Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjult lydopptak av samtaler, bør det være lovlig?

Gjest 68103...5c1

Anbefalte innlegg

Gjest 68103...5c1 skrev (32 minutter siden):

Du vil ikke føle det som problematisk at noen, det være seg bekjente eller fremmede, tar opp samtaler med deg uten at du vet om det?

Anonymous poster hash: 68103...5c1

Hva skulle liksom problemet være? Den som tar opp vet jo allerede hva jeg sa, og jeg er en type som står for det jeg sier. Så jeg ser absolutt ikke noe problem der.

Problemet er vel de som lyver så det renner, manipulerer, presser og står på. Hvis deres skitne teknikker avkles så er det klart de ikke liker det. Skjulte opptak tar brodden bort fra slike giftige personer, så samfunnsnytten av lovligheten er jo krystallklar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kan problematiserast er i kva grad du har berettiga forventning til at ein privat samtale blit hold privat mellom dei som var til stades. Her tek lovverket utgangspunkt i at om du for å sjølv huske samtalen tek lydopptak, noterer, eller berre husker samtalen går for det samme. 

Med dagens teknologiutvikling så kan ein nok ikkje forvente mindre opptak. 

Det som kan være aktuelt er å justere regelverket på bruken av slike opptak, som til dømes at i ein rettssak så kan ikkje opptaket leggast fram direkte men må i staden gjenfortellast av den som var til stades og gjorde opptaket. Men ei slik endring vil også ha negativ betydning, som til dømes at det blir vanskelegare å legge fram sterke bevis. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Lydopptak av samtaler man selv deltar i er lovlig. Det er bare å bli vant til det, i stedet for å hisse deg opp på lovlydige borgere.

Jeg er da fullt klar over at det er lovlig. 

Men jeg kommer jo ikke til å bli "vant med det" av den grunn. 

Om du føler at du må ha lydopptak av noen, så er det på tide å avslutte den relasjonen snarest og komme seg vekk. 

Simen1 skrev (6 timer siden):

Hvorfor tror du lydopptak har noe særlig med personvern å gjøre?

Hvorfor mener du lydopptak av samtaler man selv deltar i er overvåkning?

Fordi lydopptak kan spres både bevisst og ubevisst når de først er tatt opp. 

Men om du ikke skjønner at det er ubehagelig for mange (les: de aller fleste) Om det blir mer vanlig med lydopptak så ser jeg ingen grunn til å forsøke å endre din mening. 

Lenke til kommentar
Cyrio skrev (4 timer siden):

Jeg er da fullt klar over at det er lovlig. 

Men jeg kommer jo ikke til å bli "vant med det" av den grunn. 

Vel, du er åpenbart provosert over folk som følger loven. Hvor mange andre lover og regler er det du skylder på lovlydige borgere for å følge loven? Burde ikke det sinnet vært rettet mot politikere som har laget lovverket sånn, eller lar det forbli sånn? Folk som følger loven gjør jo bokstavelig talt ikke noe galt.

Cyrio skrev (4 timer siden):

Fordi lydopptak kan spres både bevisst og ubevisst når de først er tatt opp. 

Sprer man opptakene bevisst så bryter man nok lover. Det er ok å hisse seg opp over og eventuelt ta til retten. Men ubevisst? Hvordan mener du det skal skje?

Lenke til kommentar
Gjest 68103...5c1
Simen1 skrev (17 timer siden):

Hva skulle liksom problemet være? Den som tar opp vet jo allerede hva jeg sa, og jeg er en type som står for det jeg sier. Så jeg ser absolutt ikke noe problem der.

Da kan du vel også poste under fullt navn på KG?
Det er symptomatisk for folk i dag at de ikke ser for seg mulige fremtidige konsekvenser når det gjelder personvern.

Gjerningspersonen i en bestialsk drapssak som nylig var oppe for retten har 3900 venner på Facebook. Antagelig de fleste uvitende om hvordan de nå fremtrer.

Anonymous poster hash: 68103...5c1

Lenke til kommentar
On 4/2/2025 at 12:10 PM, Donkey Kong said:

Det er ikke ulovlig å filme noen i private situasjoner heller. Det er som nevnt først tale om straffbar adferd om man handler i strid med §§ 266-267. Det samme gjelder for lydopptak.

Jeg kan altså filme naboen mens han skifter dekk på bilen eller en kamerat på besøk.

I fjor måtte jeg ut i morgenkåpen og redde katten i en slåsskamp. En nabo fikk med seg opptrinnet, syntes det var morsomt og filmet meg mens jeg jaget en katt ut av hagen. Dette var selvsagt ikke straffbart fra naboens side.

Drar man denne langt så kan man jo si at det er lov å filme på andres private eiendom og gjerne inn et vindu hvor det ikke er gardiner trukket for?

Da faller nok prisene på rekkehus ganske drastisk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Drar man denne langt så kan man jo si at det er lov å filme på andres private eiendom og gjerne inn et vindu hvor det ikke er gardiner trukket for?

Derav reservasjonen jeg skrev mot overtredelser etter 266-267. Men i utgangspunktet er det ikke ulovlig å filme noen uten å innhente samtykke i forkant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...