Gå til innhold

Unge incels og lett påvirkelige ungdom

Anbefalte innlegg

Martelè skrev (22 minutter siden):

Jeg er på siste episode av Adolescence. Det eneste minuset jeg har å si er at
det å være "incel" når man er 13 år er så teit at det er borderline umulig. Så det er en massiv logisk brist

Få til ingen som er så lettpåvirkelige som 13-åringer. Se på hvordan skolehverdagen til de ungene var, legg til mediekjør og onlinepåvirkning fra folk som Tate osv, så...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (18 minutter siden):

Få til ingen som er så lettpåvirkelige som 13-åringer. Se på hvordan skolehverdagen til de ungene var, legg til mediekjør og onlinepåvirkning fra folk som Tate osv, så...

Du forstår ikke hva jeg prøver å si

• Liker 2
Lenke til kommentar
Martelè skrev (10 timer siden):

Du forstår ikke hva jeg prøver å si

Så forklar det skikkelig? 🙂

Martelè skrev (11 timer siden):

det å være "incel" når man er 13 år er så teit at det er borderline umulig.

Det er teit, men det blir bare mer og mer av det. 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (11 timer siden):

Var noen jenter som var sinte på de voksne som ville flytte eksamen og ødelegge russetiden. De hadde jo trossalt planlagt det sidene ungdomsskolen. Har et søskenbarn som begynte planleggingen sommeren hun skulle begynne på VGS. Det er sykt lett å påvirke unge folk så de innbiller deg at noe er viktig eller reellt fra veldig ung alder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Martelè skrev (9 minutter siden):

Det ville vært høyst abnormt for en 13-åring å ikke være jomfru (eller sølibat)

Det er sant, iallefall når man ser på hva som skal være seksuell lavalder. Men man hører jo i serien at det er langt fra alle som følger dette. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Martelè said:

Det ville vært høyst abnormt for en 13-åring å ikke være jomfru (eller sølibat)

Jeg har ikke sett serien, men antar det siktes til incel mer som en tenkt identitetsmarkør fremfor den rent kliniske betydningen av ordet.
At gutten er preget av TikTok mannosfære-surr i en Andrew Tate-tradisjon, fremfor en nøytral vurdering av guttens jomfrustatus og hvorvidt det er frivillig, som egentlig sjeldent er det man sikter til hvis man bruker beskrivelsen incel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Incel" er et begrep som har blitt kapret av kvinner og brukes nå mot enhver mann som sier eller gjøre noe de ikke liker. Jeg tror ikke de vet hva det opprinnelig betyr engang. I starten var det bare et helt harmløst uttrykk som gutter brukte for å gjøre narr av hverandre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Poppmunn said:

"Incel" er et begrep som har blitt kapret av kvinner og brukes nå mot enhver mann som sier eller gjøre noe de ikke liker. Jeg tror ikke de vet hva det opprinnelig betyr engang. I starten var det bare et helt harmløst uttrykk som gutter brukte for å gjøre narr av hverandre. 

Nei, den første bruken av ordet kom i 1997 og ble oppfunnet av Alana for hennes HTML nettside, hun tenkte det som en:

[...]peer-support website and mailing list for people who had difficulty starting relationships or finding partners for dating or sex.  “Alana’s Involuntary Celibacy Project” started as a friendly forum for men and women, gay and straight. 

[...]During her college years and after, Alana realized she was bisexual and became more comfortable with her identity.
Around 2000, she stopped participating in her online project and gave the site to a stranger.
In 2018, Alana said of her project: "It definitely wasn't a bunch of guys blaming women for their problems.
That's a pretty sad version of this phenomenon that's happening today. Things have changed in the last 20 years

When she read about the 2014 Isla Vista killings, and that parts of the incel subculture glorified the perpetrator, she wrote: "Like a scientist who invented something that ended up being a weapon of war, I can't uninvent this word, nor restrict it to the nicer people who need it".
She expressed regret at the change in usage from her original intent of creating an "inclusive community" for people of all genders who were sexually deprived due to social awkwardness, marginalization, or mental illness.

In the 2000s, incel communities became more extremist as they adopted behaviors common on forums like 4chan and Reddit, where extremist posts were encouraged as a way to achieve visibility.
According to Bruce Hoffman and colleagues writing in Studies in Conflict & Terrorism, as "edgy" and extremist statements became more prevalent in incel communities, so too did extremist trolling and "shitposting".

The r/incels subreddit, a forum on the website Reddit, later became a particularly active incel community. It was known as a place where men blamed women for their inceldom, sometimes advocated for rape or other forms of violence, and were misogynistic and often racist.

Dersom man leter etter en mer nøytral term for å være ufrivillig sexløs, tror jeg man ungår mange potensielle misforståelser om man bare forklarer sin situasjon uten å dra inn dette begrepet som har blitt så betent, ikke fordi kvinner kapret ordet, men fordi en gjeng reaksjonære idioter gjorde det.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (21 timer siden):

Hei, har du tatt dette sitater ut fra en annen tråd? Og laget ny tråd pga sitatet?

Vel uansett. Ville ikke kalt noen så unge for incel (jeg har ikke sett serien bare så det er nevnt). Men at man er lett påvirkelig og kan få misogynistiske tanker pga influensere burde det være liten tvil om.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Gargantua said:

Hvorfor skriver du om hvor og hvordan ordet oppstod? Poppmunn sier jo at det er kapret. Skjønner du hva "kapret" betyr? Det betyr at det er blitt tatt og omgjort til noe annet. Ergo er det helt irrelevant hva opprinnelsen er. Nå brukes det som et catch-all-skjellsord av kvinner på gutter og menn som - i deres øyne - er "taperne" på kjønnsmarkedet. Omtrent slik som "hore" blir brukt som skjellsord av gutter på jenter og kvinner som viser det minste tegn på promiskuitet. 

Det var poppmunn som først begynte å fortelle om hvordan ordet først ble brukt, men det var galt så jeg opplyste om hvor ordet faktisk først kom fra.
Jeg annerkjenner at ordet ble kapret, likevel synes jeg ikke historien er irrelevant, den forteller noe om hvor ordet kom fra og når og hvordan det ble kapret.

Jeg opplever i liten grad at ordet brukes for å henge ut folk som er uheldige med dating, og ser det mest brukt for å beskrive en type mannosfære-tankegang alá Andrew Tate, uten å påstå at mine observasjoner er mer gyldige enn dine.
Men tenker at førstnevnte er mer nedrig, mens sistnevnte yter en funksjon for å i korthet beskrive en viss type gruppe.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gargantua skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skriver du om hvor og hvordan ordet oppstod? Poppmunn sier jo at det er kapret. Skjønner du hva "kapret" betyr? Det betyr at det er blitt tatt og omgjort til noe annet. Ergo er det helt irrelevant hva opprinnelsen er. Nå brukes det som et catch-all-skjellsord av kvinner på gutter og menn som - i deres øyne - er "taperne" på kjønnsmarkedet. Omtrent slik som "hore" blir brukt som skjellsord av gutter på jenter og kvinner som viser det minste tegn på promiskuitet. 

Det er gjerne et svar til dette:

Poppmunn skrev (45 minutter siden):

I starten var det bare et helt harmløst uttrykk som gutter brukte for å gjøre narr av hverandre. 

Og hva ordet betyr før det ble brukt av kvinner er høyst relevant.

Sitat

"Incel" er et begrep som har blitt kapret av kvinner og brukes nå mot enhver mann som sier eller gjøre noe de ikke liker. Jeg tror ikke de vet hva det opprinnelig betyr engang.

Oh boy.

Før det ble et meme, så var det et seriøst uttrykk på 90-00 tallet for mennesker som levde i ufrivillig sølibat og forsøkte å komme seg ut av det på konstruktive måter.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-45284455

Så kom Pick Up Artist, Red Pill og Game Theory-gutta og lagde regler og strategier for hvordan lykkes å lure jenter til sengs gjennom manipulasjon og mild men kynisk sosial kontroll -- som er i skarp kontrast til og i motsetning til konstruktiv selvhjelp eller god inngang til et godt forhold.

Ut derfra vokste igjen MGTOW, som motreaksjon til å drive et spill med jenter -- menn som bare lar være å forholde seg til at dating eksisterer overhode.

Kulturen Red Pill og Pick Up-Artist-opplegget tiltrakk seg dog også hva som ble til det nye incel-miljøet, for gutter, som vet om men ikke liker og/eller klarer å ta seg bryet med å forsøke å game dating og lure kvinner -- og/eller som mislykkes å drive et spill med jenter sine følelser.
Som bruker hva folk som gamer systemet vet, mot kvinner, retorisk;
De anser kvinner som dumme og lettlurte, fordi de i snitt faller for manipulasjon om de utsettes nok for det av mange nok individer med forskjellige strategier.

Kvinner ble mer og mer objektivifisert og regnet som et trofé i kulturene.
Blant noen menn, bare en et score på tavlen, en medalje i skapet, et foto i boken.
For de som mislykkes, vesener på en pedestall, langt over dem selv -- noe andre gutter vinner -- gjerne ansett som plassert langt over dem av samfunnet, for å legge skylden på noen andre.

Incels i dag er en ekte gruppe mennesker, som per i dag er et miljø som er ekstremt tvilsomt, politisk, moralsk og filosofisk.

Når noen kaller noen en incel, så er det gjerne ut av forrakt for dette miljøet skjellsordet stammer fra.

---

Når unge uten kunnskap om hva ordet betyr bruker det, så er det bare brukt for sjokkverdien.
Som noen gutter eller jenter kalle jenter hore, uten å engang implisere at de selger sex eller har hatt sex med mange. Det er bare et skjellsord.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (23 minutter siden):

Hei, har du tatt dette sitater ut fra en annen tråd? Og laget ny tråd pga sitatet?

Vel uansett. Ville ikke kalt noen så unge for incel (jeg har ikke sett serien bare så det er nevnt). Men at man er lett påvirkelig og kan få misogynistiske tanker pga influensere burde det være liten tvil om.

Splittet ut av annen tråd av mod, hvorfor ikke innlegget jeg siterte ble med i moderering aner jeg ikke. 🙂

Var vel i tråden om tv-serier eller så.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Splittet ut av annen tråd av mod, hvorfor ikke innlegget jeg siterte ble med i moderering aner jeg ikke. 🙂

Tror ikke jeg har vært innom der. 🙂

Men uansett. Ungdom er kjempepåvirkelige. Både på godt og vondt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Jeg liker at det splittes ut, for mange av elementene i diveres forestillinger og holdninger er mye lettere å adressere i egne tråder, hvor det ikke er mulig å hoppe tilbake på Snøhvit eller Rings of Power eller hva en tilfeldig politiker mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Tror ikke jeg har vært innom der. 🙂

Men uansett. Ungdom er kjempepåvirkelige. Både på godt og vondt.

Det var meningen ja, du ser jo innlegget jeg siterte øverst. 👍🙂

Er om serien Adolesence på netflix.

Den anbefales forsåvidt. Ekstremt godt skuespill, spesifikt av gutten, far og, for min del, psykolog/terapeut.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Jeg liker at det splittes ut, for mange av elementene i diveres forestillinger og holdninger er mye lettere å adressere i egne tråder, hvor det ikke er mulig å hoppe tilbake på Snøhvit eller Rings of Power eller hva en tilfeldig politiker mener.

Joda, men de kunne tatt med innlegget jeg siterte skikkelig sånn at evt misforståelser ungåes. 👍🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (11 minutter siden):

Det var meningen ja, du ser jo innlegget jeg siterte øverst. 👍🙂

Er om serien Adolesence på netflix.

Den anbefales forsåvidt. Ekstremt godt skuespill, spesifikt av gutten, far og, for min del, psykolog/terapeut.

Jeg har for tiden andre strømmetjenester enn netflix, men kanskje en gang i fremtiden at jeg får sett den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...