gamle bilene sine. Man får allerede H4, H7, osv. LED-pærer som er godkjent for bruk på vei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (24 minutter siden):

Om man hadde fjernet muligheten for å justere lysene selv så hadde det sikkert fungert fint.

Mange som stiller lysene opp.

Hvis du tenker på den bryteren på dashbordet, så justerer den lyktene ned, ikke opp. Hvis du tenker på kalibreringsskruene på selve frontlykten, så må de nesten være der for at lyktene skal kunne kalibreres.

Lenke til kommentar

Problemet er at mange land, som f.eks. Norge, ikke er like flate som Nederland. Blir ofte blendet av nye biler på vei til jobb da deler av veien består av så godt som en eneste lang bakketopp. Motgående biler vil da blende helt til de kommer så nære at bakken har samme vinkel for begge biler.

Noe annet som distraherer, men som trolig har bedret seg, er biler med strobende LED-baklys. Ser ikke så veldig mye av dette lengre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
AMajor skrev (10 timer siden):

Uansett, hva som er rett, så oppleves begge situasjonene like ille for den som blir utsatt for det.

Begge deler er rett. Det er to typer LED-lys i ulik prisklasse som brukes på ulike biler.

Nei, begge situasjonene oppleves ikke like ille. Adaptiv matrix lys (projiserende med automatisk dimming av lyset som projiseres mot motgående trafikk) oppleves ikke like ille.

LED-teknologien har gjort adaptiv matrix både rimelig og mer utbredt. Takk LED! Jeg tror du har glemt hvor ille det var før i tiden: En dårlig kombinasjon av lite lys og mye blending av motgående trafikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg møter heller biler med "automatisk dimming av lyset som projiseres mot motgående trafikk" enn biler med LED-lys som kun har selvjustering. Er mange humper i veien der jeg ferdes, og den mekaniske selvjusteringen som fysisk justerer lysene nedover er ikke rask nok.

Den automatiske dimmingen er elektronisk, og bare reduserer strømmen til en del av diodene i LED-panelet når systemet registerer at det kommer en bil i mot.

Jeg klagde på dette til en servicemann fra Veguvesenet da det ble gjort en kontroll av lysene på min egen bil (kun halogen originalt) tidligere i år, og lurte på om og hvorfor dette var lov. Svarets natur var av en slik at art at jeg sjeldent hører verre ansvarsfraskrivelse, men at jeg i korte trekke bare måtte redusere farten når jeg føler meg blendet av biler med lovlige LED-lys fra fabrikk.

Så jeg har ettermontert LED-lys som "arbeidslys" som jeg bruker som komplimerende nærlys når jeg kjører, også i mørket. De første var for kraftige (noe jeg hele tiden også var klar over, og brukte lysene med omhu), men jeg har nå byttet til noen med et veldig tynt, men bredt lysmønster (Rigid 504813) som fungerer veldig bra sammen med halogennærlysene også når jeg møter biler.

Men det verste, synes jeg, er de som bare får montert av et verksted en E-merket LED-bjelke som ekstralys, uten å ha noen peiling på hvor kraftig den egentlig er og hvordan den er å møte - og blender ned alt for sent.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AMajor skrev (11 timer siden):

Hei alle,

Det er bare om kvelden jeg opplever dette. At LED-lysene fra nyere biler nesten gjør at jeg ikke ser veibanen. Jeg tror rett og slett at jeg må begynne å bruke solbriller for å unngå blending.

Noen som husker blitzen på de gamle kameraene som tok bilder før i tiden? Det er som å møte en blitz som er konstant på, når bilene kjører forbi. Jeg har lest to forskjellige versjoner om LED-lysene. Den ene at noen nyere biler bruker LED som projiserer lyset på veien, omtrent som projektorer som sender lys mot et hvitt lærret når man ser film, og den andre versjonen; at de i realiteten benytter presis optikk for å gi en kraftig, konsentrert lysstråle. Uansett, hva som er rett, så oppleves begge situasjonene like ille for den som blir utsatt for det. Hvorfor kan ikke vegvesenet eller direktoratet (som kan gjøre noe med det) gripe inn og gjøre slike lys forbudt? Er det inkompetanse eller ren latskap?

Hva er deres erfaringer?

Har du fått sjekket synet i det siste? Når man kommer opp i en viss alder så blir øynene mer følsomme for lys. En tur til optiker eller øye-lege kan være ganske opplysende.

Lenke til kommentar
12 hours ago, AMajor said:

Hei alle,

Hva er deres erfaringer?

Du er overhodet ikke alene om det å oppleve LED-lyktene på mange moderne biler som betydelig mer irriterende og problematiske enn den gamle typen lykter. Jeg vet heller lite om teknologien bak, men det kan helt klart være en kjempeforskjell. Det handler ikke bare om lysstyrke i seg selv, men om det at den nye typen lys består av mye mer blått lys, etter hva jeg forstår. Det er derfor de oppleves som mye hvitere og kaldere. Disse store mengdene av lys som tilhører de blå delene av spektrumet er ikke bra for øynene i lengden. Noe av problemet synes å bestå i lykter som er for store og sterke sett i forhold til hvordan de burde ha blitt utformet, noe i lykter som ikke er riktig justert, og noe i at disse nye lyktene rett og slett oppfører seg annerledes (den minste lille helning eller vinkel gjør at motgående trafikk blir møtt av et lys som er så voldsomt at det minner om fjernlysene på gamle biler, dvs. det lyset man kun brukte i mørke, på veier som ikke var godt opplyst, som en ble lært at en skulle slå av idet en møter noen for å være hensynsfull). En kan bare anmode eiere av biler med LED-lys om å sjekke at lyktene er korrekt innstilt, å bruke eventuell full lysstyrke så lite som mulig, droppe ekstra kraftige pærer, osv. Når det gjelder det å beskytte seg mot dette, kan en få briller eller overbriller som filtrerer bort en del av det mest intense blå lyset, uten at det påvirker synlighet i nevneverdig grad. Disse vil gjerne ha glass med en tydelig rødaktig eller gulaktig farge. En kan også få lyse solbriller som kun demper innkommende lys bittelitt, og som det derfor er helt trygt å kjøre med i grålysningen eller i skumringen, så sant en har en vanlig god øyehelse.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (2 timer siden):

Så jeg har ettermontert LED-lys som "arbeidslys" som jeg bruker som komplimerende nærlys når jeg kjører, også i mørket. De første var for kraftige (noe jeg hele tiden også var klar over, og brukte lysene med omhu), men jeg har nå byttet til noen med et veldig tynt, men bredt lysmønster (Rigid 504813) som fungerer veldig bra sammen med halogennærlysene også når jeg møter biler.

Men det verste, synes jeg, er de som bare får montert av et verksted en E-merket LED-bjelke som ekstralys, uten å ha noen peiling på hvor kraftig den egentlig er og hvordan den er å møte - og blender ned alt for sent.

Takk for at du brukte lysene med omhu. Sikkert ikke alle som er klar over det på sin egen bil og ikke gjør noe med det. Var mye enklere før i tiden. Virker som at mange ting bare blir mer og mer kompliserte med tiden. Vil tro at ikke alle har tid eller mulighet til å sette seg inn når alt blir elektronisk og automatisert. Mange vil vel tror at alt er fint da.

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Har du fått sjekket synet i det siste? Når man kommer opp i en viss alder så blir øynene mer følsomme for lys. En tur til optiker eller øye-lege kan være ganske opplysende.

Ja, jeg var hos legen og fikk de sjekket. Var ingenting galt med de. Hovedproblemet er LED-lysene med blålyset og muligens disse teknologiene som skal gjøre at det blir enklere for bilistene med disse lys-typene å se bedre på veien. Ulempen er bare at det har motsatt effekt på de motgående bilistene.

Dikedis skrev (56 minutter siden):

Du er overhodet ikke alene om det å oppleve LED-lyktene på mange moderne biler som betydelig mer irriterende og problematiske enn den gamle typen lykter. Jeg vet heller lite om teknologien bak, men det kan helt klart være en kjempeforskjell. Det handler ikke bare om lysstyrke i seg selv, men om det at den nye typen lys består av mye mer blått lys, etter hva jeg forstår. Det er derfor de oppleves som mye hvitere og kaldere. Disse store mengdene av lys som tilhører de blå delene av spektrumet er ikke bra for øynene i lengden. Noe av problemet synes å bestå i lykter som er for store og sterke sett i forhold til hvordan de burde ha blitt utformet, noe i lykter som ikke er riktig justert, og noe i at disse nye lyktene rett og slett oppfører seg annerledes (den minste lille helning eller vinkel gjør at motgående trafikk blir møtt av et lys som er så voldsomt at det minner om fjernlysene på gamle biler, dvs. det lyset man kun brukte i mørke, på veier som ikke var godt opplyst, som en ble lært at en skulle slå av idet en møter noen for å være hensynsfull). En kan bare anmode eiere av biler med LED-lys om å sjekke at lyktene er korrekt innstilt, å bruke eventuell full lysstyrke så lite som mulig, droppe ekstra kraftige pærer, osv. Når det gjelder det å beskytte seg mot dette, kan en få briller eller overbriller som filtrerer bort en del av det mest intense blå lyset, uten at det påvirker synlighet i nevneverdig grad. Disse vil gjerne ha glass med en tydelig rødaktig eller gulaktig farge. En kan også få lyse solbriller som kun demper innkommende lys bittelitt, og som det derfor er helt trygt å kjøre med i grålysningen eller i skumringen, så sant en har en vanlig god øyehelse.

Bra man ikke er alene om alt her i verden :) Ja, du har rett at det er mer blått lys. Ja, de minner faktisk om langlysene i gamle dager. 

Takker for mange gode svar.

Lenke til kommentar
AMajor skrev (14 timer siden):

Hei alle,

Hva er deres erfaringer?

Mine erfaringer er som dine - at LED-lys på biler er farlige for motgående trafikk i nattemørket.
De er mye verre enn å møte biler med gamle 1000-metre påslått!

Utrolig at det er lov, de er livsfarlige.

Lenke til kommentar
AMajor skrev (16 minutter siden):

Takk for at du brukte lysene med omhu. Sikkert ikke alle som er klar over det på sin egen bil og ikke gjør noe med det. Var mye enklere før i tiden. Virker som at mange ting bare blir mer og mer kompliserte med tiden. Vil tro at ikke alle har tid eller mulighet til å sette seg inn når alt blir elektronisk og automatisert. Mange vil vel tror at alt er fint da.

Her er ca. hva jeg har på bilen av ekstralys:

Hadde en..."gjennomgang" i januar, så halvparten er byttet ut.

Spoiler

IMG_1395_crop.jpg

Grøftelysene og "arbeidslysene" (nederst til hver side og over lysbøyle) er de jeg refererte til. Alle er nå byttet.
Grøftelysene er nå typegodkjent og E-merket, og arbeidslysene har nå et smalt lysbilde - ingen som blinker på meg når jeg kjører med dem i mørket, så antar det er greit.

LED-baren på taket er nå en Lazer Triple-R Elite 24 (den gamle røk 2 uker etter PKK), med rundt 27.000 Lumen. Den er forferdelig å møte hvis jeg ikke gjør jobben min bak rattet. Montert som arbeidslys, men koblet over ratthendel og brukes som ekstralys (teknisk sett, ikke lov) når det passer seg.

Har montert gule filtre (anbefalt) som både demper lysmengden og endrer fargen så det er mer behagelig å kjøre, mindre vondt å møte, pluss at det kaldhvite lyset fra andre biler skjærer i gjennom lyset mitt i svinger så jeg kan få blendet ned allerede før jeg møter dem.

Lenke til kommentar

Tror det nesten kun er Tesla Model 3 og Y som jeg møter som sjenerer på den måten. De er skarpe og blendende. Ellers så irriterer det meg mer det blåskjæret enkelte biler har i kanten på lyset, spesielt BMW i3. Ofte når de ligger langt bak meg, og treffer en hump, så ser jeg noe blått som blinker i sidesynet i bakspeilet, og begynner å ser om det kommer noen utrykningskjøretøy lenger bak i køen.

Har selv autodimming av fjernlys på min bil, men den var så treg og dårlig at jeg skrudde det av. Har fulgt med når jeg har sittet på med min bror i hans VW ID4, og de lysene fungerer veldig bra med bortblending av andre biler, og fungerer også kjappere enn mange gjør manuelt ved å slå av fjernlys. Humper er vanskelig å hindre blending på, selv uten matrix lys og fjernlys på. Det er norsk vei sin skyld.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Tror det nesten kun er Tesla Model 3 og Y som jeg møter som sjenerer på den måten. De er skarpe og blendende. Ellers så irriterer det meg mer det blåskjæret enkelte biler har i kanten på lyset, spesielt BMW i3. Ofte når de ligger langt bak meg, og treffer en hump, så ser jeg noe blått som blinker i sidesynet i bakspeilet, og begynner å ser om det kommer noen utrykningskjøretøy lenger bak i køen.

Det kan være biler med xenon lys, for xenon pærene avgir et veldig blått lys. Jeg har møtt flere av dem selv - det blåskjæret virkelig stikker i øynene, spesielt ved enkelte vinkler avhengig av reflektoren.

Lenke til kommentar

At man blir blendet av LED og ikke halogen er ikke fordi LED er så himla sterke, men fordi halogen er så himla svake.

Kjørte nettopp en bil her om dagen med halogenlys på kvelden, føltes som stearinlys. Sjokkert over at det er lovlig med halogen på nye biler.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, IceBlitz said:

Kjørte nettopp en bil her om dagen med halogenlys på kvelden, føltes som stearinlys. Sjokkert over at det er lovlig med halogen på nye biler.

Kommer helt an på hvor gode reflektorene er og hvor gode pærene er. Første bilen min hadde helt patetisk lys. Neste bil hadde helt vanvittig mye bedre lys. Begge H4 halogen.

Men at (noen) LED-lys blender er det mange som mener. Kjapt google-søk bekrefter det.

Lenke til kommentar

Mistenker at dette har meir med at mange har feiljusterte lys. Sidan nye bilar heller ikkje skal inn tl EU-kontroll før etter 4 år så er det gode muligheiter for at feiljusteringa ikkje blir påpeikt på ei stund. 
Utan å ha belegg for påstand så kan eg lett så for meg at mange verksted tar lett på kontrollering og justering av lysa då dette kan være litt pirkete arbeid som krever nøyaktigheit, for ikkje å snakke om å forsikre at bilen står plant, har rett dekktrykk og slikt før ein justerer lysa.

Eg vil likevel også dra fra at med dei nye LED lysa så får du vesentleg mykje betre sikt når du bruker fjernlysa, så i kva grad dei nye LED lysa er farlegare på grunn av blending, eller tryggare på grunn av betre sikt er eg neimen ikkje heilt sikker på.

I tillegg er det også mykje feil lysbruk generelt sett, frå den gamle klassikaren der ein kjøyrer med grøftelys og nærlys samtidig, til dei meir nyintroduserte feila med at ein let automatikken ta seg av alt frå automatisk nedblending av fjernlysa til å slå på baklysa når det blir mørkt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...