Borger___ Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Søkte på en jobb i forsvarsbygg som jeg ble overrasket over at jeg ikke fikk. I og med at de er underlagt forvaltningsloven så antok jeg at det ville være helt normalt og rimelig å etterspørre litt mer info om hvorfor jeg ikke fikk jobben. Jeg har sendt saklige og hyggelige mailer til kontaktperson men det er tydelig at hun virker litt irritert for at jeg stiller spørsmål, noe jeg reagerer på. Hun har blant annet uttalt at hun er usikker på hvor mye plikt hun har til å opplyse om hvilken bakgrunn andre søkere har (noe jeg syns er merkelig svart da hun burde ha full kontroll på hvilke plikter hun har og hva hun kan og ikke kan gjøre, hvis hun skal ha den jobben hun har) og i siste mail skrev hun bla. at hun tenker at jeg bare må godta at det var mange gode søkere og at jeg ikke nådde opp (er det ikke helt legetimt å stille spørsmål ifm offentlige ansettelser når man ikke forstår hvorfor man ikke fikk jobben?) Men det som var dråpen for meg var når hun klarte å si at hun ikke skjønner hva jeg mener når jeg snakker om at min langvarige bakgrunn som driftskoordinator innen bygg/bolig er relevant, og videre sier hun at driftskoordinator stillinger krever helt annet fagkunnskap enn det dem søker etter. Har hun i det hele tatt lest sin egen utlysning? Har funnet frem annonsen igjen og jeg siterer fra utlysningstekst: "..trenger vi nå en driftskoordinator som vil være med på å bidra til at brukernes behov for tilfredsstillende løsninger innen eiendom, bygg og anlegg blir løpende ivaretatt" . Etterhvert fikk jeg også klarhet i hva de har vektlagt mest i sluttvurderingen og det virker som det er erfaring fra hotell/resepsjonist samt arbeid/ledelse av yngre mennesker (da det er mange "unge voksne" som leier bolig i forsvarsbygg). Disse punktene har forsåvidt vært nevnt enten i utlysning eller intervju men jeg er overrasket over flere ting: - Hvorfor disse skal vektlegges mer enn driftskoordinering opp mot bolig og eiendom - Hvorfor hun ikke vet hva som står i sin egen utlysning - Hvorfor hun svarer meg på en etter min mening litt arrogant måte når jeg stiller helt legetime spm. Har jeg noen mulighet å klage på henne? Eller på på vurderingskriteriene på hvem som ble instilt? Eller på misvisende utforming av stillingsutlysning? Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Som søker hos Forsvarsbygg har du krav på en utvidet søkerliste. Denne vil vise navn, alder, kjønn, nåværende stilling, bostedskommune, utdanning og yrkeserfaring. Ut over det er det vel Sivilombudet som gjelder hvis man ikke kommer noen vei med Forsvarsbygg? 2 Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Se kapittel 5 i forvaltnings forskriften for hva du har krav på av opplysninger om deg selv og de andre søkerne. Kort oppsummert har du krav på innsyn i alle faktiske opplysninger, inkludert de andre søkernes søknader med vedlegg. Klageinstansen er som tidligere nevnt Sivilombudet. Sivilombudet kan ikke gjøre om ansettelsen, men om du får medhold så får Forsvarsbygg (og vedkommende leder) en ripe i lakken. 1 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 1. april Forfatter Del Skrevet 1. april nVIDIAsucks skrev (1 time siden): Vet du noe om normal gang hvis man ønsker å ta en slik sak et steg videre (?) er det rett på Sivilombud eller er det normalt at man henvender seg til en egnet intern instans innad i Forsvarsbygg først (HR sjef eller noe?) Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Innsyn: Send Forsvarsbygg en formell innsynsbegjæring hvor du ber om samtlige dokumenter i saken skriftlig. Så lenge den besvares av noen med et minimum av kunnskap så skal svaret også inneholde informasjon om klageadgang og fremgangsmåte. Ansettelsesvedtak: Litt usikker, men Sivilombudet skriver på sine sider at ansvarlig organ skal gi veiledning. Eller så går det sikkert an å spørre Sivilombudet direkte også. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. april Del Skrevet 1. april Ansettelsesvedtak mv. er unntatt klageadgang, så der er det Sivilombudet som er første stopp etter å ha tatt opp uenigheten med organet det gjelder. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå